Maastoautot
Maastoautot
Onkos Saabisteilla minkälaisia kokemuksia vanhemmista maastureista. Tarkoitan jotain 80 luvun lopun malleja, kuten Isuzu Trooper,Mitsubishi Pajero ja Toyota land Cruiser ja Nissan Patrol. Ajelisin mielelläni Saabillakin, mutta metsästysharrastus vaatisi maasturin hankintaa. Sen vuoksi kysyn täältä neuvoja ja kokemuksia kyseisistä autoista.
Re: Maastoautot
Vanha Pajero on kyllä hieno ja kestävä värkki, kahteen päässyt tutustumaan ja molemmat toimineet moitteetta, toinen noista jopa Kolin kansallispuistossa huoltoautona. Ei hirveästi kyllä kaupunkiajossa kannata koittaa vitosella lähteä, vaikka Pajero siihen pystyykin, toisesta noista nimittäin meinasi palaa kytkin moisessa toiminnassa
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Maastoautot
Isäukolla oli 80-luvulla muutama BJ-40... viimeinen oli vielä silloin kun itsellänikin oli jo kortti. BJ-40:ssä on munaa, juuri sen enempää ei olla äijäauto kuin se on.
Nuo olivat aikanaan uusia. Viimeinen oli muistaakseni -85 mallia, eli jokseenkin viimeistä vuosikertaa, joten siitä ei ole tietoa millaisia pommeja ne vanhana on, mutta epäilisin että Toyota-kauppaan saa sillointällöin viedä kottikärryillä ukkospilven värisiä seteleitä. Isäukko ainakin sillon aikanaan kirosi niiden ylläpitokustannuksia... siitähän lähdetään että moottoriöljyä vaihdetaan 10 litraa viidentonnin välein ja parinkympin välein vaihdellaan laatiikko ja peräöljyjä toiset 10 litraa... osia ei tuolloin saanut kuin merkkiliikkeestä ja tuskin saa vieläkään (jos saa edes sieltä). Rengas kuluu aivan eri tahtia henkilöautossa, tosin 16" sisärenkaallinen gummi lukkovanteella on näppärä vaihtaa itsekin varsinkin kun autolla ei pääse niin kovaa että tasapainosta tarvisi huolehtia
... mutta oli niissä munaa... tytötkin tykkäsi niistä.
Nuo olivat aikanaan uusia. Viimeinen oli muistaakseni -85 mallia, eli jokseenkin viimeistä vuosikertaa, joten siitä ei ole tietoa millaisia pommeja ne vanhana on, mutta epäilisin että Toyota-kauppaan saa sillointällöin viedä kottikärryillä ukkospilven värisiä seteleitä. Isäukko ainakin sillon aikanaan kirosi niiden ylläpitokustannuksia... siitähän lähdetään että moottoriöljyä vaihdetaan 10 litraa viidentonnin välein ja parinkympin välein vaihdellaan laatiikko ja peräöljyjä toiset 10 litraa... osia ei tuolloin saanut kuin merkkiliikkeestä ja tuskin saa vieläkään (jos saa edes sieltä). Rengas kuluu aivan eri tahtia henkilöautossa, tosin 16" sisärenkaallinen gummi lukkovanteella on näppärä vaihtaa itsekin varsinkin kun autolla ei pääse niin kovaa että tasapainosta tarvisi huolehtia
... mutta oli niissä munaa... tytötkin tykkäsi niistä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Maastoautot
Laatikot niis taitaa olla heikoin lenkki? eli plussaa jos vaihdettu laatikko..Jyrchi kirjoitti:Vanha Pajero on kyllä hieno ja kestävä värkki, kahteen päässyt tutustumaan ja molemmat toimineet moitteetta, toinen noista jopa Kolin kansallispuistossa huoltoautona. Ei hirveästi kyllä kaupunkiajossa kannata koittaa vitosella lähteä, vaikka Pajero siihen pystyykin, toisesta noista nimittäin meinasi palaa kytkin moisessa toiminnassa
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: Maastoautot
89 Patrol on tähän asti ajamista autoista huonoin ajettava... toki voi olla yksilötapauskin, mutta karmea vehje ajo-ominaisuuksiltaan.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Re: Maastoautot
itselläni oli pari vuotta toullainen nissan kingcab 720 korilla se oli ihan hyvä auto ja meni ihan mukavasti maastossakin kun oli hieman karkeakuviosemmat renkaat, ainoa miinus oli että ei ollut turbodiesel mutta jaksoi menna normaalillakin koneella ihan hyvin, oli helpohko pitää kunnossakin toki myös miinus puoliakin löytyi esim kori ruostui suht nopsaan mutta olihan toi 25 vuotta vanha auto
itse ehkä kallistuisin tohon land kruiseriin
itse ehkä kallistuisin tohon land kruiseriin
Saab 9-5 airo (vanha romu)
99cc Metsä auto
99cc Metsä auto
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Maastoautot
-80 lukulaisesta Pajerosta kokemusta. Runko mätänee käsiin, jos sitä ei hitsaa kerran vuoteen. Siis oikeasti. Tai sitten tekee homman kerralla kunnolla, eli irrottaa korin, hiekkapuhaltaa rungon, putsaa kukkamullat ruonkopalkkien sisältä, hitsaa mädät paikat kuntoon ja kiikuttaa koko rungon sinkkikylpyyn. Ehkä noin vois kestää parikin vuotta ilman uusintahitsauksia Myös kori happanee (mm. takaosan lattia), mutta sitä on helppo hitsaa.
"Pikku" laatikko on heikko, eli kannattaa katsella mieluilten vasta lootarempattu yksilö tai sitten joku vm. 89 --> oleva IC malli, jossa jo ns. isompi lodju (osaa sekin kyllä hajota).
Moottori ei hajoo millään, kansi on heikko lenkki. Tosin useimmiten kansi hajoaa kun jakoremmi katkeaa...Jos syyläri ja termostaatti kunnossa, niin hyvin ne kannetkin kestää.
Jakolaatikko ei helpolla hajoa, mutta voi sieltäkin olla ketju poikki. Helppo testata, jos neliveto ei toimi, niin ketju katki.
Automaattiset napalukot tykkää vanhemmiten aueta peruuttaessa jos pitää "tiukassa paikassa" nitkuttaa edes takas nelivedolla. Manuaaliset napalukot on pomminvarmat, kunhan ne muistaa rasvailla. Niiden kanssa nelivedon kytkentä vaatii sitten ulkoilua, eli pitää käydä (manuaalisesti ) kääntämässä etupyörän navat lukkoon. Napalukko siis lukitsee vaan etuvetonivelen napaan, ei ole mikään tasauspyörästön lukko (vanhakoppaseen Pajeroon ei ole ikinä saanutkaan etuperään minkäänlaista lukkoa tehtaalta)
Summa summarum: Pajero on (oli) hieno peli toimiessaan, vetoautona ylivoimanen ja kiipee alennusvaihteella vaikka puuhun kunhan renkaat on hyvät. Kannattaa sitten vaan varautua uhraamaan siihen aikaa ja vaivaa, sillä laittoa tulee eteen, ennemmin tai myöhemmin. Eli vaatii tietynlaista DIY-henkeä, muuten tulee perikato jos pitää jollain pajalla korjuuttaa
Lisänoottina vielä, että käytettyjen varaosien markkinat on hiton paljon pienemmät mitä esim. jossain og-saabissa.
"Pikku" laatikko on heikko, eli kannattaa katsella mieluilten vasta lootarempattu yksilö tai sitten joku vm. 89 --> oleva IC malli, jossa jo ns. isompi lodju (osaa sekin kyllä hajota).
Moottori ei hajoo millään, kansi on heikko lenkki. Tosin useimmiten kansi hajoaa kun jakoremmi katkeaa...Jos syyläri ja termostaatti kunnossa, niin hyvin ne kannetkin kestää.
Jakolaatikko ei helpolla hajoa, mutta voi sieltäkin olla ketju poikki. Helppo testata, jos neliveto ei toimi, niin ketju katki.
Automaattiset napalukot tykkää vanhemmiten aueta peruuttaessa jos pitää "tiukassa paikassa" nitkuttaa edes takas nelivedolla. Manuaaliset napalukot on pomminvarmat, kunhan ne muistaa rasvailla. Niiden kanssa nelivedon kytkentä vaatii sitten ulkoilua, eli pitää käydä (manuaalisesti ) kääntämässä etupyörän navat lukkoon. Napalukko siis lukitsee vaan etuvetonivelen napaan, ei ole mikään tasauspyörästön lukko (vanhakoppaseen Pajeroon ei ole ikinä saanutkaan etuperään minkäänlaista lukkoa tehtaalta)
Summa summarum: Pajero on (oli) hieno peli toimiessaan, vetoautona ylivoimanen ja kiipee alennusvaihteella vaikka puuhun kunhan renkaat on hyvät. Kannattaa sitten vaan varautua uhraamaan siihen aikaa ja vaivaa, sillä laittoa tulee eteen, ennemmin tai myöhemmin. Eli vaatii tietynlaista DIY-henkeä, muuten tulee perikato jos pitää jollain pajalla korjuuttaa
Lisänoottina vielä, että käytettyjen varaosien markkinat on hiton paljon pienemmät mitä esim. jossain og-saabissa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Maastoautot
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Maastoautot
http://www.nettiauto.com/toyota/hilux/2947870 Tuossakin mukavan näkönen menopeli.
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Re: Maastoautot
Mulla on ollut kaksi lyhyttä Pajeroa -90 ja -99, molemmat 2,5 tdi koneella. Hyviä kokemuksia on molemmista ja tärkeänä pidin sitä, että jo tuossa vanhemmassa oli jykevämpi ja kestävämpi laatikko kuin 80-luvun malleissa. Öljyjä sai vaihtaa tiuhaan, kun vaihtoväli oli 7500km ja tosiaan moottoriin meni lähes 10 litraa. Jonkun verran ongelmia oli hehkujen kanssa molemmissa vehkeissä, eli niitä sai vaihdella jokuseen otteeseen. Maantieajossa taisin päästä n. 8,5l/100km ja normikulutus oli 9 pintaan. Hevoskärrin vedossa aivan ehdottomia pelejä kelillä kuin kelillä. Piti vain muistaa vetää nelosella.
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
Re: Maastoautot
Epäilisin juurikin laatikkoa suurimmaksi vian aiheuttajaksi, mutten ko. auton suurin ekspertti ole, joten joku voi korjata jos olen väärässä2495 kirjoitti:Laatikot niis taitaa olla heikoin lenkki? eli plussaa jos vaihdettu laatikko..Jyrchi kirjoitti:Vanha Pajero on kyllä hieno ja kestävä värkki, kahteen päässyt tutustumaan ja molemmat toimineet moitteetta, toinen noista jopa Kolin kansallispuistossa huoltoautona. Ei hirveästi kyllä kaupunkiajossa kannata koittaa vitosella lähteä, vaikka Pajero siihen pystyykin, toisesta noista nimittäin meinasi palaa kytkin moisessa toiminnassa
SAAB 9-5 Aero -05
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 167
- Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 14:37
Re: Maastoautot
Isäukolla oli uudesta 90-mallin Trooper 2.8tdi:llä. Oli joku välimalli kun ei ollut tuossa vielä intercooleria.
450tkm ajettuna alkoi sähköongelmat käymään ylivoimaisiksi. Tuntui ettei koko maasta löytynyt Isuzun sähköistä ymmärtävää tahoa.
Ilmeisesti k.o automallista ei löytynyt tuolloin 10-vuotta sitten edes mitään kaavioita miten ja minne virta kulkee.
Ajettavuudeltaan minusta Pajeroa parempi ja vetoautona loistava. Laatikon kanssa ei ollut ikinä mitään ongelmia. Autolla sentään vedettiin kärryä ja vaunua n. puolet noista kilometreistä. Moottori kulutti öljyä vajaan litran/10tkm.
Perä oli heikoin lenkki eli se alkoi vanhemmiten kääntyessä kolkuttamaan. Olisiko tasauspyörästö alkanut oireilemaan??
Ruostehan se tuotakin japsia jyrsi ja sen ja sähkövaivojen takia auto jäi seisomaan. Levätköön siis landella heinäladossa muiden maatalousvälineiden kanssa rauhassa
450tkm ajettuna alkoi sähköongelmat käymään ylivoimaisiksi. Tuntui ettei koko maasta löytynyt Isuzun sähköistä ymmärtävää tahoa.
Ilmeisesti k.o automallista ei löytynyt tuolloin 10-vuotta sitten edes mitään kaavioita miten ja minne virta kulkee.
Ajettavuudeltaan minusta Pajeroa parempi ja vetoautona loistava. Laatikon kanssa ei ollut ikinä mitään ongelmia. Autolla sentään vedettiin kärryä ja vaunua n. puolet noista kilometreistä. Moottori kulutti öljyä vajaan litran/10tkm.
Perä oli heikoin lenkki eli se alkoi vanhemmiten kääntyessä kolkuttamaan. Olisiko tasauspyörästö alkanut oireilemaan??
Ruostehan se tuotakin japsia jyrsi ja sen ja sähkövaivojen takia auto jäi seisomaan. Levätköön siis landella heinäladossa muiden maatalousvälineiden kanssa rauhassa
900i combi -86 (MY87), Amazon combi -67, Octavia combi -17, Zündapp combinette -69
Re: Maastoautot
Jos meinaa ainoastaan metsästyskäyttöä, niin Lada Niva on harkinnan arvoinen laite. Katso vaikka vertailua http://www.youtube.com/watch?v=1yoz7wazwqU
96 M75 i12 5-speed
Re: Maastoautot
Heh, aika hyvä pätkä.
Tässä lisää niva hehkutusta:
Niva vs Hummer
Oon joskus vähän vanhemmalla nivalla ajellu ja ihan hauskaa se on niin kauan kun on huono tie alla, asvaltilla melko tylsä peli ja saa holhota koko ajan. Noi uudemmat ruiskupelit pitäis kulkee sentään ilman enempiä nykimisiä.
Avolavanelivedot taitaa järjestään olla melkein kapeampia mitä maasturit mikä monesti kans pikkuteillä merkkaa. Tosin kyllä ne melkoisilta työkaluilta tuntuu johonkin pajeroon verrattuna. Lavapeleissä taitaa olla myös vähempi hitsattavaa, vanhaa pajeroo ei varmaan kannata ostaa jossei oo itsellä hitsaustaitoo.
Ukkolla on volkkarin takamoottorinen syncro ja ei sitäkään oo kiinni mihinkään saanu vaikka lukot kytkeytyy vaan satunnaisesti päälle(ilmeisesti alipaineet hukassa tai jotain).
Tuollakin ajelee mieluusti pienii teitä mutta isolla tiellä rupee harmittaan. Kansi noissa taitaa olla heikoin lenkki mutta esim. toi ukkon -89 vuotinen on lähes ruosteeton.
Jos ei tarvii saada kuin itsensä ja pyssy metsästysmaastolle niin subarun nelivetojusty menee kans ihmeen hyvin vaikka maavaraa ei olekkaan mitään mahottomasti ja tuollaki viittii ajella maantiellä.
Joku osaa varmaan sanoo ajotekniikasta jotain kun aiemmatki kirjoitukset on keskittyny vanhan liiton nelikkoihin.
Itsellä on siis tällä hetkellä neliveto previa, sillä ei metsään kuljeta onnettomasta maavarasta johtuen mutta perhe kyydissäkin uskaltaa liittyy isommallekin tielle vaikka olis vähän liukasta.
Täytyy myöntää että lähipäivien keleillä tuo on varmaan tarjonnu hauskemmat kyydit mitä turboS ois tarjonnut, siinä on hymyssä pitelemistä kun sen saa kurviin tullessa kuten etuvetosen ensin kaasua helppaamalla sladiin ja sitten kaasua lisäämällä sladi jatkuu koko kaarteen läpi kuten takavetoisella.
Mutta mitä pitäisi tehdä siinä kohtaa jos lähtee puskeen tai sladi meinaa mennä yli? Jos meinaa pyörähtää niin sabal vois koittaa sotkee kalossia konehuoneeseen tässä on kai pare potkasta vaan kytkin pohjaa?
Sama varmaan puskemissa?
Vai onko noi nelikoissa ihan autokohtasia juttuja, että jonnekin jääradalla vaan testaileen....
Henk. kohtaisesti heittäisin aseen selkään ja hyppäisin enduroni kyytiin.
Tässä lisää niva hehkutusta:
Niva vs Hummer
Oon joskus vähän vanhemmalla nivalla ajellu ja ihan hauskaa se on niin kauan kun on huono tie alla, asvaltilla melko tylsä peli ja saa holhota koko ajan. Noi uudemmat ruiskupelit pitäis kulkee sentään ilman enempiä nykimisiä.
Avolavanelivedot taitaa järjestään olla melkein kapeampia mitä maasturit mikä monesti kans pikkuteillä merkkaa. Tosin kyllä ne melkoisilta työkaluilta tuntuu johonkin pajeroon verrattuna. Lavapeleissä taitaa olla myös vähempi hitsattavaa, vanhaa pajeroo ei varmaan kannata ostaa jossei oo itsellä hitsaustaitoo.
Ukkolla on volkkarin takamoottorinen syncro ja ei sitäkään oo kiinni mihinkään saanu vaikka lukot kytkeytyy vaan satunnaisesti päälle(ilmeisesti alipaineet hukassa tai jotain).
Tuollakin ajelee mieluusti pienii teitä mutta isolla tiellä rupee harmittaan. Kansi noissa taitaa olla heikoin lenkki mutta esim. toi ukkon -89 vuotinen on lähes ruosteeton.
Jos ei tarvii saada kuin itsensä ja pyssy metsästysmaastolle niin subarun nelivetojusty menee kans ihmeen hyvin vaikka maavaraa ei olekkaan mitään mahottomasti ja tuollaki viittii ajella maantiellä.
Joku osaa varmaan sanoo ajotekniikasta jotain kun aiemmatki kirjoitukset on keskittyny vanhan liiton nelikkoihin.
Itsellä on siis tällä hetkellä neliveto previa, sillä ei metsään kuljeta onnettomasta maavarasta johtuen mutta perhe kyydissäkin uskaltaa liittyy isommallekin tielle vaikka olis vähän liukasta.
Täytyy myöntää että lähipäivien keleillä tuo on varmaan tarjonnu hauskemmat kyydit mitä turboS ois tarjonnut, siinä on hymyssä pitelemistä kun sen saa kurviin tullessa kuten etuvetosen ensin kaasua helppaamalla sladiin ja sitten kaasua lisäämällä sladi jatkuu koko kaarteen läpi kuten takavetoisella.
Mutta mitä pitäisi tehdä siinä kohtaa jos lähtee puskeen tai sladi meinaa mennä yli? Jos meinaa pyörähtää niin sabal vois koittaa sotkee kalossia konehuoneeseen tässä on kai pare potkasta vaan kytkin pohjaa?
Sama varmaan puskemissa?
Vai onko noi nelikoissa ihan autokohtasia juttuja, että jonnekin jääradalla vaan testaileen....
Henk. kohtaisesti heittäisin aseen selkään ja hyppäisin enduroni kyytiin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Maastoautot
Jos asustelisin jossain syrjemmässä niin varmaankin kakkos/kolmos autoksi haluaisin Nivan, varsin asennemenopeli.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen