PayPal -ongelma

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

PayPal -ongelma

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Neuvokaas nyt viksummat ja paremmin kielitaitoiset, miten menetellä.

On ilmeisestikin käynyt niin, että olen saanut PayPalin näköisen emailin, johon olen vastannut ja mitä ilmeisimmin luottokorttini numerot ja PayPal tiedot ovat nyt väärissä käsissä. PayPal -tille oli tullut 40$:n "lahjoitusmaksu", jollaista en koskaan ole tehnyt saati vahvistanut, varsinkaan, kun en eilen ole koko tillä käynyt. Omaan emailiini tuli ilmoitus ko. maksusta.

Olen vaihtanut PayPalin salasanan ja maksu on palautunut Resolution Centeriin. Mitä minä siellä osaan tehdä? Olen ollut myös Luottokuntaan yhteydessä, mutta soiton jälkeen minulle selvisi, että saamani sähköpostiviesti on varmastikin ollut ns. valeviesti. Eli kortti on edelleen toiminnassa, pitäisikö se "tappaa" vai miten mennään.

Nuo huijausviestit alkavat olla niin taidokkaita, ettei edes epäilevä ja varovainen kuluttaja tiedä, missä mennään. Vai onko tuo sittenkään syntipukki?

Viesti tuli osoitteesta:service @ paypal.com
kun yleensä ne tulevat: service @ intl.paypal.com

Vai olenko ihan sekaisin tämän koko homman kanssa........ :oops:
-------------------

information about your account :
Security Center

Warning! Your PayPal account was limited !

As part of our security measures, we regularly check the work of the screen PayPal. We have requested information from you for the following reason:

Our system has detected unusual charges to a credit card linked to your PayPal account.

Reference Number: PP-259-187-991

This is the last reminder to log into PayPal, as soon as possible. Once you connect. PayPal will provide measures to restore access to your account.

Once connected, follow the steps to activate your account. We appreciate your understanding as we work to ensure security.
Activer

We appreciate your attention to this issue. Please understand that this is a security measure designed to protect you and your account. We apologize for any inconvenience ..

Department review PayPal accounts
Copyright © 1999-2008 PayPal. All rights reserved.
PayPal FSA Register Number: 226056.
PayPal Email ID PP059
# 419 Vesa Pohjalainen
Poy
"Hölösuu"

Re: PayPal -ongelma

Viesti Kirjoittaja Poy »

Eiköhän tuo luottokortti kannata varalta lopettaa. Jos ovat veloittaneet jotain ylimääräistä, niin teet vaan siitä reklamaation. Saman voi tehdä varmaan paypalillekkin. Jos joku paypalin kautta ostaa, niin siitä tulee sulle mailia otsikolla "Receipt for Your Payment to x" (tulee osoitteesta intl.paypal.com). Muistaakseni paypal ostokset tuli vain siihen osoitteeseen, joka on asetettu paypalissa, eli vaatisi senkin muutoksen. Tuosta toisesta maili osoitteesta on tullut jotain tiedotuksia.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
liteFun
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Itseltä menee tuohottavaksi suunnilleen kaikki ulkomaankieliset viestit vaikka kuinka olis otsikoissa PayPal tai attention tai mitä lie sanoja.
Paypalit ja muut ulkolaisten pankkisysteemit ym saattaa toki lähetellä sähköposteja, toisin kuin nämä kotimaiset, mutta mielestäni se on heidän oma häpeänsä jos ne menevät muiden mainosviestien mukana roskakorin kautta tuhottaviksi. Toimisivat kuten suomalaiset pankit jotka eivät sähköpostiin lähettele luottokorttinumeron urkintapyyntöjä ;)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Mimmi kirjoitti:Minua taasen "odotti" $50 "lahjoitusmaksu" olemattomasta ostoksesta. Ilmoitin tämän PayPalin omalla sivulla PayPalille ja se "katosi".
Mitään muutoksia PayPal tilin tai luottokorttiin ei ole tarvinut tehdä.

Viime viikolla sain ilmoituksen maksun osittaisesta palautuksesta ja se kuittaantui myös luottokortille automaattisesti. Tästä voimme siis päätellä, etä PayPal osaa hyvittää myös maksajan luottokorttia automaattisesti.
Sama havainto on minullakin, kun erään jenkkilän paitafirman tuotteita ei kuulunut, poikkesin paypalissa ja sinne oli palautettu veloitettu summa. se näkyi myös luottokortin tiedoissa. Katsotaan, miten asia edistyy. Prosessissa se on.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

No niin, PayPal on askaroinut tämän päivän asian kimpussa. Tiedot on varmennettu moneen otteeseen, salasanoja vaihdettu ja maksutapahtuma peruttu. Pitäisi olla nyt kunnossa.

Tuohon vielä kaipaisin vastausta, onko tuo service at paypal.com oikea osoite, josta se yksi viesti tuli, vai kuuluuko sen olla tyyppiä service at intl.paypal.com
# 419 Vesa Pohjalainen
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

service@intl.paypal.com:sta on tullut meikäläiselle kaikki viestit. Samoin jos jotenkin sähköpostiohjelmassa saa näkyviin täydet header-tiedot (eli mistä sähköposti on vastaanotettu todellisuudessa), niin voi varmistua että lähettäjäpalvelin on paypalin, eikä esim. jonkun koti-dsl.

Tässä aito esimerkki:
Received: from mx1.phx.paypal.com (mx1.phx.paypal.com [66.211.168.231])

Heti jos tuossa header-listassa lähettäjä näkyy esim. jonkun yksityisen palveluntarjoajan nimiä tai kummallisia maapäätteitä tms. niin valeviesti on kyseessä.
Ns. "Envelope From" eli normaalisti sähköpostiohjelmissa näkyvä lähettäjätieto on täysin väärennettävissä eli vaikka lähettäjän osoitteena lukisi mitä tahansa niin se voi olla väärä.
Eli autenttisuus on samaa luokkaa kuin kirjoitetun kirjeen allekirjoitus, ei mitään takeita.

Lopuksi voisi vielä todeta, että mihinkään viestien linkkeihin ei kannata klikata eikä vastata sähköpostiin. Jos aihetta on, niin tarve toimenpiteisiin käy kyllä ilmi kun kirjautuu ihan normaalia kautta sinne tililleen.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MacTurbo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

jcarlson kirjoitti:Lopuksi voisi vielä todeta, että mihinkään viestien linkkeihin ei kannata klikata eikä vastata sähköpostiin. Jos aihetta on, niin tarve toimenpiteisiin käy kyllä ilmi kun kirjautuu ihan normaalia kautta sinne tililleen.
Näin PayPal:in oma "security centerkin" neuvoo tekemään.

Toinen varmistustemppu on viedä hiiri HTML-viestin PayPal-logon päälle.
Sen pitää ohjata osoitteeseen Paypal.com, ei minnekkään muualle. Tai jos se ei ohjaa minnekkään, on kyse silloinkin kalasteluviestistä.

Itse olen paljastanut PayPallille kerran kalastelusivuston tuolla konstilla, ottivat tiedon mielellään vastaan :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Minulla on edelleen tallessa se epäilemäni viesti. Visetin linkin osoite on tuossa:
http://activa.freewebhostx.com/paypal.htm
eli mitä tuosta sanotte?
PayPal ilmoitti, että tili on nyt kunnossa ja raha palautetaan, mutta onko oletettavissa, että tuolta olisi karannut kortin tietoja jonnekin muualle?
# 419 Vesa Pohjalainen
Svc
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Svc »

Firefox ilmoittaa:
"Reported Web Forgery!
This web site at activa.freewebhostx.com has been reported as a web forgery and has been blocked based on your security preferences.

Web forgeries are designed to trick you into revealing personal or financial information by imitating sources you may trust.

Entering any information on this web page may result in identity theft or other fraud."
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Svc kirjoitti:Firefox ilmoittaa:
"Reported Web Forgery!
This web site at activa.freewebhostx.com has been reported as a web forgery and has been blocked based on your security preferences.

Web forgeries are designed to trick you into revealing personal or financial information by imitating sources you may trust.

Entering any information on this web page may result in identity theft or other fraud."
Kyllä pikkuisen ottaa päähän, kun olen ollut näiden suhteen aina tarkkana. Jotenkin se vaan meni täydestä, vaikka linkistä jo näkee, ettei se mikään oikea juttu ole.
PayPal hoiti osaltaan homman nopeasti, mutta muuten pistin asian eteenpäin Luottokunnalle ja oppirahani olen maksanut äärimmäisen häpeän muodossa. :oops:
# 419 Vesa Pohjalainen
f-19
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Joo samanlainen itsellekin tullut, en edes sisältöä jaksanut kunnolla lukea, taisi liittyä tämä johonkin sääntöuudistuksiin (?).

Mutta mitäpä noissa arpomaan onko aito vai ei. Kirjautuu sisään sinne oikeaan PayPaliin ja käy itse katsomassa sieltä onko tullut maksutapahtumia suuntaan tai toiseen. Mun tapauksessa käy lukemassa itse ne säännöt sieltä sivuilta eikä klikkaile valmiita linkkejä mailista.

Aito tai ei mutta ei noita hommia sähköpostitse tarvitse hoitaa eli käytetään sitä palvelua missä se on varmasti turvallista.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

f-19 kirjoitti:Joo samanlainen itsellekin tullut, en edes sisältöä jaksanut kunnolla lukea, taisi liittyä tämä johonkin sääntöuudistuksiin (?).

Mutta mitäpä noissa arpomaan onko aito vai ei. Kirjautuu sisään sinne oikeaan PayPaliin ja käy itse katsomassa sieltä onko tullut maksutapahtumia suuntaan tai toiseen. Mun tapauksessa käy lukemassa itse ne säännöt sieltä sivuilta eikä klikkaile valmiita linkkejä mailista.

Aito tai ei mutta ei noita hommia sähköpostitse tarvitse hoitaa eli käytetään sitä palvelua missä se on varmasti turvallista.
Joo tuo sääntöuudistuskin tuli, siihen en vaivautunut ottamaan kantaa.
No oppirahat on maksettu ja Visa-kortti tapettu tänä iltana ja uusi tilattu.
Se mikä tässä eniten harmittaa on juuri se, että tietää ja siitä huolimatta toimii kuin puupääzombi, mikä helkutti saa ihmisen ajatukset harhautumaan tuolla tavalla. Kortin uusimisen oppirahat maksaa mielellään siitä syystä, että homma menee persuuksien kautta perille.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin