Näitä väitteitä aina välillä kuulee, mutta en ole vielä itse moiseen törmännyt.eklunto1 kirjoitti:78€ törkee hinta.. kaikki on suhteellista. Esim. IT-alalla noin 30v ikäinen perus insinööri koulutuksen läpikäynyt konsultti velottaa helposti 160€ tunnilta (ALV0%).
Viime vuonna kun aloitin itsenäisenä ja kartoitin hintatasoa, eräs välittäjä mainitsi perustason java-koodarin veloituksen olevan luokkaa 50 e/h. Tiettyjen alojen osaajat (SAP, data warehouse jne) ovat sitten omassa luokassaan ja saattavat ilmeisesti noita mainitsemiasi veloituksia saadakin, mutta itse en usko tuossa perusinsinöörin onnistuvan.
Omat veloitukseni pyörivät noissa mainituissa autohuoltohinnoissa vaikka kokemusta ja osaamista on sen verran, että asiakkaita olen saanut hankittua sekä omatoimisesti että välittäjien kautta. Olen myös useamman eri kerran lukenut luotettavista lähteistä (suomi24), että tuollainen 80 e/h on melko lailla ylärajoilla itsenäiselle ja omat kokemukseni tätä tukevat. Olen tosin sen verran tuore yrittäjä alalla, että en ole uskaltanut kokeillakaan mitään rankempia hintoja, koska tärkeämpää on ollut varmistaa toimeksianto.
Tiedossani on myös karkeita hintoja, millä vanha työnantajani (eräs isohko amerikkalainen softatalo) on myynyt työvoimaa esim. kotimaiselle matkapuhelinvalmistajalle ja muille suuryriyksille: noissa päästään jo satasen paremmalle puolelle tuntia kohti, mutta jäädään kuitenkin vielä kauas 160 eurosta. Samoin olen kuullut juttua omista vanhoista työkavereista, jotka ovat siirtyneet konsulteiksi ja näiden hinnat ovat saattaneet olla esim. luokkaa 60 e/h (eikä mitään tusinaosaamista vaan erp-puolen kavereita). Itse asiassa eräs tällainen arveli hommaa kannattavaksi 30 e/h ja olisi pitänyt omana tavoitteenaan 70 e/h. Tuolla sitten aloitin ja olen saanut vähän nostettuakin, mutta arvelen, että lähtisin niska-perse-otteella pihalle jos pyytäisin 160 e/h

En siis väitä, että tuo olisi mahdotonta, mutta itse en ole siihen vielä päässyt lähellekään vaikka koulutusta, ikää ja kokemusta on varsin kelvollisesti. Itse asiassa otin aikanaan lopputilin, koska projekteihin alkoi valua alihankkijoita ja konsultteja, joiden jälkiä sai olla jatkuvasti korjailemassa ja neuvomassa perusasioissa... ajattelin, että jos nämä tyypit pärjäävät ei minulla ole mitään murhetta jatkossa.
Mutta noin yhteenvetona: joko siis olen itse täysin pihalla hinnoittelusta tai en ole vielä löytänyt noita kultamunia munivia asiakkaita

Jos voit, niin kerropa ihan konkreettinen esimerkki tuollaisesti hommasta: mikä ala, teknologia, asiakastyyppi (ei tarvitse mennä yksityiskohtiin). Tämä kiinnostaisi kovasti.