Saabin jälkeen on elämää

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja Nisse »

En ole vielä ymmärtänyt, että miksi yksikään ajatteleva olento ostaisi Bemarin, kun samalla rahalla saa paremman saksalaisen? Mersussa ja Audissa sentään on sitä jotain, Bemarikuskeilla ainakin on jumalaton tarve aina todistella Bemarin ylivertaisuutta, joten jokin siinä autossa täytyy mättää.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
espell
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 17:33
Paikkakunta: Imatra

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja espell »

Suppari kirjoitti:Moniko näistä BMW:tä karttavista on ajanut yhtäkään?

Yksinkertaistettuna voisi sanoa,että BMW:n ajettavuus oli vuonna 98 samalla tasolla kuin Saabilla nyt.

BMW "mistä näitä senttejä oikein tulee"
Kieltämättä sen vähän mitä Bemaweilla olen ajanut, ajettavuus *on* parempi kuin vastaavan ikäisissä Saabeissa. Ohjaamon ergonomia vaan nyt sattuu olemaan jostain todella syvältä (tervetuloa valintojen maailmaan; ajettavuuden puutteet voi korvata osin omalla ajotaidolla, huonoa ergonomiaa ei), enkä myöskään tunne mitään erityistä halua samaistua lippispäisiin teinikaahareihin tai hieman varttuneempiin kastraatteihin.

Vanhempia hainnokkamalleja imago-ongelma ei ehkä vaivaa, ja Paul Bracqin piirtämää E23:a voi pitää jopa tyylikkäänä, mutta Saabin lopetusuutisen luettuani tein sen periaatepäätöksen, että mitä polttomoottorikäyttöisiin autoihin tulee, en enää osta kuin lakkautettujen merkkien malleja - jos nykyisellä merkillä ajaminen ei jostain syystä onnistu(isi), sama sitten siirtyä vaikka puhtaaseen sähköautoon. Pontiaceista, Rovereista ja Triumpheista noin esimerkiksi löytyy taatusti tarpeeksi valikoimaa mahdollisiksi harrasteautoiksi, ja uskon, että kun Saabin pitäminen säännöllisessä ajossa alkaa hankaloitua reilun kymmenen vuoden päästä, mainitut sähköautot ovat jo kehittyneet siihen pisteeseen, että pystyn sellaisella hoitamaan jokseenkin kaiken päivittäisistä ajotarpeistani.
#2913

900 i -88 (VA)
900 S -96 (KA)
9-5 SE -99 (KA)
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

tässä nyt on vähän ongelma että minkä merkkisen sitä laittais? nyt on mersu mutta se on myynnissä ja toista ei tuu. volvo valmet ei tulisi mieleenkään. taas tosiaan bemarin kuutoset huutaa niin rumasti täällä ettei sellaista ikinä! kaikenmaailman angeleyes ja japsdämpar pöntöt jne. teinit pilanneet bmw:n maineen. japski autot (tietyt) hyvännäköisiä mutta sieltä ei tuu muuta hyvää kun nuudelit ja kevätrullat. jokin saksalainen auto se sitten kai pitää olla. mutta ei bmw, ei mb, ei missään nimessä opel. vw:stä hyviä kokemuksia ja audit pirun siistejä. mutta siihenhän on vielä aikaa että saabit katoavat myynnistä! maan petturiksi en ala eli lada ei ole edes listalla. kestäviähän itänaapurin autot ja koneet on mutta siihen se myös sitten jää. talviautoiksi kosseille kuten minulle. sivuluisuahan niillä voi heittää mutta käyttöautoksi siitä ei ole. eli saabilla mennään niin kauan kuin mahdollista! jätti lähtemättömän paikan sydämeen, paras auto ikinä. se on merkkiuskollisuutta mutta on se myös muutakin. saab on ja pysyy minussa! :saab:
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Suppari kirjoitti:Moniko näistä BMW:tä karttavista on ajanut yhtäkään?

Yksinkertaistettuna voisi sanoa,että BMW:n ajettavuus oli vuonna 98 samalla tasolla kuin Saabilla nyt.

BMW "mistä näitä senttejä oikein tulee"
Ajoin saman päivänä uuden mb 500 coupen, uuden BMW 745:n ja oman tonnarini. Mersu oli hyvä ajettava ja tyylikäs kuten saabikin. Bemari oli mielestäni ruma sisältä ja päältä. Normaaliin käyttöön bemarissa tarvittiin omistajan ohjeita johtuen hankalista hallintalaitteista. Bemari oli lisäksi hitaampi kiihtymään kuin tonnarini. Hintaero tonnariini ja näihin saksalaisiin oli pitkästi yli 100 000 €.

Lisäksi ajelin vanhempieni ja omilla bemuilla 90-luvulla. Yhtäkään niistä neljästä en jäänyt ajettavuuden vuoksi kaipaamaan ja vain yksi oli suhteellisen luotettava.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Edellisen korimallin 530d M-Sport(?) on kokeiltu, eikä kyllä sävähdyttänyt millään muotoa. Uusi viitonen on todella ruma, vaikka minkälaista lasikuitua sieltä marmoritiskiltä helmoihin ostaisi. Z4 2,5 koneella myös testattu, kelpais mulle minä päivänä tahansa ja millä koneella tahansa (jos olisi rahaa :) ). Eniten BMW:ssä tökkii kuitenkin se armoton kusipään imago. Ainakin täällä Kalajoella Bimmer party pitää huolen siitä, ettei BMW:hen pääse syntymään minkäänlaista omistushalua. On meinaan sen verran tolkutonta menoa joka kesä :x
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Bemaristeille ääni on voimaa , turhaa melusaastetta sanon minä :lol:
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Suppari kirjoitti:
Mun 328 manuaalina menee kyllä ihan riittävästi siihen fiilistelyyn mihin se on tarkoitettukin.
BMW:ltä löytyy myös ilman M merkintää sellaisia malleja,jotka kyllä suorituskyvyllään pesee suurimman osan vakiosaabeista.
Anna mun kaikki kestää. :lol:
Hitto tommosella nuhapumpulla nyt ei ajais "bemmin kumit" artistikaan!

:saab:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Jamppa kirjoitti:mutta varmaan chyrsler 300c on yksi mitä harkitsen, tai alfa tai audi. ei niitä merkkejä niin kamalan montaa ole
Joo, 300C:sta meilläkin haaveillaan. On vaan niin kauhean kallis uutena... A4:lla olen ajanut reilut 70 tkm ja tyytyväinen olen ollut. Todennäköisesti tuon työsuhde liisarin loppuessa jatketaan samanlaisella, mutta quattrolla (nykyistä tilatessa quattron toimitusaika oli liian pitkä). Jos mamman Sebring vaihtuisi samalla aikataululla sopivaan käytettyyn 300C:hen, olisin kalustoon hyvin tyytyväinen. Sonett on ja pysyy, forever!! Neljäs auto talouteen vakavasti harkinnassa, jos eteen tulisi helmi pystykeula OG900 Aero tai 99 Turbo, huoh...
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Mmp
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 19:44
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja Mmp »

Saabin jälkeen on elämää, koska saabilla ajaminen jatkuu huolimatta siitä kuinka tässä nyt sitten lopulta kävi. Suoraan sanottuna vituttaa, mutta ei jaksa vielä alkaa pohdiskelemaan jatkoa eri merkkien näkökulmasta. Ennen lopetusuutista alla oli saab eikä se siitä hetkessä minnekään häviä. Yrityksen voi lopettaa, mutta ei saabinismia (ja taas mietitään sanan taivutusta :roll: ..)
Saabismi on (kuulemma) sairautta, meidän perheessä tarttuvaa sellaista.

9000 CD - 95
El Camino -79
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Suppari kirjoitti:Moniko näistä BMW:tä karttavista on ajanut yhtäkään?

Yksinkertaistettuna voisi sanoa,että BMW:n ajettavuus oli vuonna 98 samalla tasolla kuin Saabilla nyt.

BMW "mistä näitä senttejä oikein tulee"
Olen ajanut eikä ajo-ominaisuudet miellytä. Kokemusta on seuraavista(ja kaikki on pidempiä kokemuksia kuin pelkkä vartin koeajo):
- 1-sarja bensaa ja dieseliä e81
- 3-sarja bensakoneita e30, e36, e46, e90
- 5-sarja e34, e39 ja e60
sokerina pohjalla x5 uusi ja vanha.

En voi sanoa pitäväni. En ole kylläkään koskaan omistanut, mutta paljonkin ajanut. Ainoa mistä voin sanoa pitäväni on e46 ja e90 muotoilu. Lisäksi alusta mitä ilmeisimmin sporttina on jees. Penkit sen sijaan eivät sovi mulle eikä kyllä ohjaamoergonomiakaan.

Mutta kyllä täytyy sanoa ettei nappaa. Eli mitäs jos et tuputtais, vaan antaisit meidän valita omat kulkupelimme.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos lotossa tärppäisi tänään niin ng9-5:n ohella toinen (tai oikeastaan kolmas, Alfa 159 kelpaisi hyvin myöskin) hieno ja ostohaluja herättävä laitos olisi Audi A5, etenkin kun suunnitelija on sama Walter de´Silva jonka mestariluomuksia on mm. Alfa 156 :D
Bemaria tai ooppelia en toivottavasti koskaan enää tule hankkimaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja f-19 »

vjbremer kirjoitti: Nykyinen 5-sarja, 7-sarja ja oikeastaan kaikki paitsi 3-sarja ovat mielestäni niin mahdottoman mauttomia rumiluksia, ettei semmosilla kehtais ajella..
Eli nykyisellä 3-sarjalaisella ajelisit kyllä ihan ongelmitta?

Kyllä itellä ainakin bemmit maistuu, e39, e46 jne alkaen, kerran pari päässyt ajamaan moisillakin. Joskus olen ajanut kolkilla, femmalla ja ng:llä, oogellakin jonkin verran, mutta kyllä bemmi mukavampi mun mielestä oli.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Aarnikotka pysyy liikenteessä vielä pitkään...
Kuva

.. 8O
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Kyllä tässä alkaa harkinta kääntyä noitten muitten alustatuntumaa tarjoavien merkkien puoleen, lähinnä BMW ja Alfa Romeo kuuluvat tähän porukkaan. Molempia pystyy perstuntuman perusteella ajamaan mukavasti myös talviolosuhteissa, BMW:t tarvitsevat vain paremman perän ja niitähän saa quaifelta :wink:

Alfa 159, mahdollisesti tuleva 169 hintaluokasta riippuen voisi olla vaihtoehto. Puhettahan on ollut quattroporteen perustuvasta isosta Alfasta, saattaa hintaluokka mennä överiksi. Alfaa puoltaa myös tyylikkyys ja liikenteessä olevien autojen määrä.


C6 sitruuna on hieno, mutta muutamat koeajot otettuani sanoisin, että ehkä ei kuitenkaan mun joka päivän kärry. Emäntä voisi sitten vaihtaa tuon coupejatkeen C6:n :lol:
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saabin jälkeen on elämää

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Hauskaa, että juuri BMW ja Saab ovat täällä vastakkain. Kuitenkin ne on täysin erilaisia autoja - ja ehkä tehty eri ostajillekin. Minulla ei ole sinänsä mitään BMW:tä vastaan, etenkään nykyisiä 3-sarjan malleja nelosen koneella. Takavetoisuus ei vaan oikein sovi ajatusmaailmaan, mutta nykyäänhän on se ajonhallintajärjestelmä korjailemassa virheitä. Taloudellisuus noissa on kunnossa. Turhia tehoja en ole tarvinnut tähänkään asti.
Vastaa Viestiin