Oletko asuntovelallinen?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
mursu
"Hirsch"

Re: Oletko asuntovelallinen?

Viesti Kirjoittaja mursu »

ng900aero kirjoitti:
wesku kirjoitti: Jos nyt autoilussa säästää vaikka 400 eur/kk verrattuna uudemmalla ajaviin jää lomabudjettiin vajaat viisi tonnia vuodessa.
Weskun kanssa hyvinkin samaa mieltä, itse ajan about 10-15 -vuotiailla ruppanoilla joiden yksikköarvo ei saa olla juuri mitään :)

Itseänikin on kanssa välillä ihmetyttänyt kun jonkin karseen lähiökerrostalon pihassa makaa lähes uusi laatuauto, aika hölmö täytyy olla jos investoi isoja summia autoon mieluummin kuin kämppään tai vaikkapa matkusteluunkin :D

Uusi auto Suomessa on ehkä järjettömin sijoitus ikinä. Tok onhan se uusi aina uusi, mutta itsekin tässä 2 vuotta vanhaa moottoripyörää myydessä laskin että 5000km ajokilometrille on tullut hintaa melkein 10000e. Siis lähes 2e/km, huoltoineen, arvon aleneminen ja vakuutus... :)

10 vuotta vanhan Saabin 100000km:lle kolmessa vuodessa on tullut hintaa pakolliset varaosat (renkaat, jarrut, bensapumppu) + vakuutukset = n. 2500e... suht. edullisia kilometrejä.

Jos alle viidellä tonnilla saa auton jossa on kaikki tarvittava, se on suhteellisen mukava ja luotettava, sulla on oma autotalli tai taito korjata autosi itse, niin miksi pitäisi maksaa autosta 30-80tonnia? Mielummin rakennan tuolla rahalla itselleni vaikka autotallin jossa voin kiillottaa näitä romujani.

Ja tuo sekin pientä turvallisuuden tunnetta, että jos tuo Saabin romu kokonaan porsii, voi seuraavasta tilistä ostaa uuden :)
jyyrä
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

mursu kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
wesku kirjoitti: Jos nyt autoilussa säästää vaikka 400 eur/kk verrattuna uudemmalla ajaviin jää lomabudjettiin vajaat viisi tonnia vuodessa.
Weskun kanssa hyvinkin samaa mieltä, itse ajan about 10-15 -vuotiailla ruppanoilla joiden yksikköarvo ei saa olla juuri mitään :)

Itseänikin on kanssa välillä ihmetyttänyt kun jonkin karseen lähiökerrostalon pihassa makaa lähes uusi laatuauto, aika hölmö täytyy olla jos investoi isoja summia autoon mieluummin kuin kämppään tai vaikkapa matkusteluunkin :D

Uusi auto Suomessa on ehkä järjettömin sijoitus ikinä. Tok onhan se uusi aina uusi, mutta itsekin tässä 2 vuotta vanhaa moottoripyörää myydessä laskin että 5000km ajokilometrille on tullut hintaa melkein 10000e. Siis lähes 2e/km, huoltoineen, arvon aleneminen ja vakuutus... :)

10 vuotta vanhan Saabin 100000km:lle kolmessa vuodessa on tullut hintaa pakolliset varaosat (renkaat, jarrut, bensapumppu) + vakuutukset = n. 2500e... suht. edullisia kilometrejä.

Jos viidellä tonnilla saa auton jossa on kaikki tarvittava, se on suhteellisen mukava ja luotettava, sulla on oma autotalli tai taito korjata autosi itse, niin miksi pitäisi maksaa autosta 30-80tonnia? Mielummin rakennan tuolla rahalla itselleni vaikka autotallin jossa voin kiillottaa näitä romujani.

Ja tuo sekin pientä turvallisuuden tunnetta, että jos tuo Saabin romu kokonaan porsii, voi seuraavasta tilistä ostaa uuden :)
Itse ainakin ostaisin heti uuden auton jos olisi varaa :roll: Uskon että tämä on ehkä vähän niitä asioita jota ei voi millään mittarilla mitata, kukin laittakoon rahat siihen mihin haluaa. Uskoisin myös että sellainen tyyppi kenellä on varaa ostaa 50k€ ei törsää siihen viimeisiä rahojaan vaan kyllä sen talouden pitää olla jo muutenkin kunnossa. Ja melkein veikkaan että suurimmat rahoitus "mokat/vaikeudet" tulevat juuri siinä autojen keski luokassa eli n.10000-20000€, ne ihmiset ketkä ostavat ihan uuden 50k€ auton tuskin tekevät sitä hetken mielijohteesta ja nämä "kalliin/uuden" auton omistajat jatkavat elämäänsä normaalisti vielä auton oston jälkeenkin eikä niiden tarvitse pistää viimeisiä rahojaan lainan lyhennyksiin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Turbolag
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Miksi ajaa uudella urheiluautolla kun jollain vanhalla ruoskallakin pääsee paikasta A paikkaan B? Miksi asua isossa asunnossa, kun pienessäkin pärjäisi? Miksi ostaa sisäfilettä kun jauhelihastakin tulee maha täyteen? Aika askeettista on elämä jos menee aina vaan niillä millä "pärjää".

Turha noita henkilökohtaisia arvostuksia on ruveta laittamaan "paremmuusjärjestykseen" asenteella "hölmö jos käyttää rahaa tuohon eikä tähän, koska minä tykkään enemmän tästä". Jokainen tykkää mistä tykkää ja käyttää rahansa siihen.

Onhan uusi auto tietenkin taloudellisesti ihan paska sijoitus, eipä sitä käy kieltäminen. Eikä toki kenenkään pidä ostaa sellaista autoa/asuntoa/mitään mihin ei ole varaa, mutta niin kauan kuin rahat riittää niin en näe juuri kritisoitavaa?
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
aero
-

Viesti Kirjoittaja aero »

mursu kirjoitti:Jos alle viidellä tonnilla saa auton jossa on kaikki tarvittava, se on suhteellisen mukava ja luotettava, sulla on oma autotalli tai taito korjata autosi itse, niin miksi pitäisi maksaa autosta 30-80tonnia?
Koska kun työmatkoihin menee 150km ja 1,5-2h/pvä sen 8h työpäivän lisäksi, eikä vaihtoehtoja omalla autolla kulkemiselle ole (kesällä toki pääsee harrasteleluilla, talvi on se aika kun tarttee kyetä luottamaan), pitäisi käyttöpommeja olla varmuuden vuoksi useampi (dieselinä kiitos, bensatankin täyttäminen pari kertaa viikossa on muiden harrastus, jolloin ajoneuvoverot nousevat pilviin), kun ei työpäivän jälkeen ole aina energiaa/intoa ruuvata kulkinetta nopeasti käyttökuntoon, vaikka kyseessä olisikin parin tunnin korjausajan omaava pikkuvika.

Joo, olen sekä asunto- että autovelallinen. Tosin 20km lyhennys työmatkaan nostaisi asuntolainasumman korkeammaksi kuin nykyiset lainat ovat yhteensä, eli ei tuo autolainakaan nyt niiiiin paha asia ole. Sitäpaitti nokilekasaapin yberspächer on näin talvisaikaan varsin mukavantuntuinen värkki :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mursu
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja mursu »

On täälläkin uutena ostettu alle 2 vuotta vanha diesel VAG työkäytössä, jota saa jatkuvasti käyttää korjattavana milloin mistäkin syystä. Näillä pakkasilla on myös hyvä että on vara-auto, pari kertaa kun VAG on tänäkin talvena jäänyt -25c kelissä pihaan on joutunut menemään töihin vanhalla paskalla käyttöpommilla.

Ja tuo VAG maksoi muuten uutena yli 60tonnia. Ikäväkyllä Saabilta ei pakettiautoa löydy, ei uutena eikä vanhana. Taidan seuraavaksi kokeilla taas jotain 500tkm ajettua 2000euron Vitoa, jonka pystyy ja voi korjata itse.

Onhan se hienoa viedä tuo uusi auto merkkihuoltoon eikä tarvitse itse käsiään liata eikä "iltaansa hukata auton alla ryömien", mutta itselläni ainakin seisoo duunit siihen asti kunnes saan työkaluni ulos sieltä huollosta. Joskus pahimmillaan useita päiviä kun ei löydy oikeaa osaa eikä nämä firmat pahemmin tee pidempää päivää saadakseen asiakkaan romut kuntoon mahdollisimman nopeasti.

Samanlaisia paskoja kaikki, hintaan, ikään tai merkkiin katsomatta.

Itse en tosiaankaan ole kateellinen uuden auton omistajalle, kaikki velat mukaan laskien itsellänikin on velkaa lähes miljoona. Olen vain todennut että kaikista huolettomin ja halvin tapa liikkua on vanha paska saabi. :)
aero
-

Viesti Kirjoittaja aero »

mursu kirjoitti:On täälläkin uutena ostettu alle 2 vuotta vanha diesel VAG työkäytössä, jota saa jatkuvasti käyttää korjattavana milloin mistäkin syystä. Näillä pakkasilla on myös hyvä että on vara-auto, pari kertaa kun VAG on tänäkin talvena jäänyt -25c kelissä pihaan on joutunut menemään töihin vanhalla paskalla käyttöpommilla.
Joo. Tuota SC:tä saa sen pari vuotta korjautella takuun piikkiin ja eiköhän se pahimmat ongelmansa 120tkm matkalla näytä. Se eri maksaja ylläreille alkukauden matkalla on merkittävä tekijä, ainakin mulle. Lisäksi tietää miten sitä on käsitelty ja hoidettu. Viidentonnin kulkineessa mm. voimansiirron kohtelu menneen matkan varrella on täysi arvoitus.
mursu kirjoitti: Ja tuo VAG maksoi muuten uutena yli 60tonnia. Ikäväkyllä Saabilta ei pakettiautoa löydy, ei uutena eikä vanhana. Taidan seuraavaksi kokeilla taas jotain 500tkm ajettua 2000euron Vitoa, jonka pystyy ja voi korjata itse.
SC oli ihan pikkusen halvempi, mutta vissiin hiukan eri ajoneuvoluokkaa.
mursu kirjoitti: Onhan se hienoa viedä tuo uusi auto merkkihuoltoon eikä tarvitse itse käsiään liata eikä "iltaansa hukata auton alla ryömien", mutta itselläni ainakin seisoo duunit siihen asti kunnes saan työkaluni ulos sieltä huollosta. Joskus pahimmillaan useita päiviä kun ei löydy oikeaa osaa eikä nämä firmat pahemmin tee pidempää päivää saadakseen asiakkaan romut kuntoon mahdollisimman nopeasti.
Mulla ei seiso työt vaan töihin pääsy - en siis tee töitä autolla, vaan siirryn sillä aamulla kustannuspaikalle ja duunin jälkeen takaisin. Nyt vähitellen alkaa taas nähdä kotipihan muutenkin kuin keinovalossa ja viikonloppuisin, kunhan lähtee töihin aamulla 6:30 maissa. Siitä kun tulee kaupan kautta kotipihaan 17-18 välillä, parhaassa tapauksessa kolaa pihan, laittelee tulet uuneihin yms pikkuhommat, niin ainakaan mua ei tähän aikaan maailmasta kiinnosta alkaa miettimään, kummasta päästä kumpaa vetaria se naputus kuuluu tai miettiä, että olisiko tonnarin puhallinvika vain vastuspaketti, vai pitääkö se halvatun pöhötin kaivaa sieltä akvaariosta kuuseen. Jos työmatka olisi inhimillisempi matkallisesti ja ajallisesti (kyllä se joskus taas lyhenee, nyt vaan sattuu olemaan tuollainen), olisi pihassa todennäköisesti pari kipinäsytytteistä vara-autoa tarjolla yhden uuden nokilekan sijaan.
Mimmi kirjoitti: Ei pidä paikkaansa. Farkun pystyy katsastamaan pakettiautoksi.
Virallisesti totta, mutta jos pakua tarvii kuljetuskyvyn eikä pienemmän veroluokan takia, ei farkkupakusta ole pahemmin iloa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Maukka9
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Maukka9 »

jyyrä kirjoitti:
Maukka9 kirjoitti:
Laina-aika 55-vuotta.
Tarkoittaa jotta asumme nyt kuin vuokralla, paitsi että kokonaislyhennyserä on alle 1000e/kk (kokonaisrakennusala 175m2 + 10m2 puuvarasto) ja silti maksamme taloa "omaksi".
Handelsbanken antoi meille tämän mahdollisuuden. Voimme elää ja nauttia eikä tarvitse käyttää kaikkia tuloja asuntolainanlyhennyksiin!
Laina-aika 55-vuotta, ja paljon se kuukausi lyhennys olikaan 8O

Itsellä on kyllä kanssa velkaa sopivasti että tietää miksi lähteä töihin aamuisin (jos niitä töitä vaan on :roll: ) :lol: Meillä on n.4v vanha hirsitalo 3600neliön tontilla asuinpinta-ala 175m2+68m2 lämmin autotalli/josta n.15m2 emännän käytössä :cry: ja tästä puukasasta pitää maksaa 900€/kk vielä n.18v :| Jos totta puhutaan niin itse en alkaisi maksamaan asuntolainaa edes 25-30v, koska tod.näk siihen taloon pitää tehdä remonttia "jo" 10-20v aikana jolloin joudut ehkä ottamaan taas lainaa. Joten tuolla 55v laina-ajalla ei pääse koskaan eroon asuntoveloista, ja se on tosi se :?
Tämän hetken koroilla noin 0,5k€/kk
Vastaa Viestiin