Opiskeluihmettelyjä

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Opiskeluihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Kun täällä nyt monen alan ja koulutushaaran kavereita niin pamautampa mieltä askarruttaneen kysymyksen tänne.

Olen nyt "opiskellut" n.2,5 vuotta Inssiksi valmistelevaa tietotekniikkaa, opintopisteitä on n. 1v opintojen verran.
Huomasin että koulu jota minä käyn valmentaa "koodiapinoita". Wärtsilän ja ABB:n leipiin.

Koko IT koulutuksesta lähti maku, ja kaikki C, PHP, Java yms on vain paskaa joka vituttaa.
Itse toivoin saavani opskella sulautettuja järjestelmiä, verkkotekniika, CISCO:a, jne, näistä olisi pitänyt olla kurssejakin ja suuntauksia, joita ylätysyllätys ei koskaan ollutkaan...

Koulun vaihto ja muutto Turkuun tulee kuitenkin ajankohtaiseksi syksyllä johtuen muuttuneesta elämäntilanteesta jne..

Ajattelin 8O että lähtisin opiskelemaan Kuljetus ja Auto alaa :idea: .
Eli valmistuisin Insinööriksi Autoalalle.¨
Mikä on tulevaisuus? Pohjankoputtelija K1 asemalla?
Tuo koulutus ala on kiinnostava, ja saisi opinnot uutta ponetta. Itselläni vain ei ole mitään hajua että mitäs sitten valmistumisen jälkeen tehdään?

Eli, mitä autoinssinä pääsee tekemään?
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Opiskeluihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Mielestäni lähdet tuota hommaa vähän väärästä suunnasta miettimään, mieti mitä haluat tehdä ja sen jälkeen sevitä minkä koulutuksen siihen tarvitsee.
#3834
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Opiskeluihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Tuo aikasempi kirjotus kieltämättä jättää aikas oudon kuvan...

Autojen kanssa työskentely/ropaaminen on mielekästä, itselläni on ammatillinen tutkinto muulta alalta, joten autoalaa pitäisi opiskella jotta töitä löytyy, Toiseksi haluan saattaa AMK tutkinnonkin päätökseen...

Oikeastaan kiinnostavia aloja on 2.
Elektroniikka ja Autoala...
Tuosta elektroniikka alasta on jonkinmmoinen käsitys mitä se tuo tullessaan ja miten koulutus menee.
Autopuolelta ei ole oikeestaan mitään muita eväitä kuin kiinnostus.

Mutta sillä ei okeestaan ole mitään väliä mitä linjaa hakee/käy ekan vuoden. Samoilla perusaineilla vedetään ni voihan sitä vaihtaaki jos on sikseen.
Suunaksi tulee Turun AMK.
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Opiskeluihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja eljass »

Itse opiskelen viimeistä vuotta auto- ja kuljetustekniikan insinööriksi Helsingissä ammattikorkeakoulussa, joten voin vähän yrittää valoittaa tilannetta.

Sanalle autoinsinööri on vaikea määritellä mahdollisia töitä tulevaisuudessa, sillä käsite on aivan liian laaja. Esimerkiksi koulullani on neljä eri suuntautumisvaihtoehtoa auto- ja kuljetustekniikan koulutusohjelmassa, jotka ovat logistiikka, autosähkötekniikka, tuotetekniikka sekä jälkimarkkinointi.

Itse opiskelen logistiikkaa, joka antaa ehkä kaikista laajimman kuvan alasta eikä keskity yksittäiseen asiaan. Mahdollisia rooleja tulevaisuudessa ovat aina kuljetussuunnittelijasta kuljetuspäällikköön, tai jopa yrittäjäksi (liikennelupien saanti kuuluu koulutukseen). Mahdollisuuksia etenemiseen on. Jos itse logistiikka ei ihan niin paljoa kiinnosta, löytyy myös tuotantotaloutta joka sivuaa jossain määrin logistiikkaa. Logistiikkahan on raha-, materiaali- ja tietovirtojen hallintaa. Nykyään kova sana on SCM (Supply Chain Management), toimitusketjun hallinta (jossain vaiheessa varmaan tulossa oma koulutusohjelmakin). Jatko-opintomahdollisuudet ovat ihan ok, esimerkiksi yliopistolle lukemaan tuotantotaloutta tjs tai ylempään ammattikorkeakouluun.

Autosähkötekniikka on nimensä mukaisesti itse sähkötekniikkaan keskittymistä, eikä siis käsittele tietääkseni kuljettamista tai logistiikkaa lainkaan.

Tuotetekniikka taas on itse fyysisen auton läpikaltaista tuntemista, käsittääkseni pojat (ja tytöt?) jopa rakentelevat jonkinlaisia autoja. Mm. putkirunkoinen mikroauton kokoinen vekoitin, jossa moottorina on akkuporakone. Kyllä lähtee!

Jälkimarkkinointi on asiakaspalvelua, eli lähinnä korjaamoilla ja huolloissa töiden vastaanottoa. Huoltopäällikkö, korjaamopäällikkö voivat olla tulevaisuuden nimikkeitä. Sisältää siis paljon auton tekniikan opiskelua.

Itse valitsin logistiikan, koska ala kiinnostaa minua kokonaisuudessaan ja koin, että logistiikkainsinöörin työllistymismahdollisuudet ovat parhaimmat. Kaikissa muissa on myös hyvin paljon ihan fyysistä työtä, josta itse pyrin pääsemään opiskelun avulla eroon :mrgreen:

Jos jäi jotain epäselvää, niin kysy ihmeessä lisää. Eiköhän täältä löydy muitakin alan ihmisiä. Ainakin joku muu meikäläisen koululta omistaa Saabin (uudempi musta 9-3 avo).

Ja kuten joku jo mainitsikin, kannattaa ensiksi selvittää mikä kiinnostaa jonka jälkeen selvittää vasta että missä sitä opetetaan.
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Opiskeluihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja siiseli »

http://www.kajak.fi/suomeksi/Yhteishaku ... jelmat.iw3

Kaveri opiskelee tuolla, itsestäni ainakin vaikuttaa mielenkiintoiselta hommalta. Tiedä sit, voiko tuota jossain muualla opiskella.
#3834
jmo
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55

Re: Opiskeluihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja jmo »

Toinen Helsingin Metropolian auto- ja kuljetustekniikan insinööriopiskelija ilmoittautuu! Itsellä vasta ensimmäinen vuosi menossa, suuntautumisena tuotetekniikka.

Itsekin ehdin lukemaan kolmisen vuotta mediatekniikkaa Jyväskylässä, kunnes päätin vielä vaihtaa alaa. Ja ihan lukiopohjalta siis mennään. Koulun alkaessa meille jo sanottiin, ettei ensimmäisenä eikä paljoa toisenakaan opiskeluvuotena itse autojen parissa tulla touhuamaan. Eli varsinaisista auto-opinnoista mulla ei vielä ole kerrottavaa.

Ja tosiaan, rakennellaan siellä ihan autojakin:

Metropolia Motorsport
RaceAbout
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Opiskeluihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja peinu »

Vähän huolestuttaa se, että 2,5 vuodessa olet saanut vain vuoden edestä opareita. Ekat vuodet on helpoimmat ja sillon opareita ropisee ihan itsekseen, joten aikamoinen ryhtiliike pitäis tehdä jos meinaat elämän tehdä_mistään_ alasta itselles ammattia. Sama se on joka ikisen alan opiskelun suhteen. NImittäin niin, että se opiskelu ei ole koskaan just sitä mitä toivoisit ja tod. näk. siitä on suurin osa shaissea, eikä liity millään tavall mihinkään, paitisi että joku kalju impotentti rehtori tms. on päättänyt että muidenkin pitää kärsiä kun sekin on joskus kärsinyt.

Ja se opiskelu pitäis ottaa siltä kannalta, että opiskelu antaa valmiudet ymmärtää edes auttavasti mistä Oikeissa Töissä(TM) puhutaan. Koita vaan löytää motivaatioita niihin kursseihin, mitkä ikinä päätätkin valita itsellesi ja hoida ne kunnialla ja _ekalla_ kerralla läpi.

Been there done that...vitutti huonot opettajat, paskat aineet yms. Sitä paitsi opiskeluaikana pitää tehdä ne kaikki idioottimaisuudet mitä ei työelämässä, vakiparisuhteessa ja perheellisenä enää pysty tekmään ilman ei-toivottuja seuraamuksia. Omalla tavallaan hankala yhtälö, mutta turha sitä on enää vaikeuttaa opiskelun kesken jättämisellä ja toiseen alan alusta aloittamalla (muuntokoulutuksia on ja tarvitaan sitä koodausosamistakin autoalalla), työelämään "pääsyn" jälkeen keskeneräisten kurssien suorittaminen paperien ulos saamiseksi yms.

Se vaan on ne inssin paperitkin eräänlainen miehuuskoe: Riittääkö järjen lisäksi sinni ja selkäranka hankkia paperit joita ei näytetä kuin joskus työhaastattelussa jos silloinkaan.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Opiskeluihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Peinun tekstissä paljon asiaa. Kaikki mainitut kohdat totta ja nuo ohjeet kannattaa ottaa tosissaan, voin sanoa 8 vuoden amk opiskelujen kokemuksella... :D

Opareita kannattaa tosiaan takoa kahden ensimmäisen vuoden aikana mielellään kaikki ne pois mitä opinto-ohjelmaan kuuluu siihen mennessä. Itse opiskelen toivottavasti enää lyhyen hetken Turun AMK:ssa Elektroniikka ja meillä ei ainakaan ne kurssit kyllä helpommaksi menneet kolmannella vuodella. Ikävää jos siinä kohtaa on paljon hylsyjä toiselta vuodelta...

Kovin vähän tosiaan jos 2,5 vuoden jälkeen 1 vuoden pisteet. Ekan vuoden jälkeen tulisi olla jotain 50 op:ta ainakin? Kahtena ensimmäisenä vuonna niitä nimenomaan pitäisi tulla ja saada hyvä pohjatieto kahden viimeisen vuoden kurssien suorittamista helpottamaan. Vähän niinkuin intissä että "asia on teille opetettu ja tämän jälkeen oletamme että hallitsette teille opetetut asiat".

Ja samaa mieltä, ainakin omien kokemuksien mukaan että harvemmin sitä korkeakouluissa mitään työtä oppii tekemään mutta seltä saa sen pohjatiedon ja teorian mistä sitten kehittää itselle se työssä vaadittava ammattitaito.

Itse tosiaan aloitin elektroniikan opinnot vuonna 2002. Parin melko tehokkaan vuoden jälkeen hairahduin tekemään töitä kun koulukin tuntui käytettävissä olemaan motivaatioon nähden olemaan vähän turhan haastavaa. Pisteitä keräsin kyllä melkein kaikki mitä pitikin kulutettuun aikaan nähden mutta inspis oli vähän hukassa täysipainoiseen opiskeluun. Pari vuotta töissä ja koulussa vähän, pari vuotta töissä ja keskeneräinen tutkinto jyskyttäen takaraivossa hain kouluun uudestaan. Tässä vaiheessa takana neljän vuoden normiaika ja kaksi erikseen haettua lisävuotta. Nyt takana yhteensä n. 7,5v koulussa kirjoilla ja pisteitä kasassa 212op ja kovin ponnitus on enää opinnäytetyö.

Kannattaa tosiaan miettiä että mitä sitä oikeasti haluaa sitten "lopun elämäänsä" töikseen tehdä ja koulutus valita sen mukaan. Mutta jos nyt on paljon töitä tehty käynnissä olevan tutkinnon eteen ja tuntuu ettei enää kiinnosta ko. ala niin ei sitä silti ehkä kannata lopettaa ja jo tehtyä työtä heittää hukkaan (jos siis tosiaan ollaan esim. yli puolen välin). Jos suinkin mahdollista niin tutkinto väksin loppuun. Ei siitä tutkinnosta haittaa kuitenkaan ole ja onpahan jotain suoritettuna 2. asteen tutkinnon lisäksi.

Vaan tässäkin kääntöpuolena se että jos tuntuu että motivaatiota ja kiinnostusta ei vaan ole sitä aloittamaansa koulutusta suorittaa loppuun saatika tehdä töitä sillä alalla, niin ei sitä kannata paikallaankaan junnata jos opinnot ei edisty ja työt alalla ei innosta. Itse asiaa jonkun verran aikanaan myös mietiskelin ja tulin tulokseen että tämä viedään loppuun koska ei mitään sen enempää itseä kiinnostavaa alaa ei kuitenkaan ollut tarjolla.

Autoja voi ropata vapaa-ajallakin ja niin sitä sanotaan ettei harrastuksesta kannata tehdä työtä. Ja voihin sitä autoja päästä työkseen ropaamaan jos sitä esim. haluaa vaikkei inssin papereita aiheesta olekaan. Autoalan insinöörin hommat suomessa taitaa olla niitä korjaamopäällikön tai vastavaan tehtäviä, katsastusinsinööri ja sitten tosiaan ne mainitut logistiikan tehtävät. Aika turhaa lienee Suomessa haaveilla pääsevänsä autoja suunnittelemaan tai muuta vastaavaa seksikästä ja mielenkiintoisen oloista tekemään. Vaikka Suomessakin tuota autoteollisuutta vähän on niin taitaa olla aika häviävän pieni osa autoinsinööreistä jotka niihin hommiin päätyvät.

My 50 cents.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Opiskeluihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja f-19 »

DIggItaLLr kirjoitti: Koko IT koulutuksesta lähti maku, ja kaikki C, PHP, Java yms on vain paskaa joka vituttaa.
Itse toivoin saavani opskella sulautettuja järjestelmiä, verkkotekniika, CISCO:a, jne, näistä olisi pitänyt olla kurssejakin ja suuntauksia, joita ylätysyllätys ei koskaan ollutkaan...
Ainiin noista opiskeltavista aiheista vielä, käy kysymässä koulutusvastaavalta tai vastaavalta henkilöltä että mitä pakollisia opintoja tutkinto vaatii ja mitä suuntaavia voit vaihtaa mahdollisesti johonkin muuhun mielekkäämpään. Itse suoritin juuri parit ciscon peruskurssit alkuperäisten suuntaavien tilalle. Tosin nuo ciscot, tietoverkkotekniikat ja sulautettujen kurssit on kyllä tietotekniikan koulutushaaran opintoja ainakin turussa.

Pakollisten perusopintojen jälkeen voisi kuvitella että voi suuntautua ohjelmmoinin lisäksi juuri tietoverkkoihin tai sulautettuihin.

Elektroniikan Tietoliikennejärjestelmien tutkintoon turussa ei kuulu Cisco tai tietoverkkoja tms. käsittelevät kurssit. Tietoliikenteen teoria käydään läpi pintaraapaisuna niin satelliisteista, matkapuhelimista, lähiverkkohommista kuin puhelinverkoistakin. Ja osa niistäkin on 10v vanhaa faktaa, paikkansa pitävää mutta kehityksen aallonharjaa ei siis opiskella vaan se perusteoria niiden takana.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Opiskeluihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ainiin, kävipä niin viime vuosituhannen loppuhetkillä, että löysin mielnkiintoisen opintokokonaisuuden yksityiseltä kurssittajalta ja koulu maksoi kurssit. Ei sillä, että _niitäkään_ tietoja olisi tullut koskaan tarvittua työelämässä, mutta ainakin sai kohtuulliset arvosanat kun oli kiinnostava aihe. Kannattaa kysyä muitakin vaihtoehtoisia suoritustapoja tai -paikkoja erikoistumisjaksoille.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Opiskeluihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja eljass »

9-5T kirjoitti:
eljass kirjoitti: tai jopa yrittäjäksi (liikennelupien saanti kuuluu koulutukseen).
Opetetaanko siellä täyttämään kaavake?
https://lomake.fi/a/ec/lfi-eslh-preproc ... ent_id=510
Linkkisi ei valitettavasti toimi, joten voin vain arvailla minkä kaavakkeen se sisältää.

Koulutus siis antaa tarvittavan tietotason liikennelupien anomiseen, eli käytännössä ei tarvitse käydä kurssia sekä viranomaistahon järjestämää koetta, vain anominen riittää. Toki vakavaraisuus ynnä muut seikat pätevät.
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Opiskeluihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Tuossa itsekkin ruvennut miettimään josko sitä vielä kouluun hakisi. Ei vaan ikinä ole tuo opiskelu ollut se mun juttu, mutta ihan kohtalaiset numerot noissa papereissa kuiteskin on. Jos tässä nyt päättää hakea niin sekin on vielä auki hakeeko kone vai sähkö puolelle, tässäpä sitä miettimistä vähäks aikaa. Toisaalta vois vaan hakea ja päättää sit...
#3834
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Opiskeluihmettelyjä

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

täytyypä itsekin avautua opiskelusta hiukan :roll: Aikoinaan tuli alotettua opiskelut porissa AMK:ssa tiedonsiirtotekniikan puolella, pari vuotta sitä silloin jaksoin ja huomasin että ala ei taida ihan itseä varten ollakaan. Tuli liian hätäsesti lähdettyä kouluun vaikka ei oikeen edes tiennyt mitä haluaa tehdä, ja kun aihe ei kiinnostanut eipä ne hommat silloin edes tupannu edistyä.
Siittä pariksi vuodeksi työelämään ja johan taas alkoi koulu kiinnostamaan. Oli hyvin aikaa miettiä sitä omaa alaa ja kerätä kokemusta työelämästä. Nyt alkaa oleen viimeistelyä vaille opiskelut kone inssiks, päättötyö tuossa tarttis vielä viimeistellä. Muutenkin kurssit menee läpitte vähän helpommin kun on kiinnostusta kyseisestä alasta mitä opiskelee. Auto puolta alkuunsa mietin kun koko ikä niiden kanssa on tullut pelleiltyä. Päädyin sitten kuitenki kone puolella jo pelkästään sen takia ettei hyvä harrastus kärsi saman alan töistä :wink: Kone puolella on muutenkin tosi laajasti monelta alalta kursseja ja mukaan voi auto puolen kurssejakin sekottaa jos siltä tuntuu. Näin ainakin Seinäjoella. Kannattaa siis oikeesti miettiä mitä lähtee opiskeleen, eikä vaan väkisin ala jotain lukemaan. Tosin suunnan vaihto tekniikan alan sisällä ei parin vuodenkaan jälkeen ole mikään ongelma. Eikä niitä työnantajia kauheesti tunnu ala kiinnostavan, kun nyt vaan ne inssin paperit on. Itseään vaan säästää jos valittu ala edes vähän kiinnostaa.
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
Vastaa Viestiin