Tulipas innostuttua aiheesta ja vien aihetta aina vaan kauemmas alkuperäisestä kysymyksestä, sorry!DIggItaLLr kirjoitti:Tyhjinä nuita kontteja saatettiin siirtää "tuplana" lyhyita matkoja satama-alueella.
Ei tosin koskaan laivaan, sieltä ulos.
Nämä "vaaratilantet" johtuvat tosin surraus materiaalin laiminlyömisestä ja sääntöjen kiertämisesta.
Tässä olisi oikeastaan parempi syy lakkoon... Työturvallisuus, joka on satamahommissa kyllä suoraansanottunna perseestä.
Tosiaan, tyhjien konttien pinoamiseen käyttäviä mastokoneita on myös tyyppiä, jossa kaksi tyhjää konttia saadaan otettua samanaikaisesti, mutta noissa ei käyetetä twistolockeja vaan ns. C-hookeja. Ja manuaalisestihan noita konetteja ei toisiinsa kiinnitetä vaan tarttuja ottaa kiini konttien sivukulmista.
Kahta täyttä (ja tarvittaessa tyhjääkin luonnollisesti) voidaan toki käsitellä yhtäaikaa ja niin tehdäänkin joissakin satamissa. Näissä tapauksissa on kaksi 20 jalan konttia peräkkäin tarttujassa. Nykyään on isoissa satamissa (Kiinan satamat, Rotterdam jne) alettu käyttämään myös tandem tarttujia, joilla nostetaan kaksi konttia vierekkäin eli nosturilla voidaan nostaa kaksi 40 tai 45 jalan kontti vierekkäin tai neljä 20 jalan konttia peräkkäin ja vierekkäin.
Toinen kysymys onkin sitten konttien surraaminen laivassa. On vakava asia ja siitä riittäisi tarinaa paljon ja suuri huoli on turvallisuudesta merellä. Laivan asianmukaisesta lastaamaisesta ja lastin surraamisestahan on vastuussa aluksen perämies.