9-5T kirjoitti:
Takasumuvaloa käytetään yleensä aina turhaan joten samalla turhalla poltolla takavaloja poltettanee reilusti liikaa.
Joskus ennenkin olen tästä lukenut/kuullut (en tosin muistaakseni täältä), mutta äärimmäisen harvoin moista tilannetta näen (ja silloinkin yli 90-prosenttisesti se on unohtunut kytkeä pois päältä, kun sumu tai lumimyrkkä on juuri hetkeä aikaisemmin loppunut). Toki ajankin vain 60-70tkm/v, joten en näe läheskään kaikkea, mutta jos edessä palaa turha takasumari, kannattaa tarkistaa oma keula - palaako siellä turhaan pitkät tai sumarit (etenkin turhankin yleiseen tyyliin liian ylös suunnatut moiset) tai onko se vain unohtunut liian lähelle edelläajavan takapuskuria? Nuo kolme nimittäin tiedän syiksi polttaa tuota kirkasta punaista takavalaisinta laillisten syiden lisäksi. Jos nuo eivät täyty ja silti näkyy liikaa punaista, voi koettaa herättää edelläajavan väläyttelemällä pitkiä tai hukata valon näköpiiristä joko menemällä ohi tai pitämällä tauon*.
*) Tauko ei välttämättä sovi kuvaan, jos juustokupuauton kyydissä on maksava asiakas, joka tahtoo päästä perillekin. Tällöin voinee koettaa laskea hieman vauhtia, mikä kuitenkin todennäköisesti tyrehtyy siihen, että edellä ajava manuaalikaasukuski laskee myös omaa vauhtiansa. Ehkä silloin kannattaa mennä sopivan paikan tullen ohitse - riippuu tilanteesta. Joskus voi vaan joutua sietämään sitä takasumaria.
9-5T kirjoitti:
Muistaakseni juuri sinun jutusta lainasin sumareita. Eiköst se lumi jää siellä auton perään ja peitä kaikki valot?
Etenkin silloin se 21-wattinen hehkusumari on nimenomaan pop - se nimittäin tuottaa paremmin lämpöä kuin LEDit tai 4/5-wattiset hehkuparkit ja pystyy pitämään itsensä sulana huomattavasti pidempään. Nähtynä on parikin eri auton perää, joissa 1-2cm lumikerroksessa on takasumarin kohdalla reikä. Toki energiataloudellisesti olisi järkevää valaista mahdollisimman vähävirtaisilla LEDeissä ja lämmittää lampun kuori erikseen vain tarvittaessa, mutta automaattinen pyryntunnistus voi olla hankalahko toteuttaa (ja jos sen takasumarin lisäksi pitäisi muistaa myös lämmitys kelistä riippuen, niin...).
mursu kirjoitti:Ja hieman huvittavaa ajatella eurooppalaisten autojen valoja ylipäätään, kun toisella puolella palloa pärähtää käyntiin joka aamu miljardi 2-tahtipäristintä. Eikö EU-direktiivit voisi yrittää kieltää maailmasta asioita joilla on oikeasti merkitystä?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ei, kun siellä toisella puolen palloa on niin pirusti populaa, että yhtä ihmistä kohden päästöt eivät niin kovasti Eurooppaa pahempia ole (joku on jopa väittänyt, että olisi huomattavasti vähemmän). Absoluuttisesta määrästä viis, palloahan kuormittaa nimenomaan ihmiskunnan tasa-arvoisuus tässäkin asiassa...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla