Moottorikelkka

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Moottorikelkka

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Terve kaikki

Olen ostamassa Lynx:in kelkkaa se on 440 rotaxin vesijäähdytteisellä koneella ja se on vissiin -96. Lyhyttelanen, ajettu 2700km, oli siin öhlinssin iskut; ne on kyl kai vakionakin.

Mites osaakos kukaan sanoa mitä tuollasesta kannattaa maksaa, tähän aikaan vuodesta noita on kai aika vähän tarjolla ja muutenkin täällä etelässä ei oo hirveesti valinnan varaa,enkä tosiaan jaksais mihinkään monin satojen kilsojen päähän lähtee tollasta hakee! Tossa oli pyynti 2900€ ja se oli hyvässä kunnossa!
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Jonkinverran kelkkojen kanssa touhunneena sanoisin että hinta on ehkä yläkantissa ainakin tähänaikaan vuodesta ostettuna.
Toinen asia joka mietityttää olisiko syytä etsiä -97 tai uudempi sillä silloin tuli "uudemmat" ENDUROT jos ei tämä satu olemaan jo uudempaa mallia.
Nyt ainakin keskisuomen korkeudella ei ole pulaa kelkoista sillä viimme talvi oli huono kelienpuolesta. tässä yksi linkki josta voit vertailla hintoja
http://www.kelkkapalsta.com/search/inde ... &pricemax=

ja ostoilmoitus kepossä voi saada ihmeitä aikaan sillä vielä kuukaudenajan
on ostajan markkinat
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Taitaa olla kilpakäytössä ollut Racing malli jos kilometrit vähänkään pitää paikkansa. Jos näin joudut läträämään öljyt bensan sekaan, ei siis tuoreöljyvoitelua. Hinnasta en tiedä, Racingit jostain syystä kuitenkin olleet kalliimpia. Normaalikäytössä Enduro mallit helpompia hoitaa, ei ihan niin tarkkoja koneen säädöistä. Tietty öölärit valmiina on aika paljon, huoltamatta nekään ei pelaa.

Tosiaan lyneä jos katselet, -97 tai mieluummin -98-99 on alustaltaan jonkun verran parempi. Nuo aiemmat nostaa vähän enempi etutassua kurvissa, mutta kyllä niilläkin pääsee.

Katsopa http://www.mk-lehti.fi sieltä vaikka keskustelufoorumi.

Esimerkiksi Enduro Special 500 tuntuu olevan etelässä hyvä kuntokelkka. Minulla vm -99. Pitäisi vaan vahvistaa runkoa, tuntuu olevan noissa vuosimalleissa vähän heikko, ja huollattaa iskarit (WP).
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Noniin kattelin tuolta kelkkapalstalta ja olihan siellä mm. mxz:aa ja muuta tollasta halpaa (2000-3000€) ei tartte olla mikään hirmu uus, kunhan on lyhyt tela ja nestejäähd.just tollanen 95-96 on hyvä. Mun ajoilla sellanen riittä ihan hyvin.

Toi lynx mitä katoin niin oli myynnissä Pro wheels, järvenpää...kilsat mittarissa oli 2700 ja tuolla palstalla oli kilsat 4900 8O vähän ihmetyttä??

No joo onneks viel ei oo lumia, eikä mul oo niin kiire ton kanssa...lahdessa oli jokunen ihan varteenotettava peli!
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

saab900rs kirjoitti:Noniin kattelin tuolta kelkkapalstalta ja olihan siellä mm. mxz:aa ja muuta tollasta halpaa (2000-3000€) ei tartte olla mikään hirmu uus, kunhan on lyhyt tela ja nestejäähd.just tollanen 95-96 on hyvä. Mun ajoilla sellanen riittä ihan hyvin.

Toi lynx mitä katoin niin oli myynnissä Pro wheels, järvenpää...kilsat mittarissa oli 2700 ja tuolla palstalla oli kilsat 4900 8O vähän ihmetyttä?? ollut kuulemma jollain äijällä ja ajellut vähän.

No joo onneks viel ei oo lumia, eikä mul oo niin kiire ton kanssa...lahdessa oli jokunen ihan varteenotettava peli!
Kelkkojen mittarilukemiin ei kannata kauheasti "tollottaa" ,
kyllä käyntiääni /yleiskunto / MATTO / ym.. kertoo enemmän kelkasta kuin km. lukema.
Mikäli bensanhinta pysyy korkeana ensitalven on 440-500 cc:n kelkka paras vaihtoehto.
Itsellä 700 cc / 3-syl / 2-tahti ja bensaa palaa yli 30 litraa 100 km vaikka vähän hillitseekin kaahaamista.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Valtterin kommentti täyttä asiaa. Jos se lyne edelleen kiinnostaa niin katso telaston pukkien kunto. En muista onko -96 sama rakenne kuin 97 eteenpäin mutta niissa ainakin etupukin alapäätä on joutunut hitsailemaan. Kunnossa ollessaan kyllä erinomainen alusta.

Etelän puunkierrossa on ilmajäähdytteinenkin noin viisisatanen kova peli, paperilla ei näytä hirmutehoja, mutta ei ne nestekoneessakaan tule kuin vasta aivan tapissa. Pitkässä ajossa kun kuskit jo väsähtää, saatta olla jopa nopeampaa matkanteko, kun ei niin tarkka kaasunkäytössä. Noita vaan saisi uudempiakin aika edillisesti.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Joo no ei tässä hoppua ole ja vilkuilenkin nyt kaikessa rauhassa eri pelejä!
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Jatketaampas tätä nyt sitten viel hiukan, vilkasin eilen yhtä -98 artic cattia ja se on 2 kilpinen peli ja keula mällätty, nyt näytti muuten olevan ihan kunnossa ja kaikki ok teknsiikka& alusta kunnossa muttaa arvelluttaa kun oli hiukan "killissä" koko vehje??? myydäkään ei osannut sanoa millainen oli ajaa kun ei ollut itse kelkkamiehiä vaan oli saanut vaihdossa ko. kapistuksen?

Jos siin on esim. runko kiero niin ei kiva :evil:
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

saab900rs kirjoitti:Jatketaampas tätä nyt sitten viel hiukan, vilkasin eilen yhtä -98 artic cattia ja se on 2 kilpinen peli ja keula mällätty, nyt näytti muuten olevan ihan kunnossa ja kaikki ok teknsiikka& alusta kunnossa muttaa arvelluttaa kun oli hiukan "killissä" koko vehje??? myydäkään ei osannut sanoa millainen oli ajaa kun ei ollut itse kelkkamiehiä vaan oli saanut vaihdossa ko. kapistuksen?

Jos siin on esim. runko kiero niin ei kiva :evil:
Tere ! Tämä on minun mielipiteeni ko. asiaan, en siis ole oikeassa !

Itsellä oli -90 puolessavälissä "catti" enkä ikinä enää osta !!!! :twisted: Cattia

siitä katkesi runko koneen takaa niinkuin monista muistakin samanlaisista,ym..............
Jos etsit hyvää peruskelkkaa 400-500 cc niin ota Lynx tai Polaris.
Itsellä Yamaha joka on ihan ok myös mutta 500 cc Yamaha on vähän mopo ja raskas ajettava.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lynx on hyvä kelkka, ja tosiaan aina ei kannata kattoa kilometjerä (siitä tais joku tuolla mainita). -96 on sen ikäinen, että sen alla on Öhlinsit ja ne pirun hyvät iskarit, tietenkin jos ovat kunnossa. Paskana ei pelaa mikään osa. Suksen nostoon voi hakea apua takapukin kiristämisestä, estää hyvin keulan nostoa. Kaiken kaikkiaan alusta on parhaimmillaan, kun se pohjaa suurissa pateissa, mutta normaaleissa sen on nieltävä patit pohjaamatta.

Ja jos oikein muistan, niin tuo -96 vuoden Racing Lynxin Rotax-moottori on jo sitä aika kautta, että se olis aukastava aina 1000km jälkeen ja tsekattava paikat läpi. En mene tästä muistikuvasta takuuseen, mutta jossain vuosimalleista alkean näin piti tehdä Rotaxin 440-kuutioisille koneille (Lynx Racing ja Ski-doo MXZx). Tämä tietenkin kilpailukäytössä.

Jos laite on jonkun vanha kisapeli, kannattaa siitä käydä runko läpi huolella, sillä kulunut telakin vituttaa vähemmän ku poikki menossa oleva runko.

Kaiken kaikkiaan Lynxit on keveitä ajaa (kaikki joita olen ajanut ovat olleet ilmeisesti säädöissä, koska ovat olleet keveitä ajaa). 500-kuutioinen vie kaikista vähiten hotua, mutta itse pidän enemmän 600-kuutioista parhaimpana kompromissina, koska siinä on jo voimaa. 500:nen menee tosi kuin ajatus ja sitä on helppo hallita kaikissa tilanteissa, ja jarruunkaan ei ole niin väliä koskea :D Racing on sitten oma lukunsa, siis tämä 440-kuutioinen. Kerran olen ajanut ja koko ajan tuntui, että se yrittää vikuroida perseen alta pois. Tämä siitä syystä, että siinä on yksinkertaisesti niin paljon voimaa verrattuna painoon. Itse en ostais Racingia, vaan 500- tai 600-kuutioisen Enduron, koska niistä saa pienillä säädöillä ja parin osan (Camoplast Predator-matto ja Totaltekin ohjainraudat) vaihdolla tosi hyviä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin