Mitä näit liikenteessä tänään topic

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Lukittu
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja arttu »

Mimmi kirjoitti:
arttu kirjoitti:Aivan varmasti oli hyvät renkaat, kuin ei niitä itse makseta vaan loppupelissä veronmaksajat.
Oletko aivan varma?
No en koska en kyseistä vankkuria nähnyt, kun otit asian puheeksi mutta mikähän olisi todennäköistä?
Mutta tarkemmin ajatellen... :roll: ei lopen kiinnosta ja mulle on aivan sama vaikka olis tyhjät pinnatut paska baarumit alla eli hittoako tuosta väittelemään. :idea:
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja haffu »

3 autoa rinnakkain valtatiellä 8 välillä Laitila - Rauma. 8O

Sanokoot wesku taas mitä lystää tähän väliin ohitusjärjestyksestä, mutta jos edellä ajava ei 2km aikana ole osoittanut aikeita ohitukseen niin mikä kiire sille tuli lähteä ohittamaan kun olin jo osittain rinnalla.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja wesku »

haffu kirjoitti:3 autoa rinnakkain valtatiellä 8 välillä Laitila - Rauma. 8O

Sanokoot wesku taas mitä lystää tähän väliin ohitusjärjestyksestä, mutta jos edellä ajava ei 2km aikana ole osoittanut aikeita ohitukseen niin mikä kiire sille tuli lähteä ohittamaan kun olin jo osittain rinnalla.
Eihän tuossa tilanteessa mitään ihmeellistä ole, vaikka ohituspaikkaa olisi ollut paljon vähemmänkin kuin 2 km. Lisäksi kuulosti siltä että olisit mennyt samalla kuitenkin sen jonon vetäjän ohi jota edellesi tunkenutkin oli ohittamassa.

Ne ajatukset ohitusjärjestyksestä liittyy kyllä lähinnä tilanteisiin joissa esim ehtii ohittamaan henkilöauton mutta ei edempänä olevaa rekkaa tai koko jonoa ja ohittelija parantelee näin asemiaan jonossa etuillen. Ja eryityisesti tilanteessa jossa edempänä ohituspaikkaa hakemassa on heikkotehoinen jolla on pakko kerätä alkuvauhtia ja jättää väliä silläkin riskillä että joku puikkaa väliin. Ja siihen ettei kannata jättää väliä ennenkuin tilanteessa jossa pääsee itse lähtemään ensimmäisenä ohitukseen.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Nii. Juttuhan menee sillä tavalla, että ohitus tapahtuu heti kun siihen on paikka. En minä ainakaan ala sen kummemmin miettimään jotta onko sillä edellä menevällä aikeita lähteä ohitukseen. Jos mitään ei tapahdu, niin oletan ettei ole ja menen itse ohi.

Ajansäästön kannalta ohitteleminenhan on melko turhaa, siinä ei montaa minuuttia eroa tule edes sadan kilometrin matkalla. Mä menen ohi lähinnä sen takia että voi jatkaa sitä omaa ajoa ilman edellä menevän nopeuden humppausta. Usein käy kyllä niin että ohitettu alkaakin roikkumaan perässä, ilmeisesti tasaisesti samaa nopeutta ajavan puskurissa on helppo tulla. Jonkinlainen "seuraa johtajaa" -leikki siis kyseessä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^joskus se ohitustarve voi kyllä tulla vaikka ajettaisiinkin keskimäärin samaa vauhtia. 98%:lla ihmisistä kun joko ei ole autossaan vakionopeussäädintä tai eivät osaa/halua käyttää sitä.

Lähinnä tarkoitin että itse en ohittele ajansäästön vuoksi, vaan muista syistä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti:Ajan säästöä ohitettuun ei välttämättä tule mutta jollei kukaan ohita ja herätä häntä olisi säästöä voinut tulla paljonkin.
Suurin osa ohitustarpeestahan on joka tapauksessa raskaan kaluston ohittamiseen liittyvää, harvemmin se niitä jotain herättää. Tai jos vaikka nopeudet vaihtelevat ilman syytä henkilöautooilla se herääminen tapahtuu useimmiten vasta kun puhelu loppuu.
Mawerick kirjoitti:Nii. Juttuhan menee sillä tavalla, että ohitus tapahtuu heti kun siihen on paikka. En minä ainakaan ala sen kummemmin miettimään jotta onko sillä edellä menevällä aikeita lähteä ohitukseen. Jos mitään ei tapahdu, niin oletan ettei ole ja menen itse ohi.
Suunnilleen samalla tavalla käyttäydyn minäkin paitsi että odottelen kyllä 10 sekuntia tai muutaman 100 metriä ennenkuin lähden ohi jos edempänä on niitä jotka mahdollisesti ja jopa todennäköisesti ohitukseen lähdössä. Päätökseen vaikuttaa suuresti myös onko edellä oleva ohittanut aiemminkin hitaampia.
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Valkoisen og 9-3:n joka hinasi perässään Volkswagen Transportteria :lol:
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Smyygi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 01:30
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja Smyygi »

Helkutisti poliiseja turun aninkaistensillalla ja sen kupeessa molemmin puolin. Mitäköhän ratsiaa pyöritteli, muutamia autoja oli tarkistuksissa, rengasratsiaa varmaan?
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja haffu »

wesku kirjoitti:Eihän tuossa tilanteessa mitään ihmeellistä ole, vaikka ohituspaikkaa olisi ollut paljon vähemmänkin kuin 2 km. Lisäksi kuulosti siltä että olisit mennyt samalla kuitenkin sen jonon vetäjän ohi jota edellesi tunkenutkin oli ohittamassa.

Ne ajatukset ohitusjärjestyksestä liittyy kyllä lähinnä tilanteisiin joissa esim ehtii ohittamaan henkilöauton mutta ei edempänä olevaa rekkaa tai koko jonoa ja ohittelija parantelee näin asemiaan jonossa etuillen. Ja eryityisesti tilanteessa jossa edempänä ohituspaikkaa hakemassa on heikkotehoinen jolla on pakko kerätä alkuvauhtia ja jättää väliä silläkin riskillä että joku puikkaa väliin. Ja siihen ettei kannata jättää väliä ennenkuin tilanteessa jossa pääsee itse lähtemään ensimmäisenä ohitukseen.
Kyllä, ymmärsit aivan oikein, menin kahdesta autosta kerralla ohitse. Nämä kyseiset edellä kulkeneet 2 henkilöautoa olivat ajaneet tuon 2km peräkkäin. Itse olin tuolloin vielä vain näköetäisyydellä näistä. Välittömästi näiden kahden perään päästyäni laiton vilkkua vasemmalle ja aloitin ohituksen.

Toki itselläni olisi ollut pieni mahdollisuus luopua ohituksesta tuossa vaiheessa kun toinenkin alkoi painamaan ohitse. Oli kuitenkin helpompaa ojentaa hieman sitä oikeaa nilkkaa ja ohjata hieman lisää vasemmalle. Olisin aika kovasti saanut jarruttella kun se vierellä ollut auto lähti sen verran verkkaisesti kuitenkin omaan ohitukseensa.

Myöhemmin rajotuksen laskiessa 100->80 alkoi tämä ohittava ohitettu saavuttaa, vaikka itse jatkoin tuolloin gps-nopeutta joka oli 87km/h.

Itsekin teen yleensä nämä omat ohitukseni lähinnä oman matkanopeuden ylläpitämiseen. Eri asia on sitten oikeasti tiheämpi liikenne jonka seassa poukkoilu on lähes hyödytöntä. Tällainen tapaus ei kuitenkaan ole 10 auton muodostama letka, jonka nopeus on selvästi rajoitusta hitaampi ja jossa ohituskiinnostus tuntuu usein olevan 0 aina siihen asti kun joku näyttää esimerkkiä. Onneksi vilkku kertoo jo paljon kuljettajan aikeista, kunhan sitä osattaisi aina käyttää.
Yleensä se edellä kulkeva letka on ollut kutienkin sen verran kauan näköpiirissä sitä saavuttaessa, että osaa sanoa onko siellä niitä halukkaita ohittajia.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja karg »

georgahti kirjoitti:kyllä. ohi ja heti.
Jep. Nutaajat eivät ikinä opi, joten on turha jäädä "kouluttamaan" heitä. Pois vaan näkyvistä - eteenpäin. ;)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti: Oikein ja väliin kiilaaminen ei ole mitenkään väärin sillä sääntöjen takia väliä on pakko olla olemassa jonossakin.
No tottahan toki. Siitä vaan kiilailemaan ja kokeilemaan kuka tuomitaan syylliseksi jos kaistallaan pysyvä ajaa kylkeesi :)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja wesku »

Smyygi kirjoitti:Helkutisti poliiseja turun aninkaistensillalla ja sen kupeessa molemmin puolin. Mitäköhän ratsiaa pyöritteli, muutamia autoja oli tarkistuksissa, rengasratsiaa varmaan?
Rengasratsiaa ajatellen taidan printata mukaan ennusteen http://fmi.fi/saa/paikalli.html?place=Turku jossa luvataan räntää pe/la välille.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mimmi kirjoitti:Mites ne ohitettavan velvollisuudet menivätkään?
Jos joku etuilee pitää kiihdyttää täysillä kylkeen ja poistua paikalta syyttömänä ?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja dimebak »

wesku kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Mites ne ohitettavan velvollisuudet menivätkään?
Jos joku etuilee pitää kiihdyttää täysillä kylkeen ja poistua paikalta syyttömänä ?
Tieliikennelaki 3.4.1981/267

19 § Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.

Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.

---

Ja mitä näin liikenteessä? Eräs "Poo-pelisti" ajaa nykyään turhan joustavasti ja muut huomioon ottavasti, että saa suojatietä ylittäessä olevalle fillarintaluttajallekin tietä antaessaan takana tulevilta nyrpeitä ilmeitä. Tämän hän on rekisteröinyt toisinaan taustapeilistä katsoessaan jos sivupeilistä on näkynyt poikkeuksellisen nopeaa lähelle ajoa. Vielä on hän on välttynyt olemasta voimapysäköinnin uhri.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic

Viesti Kirjoittaja muppelo »

dimebak kirjoitti: Tieliikennelaki 3.4.1981/267

19 § Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet

Ohittajan on pidettävä turvallinen väli ohitettavan ajoneuvoon.

Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.
Toi on joillekki se kauheen vaikee juttu :wink:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Lukittu