Kovalevyn vaihto (vanhan kopiointi) ?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Kovalevyn vaihto (vanhan kopiointi) ?

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Eli ois tarkoitus vaihtaa koneeseen kovalevy. Niin mites homma hoituu ja onko jotain ilmaisohjelmia, mitä suosittelisitte käytettäväksi..? Tarve ois vaihtaa toi ns. C-asema uuteen, niin miten sen saa kopioitua tolle uudelle kovolle. Niin että ei tarvitse rueta asenteleen ohjelmia uusiks..? Käyttöjärjestelmänä on Windows XP.

Kiitos jo etukäteen, jos joku pystyy jeesaan.

Terveisin: Harri
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kovalevyn vaihto (vanhan kopiointi) ?

Viesti Kirjoittaja aero »

Temppu sinänsä onnistuu vaikka Clonezilla -nimisellä softalla, mutta se uudelleenasennus harvemmin on huono idea. Lisäksi jos vain tila on vähissä (eikä levy rikki), niin sen lisätilan saa käyttöön ihan vaan heittämällä sen uuden levyn kiinni ja tunkemalla datan sinne (jättäen ohjelmat sinne C:lle).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kovalevyn vaihto (vanhan kopiointi) ?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Joo juuri niinkuin "aero"kin tuumas pidä se vanha kovo C:nä ja asenna se uusi orjaksi ja sit pikku hiljaa siirtelet ohjelmia sinne uuteen. Huom! kone haluaa aina käynnistyä niin kutsutulta Juurilevyltä, tässä tapauksessa siltä vanhalta.

Tulee konflikteja jos kummassakin on sama käyttis, kone tulee tekemään startti listan josta valitset käyttiksen, siinä tapauksessa.

Toinen mahdollisuus ja mielestäni se parempi on asentaa se uuskovo C:ksi ja asentaa se vanha orjaksi, siis poistaa vanha asentaa uusi kovo ja siihen käyttis sen jälkeen siirrellä ohjelmat uuteen C:hen ja formateerata vanha kovo niin se toimii
lisätilana.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Re: Kovalevyn vaihto (vanhan kopiointi) ?

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Juu Kyllä toi kovon vaihto fyysisesti on hallussa, mutta miten saan ton vanhan tiedot kopioitua uuteen? Vanha kovalevy ei ole, kuin 40gb kokoinen ja se on nyt lähes täynä (pelkkiä ohjelmia). Ja en haluais rueta enää ohjelmia uusiksi asentaan.

Tässä oon nyt pari tuntia googletellut ja ymmärtänyt, että on ohjelmia millä tollasen "kloonauksen" saa tehtyä. Mutta nää ohjelmat on pääsääntöisesti maksullisia, niin oisko jollain tiedossa jotain ilmaisohjelmaa. Mikä tän homman hoitais..?
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kovalevyn vaihto (vanhan kopiointi) ?

Viesti Kirjoittaja aero »

Et sitten lukenut sitä mun viestiä? Josko neuvon hiukan pisemmälle ja laitan ihan linkin :D.

http://clonezilla.org/
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kovalevyn vaihto (vanhan kopiointi) ?

Viesti Kirjoittaja core2 »

@ hakuba2 kun teet kloonauksen muista sitä ennen tehdä partitiointi eli kovon osiot sopiviksi tai ainakin sen kokoisiksi kuten ne haluat, meinaan kaverille jolla peukalo keskellä kämmentä ja joka tuli käymään kun oli kloonannut 80GB kovon 500GB:tiseen ja tilaa löytyi siitä uudesta vain se 80GB oli jättänyt loppuosan käyttämättä eikä voinut lue osannut korjata sitä itse.

@georgahti 40 giganen sopii aivan hyvin vaikka e-mailien tallennuksiin, ainakin joillekin. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kovalevyn vaihto (vanhan kopiointi) ?

Viesti Kirjoittaja aero »

core2 kirjoitti:@georgahti 40 giganen sopii aivan hyvin vaikka e-mailien tallennuksiin, ainakin joillekin. :wink:
Toki, edes mun postilaatikko ei ole vasta kuin 3-gigainen. Toisaalta, se 40G tuskin hirveästi tuntuu uuden limpun lisänä (riippuu toki, mitä tuli ostaneeksi, mutta jos 40G on riittänyt tähän asti, on jo 160G iso venytys, jos niitä enää edes saa). Sen enempää sähköposteja kuin mitään muutakaan en tokikaan luottaisi vain yhden levyn varaan, oli se sitten vanha tai uusi - siis varmuuskopiot kunniaan (tämä ihan muistutuksena).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kovalevyn vaihto (vanhan kopiointi) ?

Viesti Kirjoittaja core2 »

aero kirjoitti: Sen enempää sähköposteja kuin mitään muutakaan en tokikaan luottaisi vain yhden levyn varaan, oli se sitten vanha tai uusi - siis varmuuskopiot kunniaan (tämä ihan muistutuksena).
Tietty tuo on asiaa, tämän backup'in käytön otin jo niin, että se on luontaista kaikille tietsikan käyttäjille. Mutta ehkä ei joten hyvä pointti!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kovalevyn vaihto (vanhan kopiointi) ?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Minulla on juuri sama projekti meneillään. Uutta ei vanhan rinnalle saanut, koska on läppäri kyseessä. Windows asennuskaan ei ollut kuin pari kuukautta vanha. Päädyin siltikin ottamaan usb tikulle oleelliset tiedostot talteen ja asentamaan koko paskan uusiksi. Meneehän siinä taas pari iltaa mukavasti, kun asentaa kaikki ohjelmat uudelleen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Re: Kovalevyn vaihto (vanhan kopiointi) ?

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Itse olen kloonannut levyjä useitakin kappaleita Linuxin liveCD:llä (fdisk ja dd - komennoilla). Homma ei ole vaikea jos omaa vähääkään tietoteknisiä taitoja (esim terminaalin käyttö). Tosin olen aina kloonannut identtisille osioille, eli esimerkiksi jos vanha levy on ollut lähellä totaalista hajoamista tai olen halunnut tehdä varmuuskopion koko levystä. Mutta jos alkuperäisenä ongelmana on levyn pienuus, eli samalla myös osion pienuus, niin suora kloonaaminen ei kannata, koska uudella levyllä on luonnollisesti sama ongelma.

Sen sijaan uuden levyn osiointi (fdisk), formatointi (mkntfs) ja tiedostojen kopiointi (cp -r) vanhalta levyltä uudelle onnistuu myös LiveDC:n avulla. Lopulta ajaa vielä WinXP:n asennuslevyn avulla uuden MBR:n levylle niin avot, eli wanhan winkkarin pitäisi toimia uudella levyllä. Käytännössä olen tehnyt tämän pari kertaa, mutta en kuollaksenikaan muista ulkoa tarkalleen miten sen tein (kun en vuosiin ole winkkarin kanssa leikkinyt), mutta tiedän että homma onnistuu kyllä näillä em työkaluilla. Korjatkaa jos olen väärässä.

Ja kuten edellä mainittiin on vanha winkkari kerännyt sen verran moskaa, että uudelleenasennus olisi ehdottomasti fiksuin veto jos siis windowsin asennuslevy on vielä hanskassa. Näin ainakin itse tekisin.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Vastaa Viestiin