Älä osta jäteveden pienpuhdistamoa!!!

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Älä osta jäteveden pienpuhdistamoa!!!

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Lakkaan kannattamasta tätä asiaa siinä vaiheessa, kun maalaiset ymmärtävät, että myös pääkaupunkiseudulla pitää saada itse valita käyttääkö julkista vai omaa autoa :)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Älä osta jäteveden pienpuhdistamoa!!!

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Henkka #2283 kirjoitti:Lakkaan kannattamasta tätä asiaa siinä vaiheessa, kun maalaiset ymmärtävät, että myös pääkaupunkiseudulla pitää saada itse valita käyttääkö julkista vai omaa autoa :)
Tähän mennessä yksi ainoo on tullu mulle perustelemaan ettei yksityisautoilua tarvita ikinä mihinkään ja sekin oli stadilainen viherterroristi :wink:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Älä osta jäteveden pienpuhdistamoa!!!

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

muppelo kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Lakkaan kannattamasta tätä asiaa siinä vaiheessa, kun maalaiset ymmärtävät, että myös pääkaupunkiseudulla pitää saada itse valita käyttääkö julkista vai omaa autoa :)
Tähän mennessä yksi ainoo on tullu mulle perustelemaan ettei yksityisautoilua tarvita ikinä mihinkään ja sekin oli stadilainen viherterroristi :wink:
Juu, kyllähän ne hassuimmat mielipiteet löytyvät täältä omilta nurkilta :wink:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Älä osta jäteveden pienpuhdistamoa!!!

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

muppelo kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Lakkaan kannattamasta tätä asiaa siinä vaiheessa, kun maalaiset ymmärtävät, että myös pääkaupunkiseudulla pitää saada itse valita käyttääkö julkista vai omaa autoa :)
Tähän mennessä yksi ainoo on tullu mulle perustelemaan ettei yksityisautoilua tarvita ikinä mihinkään ja sekin oli stadilainen viherterroristi :wink:

No millä se hippiäinen sitten perusteli?
aTO
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 19:18
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Älä osta jäteveden pienpuhdistamoa!!!

Viesti Kirjoittaja aTO »

Henkka #2283 kirjoitti:Lakkaan kannattamasta tätä asiaa siinä vaiheessa, kun maalaiset ymmärtävät, että myös pääkaupunkiseudulla pitää saada itse valita käyttääkö julkista vai omaa autoa :)
Luulenpa, että juuri me landelaiset ollaan parhaita asiantuntijoita ymmärtämään tuo asia. Etäisyydet esim. mulla on luokkaa:
-ruokakauppa, bensa-asema, posti ja pankki 5 km
-muut liikkeet 30 tai 50 km
-verovirasto, katsastuskonttori ym. 50 km
Julkisia kulkuvälineitä täällä ei ole. Auto on elämän perusedellytys.

Asustelin aikoinaan vuosia Hesan Alppilassa Stefari 48:ssa ja kävin töissä parin kilsan päässä Hakaniemessä. Vaaleanvihreä kuuppa odotteli lähtövalmiina kadun parkissa. Silti mulla ei kertaakan käynyt päässä ajatus, että lähtisin sillä töihin. Menin aina talon ulko-oven edestä lähtevällä bussilla tai sitten korttelin toiselta puolelta lähtevällä ratikalla. Joskus kävellen.
Sitten muutin Sipoon korpeen, josta työmatkaa tuli 22 km. Ei jukisia joten oman auton käyttö ainut vaihtoehto.
Pääkaupunkiseudulla asustava joko tarvii oman auton tai sitten ei. Ihan tapauksesta riippuen.
Ne jotka sanoo, että pks:lla ei kukaan saa käyttää omaa autoa kattelee tätä maailmaa liian pienestä reijästä.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Älä osta jäteveden pienpuhdistamoa!!!

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Minuteman kirjoitti:
muppelo kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Lakkaan kannattamasta tätä asiaa siinä vaiheessa, kun maalaiset ymmärtävät, että myös pääkaupunkiseudulla pitää saada itse valita käyttääkö julkista vai omaa autoa :)
Tähän mennessä yksi ainoo on tullu mulle perustelemaan ettei yksityisautoilua tarvita ikinä mihinkään ja sekin oli stadilainen viherterroristi :wink:
No millä se hippiäinen sitten perusteli?
Kuulemma niin hyvin pääsee aina julkisilla että yksityisautoilu on täysin turhaa. Koetin sanoa et se ei välttämättä ole noin pk-seudun ulkopuolella mut ei ottanu kuuleviin korviinsa. Jatkoi vaan omaa jargoniaansa siitä miten julkiset on niin hyvin järjetettyjä jnejnejne...
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5399
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Älä osta jäteveden pienpuhdistamoa!!!

Viesti Kirjoittaja VKe »

muppelo kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:
muppelo kirjoitti:Tähän mennessä yksi ainoo on tullu mulle perustelemaan ettei yksityisautoilua tarvita ikinä mihinkään ja sekin oli stadilainen viherterroristi :wink:
No millä se hippiäinen sitten perusteli?
Kuulemma niin hyvin pääsee aina julkisilla että yksityisautoilu on täysin turhaa. Koetin sanoa et se ei välttämättä ole noin pk-seudun ulkopuolella mut ei ottanu kuuleviin korviinsa. Jatkoi vaan omaa jargoniaansa siitä miten julkiset on niin hyvin järjetettyjä jnejnejne...
Eikös sitten sovita niin että ne joilla on koti kehä 3:n sisäpuolella, joutuvat luopumaan yksityisautoista :? ? Eli auton omistaminen kielletty kehä 3: sisäpuolella asuvilta... Kun eihän noi stadilaiset viherpillittäjät voi olla väärässä, eihän?

Lande, jos toi menee läpi niin täältä tullaan takaisin, se on sitä hajasijoittamista :)
Sininen Saab 9-3, '99
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Älä osta jäteveden pienpuhdistamoa!!!

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Onneksi koti on Kehä III:n ulkopuolella. Kovin pitkä matka rajalle ei ole, mutta kaikki lasketaan. Ja 90 % ajosta kohdistuu Kehä I:n sisäpuolelle.
Ja sitten takaisin aiheeseen...
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Älä osta jäteveden pienpuhdistamoa!!!

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

aTO kirjoitti:Luulenpa, että juuri me landelaiset ollaan parhaita asiantuntijoita ymmärtämään tuo asia.
Ai mikä asia?

Perhana, kun menee ohi aiheen.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
aTO
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 19:18
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Älä osta jäteveden pienpuhdistamoa!!!

Viesti Kirjoittaja aTO »

Minun iäkkäät lähisukulaiset asennuttivat joitakin vuosia sitten Veho Puts -pienpuhdistamon. Se on vaatinut aika monta kertaa korjaamista ja jatkuvaa kyttäämistä. Oma lukunsa tuossa mallissa on säkin tyhjennys. Se on yli metrin pituinen sukka johon kiinteä moska kerääntyy. Koska sen ylösnosto ja tyhjennys on ikäihmisille toivottoman raskas operaatio homma lankesi minulle. Sukan sisällön löyhkä on sanoinkuvaamaton eikä sitä lievennä yhtään se, että pöntöstö nostettaessa sukan yläosa on melkein nenässä kiinni (ainakin mulla 180 senttisellä). Aito torttu on tuohon verrattuna sulotuksuinen. Jos sukka on puolillaan niin sen vielä pystyy yksin nostamaan. Jos sen päästää täyteen tarvitaan toinenkin nostaja. Kerran kun menin paikalle oli noin 75 v. mummo räntäsateessa ja löyhkässä maassa kontallaan luuttuamassa kemikaalipaskaa siitä putsarin osasta jossa on sähkölaitteet. Vehje oli vain yllättäen päättänyt tunkea tavaran sinne.
Tämmöset laitteet pakottaa vanhat ihmiset pois kotoaan.

Sallittaneen vielä yksi OT kommentti:
Henkka kirjoitti:
Ai mikä asia?[
Sitähän minä vaan tarkoitin, että me maalla asuvat kyllä ymmärretään, että auto on jollekkin välttämätön ja jollekkin toiselle tarpeellinen.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Älä osta jäteveden pienpuhdistamoa!!!

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tähän vesiasiaan liittyvässä tutkimusprojektissa vuosia sitten ollut kaveri jutusteli, että nämä toimimattomuusasiat ovat olleet tiedossa jo vuosia. Eipä juuri yllätä.
aTO kirjoitti:Sitähän minä vaan tarkoitin, että me maalla asuvat kyllä ymmärretään, että auto on jollekkin välttämätön ja jollekkin toiselle tarpeellinen.
Eiköhän jokainen ole yhtä oikeutettu oman tietonsa ja harkintansa perusteella päättämään liikkumismuodostaan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
aTO
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 19:18
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Älä osta jäteveden pienpuhdistamoa!!!

Viesti Kirjoittaja aTO »

Aluksi varoitus: Jos olet jo asennuttanut pienpuhdistamon älä lue tätä ennen 1.1.2011 . Uudenvuoden juhlinta ja armoton v*t*tus sopivat tosi huonosti yhteen.

Kirjoitin edellä näin:
aTO kirjoitti: Luonnon kannalta ajateltuna jätevesiasetus pakottaa talojen omistajat tekemään ympäristörikoksen.
.....................Luonnonsuojelun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Seuraukset alkavat näkymään. Ylen Ajankohtaisessa Kakkosessa kerrottiin kuinka Nurmijärven kunta on lähettänyt 2000 euron uhkasakot viidelle pienpuhdistamon asentaneelle kiinteistönomistajalle jotta nämä tekisivät jotain toimimattomille rakkineilleen.
Merkillepantavaa on, että uhkasakkoja ei ole mikään taho lähettänyt valmistajalle (valmistajille?) vaan jätevesiasetuksen uhreille. Näin pysyy rahahana pidempään auki. Idea ei taida ollakkaan rosvota haja-asutusalueen asukkaat kerran vaan vähintään kahdesti. Ja jos uhri aikailee niin otetaan sakkorahatkin niiden välissä. Juoneen kuuluu, että aina kun joku hankkii uuden pömpelin vastuu sen toimimisesta on yksin hänellä.
Em. ohjelma on katsottavissa (30 vrk) Ylen Areenassa:
http://areena.yle.fi/video/1573430
Se on kooste v.2010 ohjelmista. Po. juttu löytyy kohdasta 0.33.28 - 0.35.52 .
aTO
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 19:18
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Älä osta jäteveden pienpuhdistamoa!!!

Viesti Kirjoittaja aTO »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Näistä uutuuksista en sen enempää tiedä tai ole kokemusta, mutta kun täällä haja-asutusalueella eletään, niin onneksi tuli aikoinaan rakennetuksi sen ajan mittapuun mukaan yläkanttiin. Kaivosysteemi on ruotsalainen Rona kolmikaivo systeemi + suodatuskenttä. Ainakin purkuputkista tulee ihan kirkasta vettä. Systeemi on ollut toiminnassa vuodesta 1998 alkaen ja kertaalleen on jakoputket "myyrätty"

Totta tuo, että hommassa on härski rahastuksen maku kuin pankkikorttipuolella Visan kanssa. Artikkelin "puhdistamoista" luin ja oli kyllä hämmentävää luettavaa.
Mikähän mahtaa olla virallinen "totuus" poistettavien massojen loppusijoituksesta? Saako ne kuskata minne huvittaa?
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Älä osta jäteveden pienpuhdistamoa!!!

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Stefari 48?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Älä osta jäteveden pienpuhdistamoa!!!

Viesti Kirjoittaja et »

Toivottavasti asiaa esittelevä ministeri ei pääse seuraavaan eduskuntaan. Käsittämätöntä että oman puolueen aktiiviivit ovat eniten koko älytöntä lakia vastaan, mutta esittelijä viivs veisaa arvostelusta.
Vastaa Viestiin