Liekkö suvussa ollut tuota saabismia, kun isällä oli ollut pari 99:iä ja sedällä 99 sekä 900. Oman ensimmäisen saabini hankinta tapahtui 2001 tammikuussa. Olin säästellyt rahaa autoon ensimmäiseen työpaikkaan päästyäni. Autokuume iski, kun tilillä oli 13000mk rahaa ja ajopelinä oli palvellut Fiat 127 (900cc koneella). Olin määritellyt autolle kriteereiksi seuraavat seikat: 2.0 ruisku, levyjarrut joka nurkassa ja 3/5 -ovinen. Budjetti oli tuo 13000mk. Kiertelin liikkeitä ja katselin tarjontaa. Monessakin automerkissä tuli ongelmaksi pienet mootorit ja ruiskun puute. Levyjarrut takana oli jo niin paha vaatimus, että se karsi nekin vähät vaihtoehdot pois. Saab oli vahvana siellä ja aloinkin koeajelemaan og900-malleja. Autoliikkeiden tarjonnassa vuosimallit pyöri -83...-86 tuossa hintaluokassa. Isä kuuli huhun yhdestä saabista, joka oli vm-88 ja hintaa 15000mk. Mittarilukema oli 274tkm ja ikää pirssillä 13 vuotta. Kaupat tapahtui niin nopsaan, etten itse edes ehtinyt koeajamaan sitä. Isä koeajoi sen ja luotin hänen sanaansa auton kunnosta. 130tkm ja kuusi vuotta se palvelikin sitten minua ja vaimoani.
Saabismi tarttui niin vahvasti tuon og900:n puikoissa koko perheeseen, joten jatkumo oli selvää. Nykyiset Saabit ovatkin nuo sigissä näkyvät 99gls (vm -84 turbotekniikalla) ja 9-5. Femma näyttää niin vahvalta peliltä koneen laiton jälkeen, että tuolla me ajetaan varmasti vuosia. Nythän se on palvellut meitä jo neljä vuotta. Femman mittarissa on nyt vajaa 300tkm, eli suunnilleen samanverran, kuin oli tuossa og900:ssa ja kori on paljon paremmassa kunnossa satkuun verrattuna.
Isällekin koitti paluu saabeihin sen jälkeen, kun hommattiin se minun og900. Hän osti 10-vuotiaan 900S -92:n. Äitimuorini ajelee nyttemmin tuolla ja kovin on hänkin tyytyväinen Saabiin.
Minusta Saabeissa on ollut parasta niiden ajettavuus maantiellä. Ne ovat olleet vakaita ajettavia huonossakin säässä. Luotettavuus on ollut mainio, vaikkakin pikku kommellukset 9-5:n bensapumpun kanssa meinasivat vähän nakertaa luottamusta. Lämmityslaitteet ovat olleet kaikissa Saabeissani erinomaisen tehokkaita. Lisäksi Saabit ovat minusta olleet kautta linjan persoonallisia ajopelejä. Hyvinkin paljon kuulee kaikenlaista leukailua ja Saabit jakavat yllättävän jyrkästi ihmisten mielipiteitä. Parasta lääkettä Saabia arvosteleviin tyyppeihin onkin ollut pikku koeajolenkki. Pääsääntöisesti joko suut on menneet tukkoon tai mieli on muuttunut. Volvo-miehet ovat senverran merkkiuskollista sakkia, että niihin Saabin ajo-ominaisuudet tai edes moottoritehot eivät tee vaikutusta.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Liekkö syynä sitten se, että molemmat merkit ovat lähtökohtaisesti ruotsalaisia ja autot on tehty pohjolan oloihin?
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)