Pakko kaivella vanhaa aihetta naftaliinista, kun on tullut taas vanha "harrastuskin", eli fillarointi, elvytettyä. Normaalisti olisin täysin päinvastaista mieltä mitä pade tuossa kirjoitteli, nimittäin punaisena lankanani kaikissa hankinnoissa on, että mitä halvempi, niin sitä parempi (siksi ajan käytännössä ilmaisilla vanhoilla satkunromuillakin)pade kirjoitti:... Se on rikki ihan heti ja korjauskustannukset on nopeesti samat ku oisit heti ostanut kunnon fillarin.
Fillareissa fakta on se, että halvalla ei saa hyvää !
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kyseessä siis perus 6vaihteinen matkapyörä, merkiltään Esperia. Jos tulee jossain vastaan, niin en suosittele. Fillarilla ajan töihin (7-8 kilsaa suunta, vähän riippuen siitä milloin mikäkin katu on suljettu), matka on asfalttia ilman mainittavia ylämäkiä.
Vikalistaa (ostettu 1.6.):
1. Reilun kuukauden käytön jälkeen 6. vaihde polkasi välillä "tyhjää" (perinteinen rataspakka/vaihtaja systeemi), paheni muutamassa viikossa niin, että kutosella ei pystynyt polkemaan, joten ajettu max. vitosvaihteella. Takuun perään kysellessä kerrottiin, että juu max kaks viikkoa takuu
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
2. Polkimen varsi vääntyi/katkesi keskiön juuresta, polkiessa vaan huomasi kun alkoi "vipattaa" koko ajan enemmän...mihinkään tuo siis ei osunu, kunhan vaan heikkouttaan katkesi.
-Tässä kohtaa kuskattu fillari pajalle, uusi rataspakka ja ehjä poljin/keskiöakseli, vaihdettuna 35€ (mielestäni aika halpa).
3. Pinna katkesi takavanteesta ja takavanne alkoi vipattaa, täysin suoralla tiellä ilman mihinkään kuoppiin ajamisia... Ehjä pinna, vanteen oikasu ja uusi takakumi 25€ töineen.
Takakumi piti vaihtaa uuteen, koska se oli kulunut puhki siitä "rungon" puolelta, joka tulee siis vanteen reunaa vastaan. Neljässä kuukaudessa
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
*) Aikoinaan sentään tuli mm. kierrettyä "Etelä"-Suomi suurinpiirtein reittiä Hki-Kotka-Imatra-Savonlinna-Kuopio-Iisalmi-Kajaani-Oulu-Tornio(jossa pakollinen ulkomailla käynti Haparandassa)-Oulu-Raahe-Vaasa-Pori-Turku-Hki sekä vetästyä puolentoista kuukauden reissu pohjois-Englantia ja Skotlantia kiertäen, josta laivalla Bergeniin ja polkien Norjan & Ruotsin läpi Stokikseen, josta laivalla kotiin. Muutenkin about kaikki alle 30km/suunta siirtymät hoidettu lumettomana aikana tuolloin fillarilla