Moottorisaha topicci
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottorisaha topicci
Appiukolla kaks kappaletta noita Huskeja, ja niihin en enää koske pitkällä tikullakaan. Sekä tuliterässä, että kymmenen vuotta vahnassa sama vaiva. Jos joskus vahingossa saat sen nykimällä käyntiin, niin on sitten kaks vaihtoehtoa: joko se sammuu kannon nokassa välittömästi/viimeistään parin minuutin kuluttua tai sitten on säädöt semmoset, että tyhjäkäynnillä terä pyörii.
Itellä nyt toinen Tilhi menossa (nyt 230) ja tuolle ei oo koskaan tarttenu muuta tehä ku lisäillä bensaa ja öljyä ja terotella/vaihella ketjua sen ensimmäisen sisäänajon jälkeisen säädön perään. ...ja aina viimeistään tokalla käyntiin...
Raivaussahapuolella jostain syystä taas nuo Huskit on toiminu lähes moitteettomasti
Itellä nyt toinen Tilhi menossa (nyt 230) ja tuolle ei oo koskaan tarttenu muuta tehä ku lisäillä bensaa ja öljyä ja terotella/vaihella ketjua sen ensimmäisen sisäänajon jälkeisen säädön perään. ...ja aina viimeistään tokalla käyntiin...
Raivaussahapuolella jostain syystä taas nuo Huskit on toiminu lähes moitteettomasti
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Moottorisaha topicci
Mulla sattuu olemaan samankaltaisia kokemuksia. Sahana on Stihl ja Husky. Stihl toimii aina on on ihan tosi hyvä kone. Huskyssa on voimaa, mutta toiminta noin 80% tasolla. Kaikkea pientä temppuilua. Sitten taas raivaussahana ihan tosi hyvä toi Husky, on kierrosherkkä, kevyt ja kytkin toimii hyvin.Märkäkorva kirjoitti:Appiukolla kaks kappaletta noita Huskeja, ja niihin en enää koske pitkällä tikullakaan. Sekä tuliterässä, että kymmenen vuotta vahnassa sama vaiva. Jos joskus vahingossa saat sen nykimällä käyntiin, niin on sitten kaks vaihtoehtoa: joko se sammuu kannon nokassa välittömästi/viimeistään parin minuutin kuluttua tai sitten on säädöt semmoset, että tyhjäkäynnillä terä pyörii.
Itellä nyt toinen Tilhi menossa (nyt 230) ja tuolle ei oo koskaan tarttenu muuta tehä ku lisäillä bensaa ja öljyä ja terotella/vaihella ketjua sen ensimmäisen sisäänajon jälkeisen säädön perään. ...ja aina viimeistään tokalla käyntiin...
Raivaussahapuolella jostain syystä taas nuo Huskit on toiminu lähes moitteettomasti
900C -86
Re: Moottorisaha topicci
Itse en pidä stihlin kaasuvipusesta. Ei sovi mun käteen. Husku käy mulle paremmin ja kaasuvipu on jotenkin isompi.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: La Huhti 02, 2011 21:34
- Paikkakunta: Kitee
Re: Moottorisaha topicci
Metsurihommissa oli aina jonsered ja nyt polttopuuhommiin ostin parivuotta sitten kevyen stihlin. Tyytyväinen olen ollut molempiin merkkeihin. Huski ei oikein tuntunut käsissä hyvältä.
Saab 900 2.3 16v -94, Saab 900 2.1i 16v -92
exät: Volvo 745 B200E + M47 -87, Saab 900i 8v kat -90 automaatti, Volvo 740 2.4TD -86 Volvo V40 -96, Volvo 245 -88, Volvo 245 -87, Volvo 240 -87, Volvo 940 -91 + n.50kpl muuta
exät: Volvo 745 B200E + M47 -87, Saab 900i 8v kat -90 automaatti, Volvo 740 2.4TD -86 Volvo V40 -96, Volvo 245 -88, Volvo 245 -87, Volvo 240 -87, Volvo 940 -91 + n.50kpl muuta
Re: Moottorisaha topicci
Tulipa tuossa yksi päivä huudatettua appiukon vanhaa Husqvarnaa, kun tiputin pari isoa oksaa koivusta ja pistelin ne pölkyiksi. Ja tulipa todettua, että 25-vuotiaan sahan lämpökahvat toimii edelleen
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Moottorisaha topicci
Keväinen sahakuume meinasi vallata mielen. Tuokio tallissa vanhan Tilhin kera ja kuume, no jos ei poistunut niin siirtyi ainakin. Paineilmalla saha puhtaaksi ja öljynvirtauksen vahvistus ilman laippaa ja ei muuta kuin kovaa sahaamista!
Tilhi on palvellut hyvin. Ryyppy päällä muutama nykäisy ja "puoliryypyllä" aina kolmannella käyntiin. Normi viilaukset niin ketjulla kun laipalla edesauttaa sahausnautintoa.
Tilhi on palvellut hyvin. Ryyppy päällä muutama nykäisy ja "puoliryypyllä" aina kolmannella käyntiin. Normi viilaukset niin ketjulla kun laipalla edesauttaa sahausnautintoa.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Moottorisaha topicci
Aikaisemmin tein vuosia metsurin töitä ennen, kuin lähdin opiskelemaan. Husqvarna oli ja on edelleen luottomerkki. Pakko on vain myöntää, että laatuhan niissä on laskenut, sitten 254-mallin. Kun 254 hajosi, niin minulla oli käytössä 326 ja 357-mallit.
Isoissa tonttipuissa oli muutaman kerran käytössä 125cc-Stihli, muistaakseni metrin laipalla ja puukiipelyhommissa Stihli on verraton keveytensä ansiosta. Stihli on ammattisahoista jonkun verran kevyempi ja ja huomattavasti hiljaisempi.
Isoissa tonttipuissa oli muutaman kerran käytössä 125cc-Stihli, muistaakseni metrin laipalla ja puukiipelyhommissa Stihli on verraton keveytensä ansiosta. Stihli on ammattisahoista jonkun verran kevyempi ja ja huomattavasti hiljaisempi.
Saab 9-3 2,0t & Saab 9000 2,3t cse
Re: Moottorisaha topicci
Husse 340 kävi taas parin viikon aikana, ja 20 kiintoa rankaa meni pätkiksi, toiminnassa ei moitittavaa. Kerran vuodessa putsaus, ja muutaman kerran urakan aikana tankkaa, niin hyvin menee. Ehdottomasi paras saha, mitä on tullut käytettyä, tosin naapurin identtinen vastaava vaatii yhden nykäisyn vähemmän kylmänä, tiedä sitten mikä vika omassani, mutta kun neljällä lähtee, niin piisaa.
Kolmatta vuotta tuo ollut, käytettynä hankittu silloinkin, eikä ole oikunnut.
Kolmatta vuotta tuo ollut, käytettynä hankittu silloinkin, eikä ole oikunnut.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Re: Moottorisaha topicci
Appiukon 238SE/SG kävi taas, polttopuita tällä kertaa. Onhan toi jo uudempiin sahoihin verrattuna melko paljon nyittävämpi kone, ihme jos muutamalla repaisulla lähtee. Lämpimänä lähtee jo paa-aaljon paremmin. Lienee melko tyypillistä tuon ajan koneille. Tällä kertaa omansa starttaukseen antoi tarttinyöri joka meni about nykäisi nro 10:llä poikki. Ehjän narun "pöllin" Jonseredista mallia paska, tai no, naru oli ihan ok. Ja oli vähän terä ja laippa ottaneet osumia joten piti "pimpata" sahaa uudella originaalilla Husqvarna-laipalla ja joka metsämiehen vakiolla eli Oregon-teräketjulla.
Lastua lensi, kun pari tankillista Aspen2:sta sahailin. On muuten kotisahaushommiin aivan yköstä polttoainetta, valmiiksi lantrattua ja ei savuta, eikä haise vaatteet tyypilliselle kaksitahtikatkulle. Ja teräketjuöljynä tietenkin Huskyn Vegoil, ja jos olette joskus nähneet ku grillillä rasvakeittimestä lasketaan vanhaa rasvaa ulos niin tämä näyttää siltä. Ja varmaan saattaa osaltaan ollakin, ainakin väri on samanlaista ja notkeus ehkä aavistuksen "kovempaa" kuin rypsiöljyssä Ja ympäristöystävälliseksi molempia kehutaan joten sekin painaa vaakakupissa, plus että ei tarvi itse läträtä polttoaineiden ja öljyjen kanssa.
Kyllä moottorisahalla sahaaminen on kivaa
Lastua lensi, kun pari tankillista Aspen2:sta sahailin. On muuten kotisahaushommiin aivan yköstä polttoainetta, valmiiksi lantrattua ja ei savuta, eikä haise vaatteet tyypilliselle kaksitahtikatkulle. Ja teräketjuöljynä tietenkin Huskyn Vegoil, ja jos olette joskus nähneet ku grillillä rasvakeittimestä lasketaan vanhaa rasvaa ulos niin tämä näyttää siltä. Ja varmaan saattaa osaltaan ollakin, ainakin väri on samanlaista ja notkeus ehkä aavistuksen "kovempaa" kuin rypsiöljyssä Ja ympäristöystävälliseksi molempia kehutaan joten sekin painaa vaakakupissa, plus että ei tarvi itse läträtä polttoaineiden ja öljyjen kanssa.
Kyllä moottorisahalla sahaaminen on kivaa
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Moottorisaha topicci
Tuli 1,6 hehtaaria metsää talokauppojen yhteydessä, joten moottorisahahan se pitää nyt hankkia. Aiempaa kokemusta ei ole muuta, kuin isäni vanhasta Husqvarnasta.
Husqvarna 435
Stihl ms 230
Tuollaisia tuli katseltua netistä. Parempia ehdotuksia tuohon hintaluokkaan?
Husqvarna 435
Stihl ms 230
Tuollaisia tuli katseltua netistä. Parempia ehdotuksia tuohon hintaluokkaan?
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Moottorisaha topicci
Partneri (tais olla P352) on palvellut hienosti, sen jatkeeksi ruåtsin rrraktori "mettäkoneeksi" niin alkaa rankaa kaatumaanvitikka kirjoitti: Tuollaisia tuli katseltua netistä. Parempia ehdotuksia tuohon hintaluokkaan?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Moottorisaha topicci
Just eilen kyselin Erikssonsin kaupassa minkälainen saha olis sopiva polttopuiden tekoon ja tuollaista Husqvarnaa suositteli. Myyjän mielestä sopiva koko, teho ja kulutusosien hinta.vitikka kirjoitti:Tuli 1,6 hehtaaria metsää talokauppojen yhteydessä, joten moottorisahahan se pitää nyt hankkia. Aiempaa kokemusta ei ole muuta, kuin isäni vanhasta Husqvarnasta.
Husqvarna 435
Stihl ms 230
Tuollaisia tuli katseltua netistä. Parempia ehdotuksia tuohon hintaluokkaan?
Ja vähän tuosta Stihlin myynti-ilmostakin paistaa läpi, 2 kovametalliterää kaupan päälle. 3/8" teräketju maksaa enemmän kuin Huskyssa oleva .325" ja kovametalliversiona varmasti vielä enemmän. Tosin jos järjellä ajattelee niin ei varmasti ole terässä paljoa eroa jos normiterällä sahatessa joka tankin jälkeen vähän sipaisee viilalla. Siis puuta sahatessa, kovametalliterää käyttää kuulemma pääasiassa pelastuslaitokset, kun sahataan mitä sattuu peltikatosta seinään.
No, mutta sä teet itse omat päätökset. Ja kannattaa itse käydä käpisteleen noita koneita, voi olla et Stihl sopii sun käsiin paremmin kuin Husky. Itse taas tykästyin Huskyssa siihen miltä se tuntuu kourassa, ainakin mun lapasiin sen ergonomia sopi paremmin.
Mummolassa oli Jonseredin saha joka kanssa oli ihan ok, mallia en tähän hätään muista. Toisaalta Jonsered on lähes sama saha kuin Husky, kun kuuluvat samaan konserniin ja myyjän mukaan Husqvarnalla tehdään osa Jonseredin sahoista. Niin, Partnerkin kuuluu samaan konserniin mutta se on jo eri täysin eri saha, kun kahdella ensin mainitulla voi olla jotain samoja osia käytössä.
p.s. V.J.S:llä ei ole mitenkään hienovarainen ote tuohon puun kuskaukseen, ja varmasti hyvä imurikin löytyy
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Moottorisaha topicci
Jäisi minulla laittamatta konttiin puut, mutta ehkä on Volvo hankittava sitä varten
Pitää käydä paikallisessa (40km) alan liikkeessä ensi viikolla juttelemassa tarkemmin sahoista ja varusteista.
Pitää käydä paikallisessa (40km) alan liikkeessä ensi viikolla juttelemassa tarkemmin sahoista ja varusteista.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Moottorisaha topicci
Noissa olis hyvä jos pääsis kokeileen sahoja. Muutama iso pölli ku olis pihalla niin sais ottaa vähän tuntumaa.vitikka kirjoitti:Jäisi minulla laittamatta konttiin puut, mutta ehkä on Volvo hankittava sitä varten
Pitää käydä paikallisessa (40km) alan liikkeessä ensi viikolla juttelemassa tarkemmin sahoista ja varusteista.
Mie ainakin muistan, kun aloin ekoja kertoja sahaileen tuolla appiukon 238:lla niin ranteet ja käsivarret oli ihan loppu yhdessä illassa. Tietenkin ote/tekniikka oli varmasti aluksi väärä mutta ku tuon sahan tehoihin ja vääntöihin ku tottu niin enään ei mene ku hartiat pikkasen jumiin (staattinen lihasjännitys on tuttua ingenjöörille, siis puuhasteluista, ei töistä) ja sitä myöten on yhden päivän pää snadisti kipeä.
Toisaalta, ku päiväpalkka ei ole sahasta kiinni niin silloin ottaisin mieluummin pienemmän ja "ketterämmän" sahan kuin ison/tehokkaan, niillä varmasti saa paikat paljon paremmin jumiin (en tietenkään tiedä minkä kokoinen olet), ja toisaalta jos puhdetöinä kaatelee puita ja karsii niin pieni saha hyvillä apuvälineillä (kiila tai kaatorenki) on parempi. Itse ainakin tykkään karsia puuta kevyellä sahalla.
Ja jos haluaa vähän enemmän potkua pienessä koossa niin se Huskyn 440 on muuten mitoiltaan sama kuin 435 mutta siinä oli piirun verran enemmän tehoa, ja hintaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Moottorisaha topicci
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001