Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

hz81 kirjoitti:Täällä kun tiedetään kaikesta kaikki, niin kysymys:
Kuuluuko autotallin kattoremontti kotitalousvähennyksen piiriin?
Kuuluu. Tavanomaiseksi perusparannukseksi tai kunnossapidoksi sen näkisin. Puhelulla verotoimistoon saa vielä lopullisen varmuuden, jos haluaa. :)
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja masas »

sori maalaisuuteni... mikä tuossa nyt on väärin???

kahta kaistaa saa ajaa suoraan .. täh.
Nykyisin, keskimmäinen joka menee suoraan, haarautuu Y:ksi, jotka menee keskustaan, oikean puolimmainen kaista on "uusittu" ja sen "pää-väylä" johtaa turkkuseen. Tuon risteyksen jälkeen on 3 kaistaa nykyisin

Kuva on vanha ja ei toimi enää, nuo ylä-opasteet on siellä vieläkin, oikeat on katutasossa :wink:
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja -pete »

hz81 kirjoitti:Täällä kun tiedetään kaikesta kaikki, niin kysymys:
Kuuluuko autotallin kattoremontti kotitalousvähennyksen piiriin?
Turbolag vastasikin jo, että kuuluu. Täsmennyksenä sen verran, että kotitalousvähennys edellyttää, että työn tekijä kuuluu ennakkoperintärekisteriin.

Veli verottaja kertoo asisasta tarkemmin täällä
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

-pete kirjoitti: Täsmennyksenä sen verran, että kotitalousvähennys edellyttää, että työn tekijä kuuluu ennakkoperintärekisteriin.
Ei itseasiassa edellytä; vähennysperusteet vain ovat hieman erilaiset. Yksinkertaisempaa teettäjän kannalta toki on, kun tekijä on ennakkoperintärekisteriin merkitty, koska tällöin ei tarvitse huolehtia pakollisista työeläke- yms. maksuista. Myös vähennyksen määrä on suurempi EPR:ään merkittyjen kohdalla.

Ks. tuloverolain 127 a-c §
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

http://foorumi.saabclub.fi/index.php?style=4
Ja onnistuu selaaminen kännykällä näppärästi.

Mutta miksu tämä piti kokeilemalla löytää? Jengi ulisee kun foorumi ei mahdu wanhan commarin näyttöön ja foorumisoftassa onkin tämmönen fiitseri.

protip: kokeile jotain muutakin numeroa 0-4.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja dimebak »

vitikka kirjoitti:Paha mennä sanomaan, kun en tunne ko. kuskin ajotaitoja sen tarkemmin.
Paha tosiaan kommentoida ja on sitä sattunut etuvetoisellakin. Kerran tuli kaahotettua töihin kotiseudulla sellaista kyytiä 99:llä, että parkkiin tällätessä jouduin tekemään lukkojarrutuksen (paniikissa) ja just jäi takarenkaat asfaltille. Muuten hyvä mutta asfaltin reunasta lähti melko jyrkkä nurmikko. Piti sitten ajaa koko talo ympäri, kun ei enään peruuttamalla kiikkunut.

Samalla pihalla mutta toiseen suuntaan pomppari pakki pois päältä ja 99 huilasi alamäkeen ja onneksi osui hiekoitusastiaan eikä mennyt nurmirinnettä alas betonimuuriin :lol: Siitä on muistona pieni lommo konepellissä ja sen jälkeen olen joka himputin kinnerin käsijarrun laittanut päälle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja jus »

DIggItaLLr kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/index.php?style=4 Ja onnistuu selaaminen kännykällä näppärästi.
Mutta miksu tämä piti kokeilemalla löytää?
Kukin varmaankin valitsee oman tapansa löytää sen. Tuolla oli aiheesta ilmoitus ja keskustelua: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9&start=45
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Turbolag kirjoitti:
-pete kirjoitti: Täsmennyksenä sen verran, että kotitalousvähennys edellyttää, että työn tekijä kuuluu ennakkoperintärekisteriin.
Ei itseasiassa edellytä; vähennysperusteet vain ovat hieman erilaiset. Yksinkertaisempaa teettäjän kannalta toki on, kun tekijä on ennakkoperintärekisteriin merkitty, koska tällöin ei tarvitse huolehtia pakollisista työeläke- yms. maksuista. Myös vähennyksen määrä on suurempi EPR:ään merkittyjen kohdalla.

Ks. tuloverolain 127 a-c §
Kiitokset vastauksista. Soitin vielä Verohallintoon varmistaakseni asian ja kyllä se tosiaan kuuluu kotitalousvähennyksen piiriin. Tuli sitten tehtyä kattoremonttisopimus talon ja autotallin katosta puolentoista kuukauden vatkaamisen ja kilpailutuksen jälkeen. Halpaa kun saippua! ;)
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mihinkäs kohtaan raati asettaisi combicoupe 900:n perässä lainmukaisen valkoisen opetuskolmion? Rekisterikilven jommallekummalle sivulle (tulee vähän ahdasta, jää osittain takavalon/rekisterikilven taakse) vaiko takalasin alapuolelle vinoon pintaan (ei näy yhtä hyvin) :?:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ristos »

Mistäs nyt tuulee, kun hetki sitten Foorumilla oli lähes 50 läsnäolijaa? 8O Aika hienoa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Rattivaihde kirjoitti:Mihinkäs kohtaan raati asettaisi combicoupe 900:n perässä lainmukaisen valkoisen opetuskolmion?
Jos on vetokoukku, niin raiskaa joku halpa fillariteline, hyödynnä siitä siis se kiinnitysosa ja asenna siihen se kolmio. Nähnyt pari tuolla liikenteessä, eikä mielestäni lainkaan hullumpi vaihtoehto.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tobbana kirjoitti:Jos on vetokoukku, niin raiskaa joku halpa fillariteline, hyödynnä siitä siis se kiinnitysosa ja asenna siihen se kolmio. Nähnyt pari tuolla liikenteessä, eikä mielestäni lainkaan hullumpi vaihtoehto.

-Sami
Itsekin olen nähnyt noita ja olisikin se luontevin vaihtoehto, mutta vetokoukkua ei valitettavasti(/onneksi) ole...

Edit: tuli juuri mieleen että jos en saa sitä luontevasti sopimaan muualle niin köytän kiinni puskuriin niille tienoille mihin se vetokoukun kanssa tulisi. On hiukkasen puutetta riittävän suuresta ja pystysuorasta peltipinnasta tuossa combi-og900:ssa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Nippareilla tms puskuriin, mutta ei keskelle vetokoukun paikalle (missä joutuisi vissiin roikkumaan melko alhaalla, ettei peitä rekkaria) vaan hitusen ylemmäksi ja sivummaksi, että yläosa nousee puskurin yläpuolelle siihen rekkarikilven ja valojen väliin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kiinnitys vahvalla ja kumisuojatulla magneetilla (vai onko niissä jo nykyään?) voisi olla tarpeen mukaan kätevästi muunneltavissa ja tuomaroitavissa.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Jees jees, kiitokset vinkeistä, kattelen sille parhaan paikan samalla kun laitetaan poljinkin. Enää kaksi viikkoa liikenteeseen lähtöön :mrgreen:
Niin ja lopputuloksen laitan tänne kuvan muodossa kunhan se on saatu aikaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin