Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Nyt ihmettelen että onkohan vm. 91-93 3d satkuissa samat penkintaitto hantaakit kuin vastaavissa NG satkuissakin?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ihmetyttää, että miten jossain pystyynkuolevassa Keski-Suomalaisessa korpikylässä toimii 3G verkko ku junan vessa, kun taas Paippisten kaltaisessa metropolissa mennään vissiin jollain NMT900-ajan infrastruktuurilla ja mobiilidatan siirtonopeudet on jotain nollan ja olemattoman väliltä? Taitaa Soneran verkkovastaavilla olla kesämökit jossain Luhangan suunnalla...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vaihda saunalahteen... toimii korvessa lue lemillä (kin)....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Juu vaihda ihmeessä saunasolmuun, jonka toimivuus esim. tässä Tikkurilan kupeessa riippuu ilmeisesti mm. Bolivian sisäpoliittisesta tilanteesta, Venuksen asemasta Jupiteriin nähden sekä raitojen määrästä omissa ja naapurin kissan sukissa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

betonihelvetin käyttökokemuksia ei oo :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja saab87 »

korpikokemus täälläkin saunalahden puolella, DNA ja Sonera on ollu tuol jumalanseläntakana ihan maailmanlopun vehkeitä
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Eikös 3G ole sitä hitaampi, mitä enemmän käyttäjiä on alueella? Itsellä ei myöskään kaupungissa tee mitään, mutta maalla toimii.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Näinhän sen pitäisi olla, mutta en oikein jaksa uskoa mihinkään räjähdysmäiseen kasvuun viimeksi kuluneen viikon osalta, jolloin käytettävyys samoin kuin nopeus ovat laskeneet aivan ala-arvoiselle tasolle.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä se juuri näin on, että yksittäisen käyttäjän saama nopeus riippuu muista yhtäaikaisten käyttäjien määrästä.

Yhdellä solulla eli sektorilla on rajallinen kapasiteetti. Kyseisen solun yhtäaikaiset käyttäjät jakavat tämän kapasiteetin. 3G-verkon sektorissa on tyypillisesti (poikkeuksena dual-carrier) vain yksi TRX (lähetin-vastaanotin = yksi kanava), joka toimii CDMA-tekniikka (koodijako) käyttäen. Yhden koodikanavan hyötynopeus tippuu, mitä useampia koodikanavia on käytössä samanaikaisesti.

Tukiasemassa on tyypillisesti kolme sektoria. Kun tukiaseman kaikkia kolmea sektoria kuormitetaan käyttäjien toimesta yhtäaikaa suurella käyttäjämäärällä, alkaa tukiaseman siirtoyhteyskin olla koetuksella. Tukiasemalle ei välttämättä tule kuituyhteyttä, vaan se voi olla parikaapeliverkossa tai radiolinkissä (näin usein maaseudulla).

Yksittäisen käyttäjän nopeuteen vaikuttaa myös radiotien ominaisuudet. Hyvä signaalin voimakkuus ei ole tae nopealle yhteydelle. Radiotiellä voi olla häiriöitä, jolloin modulaatiota ja/tai virheenkorjausta joudutaan muuttamaan. Kun modulaatiota kevennetään (yksinkertaistetaan) ja virheenkorjausta lisätään, hyötydatanopeus tippuu. Näin on tehtävä, jotta signaalin siirto ylipäätänsä onnistuu. 3G-verkossa kaikki käyttäjät (saman operaattorin) ovat samalla taajuudella, koko verkossa. Täten muut käyttäjät lähistöllä, vaikka olisivat eri tukiasemassa, ovat häiriötä yksittäisen yhteyden kannalta. 3G-verkko on kaiken lisäksi siis vielä häiriörajoitteinen. Ainakin yksi operaattori on markkinoinut ottaneensa käytöön ns. dual-carrier-ominaisuuden. Siinä operaattori on ottanut käyttöön toisen 5 MHz:n taajuuskaistan. Näin osa käyttäjistä voidaan siirtää toiselle taajuudelle, joten radiokapasiteetti lisääntyy ja käyttäjien väliset keskinäishäiriöt vähenevät (häiriörajoitteisuus).

Yksiselitteisesti nopeutta ei voi sanoa. Siihen vaikuttaa niin monta seikkaa. Operaattorit markkinoivatkin mielellään huippunopeudella, mutta sen saavuttaminen käytännössä voi olla lähes mahdotonta. Tekniikka on kehittynyt ja kehittyy koko ajan, mutta niin on myös mobiilidata käyttäjien ja käytön määräkin kasvanut huimaa vauhtia. Äkilliseen nopeuden tippumiseen voi olla useita syitä, mutta esim. yhden sektorin tai koko tukiaseman vikaantuminen aiheuttaa tätä. Kaupungissa ko. vika ei näy käyttäjälle välttämättä mitenkään muuten kuin juuri tuossa datansiirtonopeudessa, joka alenee, kun operaattorin radiokapasiteetti vähenee tukiasemavian vuoksi tietyllä alueella.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Eri operaattorien välillä vaikuttaa se, että missäpäin liikkuu. Ite roikun Soneran verkossa juuri siksi, että sillä on vähiten katveita ja ongelmia niillä seuduilla ja alueilla, missä yleensä liikun. Tiettävästi on myös paikkoja, joissa Elisa kuuluu ja Sonera ei. Suurimmassa osassa alueista ilmeisesti kuuluu jompikumpi näistä valtaoperaattoreista jos mikään, eli käsittääkseni DNA pääsee äärimmäisen harvassa paikassa ainoan kuuluvan operaattorin statukseen kiinni (vaan ei kai sekään mahdotonta liene).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuinka lujaa kulkee hitachi kaivuri..... ke iltapäivällä ajoin sellaisen perässä raumalla... 45km/h ja se jätti mua koko ajan 8O pari tiukkaa kurviakin ni näytti et se kaatuu , mut ööööö
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ehkä se oli turbotettu ja kulki rähinän voimalla. :D
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Raumalla kaikki toimii rähinän voimalla. :D
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

t.t.j kirjoitti:Raumalla kaikki toimii rähinän voimalla. :D
Ainakin Mika Noronen. :mrgreen:
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Miten voi jäädä avaimet autoon ja auton ovet olla lukossa? 8O
Aikanaan OG9-3:ssa se onnistui pudottamalla avaimet käsistään takaluukkuun jotain roinaa sieltä etsiessä. Nyt se onnistui tonnarissa jättämällä avaimet virtalukkoon. Näppärää. :D
Vastaa Viestiin