Kumpi Traktori, mönkijä vaiko lumilinko?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kumpi Traktori vai mönkijä

Viesti Kirjoittaja Timon »

tetammi kirjoitti:Paitti pihan aurauksessa linko on huono kun sitä harvemmin voi linkota minnekkään, jos tietä on vähänkään enempi niin sitten se on hyvä.

Vanhoista traktoreissa lumihommiin avomalli taas mielestäni soveltuu paremmin koska noissa on lämmityssysteemit niin avuttomii ettei ikkunat kumminkaa pysy auki.

Tuollasel 502:lla saattaisin jo harkita mutta ohan se vielä vähän arvokas pelkästään lumihommiin.
Taavettii ei sit kannata ehkä talvipeliks ostaa, ainakin tuossa oleva 955:nen rupee vaatiin jo näillä keleillä lämmitystä että käynnistyy. :mrgreen:
Lingolla voi myös vetää lumen pois pihasta yhtä lailla kuin lanalla, tosin lingossa kulkee kerralla paljon enemmän lunta mukana (=työ nopeampaa) ja jälki siistimpää.

Ikkunoiden auki pysyminen on kyllä hieman kyseenalaista niissä toteutuksissa, joissa avotraktorin päälle on tehty itse koppi vanerista ja pellistä ja lämmityslaitetta ei ole. Jos taas on kunnon lämmin hytti (kuten 502:ssa), niin kyllä sillä vaan paljon mukavampi on töitä tehdä. Viidellä tonnilla (mitäs se mönkkäri maksoikaan...?) alkaa nettikoneesta jo kopillisia Valluja löytymään.

Taaveteista olen ihan samaa mieltä (kokemukset 1390-mallista), ei se pakkasella halua lähtee mihinkään ennen kunnon lämmittelyä :lol:
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Kumpi Traktori vai mönkijä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

traktorille ääni täältä myös. on moni käyttöisempi ja melko edullisesti saa jo toimivan lumikoneen.

oli sitten perälevy, linko tai kauha niin kaikilla saa pihan puhtaaksi.

hyvät ketjut on takavedossa ehdottomat.

talosta itseltä löytyy kaksi pientä hytitöntä traktoria ja yksi isompi hytillinen.

itse teen pää asiassa noilla hytittömillä pihasta lumityöt koska pieni on näppärämpi eikä se koppikaan ole tiellä.

omaa pihaa siivoan 135 verkulla ja tuo toinen 359 pikku valmet on vanhempien lumityöissä talven.

tuolla isommalla 595 verkulla taas tarvittaessa linkoan pihatien ja osan pihaa jos enemmän lunta, mutta kyllä nuo pienemmätkin siitä selviäisivät.

tuollaisen pienemmän etuna on myös pieni polttoaineen kulutus. 3-4 litraa tunnissa noissa kulutus. tuo isompi kun itsellä vie melkein tuplaten.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Kumpi Traktori vai mönkijä

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Timon kirjoitti:
Taaveteista olen ihan samaa mieltä (kokemukset 1390-mallista), ei se pakkasella halua lähtee mihinkään ennen kunnon lämmittelyä :lol:
Pitää minun nyt hiukan Taavetin puolesta puhua :wink: Ei minulla ole ollut 995:n kanssa mitään käynnistyvyysongelmia 25 tai alle pakkasilla. Tuon kovemmasta en ole yrittänyt ilman lämmitystä (toki aina pakkasilla lämmitän lohkoa, jos vaan ehdin ja muistan...). Ihan hyvä lumitöissä ainakin tämä minun yksilö.
Toki ilman toimivaa hehkutusta voi olla jo mahdottomuus saada käyntiin ilman lämmitystä.

Ketjut tämäkin tarvii, että kunnolla menee ja joskus saa niidenkin kanssa lukkoa käyttää. Eli mönkkäri ei sopisi ainakaan minulle muuten, kuin lähinnä hupikäyttöön.
900C -86
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Kumpi Traktori vai mönkijä

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Taavetti, kunnon ketjut ja perälevy. Eikä ole työn jäljessäkään moitetta ollut kolmeen talveen.

Niin, ja käyntiin lähtee ainakin 990 vielä -29 asteessa ilman lohkista.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Kumpi Traktori, mönkijä vaiko lumilinko?

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Tässä on mieli muuttunut moneen kertaan. :D
Nyt harkinnassa lumilinko. Onkos jollain omakohtaisia kokemuksia halpis lumilingoista?
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: Kumpi Traktori, mönkijä vaiko lumilinko?

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Meinasikko ostaa hyvään ja halvan lumilingon ,joudut ostamaa sitten kaksi linkoa .Kiina versioihin en ainakaan enään sekaannu.
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kumpi Traktori, mönkijä vaiko lumilinko?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kumpi? Traktori, mönkijä vai lumilinko?!?? Tuossahan on kolme :lol:

Mä vastaan, että Avant. En tiä miksi, kaipa siksi, että ei ole niin iso kuin traktori mutta pesee lumilingon ja mönkijän 100-0.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Kumpi Traktori, mönkijä vaiko lumilinko?

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

No niinhän niitä on... Nyt mietittän jo puutarhatraktoria.... :lol: en tiiä kai se kolaamisen voittaa. Nyt ei oikeesti tiedä mitä haluu...
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Kumpi Traktori, mönkijä vaiko lumilinko?

Viesti Kirjoittaja ASTech »

sabatti 96 kirjoitti:No niinhän niitä on... Nyt mietittän jo puutarhatraktoria.... :lol: en tiiä kai se kolaamisen voittaa. Nyt ei oikeesti tiedä mitä haluu...
Lumet pois pihalta ja tien pätkältä. Toivottavasti olin avuksi? :)

Linko=rikki
Puutarhatraktori=kolaat mieluummin parin kokeilun jälkeen.
900C -86
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Kumpi Traktori, mönkijä vaiko lumilinko?

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

All you need is CAT http://youtu.be/5FKYCPqBl5A
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Vastaa Viestiin