CD levyjen hajoaminen

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

CD levyjen hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Oletteko panneet merkille, että cd-levyjä tuhoutuu nykyään paljon. Itselläni on tuhoutunut monia ostettuja ohjelmia suoraan cd- aseman sisälle. Elikkä levy alkaa yleensä haljeta keskirenkaasta lähtien. Ketuttaa kovasti kun vaikka uusi peli cd "räjähtää" cd -aseman sisällä. Olen yrittänyt kohdella levyjä varovasti ja käyttää erimerkkisiä asemia mutta turhaan.

Missä vika?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Saattaisiko syy olla CD-asema? Ei CD:den pitäisi hajota, ainakaan hirvein usein. (Ja tässä nyt en tarkoita CD-tonnaria :lol: )
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Örh, olen pelannut CD- levyjen kanssa siitä lähtien kun 1x scsi cd-r asema maksoi jotain 6Kmk ja en ole nähnyt yhtään levyä hajonneen tuolla tavalla. Kuullut olen muutamasta 'räjähtäneestä' levystä.
Kotona ja varastossa on joku 700 itse poltettua levyä, merkkejä laidasta laitaan.

Itse olen havainnut että CD- levyt tuntuvat tuhoutuvan vuosien saatossa vaikka ovat käyttämättömänä laatikossa. Nyt on tullut useita erimerkkisiä vanhoja levyjä vastaan joita ei saa luetuksi millään asemalla, vaikka ne toimivat varmasti joku vuosi sitten. Levyissä ei ole naarmuja tai likaa. Aika epävarma säilytystapa esimerkiksi valokuville.
9000 CD 2.3 -90
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Eiks CD:n elinikä oo joku 5-10 vuotta..?
Ja koulussa ne puhu, et jos CD pyörii siel asemassa liian lujaa, niin se räjähtää.. Tiedä sitten? Tai kyllähän se räjähtää ku keskipakoisuusvoima kasvaa liian suureks, mut pystyyks tollaset perus asemat sellaseen..?
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Mulla "räjähti" aikanaan Driver ykkösen alkuperänen cd aseman sisälle.... kuulosti niinkuin se ois pyöriny jotenkin liian lujaa tai jotain, ja sitten kuulu paukadus ja avasin aseman ja sieltä putoili levynkappaleita. Uuden cd-aseman hommasin takuuseen kun ei tiennyt että onko se järjissään eikä huvittanut putsaaminenkaan...
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Toi CD:n tuhoutuminen ajan myötä ihan hyllyssä on vanha juttu, kuulin sen joskus 80-luvun lopulla ekaa kertaa. Täysin todeksi ei ole näytetty "tehdastekoisten" levyjen osalta. Oman kokoelman vanhin laikka taitaa olla juuri vuodelta 1989.
Keskeiskiihtyvyyden aiheuttama disintegroituminen ei niinkään ole mikään ihme. Joku vuosi sitten oli lehdessäkin pieni kohu kun erään kotimaisen tangokuninkaallisen (se yks hinari, kaikki varmaan tietää) singlekiekko oli sydämen muotoinen ja keskireikä ei ollut lähelläkään levyn painopistettä. Jos sen lykkäsi romppuasemaan joka alkoi pyörittämään 40x nopeudella niin kyllä "leipoi" :)
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

The manufacturers claim 75 years (cyanine dye, used in "green" discs), 100 years (phthalocyanine dye, used in "gold" discs), or even 200 years ("advanced" phthalocyanine dye, used in "platinum" discs) once the disc has been written.

Täyttä soopaa valmistajien ilmoitukset.
9000 CD 2.3 -90
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla on muutamia vanhoja cdr-levyjä tuolta -96 vuodelta, jotka on pitäny kopioida kiireen vilkkaa uudestaan. Alkaa tulla noilla vanhoilla kiekoilla ongelmaa, ettei niitä saa luettua! Huonompi homma. Autokäytössä olen huomannut, että Plaukkari ei soita kaikkia levyjä enää kunnolla. Plaukkari kyllä lämmittää levyt aika kuumiksi soiton aikana. Pitänee testatakin pc:llä, onko ne autosoitossa olleet levyt menneet oikeasti rikki, vai kummaileeko tuo soitin muista syistä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

En oo koskaan kuullu, että cd-levy menee asemassa rikki. Mutta kaikkihan on mahdollista. Yhden cd-aseman on yks levy "hajoittanut", Colin McRae Rallya pelasin aika taajaan rupeaman yks kerta ja asemasta ilmeisesti palo laakerit tms. puslat. Oli se hassun kuulosta nykytystä ku se yritti pyörittää levyä. Anyways, tässä vasta mulla hajosi Six Feet Underin levy, kun menin laittaan sen sormen päähän ja sitten huolimattomasti otin pois, levy meni keskeltä poikki.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Tehkää testi: CD-levy kiinni pikkurälläkkään ja kokeilemaan kestääkö kierroksia.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Jorppe kirjoitti:Mulla "räjähti" aikanaan Driver ykkösen alkuperänen cd aseman sisälle.... kuulosti niinkuin se ois pyöriny jotenkin liian lujaa tai jotain, ja sitten kuulu paukadus ja avasin aseman ja sieltä putoili levynkappaleita. Uuden cd-aseman hommasin takuuseen kun ei tiennyt että onko se järjissään eikä huvittanut putsaaminenkaan...
Itselläni on sama peli tuhoutunut kahdesti peräkkäin (IL2 forgotten battles). Ensimmäisellä kerralla kuukauden vanha cd räjähti samalla tavalla kuin sinulla teki. Ostin uuden ja kaksi kuukautta myöhemmin levyn keskiosasta alkoi ilkeän näköinen halkeama ja peli lakkasi toimimasta. Ensimmäinen asema oli sammsung(max52X) ja toinen Acer(max 48X). Nyt uudessa koneessa on LG dvd ja joku muu koneen mukana tullut polttava-asema jossa ei ole edes merkkiä. Tämä merkitön asema "jyrsii" alkuperäislevyistä reunat mutta poltetut levyt toimivat siinä hyvin. Kumma juttu? :roll:
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Ihme juttuja. Minulla ei ole koskaan tuhoutunut yksikään cd-levy tietokoneen asemassa tai edes tavallisessa cd-soittimessa. Jollekin kaverille niin on kyllä käynyt, mutta itselle ei ikinä. Kumma juttu, vaikka melkoisen paljon pelaankin cd-levyjen kanssa (musiikkia noin 580 levyä ja pelejä sekä dvd-levyjä yhteensä noin 250 kpl.) ettei ole sattunut omalle kohdalle.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Defeat kirjoitti:Tehkää testi: CD-levy kiinni pikkurälläkkään ja kokeilemaan kestääkö kierroksia.
Heh, joku neropatti oli koittanu saman Dremelillä. Eipä se varmaan jaksa sitä levyä pyörittää 37000 rpm, mutta sen verran kuitenkin että palasiksi meni.

Noi cdr-levyjen kestot on mielestäni parantunut vuosien saatossa, joskaan 100 vuotta ne ei kestä. Nykyään niissä on parempia pinnotuksia, joilla polttojälkeä suojataan. Noita "aitoja" levyjä on vähän hankala vertailla poltettuihin, kun ne on kerran valmistettu painamalla. Niissähän se suojaava kerros laitetaan levylle vasta kun data on painettu, joten niiden mekaaninen kesto on huomattavasti parempi. Taitaa ne auringon valoakin paremmin kestää.
BMW 320dA Coupe LCI
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Nuo levyt jotka ovat hajonneet ovat hajonneet pian käyttöön oton jälkeen. Mutta on minullakin paljon vanhojakin levyjä, jotka kestävät vuodesta toiseen.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

En jaksa uskoa, että cd-levy noin vain pyöriessään asemassa hajoisi, varsinkaan monta kappaletta. Osoittaisin epäilykseni cd-asemaan :?
BMW 320dA Coupe LCI
Vastaa Viestiin