Foorumin talon rakentajat

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Todettakoon aluksi että toimin suunnittelu-alihankkijana taloteollisuudelle ja teen myös vastaavan työnjohtajan tehtäviä. Asiakkaanani on 5 eri talotehdasta ja lähes 20 vuoden ajalta on syntynyt mielikuva että lähes poikkeuksetta kaikki tehtaat pystyvät toimittamaan lupaustensa mukaisen ja laadukkaan talotoimituksen. Kun ongelmia esiintyy, kyse on monesti siitä että toimittajan ja asiakkaan käsitys toimituksen sisällöstä on erilainen. Tuohon lääkkeenä suosittelisin että hankkii riittävän aikaisessa vaiheessa (ennen tontin ja talopaketin valintaa) ammattitaitoisen vastaavan työnjohtajan, jonka kanssa voi tehdä tarvittavat vertailut. Häneltä saa myös selvityksen siitä mitä tarjottu toimitussisältö todelllisuudessa sisältää. Yleensähän luettelossa kerrotaan mitä toimitukseen kuuluu, eikä niitä mitä siihen vielä joutuu hankkimaan.

Tässä suhteessa valmistalot ovat siinä mielessä helpompia että niissä lähes kaikki on mukana, mutta tässä tulee vastaan se että kaiken toimitukseesa mukana olevan materiaalin esittely ja sen sisäistäminen on ylivoimainen tehtävä.

Toki tehtaille/suunnittelijoille sattuu myös virheitä ja toimituksissa voi olla puutteita tai viivästyksiä. Sen selvittäminen onkin vaikeampaa miten hyvin mikäkin tehdas saa puutteet korjattua. Netissä olevat keskustelupalstat saattavat antaa asiasta jotain kuvaa - ehkä hieman toispuoleisen kuitenkin.

Tuolla joku suositteli aina paaluperustusta... Kyllä se on kuitenkin niin että perustamistapa tutkitaan aina tapauskohtaisesti. Tehdään kunnollinen pohjatutkimus (joka sisältää perustamistapalausunnon), jonka jälkeen voidaan päättää perustamistavasta. Jos maapohjan kantavuus on pieni, silloin joudutaan (nimenomaan joudutaan) paaluttamaan. Paalutus kuitenkin lisää kustannuksia melkoisesti koska myös alapohja joudutaan silloin tekemään kantavaksi.

Kaiken kaikkiaan talon rakentaminen on monelle se elämän suurin projekti ja siihen kannattaa perehtyä huolella ja hosumatta.
Viimeksi muokannut anttipa, La Syys 08, 2007 09:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

mulla tontti sinänsä oli kaukana ilmaisesta. Tosin alaa on 7000m2. ja plussana on järvi vieressä. Keskustaa autolla matkaa noin 7km. mutta kokoonsa nähden kuitenkaa ei pahan hintainen. Neloömäärä vaan teki siitä suht arvokkaan.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

No joo, kyllä tuo on totta, että perustustapa tutkitaan aina tapaus kohtaisesti. :oops: Täälläpäin on ilmeisesti maa sen tyyppistä, että paalutus on todella yleistä, ja on jotenkin varman päälle tekemisen tuntuista. Meillä oli paalutus syvyys noin 13 metriä, ja olisko hinta ollut jotain 30000 markan luokkaa, taisi olla vähän yli. No, ei ole painunut, eikä yksikään tapetin sauma ole halkeillut. Lattiakorkeus kannattaa joka tapauksessa tehdä riittävän ylös. Maata saa aina talon ympärille, eikä näytä siltä, että koko komeus vajoaa.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

anttipa kirjoitti: Toki tehtaille/suunnittelijoille sattuu myös virheitä ja toimituksissa voi olla puutteita tai viivästyksiä. Sen selvittäminen onkin vaikeampaa miten hyvin mikäkin tehdas saa puutteet korjattua.

Jos maapohjan kantavuus on pieni, silloin joudutaan (nimenomaan joudutaan) paaluttamaan. Paalutus kuitenkin lisää kustannuksia melkoisesti koska myös alapohja joudutaan silloin tekemään kantavaksi.
.
Juuri näin, tosin nykypäivänä kuluttuja on vahvoilla. Maksuposteja ei kannata laittaa maksuun ennenkuin kaikki sopimukseen sisältyvät työt on tarkastettu. Ja vaikka talotehtaalla olisi hommat funtsittu loppunsaakka niin huono pystytysporukka voi saada aika paljon harmia ja vahinkoa aikaan.


Vaikka pintamaan kantavuus olisi perustamiselle sovelias voi alapuoliset maakerrokset olla löyhiä ( voi tulla painumia pitkäaikaiskuormituksen seurauksena ). Paalutuksen sijaan myös massanvaihto voi tulla kysymykseen. Muitakin konsteja löytyy, mutta niitä ei juuri normaali talonrakentamisessa käytetä, koska kuormat pieniä. Nykyään on muuten yleistynyt kitkamailla teräsputkipaalutuskin. Niiden lisäksi käytetään valmiita sokkelielementtejä sekä ontelolaattoja ja päästään nopeasykliseen rakentamiseen...
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

9-3Tid kirjoitti:
anttipa kirjoitti: Jos maapohjan kantavuus on pieni, silloin joudutaan (nimenomaan joudutaan) paaluttamaan. Paalutus kuitenkin lisää kustannuksia melkoisesti koska myös alapohja joudutaan silloin tekemään kantavaksi.
.
Vaikka pintamaan kantavuus olisi perustamiselle sovelias voi alapuoliset maakerrokset olla löyhiä ( voi tulla painumia pitkäaikaiskuormituksen seurauksena ). Paalutuksen sijaan myös massanvaihto voi tulla kysymykseen. Muitakin konsteja löytyy, mutta niitä ei juuri normaali talonrakentamisessa käytetä, koska kuormat pieniä. Nykyään on muuten yleistynyt kitkamailla teräsputkipaalutuskin. Niiden lisäksi käytetään valmiita sokkelielementtejä sekä ontelolaattoja ja päästään nopeasykliseen rakentamiseen...
Toki näin että paalutukselle on myös vaihtoehtoja. Kuitenkin jos perusmaan kantavuus on huono, tulee rakentamiseen joskus yllättävänkin suuria lisäkustannuksia.

Täällä päin pientalojen paalutus tehdäänkin lähes pelkästään teräsputkipaaluin. Kuitenkin perustukset tehdään yleensä paikallavaluna.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Jos jouluksi 2008 pääsisi muuttamaan. Tai 2009. Tontti on, puita kaadettu mutta ei vielä muuta. Talopaketti tulee Kastellilta, pelkkä tavaratoimitus. Rakennussarja... Pirun helppo koota kun kaikki on määrämittaan tehty, säästää muutaman tonnin siinäkin. Siis kun vertaa kastellin sateeltasuojaan toimitukseen, mikä on suppein versio niillä. Viikonlopun aikana saatin runko pystyyn ja katto tiiliä vaille valmiiksi kolmeen pekkaan.

Kaikki työt tehdään itse, isä kun sattuu olemaan viimeisen päälle rakennusmies, itselleenkin tehnyt 5 taloa ja muille satoja, 60-luvun lopulta lähtien. Samoin sen suhteilla saa sähkö- ja putkimiehen sekä kaivurin edullisemmin.

Ja kastellista tuntuu jäävän puutavaraa yli, muutamalle tutulle on tullut niiden paketti, ja sen verran yläkanttiin laskettu lautatavara että ainakin puoleen väliin tekee perus autotallin.

Budjetti on niin pieni ettei kehtaa edes sanoa. Tietysti se ylittyy, mutta halvalla koitetaan tehdä. Säästetään kuitenkin työssä, ei materiaalissa. Jos tuntuu joku vaikealta niin sitten tehdään pitemmän aikataulun mukaan.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Foorumin talon rakentajat

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Alkaa tämä topicci olemaan ajankohtainen.
Tontti on löytynyt ja kaupat tehdään ensi tiistaina. Sitten laitetaan iso pyörä pyörimään! 2011 jouluksi olisi tarkoitus muuttaa uuteen kotiin.
Suunnitelmissa on n. 130-150 m² 1 / 1 1/2 kerroksinen puurakenteinen "perinne"talo.
Lisäksi kahden auton talli n. 50-60 m².
Vuodessa olisi tarkoitus moinen saada syntymään :wink: On onnistunut ennenkin miksei nyt?

Edellisen talon tein pitkästä puusta vanhemmilleni, se valmistui tässä syksyllä joten homma on vielä tuoreessa muistissa....

Voi hitto 8O Viel vuosi samaa lisää vähintään....

Jos on klubilaisilla tiedossa edullista kaivuri/kuorma-auto kuskia jolla on koneet niin saa vinkata :wink:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
tinen-kelarvo037
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Syys 18, 2011 10:55

Re: Foorumin talon rakentajat

Viesti Kirjoittaja tinen-kelarvo037 »

http://www.lektar.com :ista löytyy kaikkea rakennustavaroista turvalaitteisiin. Myös kattopaneelit, sisutustarvikkeet, tekniikka ja eristeet löytyy tuolta - eli aika lailla kaikki mitä rakntamiseen tarvitsee :D suosittelen!
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Foorumin talon rakentajat

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllähän sitä uutta rakentaa mutta korjaappa vanhaa. Joutuu periaatteessa ja mitä nyt itsellä on kokemusta niin käytännössäkin tekemään kaksikertaisen työn, kaikessa.

Mitään ei voi suunnitella loppuun asti, kun ei näe pinnan alle mitä sieltä löytyy. Ensin on siis purettava ja katsottava mitä löytyy. Sen jälkeen pitää kiikuttaa roskat pois, että voi tuoda uutta matskua tontille. Sen jälkeen pitää tehdä se jo muka niin valmiiksi suunniteltu homma. Ja hyvin usein se niin valmiiksi suunniteltu pitää suunnitella uusiksi.

Ja koko tuon homman päälle, kun lisätään pari melko fataalia rakennusvirhettä niin soppakuppi alkaa jo sitä myöten täynnä et yli tulee. Omasta talosta mm. on löytynyt ilmaraoton katto (kyllä, purin koko **tun katon sisältäpäin, että sain todeta ainoaksi tavaksi eristää ah niin ihanan halvan uretaanilevyn) ja lautaseinää vasten valetun betonin (kyllä, siinä meni portaiden värjäysoperaatio pikkasen uusiksi, kun reilu 20€ kustantaneet puuöljy ja penseli vaihtuivat reiluun 1600€ rakennusmateriaalia ja tarvikkeita).

Joten, seuraavan kerran kuin arvotte puolisonne kanssa vaikka mikä onkaan tapetin väri ja kuosi niin mietipä kuinka halvalla loppujen lopuksi pääset, kun remontoija ei välttämättä saa edes sitä vanhaa tapettia irti seinästä, kun joku pelle on keksinyt laittaa liimaa liisterin joukkoon.

p.s. Anteeksi avautumiseni.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
olli-juka74
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Syys 21, 2011 12:40

Re: Foorumin talon rakentajat

Viesti Kirjoittaja olli-juka74 »

Meillä on parhaillaan talo valmistumassa rakennusliike http://www.hkanto.fi/ toimesta. Päätettiin luottaa ammattilaisiin ja en kyllä kadu hetkeäkään, ei itsellä olisi riittänyt taito tällasiin hommiin..
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Foorumin talon rakentajat

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

kannattaa varmaa tutustua myöskin håtlaxhus :in paketteihinkin
(no joo saatoin kirjoittaa väärinkin ton nimen) mutta piitteossa ruotsissa sijaitsee.
niiden työn laatu on kyllä hyvää sen mitä niitä olen katellut tehtaalla eräänkin kerran.

yksi sitten hyvä vinkki rakentamiseen.
elä vittuile/huuda tavaran toimittajille etenkään autokuskeille.
ne pojat osaa tehdä sitten elämän hankalaksi :wink:

44 lavaa harkkoja 8tn laastia(tonnin pusseissa)
perustus kivet keskelle uretaanikivet ympärille ja päälle.
ja laastit huipulle

toimitettu tontille kuten toimitus ehdoissa sanotaan :mrgreen:

monesti kuskien kanssa voi neuvotella pikku hommista niin voi säästää paljon aikaa ja rahaa ja etenkin omia voimia.
olen nostellut useasti lankkuja ja muita tavaroita työmailla jotta asiakas voi päästä helpommalla.
8v kiviä ajellut ympäri suomea :wink:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Foorumin talon rakentajat

Viesti Kirjoittaja VKe »

Joo :) , sitten tuli toinen auto rakennustarvikeliikkeen piikkiin ja nosti laastit pois harkkojen päältä ja siirsi lavat käytön mukaan järkevästi.

Seuraavana päivänä rakennustarvikeliike irtisanoi sopimuksen kuljetusliikkeen kanssa, kuljetusliike aloitti YT:t ja kuski sai kenkää.

:lol:
Sininen Saab 9-3, '99
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Foorumin talon rakentajat

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

eipä muuten mennytkään ihan noin :wink:
kaivuri nosti laastit alas ja eestin pojat lemppas harkot :lol:
oli muuten raksapomolla näkemisen arvoinen ilme kun 2 päivän päästä ajoin ohi
ja etelähesalaiset (eestiläiset) lemppas kiviä :lol:

silloin kun toimitus ehdoissa lukee toimitetaan tontille niin se ei todellakaan tarkoita että laitellaan sinne tänne tämälava tähän ja tämä tähän sellainen ripotteleminen menee aina tuntitöinä :wink: (pekkaniska tulee muuten monesti halvemmaksi) :wink:
toimitus ehtoihin kuuluu ainoastaan auton välittömään läheisyyteen (5m autosta)
myöskin telaus (eli kuorman siirtäminen perävaunusta vetoautoon on maksullinen)
eihän se ole toimittajan moka jos asiakkaan perse on niin auki ettei ole varaa ostaa tonttia jossa täysperävaunu yhdistelmä saadaan käännettyä ympäri tai edes sinne peruutettua :wink:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Foorumin talon rakentajat

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

remontoija ei välttämättä saa edes sitä vanhaa tapettia irti seinästä, kun joku pelle on keksinyt laittaa liimaa liisterin joukkoon.
Tämän saman kokeneena...
Niinhän siinä sitten kävi että ne vanhat tapetit jäi alle.
Ja toinen oivallinen liimauksen kohde on lattiamatto, ja varsinkin jos se
pohja ei ole aivan tasainen.
Maton pinta on todella raivostuttavan epätasainen.
Uudet matot laitettiin ILMAN liimausta, toki ne vanhat revittiin ensin pois, ja pohjat
hiottiin ( voi sitä pölyn määrää ).
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Foorumin talon rakentajat

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mitäs mieltä viisaammat on siitä että riittääkö konesaumapeltikatteen alle jäävän tuuletusraon ilmankierron kulkuaukoiksi 10mm:n raot ylemmän ja alemman otsalaudan välissä?
Rakenne on nyt siis sellainen että pohjana on vanha huopakate, joka jatkuu räystäille saakka, ja sen alla on umpilaudoitus. Huovan päällä on siis korotuksina kattotuolien suuntaiset kakkosneloset, ja niiden päälle tulee harvalaudoitus 22mm:n raoilla.
Yksi vaihtoehto olisi tietty repiä aluskatteena toimivaa huopaa pois ylä- ja alaräystäiltä muutaman laudan leveydeltä, ja päästää moottorisahalla aukot lautojen väliin, jolloin ilma kulkisi katteiden väliin altapäin.

Kuinka korkeaa reunapeltiä käytetään yleensä peltikatteen yhteydessä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin