Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?

Viesti Kirjoittaja haffu »

t.t.j kirjoitti:Konvertoi samantien ei-postiautoksi. :wink:
Jos sä tuut tekemään. :lol: On nimittäin kohtalaisen työläs projekti ja osiakin saa haalia puolen auton verran tuohon.
testing1 kirjoitti:Nelivedot on parhaita mahdollisia liikennevalo ohjuksia, liikennevalosta liikennevaloon, mutta se siinä. Neliveto on aikamoinen tehojarru, kun matka kasvaa vartiksi tai puhumattakaan yli 400 metrin matkoista.
Jos olisin poroporvari laivanvarustaja ostaisin talveksi liikennevalo räppäilyyn 4 vetoisen, mieluummin mahdollisimman tavallisen auton näköisen, ei lintulautoja ym teinituninkeja, esim Mazda 6 MPS sopivasti viritettynä lähtee kivasti ja yllättää varmasti kaikki liikenteessä, ei ole ehkä kaikkein piheimpiä autoja, mutta hauska ajaa.
Harrasteautoksi kesäksi takaveto kuutiotuumia riittävästi tai turbokoneinen 4 tai 6 sylinterinen hoppa jolla voi pyöriä pitemmillä suorilla nelivetojen ympärillä mennen tullen.
Talviräppäilyynhän tuollainen nelikko olisikin juuri omiaan. Eikä tuo oma turbokutonen vakiona ainakaan vielä ole mikään kovinkaan tykki. Hieman vakiokuntoista og9-3 Aeroa ripeämpi kuitenkin. Paikoiltaan vakiokunnossa poistuu ihan riittävän hätäisesti ja 0-100 taittuu matalilla kutosilla. Kovin paljoa pidempään ei tarvitse pitää lusikkaa lattiassa kun jo pärähtää nopeudenrajoitin peliin ja euroautot karkaa. ;)
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Voin mä sen tehdä, tuntipalkalla tottakai. :lol:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
ilmari_r
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 23:35
Paikkakunta: Viitasaari-pks-kempele

Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?

Viesti Kirjoittaja ilmari_r »

haffu kirjoitti:Normaaliajossa tuollainen "postiauto" on ihan helppo käyttää. Itsellä meni noin 15min kun jo oppi ajamaan oikeassa laidassa. Ainoa asia, joka aiheuttaa päänvaivaa on ohitustilanteet. Saa kohtalaisen hyvä väli jo olla, että näkee kunnolla. Vilkut ja pyyhkimetkin löytyvät yllättävän helposti, vaikka ovatkin eri puolilla LHD-autoihin nähden. Oma kulkine on automaatilla, joten kepin hämmentämiseen vasurilla en ota kantaa.
haffu kirjoitti:Ei se keppikään paha ole, kun löytää liikeradat. Työntää alussa ihan suosilla kyynärpään sinne kepin taakse (eli kainalo roimasti auki), niin pykältämisen oppii aika helpolla - ainakin ite nyin alkuun helposti vinoon jos yritin pitää kyynärpäätä kyljessä kiinni.
Hyvä kun tuli nämäkin pointit esiin, joita en ollut itse ajatellut. Tottua tosiaan voisi, mutta mainittu perusohittaminen mennee kylä hömpäksi ja tuo vasurilla hämmentäminen...ei, sen opettelusta ei vain tule mitään. Ja kepitys kun on tuollaisessa autossa aivan avainasemassa, ei.

Nyt arvon ystävät, seuraava avain kysymys olisikin, että mitä tuollaisen konversion teettäminen maksaisi, mielellään jonkun näkösellä kuitilla? Sillä FQ-plateja ei taida olla suomen malleissa. Eli täytyisi luopua AIDOSTA FQ:sta ja tyytyä viritysräpeltelyyn. Haen tällä sitä, että kompensoisiko briteistä haetun auton edullisempi hinta tuota konversiosta tulevaa kustannusta? Myyntitilanne tuntuu nimittäin brittien evofoorumilla olevan nyt huono ja evot jäävät myyjille käsiin, kun ihmiset luonnollisesti tinkivät leluistaan. Ei näytä menevän edes erikoisimmat, himolaitetut versiot, joille nyt joku hinkkaaja kroisos luulisi useimmiten löytyvän.



Voi poijjat, kun tuli taas tuolla juutupessa kuolailtua! Tässä jokunen käyttökokemus, Jeremy Clarksonilta:

Top Gear: Evo vs Lamborghini part 1- BBC

Videossa siis kaikista hurjin, FQ-400 (Evo 8:na).
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tuo oikeanpuoleinen ohjaus alentaa maksettavan veron määrää, kun auton tuo Suomeen. (En nyt muista kuinka paljon, eikä tietoakaan tahtonut löytyä helposti) Toisaalta menee ne valotkin sitten vaihtoon vääränpuolisen kuvionsa takia. En tiedä kuinka vaativa homma Evoa on muuttaa toisenpuoleiselle ohjaukselle ja paljonko siihen menisi rahaa. Voi toki olla, että jokin paja saattaisi noita konversioitakin tehdä sillä osia saattaa olla kuitenkin saatavilla. Hintapolitiikkaan en ota mitään kantaa tässä tapauksessa. Ei se halpaa kuitenkaan ole.

Tullin taulukoista löytyi tämän vuoden toukokuulta tiedot yhdelle Evo VIII MR:lle ilman tarkempia tehotietoja. Kyseisen kulkineen käyttöönottopäivä on 01.09.2004 ja kilometrejä huimat 166000. Verotusarvo 15807,55€ ja maksettava autovero 4173,19€.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... u/1105.pdf
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
totte_a
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Loka 05, 2010 17:12

Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?

Viesti Kirjoittaja totte_a »

Look! One Finger!


Olisi voinut lambo parissa mutkassa vähän väistää, niin olisi päässy nopeampi ohi ;). Evolla oli siis sen verta enemmän pitoa, että meinasi mennä takaluukusta sisään. Ja leikkihän päättyi, kunnes lambo lopulta pyörähti mutkassa, pidon menetettyään.


Sen verta mielenkiintoinen video ja hyviä käyttökokemuksia, että voisi hieman avata tähän mitä siinä pääpiirteittään oli. Saattapi täällä myös olla jokunen, ei kielitaitoinen:

Lamborgini Murcielago V12 570hp 4WD
Evo 8 MR 2.0 400hp 4WD


"Entisaikaan, jos halusi kokea Lambon kaltaisen tehon ja nopeuden, piti ostaa Lambo. Toivottoman epäkäytännöllinen ja erittäin kallis. Mutta nykypäivänä, asiaan on toinen ratkaisu."

"Ajettaessa Evoa erityisen rajusti, määrittelet lähinnä uudelleen, mikä on fysiikallisesti mahdollista. Ja vaikka saisit pidon menetettyä, chattaillessä ja muuta autossa näpräillessä, et menetäkkään auton hallintaa, vaan tietokone hoitaa kaiken puolestasi. Täytyy todella sanoa, että on melkein mahdotonta saada autoa romutettua: Yhdellä sormella powerslide! En ole KOSKAAN ajanut yhtäkään autoa, joka pystyisi siihen. Vaikka autoa ajaa mutkaan takapyörä ilmassa, se ei SILTIKÄÄN lennä ulos tieltä. Kaiken tuloksena uskon todella, että tämä voisi kulkea radalla nopeammin, kuin lambo. Vaikka voisi kuvitella, lambon jättävän evon suorilla osuuksilla."

"Auto on teknisesti ällistyttävä! Se tulee jopa 3 vuoden takuulla, joka on vielä ällistyttävämpää. Kaikista ällistyttävintä on kuitenkin suorituskyky: 0-100 3,5s!"

"Siilimäinen kattospoileri, pitää auton vakaampana ajettaessa kovempia nopeuksia. Ilman vastusta on pienennetty Shrekin korvien muotoisilla peileillä."


Voiko lambo karistaa evon radalla? Ensimmäinen mutka lambolla heti pito ongelmia ja evo takaluukussa kiinni, ampuen mutkasta lujaa ulos. Seuraavilla suorilla lambo ei pääsekään karkuun, kuten olettaisi. "Evolla voi ajaa mutkat suoremmin ja kääntää kovemmin, kun taas lambo vetää mutkat leveiksi". Tuloksena lambo menettää pidon ja pyörähtää ympäri. "LLLOSER!! Kuten näette, tämä uskomaton 4-ovinen perhe sedan, todella on yhtä nopea radalla, kuin lambo."




Kyllä nyt alkoi tekemään entistä enemmän mieli Evoa! Ja valitettavasti entistä vähemmän oman virisaapin ominaista ohituskiihtyvyyttä. Sillä kun (vuosia ajaneena), ei nyt näin ikävästi sanottuna tee juurikaan muualla mitään, paitsi motarilla ja jossain lentokentillä. Ja, kuten myös alussa jo mainittiin, mitä enemmän tehoa, sitä vähemmän tekee koko autolla, jos on satanut millin sadasosa. Käytännön "herkuttelu" siis pelkkä kesä, ei edes alkusyksyä. Näin se vaan on omaankin takkiin otettava :x .
ilmari_r
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 23:35
Paikkakunta: Viitasaari-pks-kempele

Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?

Viesti Kirjoittaja ilmari_r »

haffu kirjoitti:Tuo oikeanpuoleinen ohjaus alentaa maksettavan veron määrää, kun auton tuo Suomeen. (En nyt muista kuinka paljon, eikä tietoakaan tahtonut löytyä helposti) Toisaalta menee ne valotkin sitten vaihtoon vääränpuolisen kuvionsa takia. En tiedä kuinka vaativa homma Evoa on muuttaa toisenpuoleiselle ohjaukselle ja paljonko siihen menisi rahaa. Voi toki olla, että jokin paja saattaisi noita konversioitakin tehdä sillä osia saattaa olla kuitenkin saatavilla. Hintapolitiikkaan en ota mitään kantaa tässä tapauksessa. Ei se halpaa kuitenkaan ole.

Tullin taulukoista löytyi tämän vuoden toukokuulta tiedot yhdelle Evo VIII MR:lle ilman tarkempia tehotietoja. Kyseisen kulkineen käyttöönottopäivä on 01.09.2004 ja kilometrejä huimat 166000. Verotusarvo 15807,55€ ja maksettava autovero 4173,19€.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... u/1105.pdf
Tuohan oli kätevän oloinen taulukko, kiitosta vaan.

Mutta ai että valotkin menisivät vaihtoon? Mitähän muuta? Tuossa tuli muuten mieleen, että sehän pittää vaihtaa koko kojelauta, sen päällinen ja varmaan tosissaan paljon ossaa. Täytyy kysellä nuista pajjoista mitä evofoorumilta löytyy. Tuommuinen Evokin nykyään tuntuu niin monen harrastus jo olevan, kun noita niihin erikoistuneita viritysfirmoja ym. näyttää olevan lapista e-suomeen.

Mutta juu, kivempi se ois seuraava peli olla aito alkuperräinen laite, eikä ennää näitä viriwannabevehkeitä. Tuommosessa FQ:ssa, kun on jo vakiona kaikki hiilikuituhärpäkkeet, lipat ja läpät, mitä nuo perusmallit taas sitten laittelloo omiinsa. Vähän ku myö saapistit.
Ja tosissaan kun ei suomesta aitoo FQ:ta saa, niin kai se on haettava briteistä pikkusen halvemmalla ja sitten teetättävö sillä hintaerotuksella ohjaus oikeella paikalle. Ompahan aito laite.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Hah, vai että kun teet LHD-konversion niin autosi on aito FQ lhd:nä? Ootko miettinyt että siinä pitää paljon muutakin vaihtaa ja siirtää kuin kojelaudan päällinen...kuten polkimet siirtää ja pikkujuttu niinkuin ratti ja siitä kaikki vehkeet raidetankoon saakka. En tiedä miten tähän ko. Evoon löytyy LHD-raidetankoja, oon kyllä ymmärtänyt että ainakin joihinkin evoihin ei saa ollenkaan LHD-osia kun niitä ei ole. Ja evoissa taitaa olla nopeampi ohjaus mikä tekee sen paremman ajettavuuden. Siihen kun otat normi lanserin raidetangon niin kauka ollaan aidosta konvertoidusta FQ:sta...
ilmari_r
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 23:35
Paikkakunta: Viitasaari-pks-kempele

Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?

Viesti Kirjoittaja ilmari_r »

Hyviä pointteja. Eipä sitä tosiaan mitään komponenttilistaa taskussa ole, joten kaikki esille tuleva ompi pelkkää plussaa. Mainitsemassasi ohjauksessa ei tietenkään voi käyttää mitään perusmallin osia. Jos osia taas ei ole, sepä ompi sitten ihan toinen juttu.

Mutta jos on, kuten luulisi, niin eiköhän se ole ihan niin ehta, kuin sellaisen suomessa voipi saaha. Jälleenmyyntiäkin ajatellen, seuraavia omistajia tullee taatusti olemaan jonoksi, kun konversion kunnon pajassa teettää. Autohan tullee suomessa muutenkin olemaan hyvin harvinainen ja arvokas, liekö yhtään vielä meillä sellaista. Briteissä, jokaisessa FQ:ssa on vaihdekepin takana hiilikuituinen aitouslaatta, jossa lukee malli ja sen valmistusnumero. Autoja on siellä valmistettu muistaakseni vain muutama sata kappaletta (per FQ-malli: 320, 340, 360, 400). Ja tiettynä värinä, jollaisena sen itsekin haluaisin, on tehty vain muutama kymmen. Eli syytä on siis vahvasti epäillä, onko suomessa vielä yhtään.

Jokatapauksessa, jos homma mennee kauhian vaikeaksi, niin täytyy tyytyä ihan aluksi mainitsemaani "Suomi-vaihtoehtoon". Eli ostaa 280hv perus GSR (Ultimate) ja lisätä siihen tuo ilmeisen yleinen stage 3, joita nettiautossakin näkyypi, 380hp. Siihen mie en kuole, jos auto mennöökin "vain" esim. 3,8s eikä sitä FQ:n 3,5s. Se on miehen kärsittävä :D .
aero
-
Viestit: 8754
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä mä edelleen kehtaan huutaa taustalta, että kokeile pari kertaa ajaa RHD:llä ennen varmaa konversiopäätöstä. Se vasurilla kepittäminen ei ainakaan mun mielestä ole läheskään niin kauhiata kuin ensihätään kuvittelee ja kyllä se ohittaminenkin tehokkaalla autolla onnistuu, kun vähän harjoittelee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Sitten tilanne on parempi jos LHD osia tähän malliin on olemassa mutta teetettynä konversio tulee maksamaan ja paljon. Konversion jälkeen voi kyllä aitousplakaatit heittää menemään :) tai sitten jättää se näytille että rahaa on sen verran että kehtaa aidot vehkeet muuttaa.

Tai jos se FQ merkintä on tärkeä niin badge tuuninkia vaan konttiin ja teettää plakaatin konsoliin.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Paljos on näillä FQ malleilla hintaeroa, RHD tuotuna ja kilvitettynä vaadittavilla pakollisilla muutoksilla (ei konversio) verrattuna sama suomesta LHD:nä?
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Omia kokemuksia ei ole, mutta mitä muutamien omistajien kanssa olen raataillut, niin esim: jarruremontti subaruun maksaa hunajaa, ellen aivan väärin muista niin helposti menee +300€/kulma, eikä mitsukaan varmasti kaukana tuosta ole...

Ja tämä on täysin minun oma henkilökohtainen mielipide, eli katselin itsekkin joskus kyseisiä autoja enimmäkseen vm-02 ja uudempia, mutta ajan kanssa kun asiaa mietin niin esitin itselleni kysymyksen, että haluanko todella ajaa vuoden ympäri arkiajoni ja pitemmät reissut katukäyttöön tehdyllä "ralliautolla", niin tulin siihen tulokseen että en.

Kun se uutuuden viehätys katoaa, niin tuollaista pörisevää kivirekeä rupeaa sitten vihaamaan...

Enkä taatusti ole tälläkään foorumilla vanhimmasta päästä oleva henkilö, niin papaksi ette pääse sanomaan näiden kommenttien perusteella. :lol:
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Meillä (avovaimolla) on käyttiksenä 2004 WRX SW sube, eli farmari. Normi japanin rauta noin yleisesti. Hyvin on kulkenut muksut päiväkotiin ja kauppakassit kotiin. Ei siinä kovin suurta rallifiilistä ole, hiukan jäykähkö mutta vastannee valtaosaa alustasarjoista. STI malleissa rallia on varmaan enemmän, varsinkin kun niitä on yleensä aina kutiteltu. Hiukan janoinen ehkä, etenkin kaupungissa. Osat maksaa, jos hakee marmoritiskiltä. Esimerkkinä Takaiskari Metrolla 260€/kpl Camskill briteissä 186€/pari. Snorkkeli konepellin vaihtoa sileeseen on joskus harkittu, kun setiä korolloissa, tilautoissa jne. ahdistaa, varsinkin talvella, kun akka, kakarat ja koira karkaa liikennevaloissa...
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?

Viesti Kirjoittaja nix0n »

f-19 kirjoitti:Sitten tilanne on parempi jos LHD osia tähän malliin on olemassa mutta teetettynä konversio tulee maksamaan ja paljon. Konversion jälkeen voi kyllä aitousplakaatit heittää menemään :) tai sitten jättää se näytille että rahaa on sen verran että kehtaa aidot vehkeet muuttaa.

Tai jos se FQ merkintä on tärkeä niin badge tuuninkia vaan konttiin ja teettää plakaatin konsoliin.
Virossa konversion tekeminen ei ole kallista puuhaa ja osatkin vaihtoon löytyy yleensä paikanpäältä : )
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
ilmari_r
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 23:35
Paikkakunta: Viitasaari-pks-kempele

Re: Kokemuksia Subaru Impreza / Mitsu Evo -malleista?

Viesti Kirjoittaja ilmari_r »

f-19 kirjoitti:Paljos on näillä FQ malleilla hintaeroa, RHD tuotuna ja kilvitettynä vaadittavilla pakollisilla muutoksilla (ei konversio) verrattuna sama suomesta LHD:nä?
Suomessa ei myydä FQ:ta. Siinähän se. Ei kai tässä muuten mitään konversioita oltaisi miettimässä.

Ei myydä Ameriikoissa, ei Aasiassa, ei Euroopassa, ei edes valmistusmaassaan Japanissa. Ainoa maa mistä autoa saa, on UK.

Jokaisella, edellä mainitulla tuontialueella on omat versiot Evosta, kuten meilläkin. Jos nyt puhutaan Evo IX:stä, jonka siis itse haluaisin ja joka tuntuupi suomen Evofoorumin jonkun gallupinkin mukaan olevan suosituin malli. Meillä tuo IX "perus" 280hv Evo on mallimerkinnällä GSR ja paremmin varusteltu erikoismalli GSR Ultimate. Mutta Ultimatessakaan ei ole kaikkia FQ:n varusteita. Ilmeisesti, koska FQ-Performance niminen yritys on from UK. Osittainen syy myös tuolle UK-Exclusive touhulle saattaa olla se, että koko tuonti on alkanut UK:sta. Näin jostakin olin lukevinani. Ja olikos nyt vielä peräti niin, että RalliArt on alkujaan UK:sta.

Tuossa vielä vähän näitä mallitarkennuksia, ihan kaikista Evoista. En nyt jaksanut kaivaa sitä "luotettavampaa" lähdettäni, hyvä tämä wikipediakin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi ... _Evolution
Vastaa Viestiin