CD levyjen hajoaminen

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Jope
-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

riisipussi kirjoitti:Itse olen havainnut että CD- levyt tuntuvat tuhoutuvan vuosien saatossa vaikka ovat käyttämättömänä laatikossa. Nyt on tullut useita erimerkkisiä vanhoja levyjä vastaan joita ei saa luetuksi millään asemalla, vaikka ne toimivat varmasti joku vuosi sitten. Levyissä ei ole naarmuja tai likaa. Aika epävarma säilytystapa esimerkiksi valokuville.
Johtuu joko siitä, että levyn metallointiin syöpyy reikiä tai sitten siitä, että väriaine pääsee haihtumaan / pilaantuu levyn keskellä.

Itsekin olen war..köh..varmuuskopioinut niistä ajoista, kun 2x-uuni maksoi 20000mk (jenkeistä tilattiin silloiselle atk-kerholle kimpassa) ja etenkin noi vanhemmat "vihreät" levyt on erityisen arkoja tälle väriaineen pilaantumiselle..

Se on jotain orgaanista ainetta, olikohan syanidipohjaista tms.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jope kirjoitti:...vanhemmat "vihreät" levyt on erityisen arkoja tälle väriaineen pilaantumiselle..

Se on jotain orgaanista ainetta, olikohan syanidipohjaista tms.
8O Eli ei kannata mennä pureskelemaan noita "vihreitä" levyjä, saattaa tulla viikatemies kylään :?: :roll:
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jope
-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Heheh.. Joo ei kannattane imeskellä niitä.

Eipä sen väriaineen pitäisi kovin suurissa määrissä päästä sieltä pois, kun haihtumiseenkin tuppaa menemään 5-10v..

CD-levy on vähän perseestä tossa mielessä, kun se arka "tekstipuoli" on käytännössä millin osien paksuisen lakkakerroksen "suojelemana".

Jos joku ei tiennyt, niin CD:ssä se varsinainen informaatio on siellä tekstipuolella, ja itse levy toimii linssinä. Älkää naarmuttako sitä tekstipuolta! Jos metalliin tulee jälkiä, ei dataa saada enää ulos sieltä. Linssipuolen voi aina jollain "CD-Doctor"-laitteella koettaa hioa sileäksi, mutta uutta metallointia ei liene mahdollista tehdä. :-)

DVD:tä speksattaessa tajusivat onneksi tämän, joten dvd:ssä on aina muovia myös datapinnan päällä, eli hopeointi + pinnan kuopat on muovi-sandwichin välissä, eikä tarvi niin pelätä skraiduja.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin