Asuntoauto
-
- "Viggen"
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
- Paikkakunta: Jalasjärvi
tossahan olis jo tyyliäkin....en tiä tosta asunto-osasta, mutta onpas kerrankin asuntoauto rakennettu oikeanlaisen alustan päälle! (ja ennen kaikkea oikean merkkisen)
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
toppola
Pistin kyselyä AKE:n tekniikkaosastolle Toppolan tiimoilta ja vastasivat ettei nettitiedot ole riittäviä matkailuautoksi rekisteröintiä varten, pitänee hankkia tarkempia mittoja suoraan Toppolalta. Luettelivat vaikka ja mitä mittoja asetuksia, mm. seuraavat:
17 § (25.9.1998/703) Matkailuauto
1. Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään seuraavilla varusteilla varustetut majoitustilat:
a) istuimia ja pöytä;
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
c) keittomahdollisuus; ja
d) säilytystiloja.
2. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan. Pöytä voi kuitenkin olla helposti poistettavissa.
3. Autoverolaissa (1482/1994) tarkoitettu verovapaa matkailuauto on matkailutarkoitukseen rakennettu ja varustettu, liikenneasioista vastaavan ministeriön antamat määräykset täyttävä M1-luokan auto. Verovapaan matkailuauton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.
Ks. ajoneuvoL (1090/2002) 102 §.
Eivät sanallakaan kommentoineet kysymystäni Saabin "lisävarusteeksi" laittamisesta Suomiautoon, täytynee kysyä virkavallan kantaa asiaan jahka AKE antaa vastauksen tarkennettuun kyselyyn. Ilmoittelen mitä kuuluu.
teevee P:n Vee
17 § (25.9.1998/703) Matkailuauto
1. Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään seuraavilla varusteilla varustetut majoitustilat:
a) istuimia ja pöytä;
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
c) keittomahdollisuus; ja
d) säilytystiloja.
2. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan. Pöytä voi kuitenkin olla helposti poistettavissa.
3. Autoverolaissa (1482/1994) tarkoitettu verovapaa matkailuauto on matkailutarkoitukseen rakennettu ja varustettu, liikenneasioista vastaavan ministeriön antamat määräykset täyttävä M1-luokan auto. Verovapaan matkailuauton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.
Ks. ajoneuvoL (1090/2002) 102 §.
Eivät sanallakaan kommentoineet kysymystäni Saabin "lisävarusteeksi" laittamisesta Suomiautoon, täytynee kysyä virkavallan kantaa asiaan jahka AKE antaa vastauksen tarkennettuun kyselyyn. Ilmoittelen mitä kuuluu.
teevee P:n Vee
Matkailuautostatusta tuolle ei saa. Siis matkailuauton veroetuja.
Pitäisi varmaan AKE:lta kysyä, onko tuollainen rakennelma muuten laillinen. Käsittääkseni on, jos maksimikorkeutta (4,0 m) tai leveyttä (2,5 m) tai auton kantavuutta eikä suurimpia akselimassoja ylitetä.
Vaatisi varmaan ainakin muutoskatsastuksen, jonka jälkeen otteessa voisi lukea esim:
Vaihtoehtoinen rakenne matkailukori, jolloin omamassa xxxx kg ja kantavuus xxx kg, kuljettajan lisäksi 1 matkustajapaikka.
Pitäisi varmaan AKE:lta kysyä, onko tuollainen rakennelma muuten laillinen. Käsittääkseni on, jos maksimikorkeutta (4,0 m) tai leveyttä (2,5 m) tai auton kantavuutta eikä suurimpia akselimassoja ylitetä.
Vaatisi varmaan ainakin muutoskatsastuksen, jonka jälkeen otteessa voisi lukea esim:
Vaihtoehtoinen rakenne matkailukori, jolloin omamassa xxxx kg ja kantavuus xxx kg, kuljettajan lisäksi 1 matkustajapaikka.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11