ihastuin Valmetiin

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

ihastuin Valmetiin

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

kaupunkilaispoikana en ole noihin maatalousvehkeisiin juurikaan tutustunut, mutta tänään sain siihen tilaisuuden.

Tutun mummelin vajassa on todistettavasti 30 vuotta koskemattomana seissyt traktori. diesel näytti olevan, mutta käytön osaajaa ei heti löytynyt niin en tiedä mistä hehkutetaan. Lutkutin polttoainetta koneen kyljessä olevalla nupilla ja painoin ilmanputsariin käynnistyssprayta.

Minuuti tai parin sahaamisen jälkeen Valmetiksi paljastunut vehje lähti käymään. Kaikki valot toimivat ja kytkinkin irrotti.

Huikea peli kun päälle päin on rupista ja ruosteista peltiä. Saisipa ostaa noin simppeliä tekniikkaa ihan uutena. Hieno peli lumitöihin mökillä esimerkiksi.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: ihastuin Valmetiin

Viesti Kirjoittaja et »

Yksi kuva kertoisi enemmän kun tuhat sanaa...
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: ihastuin Valmetiin

Viesti Kirjoittaja booster »

vanhat valmetit on kovia pelejä. ne vaan toimii..
9-5
Ford F250
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: ihastuin Valmetiin

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Tutun mummelin vajassa on todistettavasti 30 vuotta koskemattomana seissyt traktori. diesel näytti olevan, mutta käytön osaajaa ei heti löytynyt niin en tiedä mistä hehkutetaan. Lutkutin polttoainetta koneen kyljessä olevalla nupilla ja painoin ilmanputsariin käynnistyssprayta.

Jos ei hehkuja niin: Olisko siinä semmoinen pakkosyöttönappula kaasuvivun päässä, siis siinä syöttöpumpun vivussa. Kaasu pohjaan sammutin pois ja pakkosyöttö päälle ja kyllä lähtee...Itellä on veneessä vanhahko neljäpyttynen Valmetti .

Ohut
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: ihastuin Valmetiin

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Pitää tutustua paremmin tuohon käynnistystekniikkaan kun seuraavan kerran käyn paikalla. Yksi kyseistä vehjettä käyttänyt mies löytyi. Saattaa vielä muistaa.

Jos saisi itsestä irti sen, että opettelisin laittamaan tänne kuvia vekottimesta niin voisin sen tehdä.

Tuossa on paikka kahdelle akulle. Onkohan akut olleet kytkettynä rinnan vai sarjaan? Ainakin tonnarin akulla vehje pelasi eikä lamput heti poksahtaneet. Tosin käytin vain valoja päällä.

Nyt vain keksimään käyttöä tuolle hienoudelle.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Kopaja
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: To Joulu 23, 2010 09:17
Paikkakunta: Joutsa

Re: ihastuin Valmetiin

Viesti Kirjoittaja Kopaja »

Onko mikä malli se Valmet? :D Onhan ne hienoja pelejä jos on vaan laitettu ja ei ole mitään rakettitiedettä korjata. Kotonakin on Massey Ferkusoni 65. On se vaan hienoa ajaa sillä komeana kesäpäivänä. 8)
9-3 og Aero Toyota Hilux -08 Sr Ac
Iso kasa Husqvarnoja
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: ihastuin Valmetiin

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Valmetin dieseleitä en tunne, mutta suoraruiskudieseleitä nekin ovat ja periaatteessa suoraruiskudiesel ei niin hirveästi hehkutusta aina kaipaa. Esim. Scanian kuorma-autoissa en ole koskaan törmännyt minkäänlaisen hehkutusjärjestelmän olemassaoloon ja silti ovat aina lähteneet käyntiin, jos on virtaa ja naftaa ja ei ole ilmaa järjestelmässä.

Voiskohan syy Valmetin huonolle käynnistymiselle olla ollut ilma järjestelmässä, jumittavat suuttimet tai huonot puristukset?

Meiltä löytyy mökiltä 50-luvun lopun 3-sylinterinen Massey-Ferguson 35 diesel. Todella sympaattinen ja kätevä ikiliikkuja on sekin. Sekään ei ainakaan kesällä vaadi hehkutusta käynnistyäkseen, mutta on kuitenkin varustettu ns. imusarjahehkulla eli laitteella joka polttaa imusarjassa pienen kerta-annoksen naftaa. Virta-avainta myötäpäivään käännettäessä mennään suoraan startille, vastapäivään käännettäessä mennään hehkun kautta startille. Samantyyppisiä lienee muissakin merkeissä ollut.

Tuossa kolmevitosessa on myös kaksi akunpaikkaa, joissa on alun perin ollut 6V akut sarjaan kytkettyinä. Ollaan kuitenkin otettu toinen paikka pois käytöstä ja 1kpl 12V 60 Ah Saabin akulla ollaan pärjätty. Lähtee pakkasillakin käyntiin. Periaatteessa vois ajatella että jos lisävirtaa kaipaa niin kaksi 12V rinnan kytkettyä akkua voisi olla myös ihan toimiva vaihtoehto siinä missä sarjaankytketyt 6-volttisetkin. Tietty mitä enemmän kaapelinpituutta, sitä enemmän virtaa hukkuu niihin eli siinä mielessä yksi hyvä 12-volttinen puoltaa paikkaansa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: ihastuin Valmetiin

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Tänään kävin ajamassa muutaman metrin eteen ja taakse. Renkaat ovat entiset joten en ajanut kuin vähän. Onkohan noihin kuinka kalliit renkaat? Muutenkin osien saanti kiinnostaa kun vehje on nähtävästi päätymässä minulle.

Pääsi tänään tankki kuivahtamaan. En saanut ilmattua kun akku meni tyhjäksi ja laturin piuhat on katkaistu. Vehje siis halvaantui paikalleen vähäksi aikaa. Ilmaus tapahtunee pumpun kyljessä olevista ruuveista, joissa on mutterit lukitsemassa?

Takanostimen pumppu on kuulemma sökö, mutta ilman kuormaa kyllä jaksaa nousta.

Hehkuja ei kuulemma tässä kolmepyttyisessä dieselissä ole, vaan talvella syyläriin kaadettiin lämmintä vettä että lähti käyntiin. Pysyy muuten vedet sisällä ja erillään öljystä :)

Ai niin. Valmetti on tehty Siurossa vuonna 1958. Olisikohan malli ollut 307 tai 308?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ihastuin Valmetiin

Viesti Kirjoittaja Timon »

Tyhjästä päästä vuosimallin perusteella heitän arvauksen että malli on Valmet 33.

Mutta kuvia tosiaan olis kiva nähdä :D
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: ihastuin Valmetiin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juu, vuosimalli '58 ja kolme sylinteriä = 33.
Kuva
Mökkinaapurilla (metsuri) on 60-luvun puolivälin 565, maitotilalle ostettu muistaakseni 70-luvun alussa hevosen tilalle ja edelleen jos ei päivittäisessä käytössä niin joka toinen päivä kuitenkin. Erittäin hieno laite sekin :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ihastuin Valmetiin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

auttaisko toi yhtään http://www.kolumbus.fi/valmet-talli/OHJEKIRJAT/V33KJAH

Suodattimet kannattaa samal vaival vaihtaa, vai oliks tuos lasipurkki viel...
Kolme hunttii joutunee äkkii yhdest takarenkaast köyhtyyn jos uutta haluaa, tosin tuos taitaa olla niin pienet että jostain nelikosta voi löytyy käytetyt etukumit tuoho.

Öljyt kans vaihtaisin ennen ku enempää kiusaan, kaikista halvimmatki mineraalit on varmaan paremmat ku monta vuotta seisseet....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
jirtsa
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Heinä 15, 2012 11:41

Re: ihastuin Valmetiin

Viesti Kirjoittaja jirtsa »

mulla on pihassa valmet 565 vuosimallia -64 se oli ensimmäinen traktori missä oli symkrot laatikossa =) vanha äijä sen osti uutena ja maksoi sillon 9950 markkaa. Ei nyt enää joka päivä ajeta mutta kiviä kerään keväällä ja joskus kesäiltoina on mukava hakea huoltsikalta olutta sillä niin saa ihmiset taas puhuttavaa. Kovia vehkeitä ne on. Ei oo moottoria koskaan avattu mutta laturi siinäkin rikki on. Tasavirta kones jonka sais toki korjattua muttei virtaa mee kun starttiin ni akulla ajaa koko kesän
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ihastuin Valmetiin

Viesti Kirjoittaja Timon »

Renkaat on tosissaan aika hintavia, 500-1000 hujahtaa äkkiä jos kaikki renkaat vaihtaa. Jos käyttöö on vähän eikä ajella metässä tai kivikoissa niin käytetyt renkaat menee ihan hyvin. Esim pieniltä pajoilta löytyy paljonkin päivittäisestä käytöstä poistettuja renkaita mitkä kelpaa satunnaiseen käyttöön oikein hyvin.

Jirtsa: 565:ssa lienee osa vaihteista synkronoituja vai? Meinaan kun isällä on kymmenen vuotta tuoreempi (-74) 502 jossa siinäkään ei ole kuin osa synkronoituja. :roll:
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: ihastuin Valmetiin

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Sekä 565:ssä että 502:ssa vaihteita 6+2 joista 4 synkronoituja...
Täältä näitä tietoja lunttaan :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ihastuin Valmetiin

Viesti Kirjoittaja Timon »

^Voi hitsin hitsi toihan on kätevä sivu :D
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Vastaa Viestiin