Vapaan pudotuksen ennätyksestä

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Vapaan pudotuksen ennätyksestä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kyllähän se tiheyskin vaikuttaa.

Vaan olipahan varmaan aikamoinen kokemus tuokin, saa olla aika iso luottamus välineisiin tuohon ryhtyäkseen. :D
Mitäköhän kaveri yrittää seuraavaksi? Alkaa olla varmaan joka maan (ja avaruuden) kolkka koluttu noiden hyppyjen kanssa ja varmasti jotain suurempaa pitää vielä saada aikaiseksi.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vapaan pudotuksen ennätyksestä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Timon kirjoitti:Onhan se voinu äänennopeuden ylittää. Tuolla ylhäällä kun ilma taitaa olla kylmempää ja kylmässä ilmassahan ääni kulkee hitaammin. Sitä en kyllä juuri nyt muista että riippuuko myös tiheydestä. Laskukaavahan tällekin oli mutta eipä oo just nyt oppikirjat ulottuvilla :oops:
Hmm. Kylmä ilma on kyllä tiheämpää kuin lämmin ilma, mutta toisaalta noin ylhäällä ollaan melkein tyhjiössä. Eikä siellä nyt niin kylmää ollut, datan mukaan jotain 5-7 astetta pakkasen puolella taisi olla.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Vapaan pudotuksen ennätyksestä

Viesti Kirjoittaja tami »

Tuota lämpömittaria tuli myös seurattua ja ihmeteltyä. Taisi parhaimmillaan käydä jossain hieman reilussa -60c 15 km korkeudella mutta sen jälkeen alkoi laskeutua ihan johonkin alle -10c. Luulin että pakkanen vaan nousee mitä korkeammalle mennään. Mistähän tämä johtuu...?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vapaan pudotuksen ennätyksestä

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Pistämpä hieman ilmailuteoriaa kehiin.
Ilman lämpötila laskee 2 astetta/ 1000 ft, standardiolosuhteissa.
painekorkeus on korkeus mitattuna ilmanpaineen mukaan.
Tiheyskorkeus on lämpötilalla korjattu painekorkeus.Tämän mukaan toimii lentokoneen moottorin suoritusarvot.
Äänen nopeus on riippuvainen lämpötilasta.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vapaan pudotuksen ennätyksestä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Nopeutta on näköjään tarkistettu ylöspäin, eilen uutisoitiin 1137kmh ja tänään 1342kmh. Tuohan menee kyllä kirkkaasti yli äänen nopeuden.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vapaan pudotuksen ennätyksestä

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Joskus muistaisin lukeneeni TM:stä jonkun ilmailujutun yhteydessä, että kymmenen kilometrin korkeudessa äänennopeus on 11XX kmh, eli hyvin mahdollista että ylitti. Sen verran on kuitenkin aikaa että noita "kymmenyksiä" en muista. KVG varmaan antaisi jotain tähänkin, kun jaksais. :roll:
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vapaan pudotuksen ennätyksestä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kohta on Felixin enkat paperia:


Kuva
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin