Kyllähän se tiheyskin vaikuttaa.
Vaan olipahan varmaan aikamoinen kokemus tuokin, saa olla aika iso luottamus välineisiin tuohon ryhtyäkseen.
Mitäköhän kaveri yrittää seuraavaksi? Alkaa olla varmaan joka maan (ja avaruuden) kolkka koluttu noiden hyppyjen kanssa ja varmasti jotain suurempaa pitää vielä saada aikaiseksi.
Vapaan pudotuksen ennätyksestä
Re: Vapaan pudotuksen ennätyksestä
Hmm. Kylmä ilma on kyllä tiheämpää kuin lämmin ilma, mutta toisaalta noin ylhäällä ollaan melkein tyhjiössä. Eikä siellä nyt niin kylmää ollut, datan mukaan jotain 5-7 astetta pakkasen puolella taisi olla.Timon kirjoitti:Onhan se voinu äänennopeuden ylittää. Tuolla ylhäällä kun ilma taitaa olla kylmempää ja kylmässä ilmassahan ääni kulkee hitaammin. Sitä en kyllä juuri nyt muista että riippuuko myös tiheydestä. Laskukaavahan tällekin oli mutta eipä oo just nyt oppikirjat ulottuvilla
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Vapaan pudotuksen ennätyksestä
Tuota lämpömittaria tuli myös seurattua ja ihmeteltyä. Taisi parhaimmillaan käydä jossain hieman reilussa -60c 15 km korkeudella mutta sen jälkeen alkoi laskeutua ihan johonkin alle -10c. Luulin että pakkanen vaan nousee mitä korkeammalle mennään. Mistähän tämä johtuu...?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Vapaan pudotuksen ennätyksestä
Pistämpä hieman ilmailuteoriaa kehiin.
Ilman lämpötila laskee 2 astetta/ 1000 ft, standardiolosuhteissa.
painekorkeus on korkeus mitattuna ilmanpaineen mukaan.
Tiheyskorkeus on lämpötilalla korjattu painekorkeus.Tämän mukaan toimii lentokoneen moottorin suoritusarvot.
Äänen nopeus on riippuvainen lämpötilasta.
Ilman lämpötila laskee 2 astetta/ 1000 ft, standardiolosuhteissa.
painekorkeus on korkeus mitattuna ilmanpaineen mukaan.
Tiheyskorkeus on lämpötilalla korjattu painekorkeus.Tämän mukaan toimii lentokoneen moottorin suoritusarvot.
Äänen nopeus on riippuvainen lämpötilasta.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Vapaan pudotuksen ennätyksestä
Nopeutta on näköjään tarkistettu ylöspäin, eilen uutisoitiin 1137kmh ja tänään 1342kmh. Tuohan menee kyllä kirkkaasti yli äänen nopeuden.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: Vapaan pudotuksen ennätyksestä
Joskus muistaisin lukeneeni TM:stä jonkun ilmailujutun yhteydessä, että kymmenen kilometrin korkeudessa äänennopeus on 11XX kmh, eli hyvin mahdollista että ylitti. Sen verran on kuitenkin aikaa että noita "kymmenyksiä" en muista. KVG varmaan antaisi jotain tähänkin, kun jaksais.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Vapaan pudotuksen ennätyksestä
Kohta on Felixin enkat paperia:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84