Uitukki kirjoitti:Kyllä minäkin teen jälkikiristyksen aina. Ja hyvä että teenkin sillä viime keväänä oli pultit löyhtyneet aluvanteista kun jälkikiristyksen tein. Peltivanteet eivät ole löyhtyneet koskaan mutta tarkistan kyllä nekin. Pieni vaiva loppujen lopuksi.
Jälkikiristys on pieni vaiva sen tuomaan mielenrauhaan verrattuna.
Peltivanteet on yleensä prässätty sellaiseen muotoon, että niissä pultin vastakartio on irti laippapinnasta ja rakenne toimii jousenomaisesti, eli vanne hieman joustaa kiristettäessä.
Alumiinivanteessa (tms. kevytmetallivanteessa) taas tuota joustoilmiötä ei ole, joten jälkikiristys on syytä tehdä.
Pyörän pulteissa ja muttereissa on tärkeää katsoa että ne sopivat muotonsa puolesta vanteisiin, noita on erilaisilla kartioilla ja myös pyöreämuotoisilla pinnoilla.
Toki peltivanteitakin on sellaisia jotka vaativat jälkikiristyksen, mutta henkilöautoissa harvemmin.