Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ihmettelee miten jännitteensäätäjän vaihdolla saadaan 6v-12volttiseksi 8O 8O
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2956
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Kyllä se mankissa onnistuu :wink:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ai hitto--busted.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1470
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ippe »

Uitukki kirjoitti:Kyllä minäkin teen jälkikiristyksen aina. Ja hyvä että teenkin sillä viime keväänä oli pultit löyhtyneet aluvanteista kun jälkikiristyksen tein. Peltivanteet eivät ole löyhtyneet koskaan mutta tarkistan kyllä nekin. Pieni vaiva loppujen lopuksi.

Jälkikiristys on pieni vaiva sen tuomaan mielenrauhaan verrattuna.

Peltivanteet on yleensä prässätty sellaiseen muotoon, että niissä pultin vastakartio on irti laippapinnasta ja rakenne toimii jousenomaisesti, eli vanne hieman joustaa kiristettäessä.

Alumiinivanteessa (tms. kevytmetallivanteessa) taas tuota joustoilmiötä ei ole, joten jälkikiristys on syytä tehdä.

Pyörän pulteissa ja muttereissa on tärkeää katsoa että ne sopivat muotonsa puolesta vanteisiin, noita on erilaisilla kartioilla ja myös pyöreämuotoisilla pinnoilla.

Toki peltivanteitakin on sellaisia jotka vaativat jälkikiristyksen, mutta henkilöautoissa harvemmin.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

ippe kirjoitti:
Uitukki kirjoitti:Kyllä minäkin teen jälkikiristyksen aina. Ja hyvä että teenkin sillä viime keväänä oli pultit löyhtyneet aluvanteista kun jälkikiristyksen tein. Peltivanteet eivät ole löyhtyneet koskaan mutta tarkistan kyllä nekin. Pieni vaiva loppujen lopuksi.

Jälkikiristys on pieni vaiva sen tuomaan mielenrauhaan verrattuna.

Peltivanteet on yleensä prässätty sellaiseen muotoon, että niissä pultin vastakartio on irti laippapinnasta ja rakenne toimii jousenomaisesti, eli vanne hieman joustaa kiristettäessä.

Alumiinivanteessa (tms. kevytmetallivanteessa) taas tuota joustoilmiötä ei ole, joten jälkikiristys on syytä tehdä.
ja tämä ihan siksi että kun siellä vanteen ja navan välissä on esim hiekkaa ym epäpuhtauksia jota vasten vanne kiristetään ja kun se irtolika sieltä ajanmyötä jauhautuu rikki ja pois niin aluvanteissa ei olekkaan tuota peltivanteen joustoa ja nyt ollaan siinä tilanteessa että pultit/mutterit voikin olla löysällä.
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja vmt »

- Renkaiden vaihtamisessa on paljon asioita, jotka voivat mennä pieleen. Itse vaihdettaessa tulisi muistaa ainakin pulttien kiristäminen, tarkistaa renkaan oikea pyörimissuunta sekä mitata ilmanpaineet jo ennen renkaan asentamista.
Ei hyvä luoja. Miten saatanan kädettömiä ihmiset voi olla?
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
scania-vabis
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: La Touko 08, 2004 17:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja scania-vabis »

Äläs nyt viiti. Joku osaa yhden asian hyvin, toinen toisen asian. Minä taas voisin ihmetellä miten yhdys sanojen kanssa monilla on vaikeata tällä saab klubin keskustelu foorumissa jos olisin v**tu mainen tyyppi.
Mutta mielummin olen (i)isi ja otan yhden keski olut tuopin:)
Famous last words...famus sista ord
eX: 900 -86, 900i -87, 90 -84, 900 -89, 900 16v 2.1 -92
Nyt: 9-3, -99
Jäsennumero 4687
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja vfr »

99 GL kirjoitti:Kyllä se mankissa onnistuu :wink:
Ja PV:ssä
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
oskuu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 00:22
Paikkakunta: Nakkila

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja oskuu »

Alkoi ärsyttämään et miksei ihmiset lukis niitä auton mukana tulevia manuaaleja, tarkistusvälejä yms..
Wege
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Wege »

http://yle.fi/uutiset/intialainen_koulu ... at/6380495

No nyt sitä on meikäläinen Intialaisten silmissä täysi konna :lol:
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
scania-vabis
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: La Touko 08, 2004 17:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja scania-vabis »

Tunnin verran haudutin tarjous-rypsipossusuikaleita. Hyvää oli, enkä valehtele. Mutta nyt tekee yht'äkkiä mieli pettää:)
Famous last words...famus sista ord
eX: 900 -86, 900i -87, 90 -84, 900 -89, 900 16v 2.1 -92
Nyt: 9-3, -99
Jäsennumero 4687
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja j-k »

Ihmettelee sitä, että eikö kerrostalon alakerrassa sijaitsevassa roskahuoneessa tarvitse olla palohälytintä ? Kukaan perillä säädöksistä ?

Meinas eilen leimahtaa vähän isommin espoossa !
9-3 2.0t AT -01 stg1
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Asiahan selviää kun soitat paikalliselle pelastuslaitokselle ja pyydät palotarkastajan käymään asian tarkistamaan.
Ahdonvoimaa
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Taas vaihteeksi tietotekniikka ihmetyttää: serverikoneessa ei cdburnerxp toimi (64bit Win7) mutta toimii muilla koneilla hyvin (nekin 64b W7). Sen sijaan BurnAware pelittää oikein loistavasti, samaten ImgBurn. Kummallista :?
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Postissa saapui satkuun ohjekirja + neljä klubitarraa. Nyt rupesin miettimään pitäisikö tarra laittaa takaoven ikkunan kapeaan osaan vai oopperaikkunaan? Tätä dilemmaa ei kolmiovisen kanssa ollut. Matkustajan kyljelle ajattelin joka tapauksessa laittaa, kun niin kerran virallisesti kehotetaan tekemään, ja laitan varmaan toisen tarran takaikkunaan, josko tulisi enemmän bongauksia :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin