Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Tänään ne lisäpitkät. Hieman on mallia väpätti mutta pitää säätötuet vielä viritellä.
Kauas on pitkä matka. #2587
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Uusimman tulokkaan herätin eloon. Ensin piuhan päässä lämmitin ja samalla akkua latasin. Sitte eiku vua käyntiin ja huomasin samalla, että rele ei toimi kun kiekkimittari, tuuletin, ajovalot ja mittarivalot ei pelaa niin vaihoin toisesta saabista toimivan tilalle ja rupeshan se pelaamaan.
Siinä käyvvä putskutti ouvvosti, niinku oletuksena olikin kun konevikainen.
No eihä siinä mitää, siinä se kävi jollaki tavalla tyhjäkäyntiä ja kävikin lämpimäksi asti.
Sitte testilenkille ja työkaverin pihamualle ajelin esittelemään uusinta pelastusta. Kokeiltiin sitten vesihoitoa koneelle, eli kuumalla koneella kierroksia melkein rajotinta vasten ja sumutinpullolla vettä ilmamäärämittarin läpi imusarjalle niin monta painallusta kun rupes sammaltamaan, hetken odotusta kunnes kierroksia löyty taas ja sitte lisää vettä. Tais mahdollisesti kiinni olleet männänrenkaat irrota kun rupesi käymään paljon nätimmin ja tasaisesti.
Karstaakin irtosi jokun verran putkesta ku kierrätteli kovasti. Sitte ajelin kotia ja rupesi sammaltamaan ajo kun enempi kaasua paino niin meinas sammua. Kotia pääsin niin pihamaalle parkkiin ja samaa taas kokeilin. Kevyesti kaasua painaen kierroksia nosti nätisti, mutta sitte pohjaan polkastaessa röpötti ankarasti ja poltti putkessa. Noh, sitte sammutin ja huomasin ku auton alta konetilasta rupes savua tulemaan ja sisällekkin. Katoin auton alle niin huomasin kun katalysaattori oli punahehkussa ja se melkein sytytti alustamassat tuleen lämpösuojan kohdalta. Tuli kiire viskoa lunta kattia kohden...
Sitte ei enää halunnu käynnistyä ja annoin sitte olla. Hinasin talliin ja tutkin sitte vastaavasti tulppia kun kerran oli uusittu ja vääränlaiset tulpathan siellä oli. Piti toisesta autosta ruuvata käypäset tilalle (platinatulpat) ja samalla mittasin puristuspaineet joka pytystä. Kaikki näytti 13baaria olevan. En tiedä miten lie aiemmin mitattu kun piti kakkos ja kolmos pytyssä olla 5-6.
Taitaa olla vaa nii karstanen kone, että tullut oireita siitä ja nytte vesihoito pisti karstat liikkeelle ja irrotti mahdollisesti kiinni olleet männänrenkaat. Samasta syystä vissiin kattiki oli punahehkussa, luulisin..
Nytte otin katin pois välistä ja laitoin suoran putken tilalle. Jos jokeilis ajella karstat poijjes koneesta kun on vielä ajoaikaakin jälellä 4kk ennenku leimalle.
Kone siis täysin terve kun ei huohotakkaan eikä kerää painetta paisarille ja kun kerran puristuksetkin oli kohdallaan niin täytyy vaa ihmetellä kun konevikasena sen ostin.
Kone siis se 2.1i. Kori erinomaisessa kunnossa, parempi ku mitä mulla samankorisessa(ja värisessä) turbosatkussa.
Siinä käyvvä putskutti ouvvosti, niinku oletuksena olikin kun konevikainen.
No eihä siinä mitää, siinä se kävi jollaki tavalla tyhjäkäyntiä ja kävikin lämpimäksi asti.
Sitte testilenkille ja työkaverin pihamualle ajelin esittelemään uusinta pelastusta. Kokeiltiin sitten vesihoitoa koneelle, eli kuumalla koneella kierroksia melkein rajotinta vasten ja sumutinpullolla vettä ilmamäärämittarin läpi imusarjalle niin monta painallusta kun rupes sammaltamaan, hetken odotusta kunnes kierroksia löyty taas ja sitte lisää vettä. Tais mahdollisesti kiinni olleet männänrenkaat irrota kun rupesi käymään paljon nätimmin ja tasaisesti.
Karstaakin irtosi jokun verran putkesta ku kierrätteli kovasti. Sitte ajelin kotia ja rupesi sammaltamaan ajo kun enempi kaasua paino niin meinas sammua. Kotia pääsin niin pihamaalle parkkiin ja samaa taas kokeilin. Kevyesti kaasua painaen kierroksia nosti nätisti, mutta sitte pohjaan polkastaessa röpötti ankarasti ja poltti putkessa. Noh, sitte sammutin ja huomasin ku auton alta konetilasta rupes savua tulemaan ja sisällekkin. Katoin auton alle niin huomasin kun katalysaattori oli punahehkussa ja se melkein sytytti alustamassat tuleen lämpösuojan kohdalta. Tuli kiire viskoa lunta kattia kohden...
Sitte ei enää halunnu käynnistyä ja annoin sitte olla. Hinasin talliin ja tutkin sitte vastaavasti tulppia kun kerran oli uusittu ja vääränlaiset tulpathan siellä oli. Piti toisesta autosta ruuvata käypäset tilalle (platinatulpat) ja samalla mittasin puristuspaineet joka pytystä. Kaikki näytti 13baaria olevan. En tiedä miten lie aiemmin mitattu kun piti kakkos ja kolmos pytyssä olla 5-6.
Taitaa olla vaa nii karstanen kone, että tullut oireita siitä ja nytte vesihoito pisti karstat liikkeelle ja irrotti mahdollisesti kiinni olleet männänrenkaat. Samasta syystä vissiin kattiki oli punahehkussa, luulisin..
Nytte otin katin pois välistä ja laitoin suoran putken tilalle. Jos jokeilis ajella karstat poijjes koneesta kun on vielä ajoaikaakin jälellä 4kk ennenku leimalle.
Kone siis täysin terve kun ei huohotakkaan eikä kerää painetta paisarille ja kun kerran puristuksetkin oli kohdallaan niin täytyy vaa ihmetellä kun konevikasena sen ostin.
Kone siis se 2.1i. Kori erinomaisessa kunnossa, parempi ku mitä mulla samankorisessa(ja värisessä) turbosatkussa.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Dieseliin asensin talvipyörät välikelinpyörien tilalle.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Käynnistin ilman esilämmitystä 19 asteen pakkasessa ja ajelin pienen lenkin. Vasta toisella jäi käymään
Tosin bensaa nyt tankissa.
Tosin bensaa nyt tankissa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Ruuvasin ovipahvin ja ikkunan moottorin irti, että sain nostettua ikkunan takaisin yläasentoon. Sitten vain taasen pultit ja ovipahvi kiinni.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
en saappiin koska se on talvisäilössä, mutta bemariin uudet nastat ja laturi. taas kelpaa levittää penkkoja
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Kytkin eilen illalla cabesta Webaston ilmastoinnin ohjauksen irti. Näyttää silti, että ilmastoinnin vetämä n. 10A on liikaa kyseiselle akulle kovemmissa pakkasissa varsinkin, kun Saabilla ajellaan tällä hetkellä lähinnä lyhkäistä pätkäajoa. Nyt sitten koneen lämmöt oli reilusti korkeammalla, kuin aiemmin, Saabi starttasi iloisesti ja ilmastoinnin sai puhaltamaan lämmintä heti startin jälkeen. Lienee parasta tehdä tohon joku tappokytkin.
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Vaihdoin perätutkan anturin, helppo homma.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
laitoin tolpan nokkaan lämpeneen, pitääkö tai saako tuolle muutakin tehdä Taisin muutaman puslankin kyllä ahteriin vaihtaa, siis autoon
-to beer or not two beer- (Shakesbeer)
saab 9-5 wagon vm2000
suzuki hayabusa 1441cc k4
saab 9-5 wagon vm2000
suzuki hayabusa 1441cc k4
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Vaihdoin akun GLE:hen. Ei vanha enää jaksanut näitä pakkasia.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Vaihdoin kolme kertaa vanhaa pidemmän ja parempikuntoisemman lohkolämmittimen piuhan. Nyt ei enää tarvitse parkkeerata mahdollisimman lähelle tolppaa ja penkkaa, ja johtoa riittää vaikka jättäisi auton toisin päin ruutuun (kuten teinkin).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Öljyt ja suodatin tuli vaihdettua tuossa äsken
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Uusimaan tulokkaaseen kävin paperihommat tekemässä ja nyt sillä voi ajella reten sitte. Ajelinki jo jonki verra ja hyvin tuntuu pelaavan. Öljyt ja suodattimen vaihtelin kun vesiruiskutuksen jälkeen öljyväri vaihtu.
Käy ja kukkuu hyvin.. tosin vielä on jotain pientä, mutta pitää seurailla tilannetta.
Käy ja kukkuu hyvin.. tosin vielä on jotain pientä, mutta pitää seurailla tilannetta.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Tappelin vasemman pyyhkijän kanssa joka itsepäisesti jätti lasin alalaitaa pyyhkimättä putsailuyrityksistä huolimatta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Olen viime ajat vain ajanut Saabilla, ei siihen tarvitse mitään tehdä.
No, koukun asensin joku aika sitten, että voin viedä romuja kaatopaikalle.
No, koukun asensin joku aika sitten, että voin viedä romuja kaatopaikalle.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001