Karjalan lennosto I/13...

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Karjalan lennosto I/13...

Viesti Kirjoittaja vmt »

Jussi kirjoitti:Asenteiden ollessa tälläiset voisi vanhanmallin varusmiespalvelus piiskata asennevammat pois ja miehen esille. Nykysäännöillä varusmiespalveluksessa ei kuitenkaan mukavuuden haluisista äidin pikku mussukoista pystytä miehiä tekemään, joten kaikkien kannalta lienee parasta että asennerajoitteiset pysyvät poissa pilaamasta muiden koulutusta.
Ei se asenteesta oo kiinni, mä vaan katos onnistuin miehistymään ihan ilman että kenenkään tarvitsi opettaa miten se tapahtuu.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
PappaSedan
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 14:37

Re: Karjalan lennosto I/13...

Viesti Kirjoittaja PappaSedan »

ysitonnari93 kirjoitti:Ilman muuta kuskin hommiin, mikäli kaikki natsaa kohdalleen. Se oli melkoinen nautinto alokas ajan jälkeen katsella pakkasella Masin lämpöisestä hytistä webasto päällä, kun muut tetsasivat ja juoksivat kasarmille :lol: Tai jos väsähti toisten ryynäämisen katsomiseen niin kädet ristiin kasvaneen mahan ympärille ja pikku päivänokoset siihen paikkaan :D
Masi ja Webasto, voi nykynuoria! :roll:
Toista se oli kultaisella 80-luvulla kun oli venäläiset kuormurit ja pakkasta se -25. Siinä otsonikerros oheni kun venäläinen V8 louskutteli 92-oktaanista pakkasilmaan. Sitä kului Zil 131n neljän kaasuttimen kautta semmoiset 60l satasella. Siinä sitä oli webastoa solttupojalle. :lol:
900i combi -86 (MY87), Amazon combi -67, Octavia combi -17, Zündapp combinette -69
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Karjalan lennosto I/13...

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Kyllä niitä Zilejä oli vielä -91, kun jouduin sellaisella kertausharjoituksissa tykin vetoon ja bensaa paloi siinä hommassa 100 litraa sadalla. Mutta onneksi sai varsinaisen palvelusajan ajaa Sisuilla silloin 80-luvulla jo :wink:
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Karjalan lennosto I/13...

Viesti Kirjoittaja Timon »

Vielähän noita Zilejä näkyi sotaharjoituksissa keväällä 2010. Ei meillä Kontiorannassa sellasia ollu, mut muistaakseni Keuruun pinohiiret niillä ajeli. :roll:

En valitettavasti saanu tilaisuutta sellasella ajaa, mutta kuskinpenkillä kävin huvikseni istumassa ja ihmettelemässä Neuvostoliittolaista näkemystä ergonomiasta 8)
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Karjalan lennosto I/13...

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Jaa, vai että vielä on Keuruulla Zilejä. Varsin mainioita rakkineita kulkemaan maastossa. Siinä missä proto vetää itteensä vinssillä menee venäjän ihme ihan omin voimin. Tietenkin 6 vetävää madallettavilla rengaspaineilla lienee jossain määrin syypäitä.

Keuruullahan tuo oma 9kk tuli lusittua aikanaan.

E: en muuten muista mitä kulutus oli kun tuohan kulkee bensa V8:lla
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
napalmi
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Pe Loka 08, 2004 16:20
Paikkakunta: Tuusula

Re: Karjalan lennosto I/13...

Viesti Kirjoittaja napalmi »

Vai että on Karvo vielä palkkalistoilla....pelottava mies =).

Muistan kun junakuljetukselta Kuopion asemalta, josta oli bussiyhteys Rissalaan, hyppäsikin eräs ilta mr. Karvo pysäkiltä kyytiin. Istuin aika takana ja kaikki tietysti rönötti penkeillä ja oli lakkia päässä yms. oli hauska seurata se skarppaamisen aalto kun havaittiin kuka oikein bussiin hyppäsikään.

Onkohan myös Lt. Miettinen (oli lutina kun itse olin I /99) ?

Morttileirillä meillä oli ympäri vuorokauden n -30 astetta pakkasta ja koulutusrasteilla piti käskystä painia että pysyy lämpimänä sekä pakkiruokailussa oli pakkipussit kielletty, joten esim. aamupuuro jäykistyi n 1 cm kerrokseksi pakin sisäpintaan.

Muuten hyviä muistoja jäi. Näki paljon Hornetteja ja Hawkeja ja sai katsella niidenkin harkkoja taivaalla.

Itse olin ilmatorjunnassa 6kk joten sergein aseet tuli purettua atomeiksi ja takaisin useampaan otteeseen. Toivottavasti pääset ampumaan sillä. Vanha mutta sitäkin brutaalimpi vehje :) Itse olin tykissä suuntaajana joten sai tykittää useampaankin otteeseen ampumaleireillä.

Se niistä sotamuistoista...
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Karjalan lennosto I/13...

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Timon kirjoitti:Vielähän noita Zilejä näkyi sotaharjoituksissa keväällä 2010. Ei meillä Kontiorannassa sellasia ollu, mut muistaakseni Keuruun pinohiiret niillä ajeli. :roll:

En valitettavasti saanu tilaisuutta sellasella ajaa, mutta kuskinpenkillä kävin huvikseni istumassa ja ihmettelemässä Neuvostoliittolaista näkemystä ergonomiasta 8)
Lohtajan ilmatorjuntaleirillä keväällä 2008 oli Zilejä ja itsekin pääsin niillä moneen otteeseen kuskaushommiin. Eniten yllätti helppo käynnistyvys. Ennakkoluulona oli että varmaan saa kylmänä opetella kikkailemaan ryypyllä ja kaasulla että yleensäkään saa vehkeen käyntiin. Ekalla kerralla menin kuskinpukille ja vedin ryypyn päälle ja starttasin ja ZIL hörähti heti käyntiin. Monesti ihmettelin jumissa olevaa pyyhkimien "katkaisija" kun ei liikkunut. Yhtenä päivänä sitten hoksasin vetämisen sijaan pyöräyttää "katkaisijaa" ja kuului PSIH ja pyyhkijät alkoivat pyyhkiä. Olivatkin paineilmatoimiset. Nuothan on erityisehdoin saatu rekisteröityä Suomeen SA-rekisteriin. Yksi ehto olikin muistaakseni 60 km/h maksimi ajonopeus joka on ihan ymmärrettävää. Kerran pääsin maantielle kuuttakymppiä kokeilemaan ja täytyy sanoa ettei haluttanut ajaa yhtään kovempaa :mrgreen:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Karjalan lennosto I/13...

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Zilissä on vaan se sama ongelma, kun kaikissa muissakin toverin vehkeissä: siinä ei ole lukkoja kun ovissa. Zilihän jää liukkaalla tasaiselle pihalle jumiin, jos yksikin pyörä potkaisee tyhjää. Tai no jos, se liikkuu valmiiksi, niin sitten jotenkin selvinnee yhden pyörän suttaamisesta, muttei se ainakaan liikkeelle lähde. Sitten ei auta kun ruveta tiputtelemaan niitä paineita renkaista, kyllä se sit lähtee. Se paineiden takaisin nostaminen vaan sit kestää vähän pidempään, kun länsikalustossa lukon napsautus pois päältä...

Ajettiinko Zileillä muuten oikeesti 92:lla silloin sitä oli? Kun ainakin -97 Vekaralla ollessa Zileissä käytettiin 98:a, niin tulis mieleen että 'vanhaan' aikaan olis ajettu 99:llä. Toverin omat aineethan on 76 ja 82, että kyllä tuo käy ihan millä vaan...
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
PappaSedan
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 14:37

Re: Karjalan lennosto I/13...

Viesti Kirjoittaja PappaSedan »

Ajettiinko Zileillä muuten oikeesti 92:lla silloin sitä oli? Kun ainakin -97 Vekaralla ollessa Zileissä käytettiin 98:a, niin tulis mieleen että 'vanhaan' aikaan olis ajettu 99:llä. Toverin omat aineethan on 76 ja 82, että kyllä tuo käy ihan millä vaan...[/quote]

92 oktaanista niihin tankattiin kun itse -87 olin harmaissa. Herkästi niillä tosiaan jäi kiinni jos vauhtia ei ollut tarpeeksi. Kuljettajakurssilla ajokouluttajana ollut ylikessu ilmoitti maastoon mentäessä ettei "näitä tarvitse sääliä". Kaveri saikin tuota neuvoa noudattamalla ajettua koppi-UAZin kyljelleen. :lol:
900i combi -86 (MY87), Amazon combi -67, Octavia combi -17, Zündapp combinette -69
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Karjalan lennosto I/13...

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Itsehän olin 2/07 erässä ja silloin ei puolustusvoimat muistaakseni käyttänyt kuin 98:ia kaikissa bensavehkeissä. Ja diesel oli kesät talvet talvilaatua.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Karjalan lennosto I/13...

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

PappaSedan kirjoitti:
Ajettiinko Zileillä muuten oikeesti 92:lla silloin sitä oli? Kun ainakin -97 Vekaralla ollessa Zileissä käytettiin 98:a, niin tulis mieleen että 'vanhaan' aikaan olis ajettu 99:llä. Toverin omat aineethan on 76 ja 82, että kyllä tuo käy ihan millä vaan...
92 oktaanista niihin tankattiin kun itse -87 olin harmaissa.
Zilille kelpaa kaiketi jopa alle 72 oktaaninen, kunhan muu koostumus on kohdillaan.
96 V4 -75
pönttö
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2012 12:02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Karjalan lennosto I/13...

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Jukka T kirjoitti:92 oktaanista niihin tankattiin kun itse -87 olin harmaissa.
Zilille kelpaa kaiketi jopa alle 72 oktaaninen, kunhan muu koostumus on kohdillaan.[/quote]
Varmasti kelpaa, eikä taida olla koostumuksestakaan kovin ronkeli...

Saatiin tyyppikoulutusta Ziliin ja kylmäkäynnistysohjeena oli, että otatte sen sinkkiämpärin, tankin pohjahanasta bensaa ämpäriin, sitten pelti pystyyn, ilmanputsaria auki ja kaadatte ämpäristä bensaa kaasareihin. Joku sitten kysyi, että paljonko sitä kaadetaan. Kouluttaja siihen ettei sillä ole juuri väliä, kunhan kaadatte. Toinen vielä tarkistamaan, että kai siihen joku määrä on, ettei mene liikaa. Kouluttaja siihen, että pojat pojat, Zili ei saa koskaan liikaa...
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Karjalan lennosto I/13...

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Minä en saanu mitään ohjeita silloin kun piti ekan kerran starttailla eikä ainakaan toukokuussa tarvinnu kaadella lisäryyppyjä kaasareihin. Voi tieten olla että kovilla pakkasilla vaatii tuon huikan.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Karjalan lennosto I/13...

Viesti Kirjoittaja sämä »

napalmi kirjoitti:Vai että on Karvo vielä palkkalistoilla....pelottava mies =).
Karvo oli kyllä hieno mies :) Tasan yhtä reilu kaikille ja jututkin oli ihan hauskoja kun sille päälle sattui.
2/09 erässä tuli Rennostoon mentyä ja 6kk lusittua.
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
lepisto89
"Aero"
Viestit: 445
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 15:13
Paikkakunta: JKL

Re: Karjalan lennosto I/13...

Viesti Kirjoittaja lepisto89 »

Zilejä Kratzeja sun muita härpättimiä oli vekaralla vielä 1/09 kun menin sinne.

Armeija on noin loppulaulussa ihan mukava paikka näin jälestä ajatellen. Vuosi tuli oltua ja BECE- kortti kätöseen. Alkuun se vi..ttaa mut loppua kohen hauska paikka kunhan jättää ne aivot narikkaan :)
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Vastaa Viestiin