paine porakaivossa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: paine porakaivossa
Painemittari on kiinni samassa "tukissa" mistä lähtee vesi hanalle ja myös paisunta-astialle. Itse mietin sitä että onkohan siitä paisuntapöntöstä kalvo rikki?
Emännän kotona putkimies koputteli paisunta-astiaa ja äänen perusteella teki oikean diagnoosin että kalvo oli rikki. Tuo astia on pannuhuoneessa vissiin patteriverkossa, mutta vastaavanlainen pönttö.
Mitään säätimiä ei ole ja paine on ihan koko ajan hiukan alle 6 bar. Pienempi paine olisi tervetullut. En tiedä pyöriikö pumppu koko ajan, mutta paine on aina sama.
Emännän kotona putkimies koputteli paisunta-astiaa ja äänen perusteella teki oikean diagnoosin että kalvo oli rikki. Tuo astia on pannuhuoneessa vissiin patteriverkossa, mutta vastaavanlainen pönttö.
Mitään säätimiä ei ole ja paine on ihan koko ajan hiukan alle 6 bar. Pienempi paine olisi tervetullut. En tiedä pyöriikö pumppu koko ajan, mutta paine on aina sama.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: paine porakaivossa
Vähän kuulostaa siltä että paisari on vain vesivarastona eikä paineen hallitsijana . Ehkä kannattais jonkun putkarin käydä nuuskimassa. Vastapaineet tietty ekana paisarista kuntoon, ellei ole koko paisari sökö.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: paine porakaivossa
Joo, vaikuttais siltä, että vastapaineet sieltä on hävinneet. Eli pumppu käy ja sammuu, käy ja sammuu, suht tiheään ilmeisesti. Virrat pois pumpulta ja tyhjennät sen paisuntasäiliön ja sillä selvä. Jos se on kalvopaisari ja kalvo on siellä ehjä, mutta vastapaine hävinnyt, niin sitten pumppaat sieltä venttiilistä painetta n. 0.5 bar ja that´s it, veden käyttö jatkuu.booster kirjoitti:voi olla juu. miten ne vasta paineet sinne laitetaan takas..?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: paine porakaivossa
vielä kun löytäisi se paisunta säiliön, näkyvissä on vai hanoja ja 2kpl lämmminvesivaraajaa. minkä kokoinen säiliö sen pitäis olla yleensä? tiedä mihin se on piilotettu
9-5
Ford F250
Ford F250
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: paine porakaivossa
Ei sentään tarvitse irti nyhtää töpöä, mutta painetta riittää vaikka koko viikonlopuksi kun ensin antaa paineen nousta tappiin asti. Sitä en tiedä onko aina ollut tuollainen mutta vaikuttaa kommenttien perusteella siltä että kunnossa ei ole.baasenar kirjoitti:Kai se pumppu nyt välillä sammuukin, vai pitääkö töpseli nyhtää joka kerta irti, kun vettä ei käytetä? Onko se uudesta lähtien ollut tuollainen? Jotain siellä selvästi on pielessä.JiiVee kirjoitti:Töpseli seinään niin pumppu käynnistyy. Säätöä ei ole eikä paine vaihtele vaan se on koko ajan sama eli noin 6 bar.
Ei ole tietoa koska tuo porakaivo on teetetty tai kuka omistajista se olisi ollut. Hankaloittaa kun ei voi kysyä sellaiselta jolle juuri tämä järjestelmä on tuttu.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: paine porakaivossa
Tuon teen ensi kerralla kun käyn mökillä. Jos kalvo on rikki niin eikös sen yläpuolellakin ole silloin vettä? Kun koputtaa säiliön ylä- ja alaosaa, pitäisi yläosan kuulostaa tyhjältä?baasenar kirjoitti:Joo, vaikuttais siltä, että vastapaineet sieltä on hävinneet. Eli pumppu käy ja sammuu, käy ja sammuu, suht tiheään ilmeisesti. Virrat pois pumpulta ja tyhjennät sen paisuntasäiliön ja sillä selvä. Jos se on kalvopaisari ja kalvo on siellä ehjä, mutta vastapaine hävinnyt, niin sitten pumppaat sieltä venttiilistä painetta n. 0.5 bar ja that´s it, veden käyttö jatkuu.booster kirjoitti:voi olla juu. miten ne vasta paineet sinne laitetaan takas..?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: paine porakaivossa
Omakotitalossa tyypillinen esim. 25 litraa. Pyöreä lieriö, muovia (lasikuidutettu) tai metallia. Punainen metallinen, rosterinen tai harmaa muovinen tai jotain muuta. Katso mistä tulee vesijohto taloon sisälle ja seuraa siitä syöttöputkea, niin pitäis jossain vaiheessa tulla paisari vastaan. Yleensä tilassa, johon ihminen mahtuu tai ainakin olisi toivottavaa .booster kirjoitti:vielä kun löytäisi se paisunta säiliön, näkyvissä on vai hanoja ja 2kpl lämmminvesivaraajaa. minkä kokoinen säiliö sen pitäis olla yleensä? tiedä mihin se on piilotettu
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: paine porakaivossa
Vanhemmissa taloissa on myös jumalattoman isoja (100-200 l) sinkittyjä paisareita. Näissä ei tyypillisesti ole kalvoa eikä niihin pumpata esipainetta vaan paisari esipaine on normaali-ilmanpaine - tästä johtuu myös suuri koko.9000 automaatilla kirjoitti:Omakotitalossa tyypillinen esim. 25 litraa. Pyöreä lieriö, muovia (lasikuidutettu) tai metallia. Punainen metallinen, rosterinen tai harmaa muovinen tai jotain muuta. Katso mistä tulee vesijohto taloon sisälle ja seuraa siitä syöttöputkea, niin pitäis jossain vaiheessa tulla paisari vastaan. Yleensä tilassa, johon ihminen mahtuu tai ainakin olisi toivottavaa .booster kirjoitti:vielä kun löytäisi se paisunta säiliön, näkyvissä on vai hanoja ja 2kpl lämmminvesivaraajaa. minkä kokoinen säiliö sen pitäis olla yleensä? tiedä mihin se on piilotettu
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: paine porakaivossa
Nämä paisarit viritetään käyttöön esim. näin:Jussi kirjoitti:Vanhemmissa taloissa on myös jumalattoman isoja (100-200 l) sinkittyjä paisareita. Näissä ei tyypillisesti ole kalvoa eikä niihin pumpata esipainetta vaan paisari esipaine on normaali-ilmanpaine - tästä johtuu myös suuri koko.
1. Pumpun sähkö katkaistaan
2. Paisarin päällä oleva tulppa poistetaan.
(3. Pumpun sähkö päälle niin säiliö alkaa täyttymään.) Edit.
(4. Kun vettä tulee tulpan reiästä sähkö poikki.) Edit.
5. Vedestä poistetaan lapolla yläkautta noin 35 prosenttia.
6. Tulpan kierteeseen kierretään rutkasti putkimiehen teippiä. Tulppa suljetaan.
7. Pumpun sähkö päälle. Nouseva vedenpinta puristaa ilmaa kasaan. Paine säiliössä kasvaa.
8. Painesäädin katkaisee pumpun sähkön kun paine on kasvanut painesäätimeen asetettuun maksimipaineeseen.
Ilma säiliön yläosassa aikaansaa sen, että pumppu ei koko ajan naksuta päälle/pois. Pumpun pumppaus- ja huilausjaksot pitenevät. Pumppu kestää pitempään..
Ilma häviää paisarista itsekseen. Siksi em. temput pitää tehdä kerran pari vuodessa.
Tässä oli siis kyse näistä isoista sinkityistä. Potkupallon kokoset on asia erikseen.
Edit: Kohtia 3 ja 4 ei tarvii tehä silloin kun on kyse pelkästään ilmauksesta. Vettä otetaan lapolla pois niin, että sitä jää noin 65 prosenttia.
Viimeksi muokannut aTO, To Tammi 17, 2013 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: paine porakaivossa
Tuo aTOn ohje on ihan hyvä, mutta voi tuon "ilmauksen" tehdä helpommaksikin. Itse tein joskus näin: Otin tuon paisarin päällä olevan tulpan irti ja porasin siihen tulppaan sopivan kokoisen reijän, johon tein kierteet auton renkaan ilmaventtiilille sopivaksi, hankin tuollaisen venttiilin ja putkimiehen teippiä kierteisiin ja venttiili kiertäen paikalleen. Siitä on sitten helppo lisätä tätä vastapainetta sinne säiliöön vaikka käsi/jalkapumpulla, jos ei kompuraa satu omistamaan. Säiliön koko oli itsellä silloin 100 L. Äkkinäisellä tämän vastapaineen määrän kontrollointi voi olla aluksi hankalaa, mutta tihentynyt pumpun käynti/sammuminen kertoo kyllä tarvittavan lisäilman pumppauksen tarpeen. Olikohan tarpeeksi epäselvästi kerrottu, mutta kokeilemalla pääsee jyvälle ja kokemus tuo varmuutta.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: paine porakaivossa
hmmm... Meillä on molemmat,sekä kalvo että tollanen iso sinkitty.
Iso on saatettu lisätä vasta porakaivon teon jälkeen.
Sen ilmaaminen opetettiin näin, että:
-sähkö pois
-muuhun verkkoon menevä hana kiinni
-säiliö tyhjäks, myös ylätulppa auki(auton rengasventtiili)
-kun tyhjä niin ylätulppa kiinni ja hana auki ja pumppu päälle
Ainakin toimii, välillä pidempään välillä parin kuukauden välein joutuu ilmaan.
Kompuralla oon kerran koittanu lisätä painetta mutta ilmeisesti liian vähän kun vaikutus oli kovin pieni, kuinkahan paljon sitä sinne pitäis laittaa?
Pumpun painekytkin taitaa stopata noin viidessä barissa(en kyl ole tarkastanu yksikköö mittarista).
Muuta painemittarii ei taida tuossa olla, suihkusta vois vettä tulla kovemminkin.
Patteriverkossa on kyl oma mittari, seilaa jossain 0.3-1.2 riippuen miten kuumaks 2000litran varaajan saa lämmitettyy. Tosin sinnekki joutuu välil vettä lisään, ainakin jos päästää veden kiehahtaan puulämmityskattilas.
Toi onnistuu aika helpol tallii lämmittäes kun heti pannusta on sivulähdöt talliin ja satkun syyläriin jossa flekti. Muuhun verkkoon on termostaatti välissä niin vesi ei vissiin kierrä siellä niin tehokkaasti...
Toi punanen metallipallo tarttis varmaan kaivaa esiin ja käydä koputtelees...
Iso on saatettu lisätä vasta porakaivon teon jälkeen.
Sen ilmaaminen opetettiin näin, että:
-sähkö pois
-muuhun verkkoon menevä hana kiinni
-säiliö tyhjäks, myös ylätulppa auki(auton rengasventtiili)
-kun tyhjä niin ylätulppa kiinni ja hana auki ja pumppu päälle
Ainakin toimii, välillä pidempään välillä parin kuukauden välein joutuu ilmaan.
Kompuralla oon kerran koittanu lisätä painetta mutta ilmeisesti liian vähän kun vaikutus oli kovin pieni, kuinkahan paljon sitä sinne pitäis laittaa?
Pumpun painekytkin taitaa stopata noin viidessä barissa(en kyl ole tarkastanu yksikköö mittarista).
Muuta painemittarii ei taida tuossa olla, suihkusta vois vettä tulla kovemminkin.
Patteriverkossa on kyl oma mittari, seilaa jossain 0.3-1.2 riippuen miten kuumaks 2000litran varaajan saa lämmitettyy. Tosin sinnekki joutuu välil vettä lisään, ainakin jos päästää veden kiehahtaan puulämmityskattilas.
Toi onnistuu aika helpol tallii lämmittäes kun heti pannusta on sivulähdöt talliin ja satkun syyläriin jossa flekti. Muuhun verkkoon on termostaatti välissä niin vesi ei vissiin kierrä siellä niin tehokkaasti...
Toi punanen metallipallo tarttis varmaan kaivaa esiin ja käydä koputtelees...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: paine porakaivossa
Edellä esittämäni ilmaustapa (ilman lisäys) on siitä hyvä, että tietää tarkasti paljonko pöntössä on ilmaa. Eikä tarvita muita välineitä kuin jakari ja pätkä puutarhaletkua. Tarpeeksi tarkasti ilman varmaan oppii säätämään rengaspumpullakin kun seuraillee joku hana auki kuinka pitkään kestää painemittarin viisarin siirtyminen yläpaineesta alapaineeseen.
Minun sinkitty on 300 litranen joten siinä pitää olla noin 100 litraa normaali ilmanpaineista ilmaa. Pannuhuoneen päällä on kaks kerrosta. Paisarin pitää jaksaa nostaa vesi noin 6-7 metriä.
Putkimies kävi vaihtamassa painesäätimen ja sääti yläpaineeksi 4 bar ja alapaineeksi 2 bar. Kun joku hana aukaistaan silloin kun säätimen vieressä olevan painemittarin viisari jököttää 4 baarissa on ilman määrä sopiva jos viisarin laskeutuminen 2:een baarin kestää tarpeeksi pitkään. Hatusta repimällä arvioisin, että mulla kesti asentajan jäljiltä jotain 1-2 minuuttia. Ennen tätä säätöä oli tietysti säiliön ilman määrä laitettu oikeaksi.
Minun sinkitty on 300 litranen joten siinä pitää olla noin 100 litraa normaali ilmanpaineista ilmaa. Pannuhuoneen päällä on kaks kerrosta. Paisarin pitää jaksaa nostaa vesi noin 6-7 metriä.
Putkimies kävi vaihtamassa painesäätimen ja sääti yläpaineeksi 4 bar ja alapaineeksi 2 bar. Kun joku hana aukaistaan silloin kun säätimen vieressä olevan painemittarin viisari jököttää 4 baarissa on ilman määrä sopiva jos viisarin laskeutuminen 2:een baarin kestää tarpeeksi pitkään. Hatusta repimällä arvioisin, että mulla kesti asentajan jäljiltä jotain 1-2 minuuttia. Ennen tätä säätöä oli tietysti säiliön ilman määrä laitettu oikeaksi.
Re: paine porakaivossa
Piti oikeen pannuhuonees vähän ihmetellä.
Painekytkin toimii noin 2-4.2barin välillä.
Viime viikolla ilmasin tuon kuten aiemmin kuvailin ja nyt tajusin mitata että mitä säiliössä on painetta.
Biltsun mittari näytti 4.1bar eli aika samaa mitä toi systeeminkin eli ens kerralla kun pumppu rupee sahaan niin kokeilen suhata kompuralla sinne tollaset lukemat.
Olis ainakin paljo nopeempaa, eikä ole vedet poikki.
Painekytkin toimii noin 2-4.2barin välillä.
Viime viikolla ilmasin tuon kuten aiemmin kuvailin ja nyt tajusin mitata että mitä säiliössä on painetta.
Biltsun mittari näytti 4.1bar eli aika samaa mitä toi systeeminkin eli ens kerralla kun pumppu rupee sahaan niin kokeilen suhata kompuralla sinne tollaset lukemat.
Olis ainakin paljo nopeempaa, eikä ole vedet poikki.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: paine porakaivossa
Otaksun, että "JiiVee":n alkuperäinen aihe, jossa paine vakio 6bar kun pumppu kytketty, johtuu painekytkimen viasta. Ei katkaise ollenkaan, vaan pumppu käy aina kun on verkkoon kytkettynä. Jossain töpselin ja pumpun välissä se painekytkin täytyy olla kun kulkee sähköjohtoa pitkin. Pitää sen tietysti saada painetietokin. Elikkä painekytkin pitäisi olla siinä "tukissa" missä painemittarikin! Ellei ole, niin onpa merkillinen asennus. Paineensäätö on sen kytkimen suojakannen sisäpuolella ja se kannattaa antaa asiaa ymmärtävän tehtäväksi. Ei kylläkään ole mitään tähtitiedettä, mutta siellä on avoimet jännitteelliset paikat. Niistä voi saada sähköiskun. Painneena riittää hyvin 3 - 4 bar.
Paisarin esipaine kannattaa tarkistaa samalla. Se voisi olla vajaa puolet käyttöpaineesta.
Paisarin esipaine kannattaa tarkistaa samalla. Se voisi olla vajaa puolet käyttöpaineesta.
Saabisti vuodesta-76
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: paine porakaivossa
6 bar ihan koko ajan tuntui korkealta. Se oli viestiketjun aloittamisen motiivi. Tästä ketjusta olen kyllä oppinut paljon porakaivoon liittyen. Oikein sormet syyhyää päästä etsimään vikaa.
Mökille on 300 km matkaa niin ei joka viikonloppu viitsi ajella, mutta tietää mitä ensi kerralla teen 96 käyntiongelmien ratkaisuyritysten lisäksi:
Mittaan ja tarvittaessa lisään painetta paisuntasäiliöön. Koputtelen pönttöä jos ääni paljastaisi mahdollisen kalvovian. Painekytkin ilmeisesti on sitten tuon tukin ja pumpun välillä kaivossa koska sitä ei vain ole löytynyt, jos sitä nyt ylipäätään on.
Mökille on 300 km matkaa niin ei joka viikonloppu viitsi ajella, mutta tietää mitä ensi kerralla teen 96 käyntiongelmien ratkaisuyritysten lisäksi:
Mittaan ja tarvittaessa lisään painetta paisuntasäiliöön. Koputtelen pönttöä jos ääni paljastaisi mahdollisen kalvovian. Painekytkin ilmeisesti on sitten tuon tukin ja pumpun välillä kaivossa koska sitä ei vain ole löytynyt, jos sitä nyt ylipäätään on.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.