keskustelua teiden auraamisesta / hoidosta

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

keskustelua teiden auraamisesta / hoidosta

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

tuntuu siltä että on tällekkin aiheelle hyvä tehdä uusi keskustelu alue kun noita kysymyksiä tuntuu riittävän.

no tunnustan että olen yksi niistä syyllisistä jotka tekee tätä auraamisen ihanuutta.
muutkin tekijät voi ilmoittautua jos haluavat ja rohkeus riittää :lol:
(auraan valtateitä pääsääntöisesti)

joo tiedetään. saakelin tientukko,liikenteen jumittaja,lumenpöllyttäjä,keskiviivan peittäjä,
koskaan ei ajoissa kun töihin pitäs olla menossa. niin ja kaiken paras sinä saatanan suolankylväjä :roll: (määhän laitan niinpaljon kuin pomot määrää)
onhan näitä kuultu.

tossa toisessa ketjussa eräs mietti että voitaisiinko auran kulmavaloja nostaa korkeammalle kun se hukkuu välillä tonne lumipöllyyn.
sitä ollaan itekkin mietitty. jopa kokeiltu mutta huonolla menestyksellä.
noi aurathan on tehty raudasta jonka johdosta tärinät ovat niin kovat että kestävän asennuksen tekeminen on liki mahdotonta.
nimimerkillä 2 kertaa tälläviikolla rakentanut kulmavalot uusiksi.
tärinä rikkoo kaiken aikanaan.
onhan noi kulmavalot led toimiset ja sijaitsee kumovarsien päässä mutta juuresta repeävät irti ainakin tossa mun aurassa (vanhahan se on ja uus olis josaatava kun jokapaikasta ratkeilee).
sitäkin on mietitty että jos valastas 30cm valin koko levy mutta siinäkin on ongelmia
sähköjen kanssa kun ei ne taho kestää suolan takia niin sekin on sitten unohdettu
(suola ja sähkö kun kohtaa niin heti on kaapeli poikki)

paras valaistus on katolla ne keltaiset vilkut.
kun näet ne niin pudota vauhti vaikka 50 :ppiin ja väistä rauhallisesti pientareen puolelle.
samalla säästyt isoimmalta suola kylvyltä :wink:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: keskustelua teiden auraamisesta / hoidosta

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

jusa_71 kirjoitti:paras valaistus on katolla ne keltaiset vilkut.
kun näet ne niin pudota vauhti vaikka 50 :ppiin ja väistä rauhallisesti pientareen puolelle.
samalla säästyt isoimmalta suola kylvyltä :wink:
Tarkoitatko tässä vastaantulijoita omalla vai viereisellä kaistalla? Kyllähän auramies kunkku on, mutta että pitäs ihan kaikkien hidastaa ja ajaa pientareelle :lol: Toimisikohan toi "kunniakuja" ajatus, kun ei osata peilejä käyttää paskan vertaa ja se kiire ajossa oleva ambulanssikaan ei sitä tilaa saa näiden "Isi sanoi että takaa tulevia ei ole" aka. jarruttelija, autoilijoiden seassa!
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: keskustelua teiden auraamisesta / hoidosta

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

vastaantulijoita tarkoitin.
takaa tuskin ohipääsee apukuskin puolelta kun sivuaura on levällään. (tosin joku nais ihminen ajoi yhen päälle ja selitti kun en mitään nähnyt niin painoin kaasua :lol: )
kuskinpuolelta kyllämahtuu ohittamaan.
eipä ole yksikään hälytysajoneuvo vielä perään jäänyt roikkumaan.

tottahan se on ihan kiusallaan me teitä putsataan :lol:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: keskustelua teiden auraamisesta / hoidosta

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mummielestä kaikki isommat auravehkeet on pirun komeita, etenkin iso aura-auto missä iso etulevy ja sivulevy. Sellasen toimintaa vois seurata vaikka kuinka pitkään ja ihmettelis kun tiet puhdistuu :-) Komiaa touhua katella ja tärkeetä työtä :-)

Että keep up the good work! Ite kun näen aurakalustoa hommissa niin koitan pysyä pois edestä kokonaan tai ainakin jos pitää läheltä mennä niin en ainakaan jää munimaan jalkoihin, samaa koitan soveltaa kyllä muunkin raskaan kaluston mitä tiellä kohtaan. Ihmetyttää ja ärsyttää nuo typerät autoilijat jotka eivät osaa aura-autoa, etenkin nuo sivuauroihin törmäilijät. En ymmärrä tuota ohi pääsemisen pakkoa sekä muutenkin sokkona ajoa...


Tää oli hieno:
http://www.youtube.com/watch?v=jqExxKP6V70

Perussettiä:
http://www.youtube.com/watch?v=jhCFmX958q8
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: keskustelua teiden auraamisesta / hoidosta

Viesti Kirjoittaja haffu »

Kyllähän niitä aurattuja teitä mielummin ajaa kuin noita auraamattomia. Ja kun viikoittain tulee ajettua noita luokkien Is, I, ja Ib niin kyllähän noiden eron huomaa jos lämpötila on vain hieman pakkasen puolella. Tosin työmatkalle osuu noista Is ja Ib. Näistä yleensä Ib on ollut paremmin hoidettuna viikonloppuisin tai öisin. Tähän tosin taitaa vaikuttaa urakoitsija.

Itsekin kyllä annan auralle riittävästi tilaa kun sellainen vastaan tulee. Jalka ylös kaasulta ja mahdollisimman oikealle väistän. Ja harvemmin on auran perässä tarvinnut kovin pitkiä matkoja ajella. Kertaakaan tosin ei aura ole takaa päässyt yllättämään. Tilaa tosian annan keltavilkuille lähes samalla tavalla kuin sinivilkuillekin. Sinivilkkujen kanssa tosin nykyään itsekin tekemisissä. Ja aiemmin on kokemusta keltavilkkuisen ohjaimista.

Vielä loppuun kevennys: http://www.youtube.com/watch?v=R__oqKvH5lA Samalta tyypiltä jolta nuo f-19 linkittämät aurausvideot.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
aero
-
Viestit: 9131
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: keskustelua teiden auraamisesta / hoidosta

Viesti Kirjoittaja aero »

jusa_71 kirjoitti:tuntuu siltä että on tällekkin aiheelle hyvä tehdä uusi keskustelu alue kun noita kysymyksiä tuntuu riittävän.
Ihan bueno idea, tuleepahan kasattua aurapohdinnat yhteen ketjuun.
jusa_71 kirjoitti:tossa toisessa ketjussa eräs mietti että voitaisiinko auran kulmavaloja nostaa korkeammalle kun se hukkuu välillä tonne lumipöllyyn.
sitä ollaan itekkin mietitty. jopa kokeiltu mutta huonolla menestyksellä.
Sulta mä tähän vähän vastausta odotinkin :). Mietinkin että en oo varmaan eka joka asiaa on ruvennut pohtimaan, joten todennäköisesti siinä on merkittäviä käytännön ongelmia, kun ei moisia äärivaloja näy. Vaan kun rohkeesti kysyy, saa yleensä vastauksen, kun tämänkokoisella voorumilla joku sen kuitenkin tietää.
jusa_71 kirjoitti: paras valaistus on katolla ne keltaiset vilkut.
kun näet ne niin pudota vauhti vaikka 50 :ppiin ja väistä rauhallisesti pientareen puolelle.
samalla säästyt isoimmalta suola kylvyltä :wink:
Joo, nehän kyllä kertoo että sieltä tulee jotain, joka johonkin asti ylttää. Ilmeisesti väistäminen ja varominen onnistuu edelleen, kun en ole kertaakaan auraan osunut eikä varsinaista väistöäkään ole tarvinnut harkita ;).

Multa samat kehut kuin haffulta ja f-19:lta - harvemmin mua on aura-auto häirinnyt (nekin harvat kerrat taitaa olla lähinnä vittumaisesti asennettuja ja käytettyjä työvaloja - niitä, jotka ei valase sitä työaluetta vaan ampuu vaakatasossa kohti muiden autoilijoiden silmiä), tärkeetä työtä te teette. Vaikka aura-autosta tuleekin yleensä mentyä ohi kun sellainen samaan suuntaan on menossa (jostain syystä osuu todella harvoin viimeisen 10km matkalla kohdalle), ei sitä tulisi tehtyä jos se edellinen aura-auto olisi jättänyt kulkematta. Keskimäärin täälläpäin siis aura menee kuitenkin niin aikaisin, että eteneminen on lähes aina helppoa ja vaivatonta eikä pahoja valleja pääse kertymään.

Samantien julkinen kiitos sille aurakuskille, joka auraa tätä meitin baanaa. En tiiä puskeeko se tuosta liittymän kohdalta vaan lappu lattiassa vai tekeekö pelkkä auran profiili sen, mutta meidän pihatien tiehaaraan ei ikinä näytä kertyvän sellasta perinteistä korkeeta ja lyhyttä/kapeeta aurapenkkaa, vaan tieltä tuleva sälä lentää paljon matalammaksi kerrostumaksi n. 2m matkalle, mikä on ihan pirusti mukavampi ja helpompi kolata pois kuin sellainen lyhyt ja korkea penkka.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: keskustelua teiden auraamisesta / hoidosta

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

hyvävihje tähän penkkahommaan

jos liittymä on tulosuunnassa oikeallapuolella.
niin kannattaa aina kolata myös lumi oikeallepuolelle liittymää.(liittymästä tiellepäin katsottuna)
silloin ei kaikki lumi palaa takaisin pihatielle,vaan lentää sinne kauemmaksi jorpakkoon.

riittävän suuri nopeus tekee matalan penkan ja jos auran jättökulma on riittävän suuri.
(hitaammissa nopeuksissa) sen oppii pelkästään harjoittelemalla

lähempä tästä taas tekemään puhtaan tien aamuliikennettä varten
ja ettei tarvii kauaa jaloissa pyöriä aamulla :)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
aero
-
Viestit: 9131
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: keskustelua teiden auraamisesta / hoidosta

Viesti Kirjoittaja aero »

jusa_71 kirjoitti:jos liittymä on tulosuunnassa oikeallapuolella.
niin kannattaa aina kolata myös lumi oikeallepuolelle liittymää.(liittymästä tiellepäin katsottuna)
silloin ei kaikki lumi palaa takaisin pihatielle,vaan lentää sinne kauemmaksi jorpakkoon.
Juu näinhän se menee. Mä kolaan tosin ihan rohkeasti omalle tontilleni mun puolelle ojaa, auran ulottumattomiin. Ei ainakaan kukaan pääse valittamaan että työntäsin omat lumeni yhteiskunnan harteille (tosin saattaa valittaa että pöllin yhteiskunnan lumia :oops:) ja on vähän vähemmän lunta nostamaan sitä tien viereistä penkkaa, joka kovalumisena talvena meinaa nousta jo näköesteeksi liittymästä tullessa.
jusa_71 kirjoitti: riittävän suuri nopeus tekee matalan penkan ja jos auran jättökulma on riittävän suuri.
(hitaammissa nopeuksissa) sen oppii pelkästään harjoittelemalla
Jeh. Tuo meitin liittymä on koko tien tiukimman oikealle taittuvan mutkan (jossa vielä vastaantulijat tuppaa oikomaan täysin järjettömästi) jälkeen, joten tuskin siihen mitään ihan järjetöntä vauhtia aurakuskikaan pystyy tykittämään. Kuitenkin tarpeeksi tehdäkseen helposti kolattavan "penkan".
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin