VW Polon moottoreista / taloudellisuudesta ??

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VW Groopin moottoreista / taloudellisuudesta ??

Viesti Kirjoittaja Haza »

saabvector kirjoitti: Passat:
- 1.4 TSI 90 KW
- 1.8 TSI 118 KW
- 2.0 FSI 147 KW
- 3.2 V6 FSI 184 KW

GOLF
- 1.4 TSI 90 KW
103 KW
118 KW
Suorituskyky selviää aika hyvin jo lukemista, ehkä olennaisempaa on se että tuosta listasta 1,8 ja 2,0 on ne joista saa jo pelkällä softalla reilusti lisää tehoa.

1,4 ketjumurheet on sitä todennäköisempiä mitä pitempiä öljynvaihtovälit on olleet ja mitä enemmän tehoa on. Niistä kannattaisi hommata sellainen joka on just korjattu ja sen jälkeen vaihdella öljyjä samaan tahtiin kuin viinalla ajaisi ja lisäksi vielä fortet öljynvaihtojen yhteydessä.
1,8 tuntuisi olevan vähän vähemmän ongelmia mutta ihan samaa tarinaa oikeastaan kuin 1,4 kanssa
2,0 on iästä riippuen joko sama kuin 1,8 tai sitten vanhemmissa joissa hihnajakopää menee puolestaan nokka-akselien välinen ketju/kiristin. Tonni ei riitä siihenkään remppaan.
3,2 jakopää kestää noista pisimpään mutta 200tkm voi riittää sillekin..

Kulutuksesta ei ole muuta omaa kokemusta kuin se että RS octavialla (2,0TFSI) ei päässyt Aerotonnaria pienempään kulutukseen.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: VW Polon moottoreista / taloudellisuudesta ??

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Itsellä oli reilun puoli vuotta ajossa 97 Polo Classic 1.4 8v 4 pstesuihkulla . Teho oli joku 60hv , mutta tuntui tehoaan voimakkaammalle. Maantiellä talvellakin 5L pintaan vaikka autossa tavaraa oli ja kyytiläisiä. 280 tkm mitarissa lähti seuraavalle ja kone toimi ok. vesipumppu alkuun kahisi , mutta vaihtamalla sen ja jakopään hilut(hihna+kiristin) alkoi pyöriä nätisti. Samalla vaihdoin termarin. Ei tainnut mennä 7 litraa edes pyörittelyajossa. Ilmanvaihto noissa on aika tukkoinen( heikko puhallusteho) , ikkunat huurtuu helposti. Eikä ongelma poistunut täysin edes vaihtamalla raitisilmasudattimen.
Kori alkaa ruostua takakaarista . Muualla ei juuri mitään alkujakaan ollut. Tuossakin oli jo keskuslukko ja sähkölasit etuovissa. Ainoa kiusa oli helposti jäätyvät oven mekanismit, vaikka lukkoja yritti putsailla ja voidella ne jäätyi. Joskus jopa niin että ei päässyt ulos autosta , ennen kuin oli lämmettyä sulaneet auki. Vaiva ilmeisesti aika yleinen Volkkareissa . Lukkosysteemi melko suljettupaketti , mutta kosteus sinne jää sisään ja aiheuttaa jäätymisen.
900S(T5.5) M1991(KR)
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: VW Polon moottoreista / taloudellisuudesta ??

Viesti Kirjoittaja TTH »

Ainakin 3-luukkuinen Ibiza tuolla 1.6 8v-koneella oli jos ihan siedettävä peli, ihan mukavasti liikkui. Ja maantiellä tuo 1.6 on mukavempi, on edes jonkinlaista paukkua tarvittaessa lähteä ohittamaan jos tarvetta tulee.

Onkos näitä pelkällä kaasuläpän yhteydessä olevalla tyhjäkäynnin säädöllä? Yhteen tommoseen vaihdoin joskus jakoremmin, oli venynyt aika reilusti ja jako oli about reilun yhden hampaan jäljessä. Jako kohdilleen ja uusi remmi sisään niin tyhjäkäynti sekosi ihan täysin. Humppas kokoajan 800-1200 kierroksen väliä. Ei nollaantunut boksi akun irroituksella eikä Boschin-testerillä. VAG-comilla vissiin sitten asettui tuo tyhjäkäynti.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: VW Polon moottoreista / taloudellisuudesta ??

Viesti Kirjoittaja Josu »

saabvector kirjoitti:Seat Ibizan koneet voitaneen rinnastaa Polon vastaaviin, niin hyvissä kuin huonoissa asioissa :?:
Onkohan tuollainen 1.0 litrainen 2000 vuosimallinen Nissan Micra unohdettavissa noilla ensimmäisen viestin spekseillä :?:

Vaimolla ollut kolme Micraa peräjälkeen. Kahdella ensimäisellä ajettu noin 200000. Nykyisessä 2006 vuotisessa liki 100000. 1,2 litrainen ihan perteäkin. Täytyy sanoa, että tosi huolettomia kilometrejä. Ei oikeastaan muuta kuin perushuollot. Heikoin asia mielestäni istuimet, mutta sehän on makuasia ja helposti todettavissa.
Saabisti vuodesta-76
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VW Polon moottoreista / taloudellisuudesta ??

Viesti Kirjoittaja Haza »

Sukellusvene kirjoitti:Vaiva ilmeisesti aika yleinen Volkkareissa . Lukkosysteemi melko suljettupaketti , mutta kosteus sinne jää sisään ja aiheuttaa jäätymisen.
VAG ominaisuuksia tuokin, lukkolaitteet ja ecut on vain yhteen suuntaan vedenpitäviä - vesi menee sisään muttei tule ulos :lol:
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Polon moottoreista / taloudellisuudesta ??

Viesti Kirjoittaja jus »

Offtopicin offtopicia kun VAG-tietäjiä on kenties kuulolla:

Onko tiedossa täsmäkikkaa saada Polon bensamittari näyttämään oikein? Aiemmin oikein toiminut mittari alkoi ennalta varoittelematta toimia niin, että täyteen tankkaamisen jälkeen viisari on näyttää täyttä tankkia kunnes on ajettu jo puoli tankillista. Sen jälkeen näyttämä on ~OK. Vähämaa irrotti + tarkisti mittarin ja tankkianturin ja totesi kaiken olevan kunnossa. Tankki tosin oli tuolloin aikalailla täynnä. Potilas on äidin Polo -96, 1.6, 55 kW, käyttöönotto tammikuussa 1996.

Mittariston juotokset vai jotain muuta?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: VW Polon moottoreista / taloudellisuudesta ??

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Saatko autoa vag-comin päähän..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Polon moottoreista / taloudellisuudesta ??

Viesti Kirjoittaja jus »

Nyt kun mainitsit, niin jossain hyllyssäni on VAG-com-johto, jolla 2006 luin koodeja Naapurin Passatista. Ohjelmaversio oli silloin 3.11. Nyt taitaa olla jo jotain uudempaa ladattavissa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: VW Polon moottoreista / taloudellisuudesta ??

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vag-Com/VCDS, piuha HEX-USB +CAN,
Toimii autoissa jotakuinkin ~1995 -> 2011 jne.
Ohjelmaversio 10.6

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: VW Polon moottoreista / taloudellisuudesta ??

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Joopa. Tuli hommattua yksi kulkine lisää, 1.6 litrainen ( ei tuomion kone 16 V ) Polonen ja sen kulutus lukemat hämmästyttää noin niinku negatiivisessa mielessä.

Tankki ajettu tyhjäksi, kannusta tasan 10 litraa lientä ja taas tankki tyhjäksi.
Kilometrejä kertyi 123, eli kulutus oli 8,1 litraa satasella.

Vaikuttaneeko sitten se että ajetusta matkasta 115 kilometriä on tykitelty 110 km/h ja vain 8 kilometriä on ollut " normi ajoa "

Pakkkasta on ollut semmoset -7 C ja lohko lämmitintä ei ole käytetty. Ai miksi ei :?: :) , huomasin että vastus paskana, josta tulikin mieleen että jos jollain lojuu ylimääräisenä Defan letkuun asennettava lämmitin termarilla tai ilman niin ostan halvalla :D -- YV

Ohjekirja lupaa Hitlerin kostolle matkassa 5,6 litraa sataselle..lienee siis 80 km/h nopeudelle ja kesällä mitattu..ohjekirja ei sitä kerro.
Vai onko tuossa kulkineessa jokun viturallaan, tiedä häntä. Työ kaverin Fiat Brava 1.2 16 V menee oikeasti 110 km/h vauhdilla kulutus arvoihin 5 - 6 litraa 8O

Eli ei se oma Saab nyt niin kauheasti enemmän kuluta. Noin litran verran samoilla spekseillä ja ajo tuntumasta ei tarvinne kiistellä.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: VW Polon moottoreista / taloudellisuudesta ??

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Meidän Seatti nappaa pitkän ajan keskiarvokulutuksena noin 7.2 litraa bensaa / 100km. Ajo on ollut lyhyttä ja pääasiassa kaupunkiajoa.En jaksa muistaa milloin olisin nollannut compuutterin. Eiköhän siinäkin ole volkkarin 1.4 vapari.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: VW Polon moottoreista / taloudellisuudesta ??

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Omassa ex 97 Classic Polossa oli vika , ettei lämmennyt . Termari oli rikki , auttoi kummasti kulutukseenkin. Noissa oli muovirunkoinen termari , josta ainakin tuosta oli sisäkalut irronneet . Uudella termarilla lämmöt pysyi normin puolivälissä . Vanhalla ei mittari noussut juuri ollenkaan . 7 l pyörittelyssä piisasi. Maantiellä 5-6l /100km . Tasan 5 l tais olla pienin kulutus talvella 450km matkalla.
900S(T5.5) M1991(KR)
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: VW Polon moottoreista / taloudellisuudesta ??

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

Janne_ kirjoitti:
saabvector kirjoitti:Seat Ibizan koneet voitaneen rinnastaa Polon vastaaviin, niin hyvissä kuin huonoissa asioissa :?:
Onkohan tuollainen 1.0 litrainen 2000 vuosimallinen Nissan Micra unohdettavissa noilla ensimmäisen viestin spekseillä :?:
Ostaisin todellakin ennemmin nissanin kuin mitään vaggilaista :roll: ..

Käyppäs ensin ajamassa molemmilla peräjälkeen ja katso sitten uudestaan :D
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: VW Polon moottoreista / taloudellisuudesta ??

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

pebe kirjoitti:Vaikka bensakoneesta tietoa haluttiinkin, niin jaetaan nyt oma kohtalo VAG dieseleiden kanssa. Ostin omaan työmatka-ajoon (~100km/pvä) 1999 vuoden Seat Cordoba Varion, sisäänajettu ~300tkm ja moottorina 1.9 TDI (AHU) 90hp/200Nm (n. 10v sitten, ehkä?). Auto myytiin minulle urheilupakettiautona, eli kaksi paikkainen farmari -> käyttövoimavero ~50e/vuosi.

Kyllähän se hiljaiseksi vetää kun autoon aina aamuisin ja iltapäivisin istahtaa, mutta pitää vaan takoa takaraivoon että nyt on edullista ajoa. Hankintahinta oli 1500e, joka näyttäisi olevan ihan linjassa markkina"arvoon". Mutta voi sitä räminän ja natinan määrää, lukot jäässä talvella (pitäisi viritellä ylimääräinen jousi, jotta toimisi talvisin), autossa ei liene yhtään pyöreää muotoa ohjauspyörän lisäksi yms... plussana taas aivan minimaalinen kulutus, maailmanlopun moottori (+ jos viri kiinnostaa niin on helppoa ja kohtuu edukasta), puoli-ilmaiset vakuutukset ja varaosat.
Itsekkin ostin kolme vuotta sitten oman cordoban -01 TDi 1500€(rutattuna) väliaikaiseksi autoksi pitkän työmatkan johdosta ja tässä sitä vielä ajellaan :) (nuuka kun olen ja säästetty raha hymyilyttää)

Ostaessa oli reilu 300tkm ja nyt 422tkm mittarissa ja todella tyytyväinen olen ollut kapistukseen. Ei vain ole raaskinut vaihtaa pois vaikka ne ajot on pienentyneet, koska kulutus on niin pieni(3,7-5litraa/100km), että diesel vero kuittaantuu suunnilleen 10tkm ajolla pois.

Vikoja on tällä taipaleella ollut kumpikin takapyöränlaakeri(tässä jo vahvemmat rivilaakerit.)

Ennakoivaa remonttia olen sen sijaan tehnyt. Heti ostaessa kaikki iskarit, kaikki jarrut(levyt+palat+kengät+vaijerit), alatukivarsien takahelat, termostaatti ja lämpötilatunnistin. Sekä tietenkin yksi ovi ja kylkien maalaus, kun rutattuna hommasin. 3 katsastusta ilman huomautuksia läpi.

Kitiseehän tuo ja rämisee, mutta omasta mielestä ei kuitenkaan sen enemmän, kun muutkaan pikkuautot(paitsi joutokäynnillä). Päin vastoin, yllättävän hiljainen tämä facelift malli ainakin. Ja ajolleen hyvä, kun alusta ja pyöräkulmat kunnossa. Lyhyen akselivälin takia tosin vähän äkkipikainen.

Jäätyvät lukot sain toimimaan, kun irrotin ne, purin pöydälle, puhdistin kaikki vanhat rasvat yms. pois ja laitoin notkeaa spray rasvaa täyteen.

Jotenka, itse voin suositella ainakin näitä jakajapumpullisia TDi koneita. Varma ja pirtsakka kone jos on kunnossa(=ilmamäärämittari ei ole lepo ja ahtopaineensäätö+ahdin ok).
Itsellä vielä kiinni EVRYmod ja ihan riittävästi vääntää rekoistakin ohi 5-vaihteella, savun saattelemana :) .
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: VW Polon moottoreista / taloudellisuudesta ??

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nyt kun mainitsit, niin jossain hyllyssäni on VAG-com-johto,
Vielä palatakseni tähän aiheeseen.
Minkälainen tuo johto on..?

RS232-OBD2 vai USB-OBD2.
Jos tuo jälkimmäinen, niin pääset käsiksi tuohon kulkineeseen WBH-DIAG ohjelmalla.
http://www.blafusel.de/obd/obd2_wbhdiag.html

Ohjelma on ilmainen, eikä vaadi mitään kirjautumista tai lisenssiä.
Kuitenkin tarvitset USB virtual com port ajurin.
http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

Itse käytin vikakoodien lukemiseen ja poistamiseen VAG KKL kaapelia.
http://www.obd.fi/components/com_virtue ... 09a008.jpg


Tuolla juttua SAABin OBD2.sta.
http://www.obd.fi/index.php?option=com_ ... &catid=507
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin