pebe kirjoitti:Vaikka bensakoneesta tietoa haluttiinkin, niin jaetaan nyt oma kohtalo VAG dieseleiden kanssa. Ostin omaan työmatka-ajoon (~100km/pvä) 1999 vuoden Seat Cordoba Varion, sisäänajettu ~300tkm ja moottorina 1.9 TDI (AHU) 90hp/200Nm (n. 10v sitten, ehkä?). Auto myytiin minulle urheilupakettiautona, eli kaksi paikkainen farmari -> käyttövoimavero ~50e/vuosi.
Kyllähän se hiljaiseksi vetää kun autoon aina aamuisin ja iltapäivisin istahtaa, mutta pitää vaan takoa takaraivoon että nyt on edullista ajoa. Hankintahinta oli 1500e, joka näyttäisi olevan ihan linjassa markkina"arvoon". Mutta voi sitä räminän ja natinan määrää, lukot jäässä talvella (pitäisi viritellä ylimääräinen jousi, jotta toimisi talvisin), autossa ei liene yhtään pyöreää muotoa ohjauspyörän lisäksi yms... plussana taas aivan minimaalinen kulutus, maailmanlopun moottori (+ jos viri kiinnostaa niin on helppoa ja kohtuu edukasta), puoli-ilmaiset vakuutukset ja varaosat.
Itsekkin ostin kolme vuotta sitten oman cordoban -01 TDi 1500€(rutattuna) väliaikaiseksi autoksi pitkän työmatkan johdosta ja tässä sitä vielä ajellaan
(nuuka kun olen ja säästetty raha hymyilyttää)
Ostaessa oli reilu 300tkm ja nyt 422tkm mittarissa ja todella tyytyväinen olen ollut kapistukseen. Ei vain ole raaskinut vaihtaa pois vaikka ne ajot on pienentyneet, koska kulutus on niin pieni(3,7-5litraa/100km), että diesel vero kuittaantuu suunnilleen 10tkm ajolla pois.
Vikoja on tällä taipaleella ollut kumpikin takapyöränlaakeri(tässä jo vahvemmat rivilaakerit.)
Ennakoivaa remonttia olen sen sijaan tehnyt. Heti ostaessa kaikki iskarit, kaikki jarrut(levyt+palat+kengät+vaijerit), alatukivarsien takahelat, termostaatti ja lämpötilatunnistin. Sekä tietenkin yksi ovi ja kylkien maalaus, kun rutattuna hommasin. 3 katsastusta ilman huomautuksia läpi.
Kitiseehän tuo ja rämisee, mutta omasta mielestä ei kuitenkaan sen enemmän, kun muutkaan pikkuautot(paitsi joutokäynnillä). Päin vastoin, yllättävän hiljainen tämä facelift malli ainakin. Ja ajolleen hyvä, kun alusta ja pyöräkulmat kunnossa. Lyhyen akselivälin takia tosin vähän äkkipikainen.
Jäätyvät lukot sain toimimaan, kun irrotin ne, purin pöydälle, puhdistin kaikki vanhat rasvat yms. pois ja laitoin notkeaa spray rasvaa täyteen.
Jotenka, itse voin suositella ainakin näitä jakajapumpullisia TDi koneita. Varma ja pirtsakka kone jos on kunnossa(=ilmamäärämittari ei ole lepo ja ahtopaineensäätö+ahdin ok).
Itsellä vielä kiinni EVRYmod ja ihan riittävästi vääntää rekoistakin ohi 5-vaihteella, savun saattelemana
.