CR-V:
Autowiki kirjoitti:Kytkimen toimintaa voidaan ohjata hydraulipumppujen pyörimisnopeuseron tuottamalla öljyn paine-erolla. Kytkimen avulla voidaan määrittää, millä akselien pyörimisnopeuserolla toisellekin akselille aletaan välittää voimaa. Tällainen kytkin sijaitsee yleensä taka-akselilla vetopyörästön yhteydessä ja toimii kardaaniakselin käyttämänä. Kytkimen molemmilla puolilla olevilla akseleilla sijaitsee hydraulipumput, jotka tuottavat kytkimeen painetta akselien pyörimisnopeuksien erotessa. Tästä paineesta johtuen kytkimessä olevat lamellilevyt puristuvat toisiaan vasten ja kytkevät nelivedon päälle.
Haldex:
Autowiki kirjoitti:Haldex-kytkin on elektronisesti ohjattu lamellikytkin, joka em. järjestelmän tavoin perustuu hydraulipaine-eroon. Se toimii siis samalla periaatteella perinteisen lamellikytkimen kanssa, erona kuitenkin sähköinen ohjaus. Esipaine (ns. herätepaine) kytkimeen tuotetaan sähköisesti pienellä sähköpumpulla, mutta kytkeytymiseen tarvittava varsinainen käyttöpaine saadaan em. mekaanisen järjestelmän tavoin hydraulipumppujen pyörimisnopeuserolla. Järjestelmää säädetään täysin sähköisesti ja se toimii venttiilien avulla.
Eli molemmissa on lamellikytkin, CR-V:ssä mekaanisesti ja Haldexissä sähköisesti ohjattu. Molemmat ovat lähtökohtaisesti etuvetoisia, kun taas Foresterissä on jatkuva neliveto ja viskokytkin luiston rajoittamiseen.
Ja sitten on sellaisia autoja joissa on etuveto ja vahvasti etupainotteinen painonjakauma yhdistettynä pienempään hankintahintaan, painoon, kulutukseen ja käyttömaksuun.
Nämä vain vaativat aika paljon uhrauksia omistajalta, nimittäin hyvien renkaiden hankkimista.