![Kuva](https://lh6.googleusercontent.com/-sQPlylO200o/UToQZfwiJfI/AAAAAAAABlU/SW_bpFVWjbY/s640/IMAG2228.jpg)
Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Ajoittain en mitään.
![Kuva](https://lh6.googleusercontent.com/-sQPlylO200o/UToQZfwiJfI/AAAAAAAABlU/SW_bpFVWjbY/s640/IMAG2228.jpg)
![Kuva](https://lh6.googleusercontent.com/-sQPlylO200o/UToQZfwiJfI/AAAAAAAABlU/SW_bpFVWjbY/s640/IMAG2228.jpg)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Kaistanvaihtopoukkoilija-Primeran joka yritti vaihtaa kaistaa eteeni juuri kun keulani alkoi olla Primeran perän kohdalla. Eipä kuitenkaan vaihtanut.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Joku audimies tuli siihen tulokseen että liikennettä voi sujuvoittaa ja ruuhkaa purkaa käyttämällä ohituskaistaa samanaikaisesti kahteen suuntaan. Onneksi oli kuiva tie, muuten olis tullu romua ja varmaan ruumiita.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
audi drift?liikennettä voi sujuvoittaa ja ruuhkaa purkaa käyttämällä ohituskaistaa samanaikaisesti kahteen suuntaan. Onneksi oli kuiva tie, muuten olis tullu romua ja varmaan ruumiita.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Itseni tienpenkassa jumissa. Kapealla metsätiellä tuli vastaan toinen auto, väistin sitä tien reunaan ja koska tie oli aurattu osittain ojan päälle, oikean puolen renkaat tipahtivat tieltä ja penkka imaisi sen verran syvälle että siinä oli ja pysyi. Yritettiin työntää ja heijata ja hinata ohikulkijan neliveto-Kialla, mutta kun ei kohtuullisella yrittämisellä lähtenyt niin kutsuttiin suosiolla auton omistajan AL-jäsenyyden vuoksi ilmainen hinausauto.
Niin, nelivedon ystävät, kyseessä ei tosiaan ollut etuvetoinen Saab, vaan Volvo V70 XC uusilla, hyvillä nastarenkailla ja korotetulla maavaralla. Penkan ulkopuolella en alakierrosten voimattomuuden ja pitkähköjen välitysten (sekä auton volvomaisen rentouttavuuden) aiheuttamalla rauhallisella ajotavalla huomannut nelivedon olemassaoloa käytännössä missään vaiheessa, etuvetoinen V70 olisi samoilla renkailla luultavasti tuntunut melkolailla samalta. En tietenkään pistä tuota ojaanajoa millään tavalla auton syyksi, enkä väitä että Saabkaan siitä olisi sen paremmin noussut, kunhan tuon esiin erilaisen näkökulman tähän nelivetopalvontaan.
Niin, nelivedon ystävät, kyseessä ei tosiaan ollut etuvetoinen Saab, vaan Volvo V70 XC uusilla, hyvillä nastarenkailla ja korotetulla maavaralla. Penkan ulkopuolella en alakierrosten voimattomuuden ja pitkähköjen välitysten (sekä auton volvomaisen rentouttavuuden) aiheuttamalla rauhallisella ajotavalla huomannut nelivedon olemassaoloa käytännössä missään vaiheessa, etuvetoinen V70 olisi samoilla renkailla luultavasti tuntunut melkolailla samalta. En tietenkään pistä tuota ojaanajoa millään tavalla auton syyksi, enkä väitä että Saabkaan siitä olisi sen paremmin noussut, kunhan tuon esiin erilaisen näkökulman tähän nelivetopalvontaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Vankkaa argumentointiaRattivaihde kirjoitti: Niin, nelivedon ystävät, kyseessä ei tosiaan ollut etuvetoinen Saab, vaan Volvo V70 XC uusilla, hyvillä nastarenkailla ja korotetulla maavaralla. Penkan ulkopuolella en alakierrosten voimattomuuden ja pitkähköjen välitysten (sekä auton volvomaisen rentouttavuuden) aiheuttamalla rauhallisella ajotavalla huomannut nelivedon olemassaoloa käytännössä missään vaiheessa, etuvetoinen V70 olisi samoilla renkailla luultavasti tuntunut melkolailla samalta.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Perustin tuon arvion ajamaani Volvo 850:n, joka tuntui hyvin samanlaiselta lukuunottamatta turbon puutetta ja paskoja renkaita, sekä omien ysisatasten eroihin, kaasari uusine bridgestoneineen nimittäin lähtee melkein mistä tahansa hangesta tai jäältä hyvin eleettömästi kun taas ruisku paskoine euromastereineen jää hetkeksi paikalleen vaikka alamäkeen jos painaa liikaa kaasua. Mutta pitää varmaan joku päivä mennä testaamaan autokauppiaiden ystävällisyyttä ja kokeilla yhden hyväksi todetun mallin etu- ja nelivetoversioita peräkkäin, ja ottaa oikein kuvallisia todisteita Paippisiin.
Painotan hyviä renkaita koska noissa yleisissä haldex-sovellutuksissa eturenkaiden pidon pysyessä hyvänä takaveto ei edes kytkeydy, ja vastaavasti huonoilla renkailla neliveto pyörittää vain toista paria renkaita mikä voi joillekin tuntua hirveän hauskalta mutta jota pidän itse lähinnä tehottomana ja epäturvallisena auton yllättävän suunnanmuutoksen kannalta.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Painotan hyviä renkaita koska noissa yleisissä haldex-sovellutuksissa eturenkaiden pidon pysyessä hyvänä takaveto ei edes kytkeydy, ja vastaavasti huonoilla renkailla neliveto pyörittää vain toista paria renkaita mikä voi joillekin tuntua hirveän hauskalta mutta jota pidän itse lähinnä tehottomana ja epäturvallisena auton yllättävän suunnanmuutoksen kannalta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Noissa 850 ja gen 1 v/s70:ssä AWD volvoissa oli surkuhupaisa viscosysteemi. Ihan surkea eikä voi missään nimessä verrata nykyaikaisiin haldexeihin tai torseneihin.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Mutta Paippisten näkökulmasta auto on neliveto, kuinka surkea tahansa = ylivoimainen menijä säässä kuin säässä ja etuvetoiset saabinpaskat jää ![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Kyllä mää vähän ihmettelin että tuo Volvo ei oikein edes yrittänyt nousta sieltä penkasta, vaikkei tosiaan kovinkaan syvällä ollut. Osa ongelmasta oli tietenkin se että oikea rengas oli niin tiukasti hangessa että ei uskaltanut kääntää kaikin voimin ohjausta kun tuntui että kohta hajoaa jotain, ja toisaalta siinä on vähintään yhtä omituinen kytkin-kaasu-tuntuma kuin 9-3:ssa. Jos olisin saanut yksinäni yrittää riittävän pitkään tai olisi ollut tuosta autosta pidemmältä ajalta tuntumaa olisi voinutkin lähteä vielä omin voimin.
Osittain olin varovainen myös siitä syystä että tuostakin autosta (kuten useimmista tuon ikäisistä neliveto-Volvoista) oli vastikään uusittu jakolaatikko ja kytkin, enkä halunnut hajottaa niitä uudestaan![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Editoidaanpa vielä lisää: Kyllä, jokin upouusi neliveto-BMW noin esimerkiksi on luultavasti erittäin vakaa ja menevä auto, mutta toisaalta niin on talvitestien perusteella nykyään sama auto takavetoisena, ja molemmat ihan samasta syystä: alustateknologia on erittäin edistynyttä ja sähköiset ajonvakautukset ja luistonestot ajavat autoa kuskin puolesta.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Kyllä mää vähän ihmettelin että tuo Volvo ei oikein edes yrittänyt nousta sieltä penkasta, vaikkei tosiaan kovinkaan syvällä ollut. Osa ongelmasta oli tietenkin se että oikea rengas oli niin tiukasti hangessa että ei uskaltanut kääntää kaikin voimin ohjausta kun tuntui että kohta hajoaa jotain, ja toisaalta siinä on vähintään yhtä omituinen kytkin-kaasu-tuntuma kuin 9-3:ssa. Jos olisin saanut yksinäni yrittää riittävän pitkään tai olisi ollut tuosta autosta pidemmältä ajalta tuntumaa olisi voinutkin lähteä vielä omin voimin.
Osittain olin varovainen myös siitä syystä että tuostakin autosta (kuten useimmista tuon ikäisistä neliveto-Volvoista) oli vastikään uusittu jakolaatikko ja kytkin, enkä halunnut hajottaa niitä uudestaan
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Editoidaanpa vielä lisää: Kyllä, jokin upouusi neliveto-BMW noin esimerkiksi on luultavasti erittäin vakaa ja menevä auto, mutta toisaalta niin on talvitestien perusteella nykyään sama auto takavetoisena, ja molemmat ihan samasta syystä: alustateknologia on erittäin edistynyttä ja sähköiset ajonvakautukset ja luistonestot ajavat autoa kuskin puolesta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Kameravalvonta auton kytiksella vanhalla kolmostiellä,eipä noita ole pariin vuoteen näkynytkään.
Aina joku Saabbi...
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Minä en nähnyt mutta avokki näki hurjannäköisen mällin. Oli liittymässä Nummelan kohdalla Hankotieltä kakkostielle vaan jäi odottamaan että reippaasti lähestyvä pösö menee ensin ennenkuin liittyy kiihdytyskaistalle. No pösö lähti siinä risteyksen kohdalla lapasesta, koukkas penkan kautta katto edellä kaiteeseen ja kimposi siitä vastaantulevien kaistan yli tien reunaan.
Avokki sitten välittömästi autolla kattomaan tilannetta ja pirautti hätäkeskukseen. Pösö oli aivan pil*u mutta kuski oli tajuissaan ja pysyi tolpillaan. Ei käynyt pahemmin sitten kuitenkaan. Mälli oli kuulemma hurja...
Avokki sitten välittömästi autolla kattomaan tilannetta ja pirautti hätäkeskukseen. Pösö oli aivan pil*u mutta kuski oli tajuissaan ja pysyi tolpillaan. Ei käynyt pahemmin sitten kuitenkaan. Mälli oli kuulemma hurja...
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Ainakin vuoden 1998 CRV Honda varustettuna "uudenkarheilla" Hakkapeliitta 2 nastagummeilla (eli kumeilla ikää varmaan se kymmenen vuotta), jossa sysihuono ei-Haldex viskokytkinneliveto oli parempi menijä liukkaalla (semijäinen maalaistie jossa päällä pari senttiä tuoretta lunta) kuin yksikään ajamani Saabi, joista tosin kaikki ovat olleet etuvetoja, eli 9-2X, 9-3X, NG9-3XWD, 9-4X, NG9-5XWD, ja 9-7X on vielä kokeilemattaRattivaihde kirjoitti:Mutta Paippisten näkökulmasta auto on neliveto, kuinka surkea tahansa = ylivoimainen menijä säässä kuin säässä ja etuvetoiset saabinpaskat jää![]()
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Lukoton neliveto on lähestulkoon yhtä tarpeellinen kun v*tuton hu*ra...
Mulla on tuo mukamas-neliveto-Vito ollut nyt 5v ja pitää myöntää pettymyksensä mokomaan vehkeeseen. Se menee kohtuullisen hyvin lumella ja pehmosessakin, kunhan se vaan liikkuu. Ongelmat alkaa sitten kun pitäiskin päästä liikkeelle. Mersun 4Matic on jo vanha keksintö, mutta sekin osaa lähteä liikkeelle nelivetoisena, tuo 4ETS ei. Mukava lähteä liikkeelle jostain pehmoiselta hiekalta pakilla ylämäkeen, kun vehje on täysin takavetoinen siihen asti, kun tulee pyörimisnopeuseroja. Ja sitten kun niitä tulee, se onkin jo kaivanut itsensä kiinni...
Yhdellä viestikeikalla pakkasin tuon tarkoituksella hankeen puolen leveytensä verran, että saatiin tie kuljettavaan kuntoon. Kun siinä oltiin päivä parkissa ja poislähtö koitti, niin ei lähdettykään yhtään mihinkään: vasemman takaiskarin alakiinnike oli jonkun prkl patin päällä ja pyörä ilmassa. Oikealla nelivedolla olis laitettu lukot päälle ja ajettu pois, mutta tuohon kateltiin liinaa. Kuitenkin oltiin melkein tasaisella, vaan ne vas. puolen pyörät matalassa ojassa ja patti siinä iskarin alla. Sitten semmoinen etuvetoinen japsikäysä nykäisi sen siitä liikkeelle...
Tosin sitten kun on liikettä, niin tuo vetää kohtuu hyvin. Marraskuussa vedin tuon perässä kolmiakselisen rekkaveturin sorakuopasta ylös. Liikkuihan se tosin ominkin avuin, ettei se koko massallaan Viton vedettävänä ollut, muttei omineen tullut edes puoleen väliin sitä kinkamaa, mikä sitten porukalla tultiin ylös.
Mutta nyt jo olisin vaihtamassa pakua, niin kuutoskoneinen takaveto olisi selvästi vahvemmilla.
Mulla on tuo mukamas-neliveto-Vito ollut nyt 5v ja pitää myöntää pettymyksensä mokomaan vehkeeseen. Se menee kohtuullisen hyvin lumella ja pehmosessakin, kunhan se vaan liikkuu. Ongelmat alkaa sitten kun pitäiskin päästä liikkeelle. Mersun 4Matic on jo vanha keksintö, mutta sekin osaa lähteä liikkeelle nelivetoisena, tuo 4ETS ei. Mukava lähteä liikkeelle jostain pehmoiselta hiekalta pakilla ylämäkeen, kun vehje on täysin takavetoinen siihen asti, kun tulee pyörimisnopeuseroja. Ja sitten kun niitä tulee, se onkin jo kaivanut itsensä kiinni...
Yhdellä viestikeikalla pakkasin tuon tarkoituksella hankeen puolen leveytensä verran, että saatiin tie kuljettavaan kuntoon. Kun siinä oltiin päivä parkissa ja poislähtö koitti, niin ei lähdettykään yhtään mihinkään: vasemman takaiskarin alakiinnike oli jonkun prkl patin päällä ja pyörä ilmassa. Oikealla nelivedolla olis laitettu lukot päälle ja ajettu pois, mutta tuohon kateltiin liinaa. Kuitenkin oltiin melkein tasaisella, vaan ne vas. puolen pyörät matalassa ojassa ja patti siinä iskarin alla. Sitten semmoinen etuvetoinen japsikäysä nykäisi sen siitä liikkeelle...
Tosin sitten kun on liikettä, niin tuo vetää kohtuu hyvin. Marraskuussa vedin tuon perässä kolmiakselisen rekkaveturin sorakuopasta ylös. Liikkuihan se tosin ominkin avuin, ettei se koko massallaan Viton vedettävänä ollut, muttei omineen tullut edes puoleen väliin sitä kinkamaa, mikä sitten porukalla tultiin ylös.
Mutta nyt jo olisin vaihtamassa pakua, niin kuutoskoneinen takaveto olisi selvästi vahvemmilla.
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Linja-auton joka halusi tulla sivutieltä väkisin eteen
hyväpä oli siinä sit peilijää kelillä ja kitkoilla ruveta ihmettelee et minnekkäs sitä väistellään, toisella puolella hemmetin syvä rotko ja toiselta puolelta tuli liikennettä vastaan,mutta onneksi tajusivat tilanteen ja väistivät ihan oman kaistansa reunaan siinä sit mentiin kolme rinnakkain hetki mut onneksi
ja itsekkin selvittiin säikähdyksellä. Meinas syke vähä nousta. Ois tehny mieli käydä jututtaa sitä kuskia ![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
#5785
Volvo V70 D4 -15
Väliaikaisesti ilman saabia!
Volvo V70 D4 -15
Väliaikaisesti ilman saabia!