Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Matalammat kitkat yms. vastukset moottorissa ja voimansiirrossa.

Sun pitäisi kokeilla tommosta litrasta fjoordin egobuustia, siinä ei nimittäin ole moottorijarrutusta juuri lainkaan, kun ei se nyrkin kokonen pannu mitään siellä "vastusta" tyhjää pyörisessään :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nix0n »

suorsa kirjoitti:Eipä ole enää mitään luettavaa.

Edit. Onneksi kaikki mikä on kerran nettiin laitettu löytyy sieltä jatkossakin :)
Joo huomasin ite melkein heti saman. Tosiaan sen minkä kerran nettiin laittaan, niin löytyy pienen etsinnän jälkeen. On ollut hieman huvittava lukea tuosta tapauksesta sosiaalisessa mediassa. Millaisenkoohan "sopuun" tuossa päästiin :roll: Ja hiemankun kaivelee lisää, niin löytyy muitakin tapauksia kyseisestä liikkeestä..
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Toki huomattavasti pidemmät välityksetkin vaikuttaa tuohon moottorijarrutuksen vähäisyyteen.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Eli yhteenvetona satkussa on keskimääräistä enemmän vastusta yhdistettynä lyhyisiin välityksiin ja kolkissa taas on T7-moottorisen pienet vastukset ja pitkät välitykset.
V.J.S kirjoitti:Sun pitäisi kokeilla tommosta litrasta fjoordin egobuustia, siinä ei nimittäin ole moottorijarrutusta juuri lainkaan, kun ei se nyrkin kokonen pannu mitään siellä "vastusta" tyhjää pyörisessään :D
Fordilla ei sitten vissiin olla niin ecoja että olisi sellaista jarrutuksissa energiaa keräävää laturia/vauhtipyörää mitä ainakin PSA on vissiin tuonut markkinoille. :D Sähköautoissa on ilmeisesti tuosta vielä rajumpi versio, eli käytännössä kaasupoljin on nopeuspoljin ja kaasun nostaminen vastaa suoraan jarrun painamista kun sähkömoottorit rupeavat keräämään energiaa.

Tosiaan nuo välitykset tekevät tietysti paljon, mutta kolkilla on kertakaikkisen outo tunne kun vaihtaa vitoselta kolmoselle ja kierrokset kohoavat parhaimmillaan johonkin lähemmäs neljääntuhanteen, mutta silti hidastuvuus ei ole yhtään niin kovaa kuin satkulla vaihtaessa kolmoselta kakkoselle vaikka siinä ei kierrokset nousisi kuin ~2500:n. Paljon tässä tietysti vaikuttaa tuo äänimaailmakin, kun kolkissa ei kierroksia huomaa juuri muualta kuin kierroslukumittarista kun moottoritilasta kuuluu vain etäistä huminaa, satkulla ei tarvitse juuri mittaristoon vilkaista tietääkseen milloin kierrokset ylittää 2500, puhumattakaan sitten neljästätuhannesta.

Lisää: Itseasiassa 2.0i-tonnarissa jota koeajoin kesällä oli vähän samantyylistä tunnelmaa, eli pitkät välitykset, hiljainen moottori, kevyt moottorijarrutus ja vielä kaupan päälle hyvin vakaa alusta. Sillä saattoi melkein huomaamatta kiihdyttää kakkosella neljääntuhanteen kierrokseen (missä meni ikuisuudelta tuntuva aika), sitten nostaa kaasun ja ilman mitään mainittavaa nykäystä vauhti alkoi tippumaan pikkuhiljaa alaspäin, ja missään vaiheessa ei moottori ärjynyt vihaisena. Melkoinen kontrasti kaasarisatkuun jolla silloin vielä ajelin arkiajot.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Jos ei pikku-fjordsonissa ole kunnon moottorijarrutusta niin ei sitä ole vanhemmassa ja hiukka isommassakaan. Ei ainakaan -00 1,8 Mondeossa. Sitä joskus ihmetelly.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Missä olikaan jutustelua mokkuloista?

Tämä samsug täppäri toimiii hyvin saunalahden simmillä ja menee/löytää verkkoon/verkon. Samaan aikaan kannettava asus 1 metrin päässä ei mene saunalahden simmillä ja huawei mokkulalla (mokkula tuli saunalahdelta) kirveelläkään verkkoon. Mokkula on suoraan tietsikan kyljessä ilman sitä jatkopiuhaa.

Voiko mokkulaan tulla vika, minusta voi?

Saunalahti on luonnollisesti sitä mieltä että vika on meidän tietokoneessa. Pahus kun ei ole varamokkulaa nyt mukana.

Kun kännykän simmillä koklasin niin kännykällä pääsee nettiin. Siirsin sitten kännykän simmin mokkulaan niin tökkii, ei onnistu. Tuosta johtuen tuli mieleen että vika voi 50/50 olla mokkulassakin...
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Miksi tuplaulostuloilla varustetuista mazda6 malleista ei tuu pakokaasua ku vaan toisesta putkesta..???? Kolmen eri mazdan perässä ajoin ja kaikissa sama juttu
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

nalleolut kirjoitti:Miksi tuplaulostuloilla varustetuista mazda6 malleista ei tuu pakokaasua ku vaan toisesta putkesta..???? Kolmen eri mazdan perässä ajoin ja kaikissa sama juttu
Toinen ulostulo on vain hämäystä, pakokaasua tosiaan tulee vain toisesta :D
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Joo femmassa ja kolkissa itteeki vähä mietityttänyt tuo moottorijarrutuksen tehottomuus, mutta asiaan lienee vaikuttanut myös tehtaitten hakema taloudellisuus, että kun lasketaan vaikka semmosta sopivaa alamäkeä niin auto vaan rullaa mäet alas ja kulutus on 0. :roll:
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Sitä ihmettelen miks ei kuupan konepellit kelpaa kenellekkään. Kai niitä sit on niin paljon tarjolla että voi muutaman pistää romumetalliks menemään..
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ihmettelen että tekis mieli pestä auto. hyöty on ihan nollatasolla ,mut kun :saab: on enemmän hiekan värinen ku vihree :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Samipetteri
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 11:13
Paikkakunta: Härmä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Samipetteri »

Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja viggen »

Voi, kuvassa on kylläkin 5L astia. Tekstissä 4L.
Markkinahinnat vaihtelevan reilusti alkaen 99kr/L tuonne 215kr/L sama tuote.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Ihmettelen onko rakennusmiehillä joku ikiaikanen nautintaoikeus häipyä työmailta ennen puolta päivää aina kun joku pyhän tapainen tai perjantai uhkaa? Yritä siinä sitte olla nohevaa jakokuskia ko ei etes puhelimeen vastata, jos siinä rahtikirjassa sattuu puhelinnumero olemaan. Taidan vaihtaa alaa tavaran vastaanottajaksi, samalla muutan kaikki yhteystiedot salaisiksi. Turha yrittääkään tuua niitä tavaroita jotka mie olen ite tarpeeseen tilanu :lol:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Ei viittis yleistää mutta oman kokemuksen mukaan sähkärit ainakin tuntuu lähtevän perjantaisin aikasin. Nimimimerkillä yhden työmaan sähkökamppeet Sodankylästä takaisin Rovaniemelle viime perjantaina kun sähkärit oli lähteny viikonlopun viettoon eikä edes puhelimeen vastanneet niin ei uskaltanu jättää. Työmaalla olin klo 12:10.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin