Mönkijät
Re: Mönkijät
tekeehän tolla vaikka mitä ajelee ilokseen tai mönkii pitkin metsikköö.
voi tehä lumityöt,hiekotukset,ajaa polttopuut metästä,kantaa vaikka soraa kauhalla.
eikä alusta hommatkaa ole pahoja. vinssi kiinni puuhun ja mönkkäri pystyyn (tosin alle ei juurikaan tarvii mennä)
ostaahan porukka saabejakin samalla rahalla ja sitten rassaa niitä aikansa kuluksi
mulla tosin mulla on vain can-am 400 kuutioinen traktori . eli 1 paikkasella mennään ja ekaa huoltoa odotellessa pidetään hauskaa
ja jos ei nopeus riitä niin otetaan tallista takatuuppari ja sitten tingitään maasto ominaisuudesta.
tosin ei ole kuin bashan 300 cc (kiinan viritys ja kaikki parannukset väsätty niin nyt kestää ajaakkin tosin kilpiä ei ole vaikka ne siihen saisikin ja tieliikenteeseen)
voi tehä lumityöt,hiekotukset,ajaa polttopuut metästä,kantaa vaikka soraa kauhalla.
eikä alusta hommatkaa ole pahoja. vinssi kiinni puuhun ja mönkkäri pystyyn (tosin alle ei juurikaan tarvii mennä)
ostaahan porukka saabejakin samalla rahalla ja sitten rassaa niitä aikansa kuluksi
mulla tosin mulla on vain can-am 400 kuutioinen traktori . eli 1 paikkasella mennään ja ekaa huoltoa odotellessa pidetään hauskaa
ja jos ei nopeus riitä niin otetaan tallista takatuuppari ja sitten tingitään maasto ominaisuudesta.
tosin ei ole kuin bashan 300 cc (kiinan viritys ja kaikki parannukset väsätty niin nyt kestää ajaakkin tosin kilpiä ei ole vaikka ne siihen saisikin ja tieliikenteeseen)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Mönkijät
No joo. Mitä tekee omalla autolla? Ja paljonko siihen autoon on järkevää laittaa rahaa? Ajattelin tehdä tolla mönkijällä aurausta talvella, sen jälkeen voi ajella hyvin mielin huviajelua. Ja aloittaa jääradan kunnostus ajoissa, tarkoitus ois pitää saapisteille rataa koko ens talvi Ja meinasimme tehdä naapuri saapistin(juu myrkytin sen mielen ) maille myös pitkän metsäreitin ja kenties pitää kokoontuminen niissä merkeissä Eli kai sillä jotain tekee tai sit pitää vain hauskaang900aero kirjoitti:Huh, kymppitonni johonkin leluun jolla ei tee yhtään mitään
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Mönkijät
Käsittääkseni saa ajaa puskulevy kiinni mikäli se ei peitä valoja / vilkkuja.Premium Override kirjoitti:Mites Vatteri toi sun Goes, saako ajaa puskulevy kii tieliikenteessä. Ja paljonko ne kulut vuodessa on, katastus, verot ja vakuutus. Tossa "traktorissahan" on kohtuu kulut n. 70€/v. Eikä tarvii kattastaa ollenkaan. Kaks päällä ois kova juttu Olen vain joutunut toteamaan, että näitä(kin) säädöksiä "mönkijöistä" on ollut laatimassa kasa kusipäitä Esimerkkinä toi "penkki säädös"
Vakuutukset taisi olla 250 e / vuosi ( liikenne+ palo/varkaus ) ja veroja ei ole ainakaan vielä näkynyt.
Katsastus on ihan normi maksu + päästömittaus.
Itsellä traktori jolla mökillä aurataan ja tehdään isot hommat.Mönkijän hyötykayttö puunajoa ja veneen siirtämistä ym.. pikkuhommaa.
Huviajoa varmaan 90 %.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: Mönkijät
Kyllä mönkijää voi käyttää moneen tarkoitukseen. Mönkijä ainoa joka toimii lumen aurauksessa ahtaissa paikoissa ja puun haussa märästä maastosta. Tämä kaveri ajoi mönkijällä viisi pylvästa kerralla, käyttäen tukkikelkkaa apuna.
http://www.skogsnabben.se/?page_id=30
http://www.skogsnabben.se/?page_id=30
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Mönkijät
Tommonen on appiukolla saaressa..
http://www.atv-expert.com/valineet.php? ... nostimella
käsi vinssillä(ei sähkö), mutta silti kova peli.. Ajattelin lainailla välillä
http://www.atv-expert.com/valineet.php? ... nostimella
käsi vinssillä(ei sähkö), mutta silti kova peli.. Ajattelin lainailla välillä
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Mönkijät
Honda 400 kuutionen hydrostaatti löytyy ja nyt on kärryn tekeminen työn alla. kesällä vielä tarkoitus rakennella kauha ja ens talvea varten aura.
Viikonloppuna varmaan eka kertaa hyötykäytössa, kun pitäs naapurin pellon reunalta puita ajella..
Viikonloppuna varmaan eka kertaa hyötykäytössa, kun pitäs naapurin pellon reunalta puita ajella..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Mönkijät
Jos olisi ylimääräistä niin J-D:n traktorimönkijä, lavallinen ja rinnanistuttava tulisi. Saa ajaa kaksi päällä liikenteessä ja lavalle saa romua kyytiin ettei tarvi aina kärryä. Koitin kyllä appiukolle ehdottaa että poika tarvisi ehdottomasti sellaisen synttärilahjaksi...13kk... Ei luvannut.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Mönkijät
Käsiraha polttaa taskussa Ny vielä tarjous Can-Am:ista ja sitten tiukkoja päätöksiä. Grizzly on ny kärjessä, täytyy päästä koeajaan "kanami" ja miettiä ostaisko sittenkin vaikkapa 96 vm.79 Pakkohan jotakin on ostaa, kun kerran säästetty
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Mönkijät
Eikös noissa ole niin että nelipyörällä peräkärryn suurin massa on korkeintaan puolet vekottimen omamassasta, mutta traktorilla saa kiskoa niin isoa kärryä kuin valmistaja sallii, mutta traktoriksi rekisteröidyillä ei ole tuota rajoitetta, vaan niillä saa kiskoa sen verran kuin valmistaja sallii?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Mönkijät
Can Am traktori ois vain 200€ Grizzlyä kalliimpi ja rekisteröity 2:lle tieliikenteeseen, eikä "traktori" vaan normi penkillä. Nyt pitää käydä koeajeleen hiukan.. Kiinnostaa noi "vedon" käyttämis erot..
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Mönkijät
Tuollainen ohje löytyi peräkärrystä oikeisiin traktoreihin, miksei sitten pätisi myös mönkijätraktoriin?
Traktoriin saa kytkeä hinattavan ajoneuvon, jonka kytkentämassa on:
a) enintään kaksi kertaa traktorin omamassan suuruinen, jolleivät b–c kohdassa tarkoitetut ehdot täyty;
b) enintään 2,6 kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos vetokoukkuun kohdistuu pystysuuntainen voima, jonka suuruus on vähintään 15 prosenttia hinattavan ajoneuvon kytkentämassasta, tai jos traktorissa on jarrujärjestelmä, jota käyttäen pelkällä traktorilla suurimmilla 3 momentissa tarkoitetuilla lisäpainoilla varustettuna saavutetaan vähintään 3,5 m/s2 hidastuvuus; tai
c) enintään kolme kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos perävaunussa on traktorin jarrupolkimesta säätyvät jarrut. (= Jarruventtiili)
Eli henkilöauton jarrullinen kärry ei kelpaa tuohon kolmanteen kohtaan kun se ei toimi suoraan polkimesta/kahvasta.
Sitten tietysti valmistajan maksimit, niitä ei saisi ylittää. Paljonko mönkijöillä saa vetää valmistajien puolesta? Aika isoja puukuormia niillä jaksaa tuoda.
Traktoriin saa kytkeä hinattavan ajoneuvon, jonka kytkentämassa on:
a) enintään kaksi kertaa traktorin omamassan suuruinen, jolleivät b–c kohdassa tarkoitetut ehdot täyty;
b) enintään 2,6 kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos vetokoukkuun kohdistuu pystysuuntainen voima, jonka suuruus on vähintään 15 prosenttia hinattavan ajoneuvon kytkentämassasta, tai jos traktorissa on jarrujärjestelmä, jota käyttäen pelkällä traktorilla suurimmilla 3 momentissa tarkoitetuilla lisäpainoilla varustettuna saavutetaan vähintään 3,5 m/s2 hidastuvuus; tai
c) enintään kolme kertaa traktorin omamassan suuruinen, jos perävaunussa on traktorin jarrupolkimesta säätyvät jarrut. (= Jarruventtiili)
Eli henkilöauton jarrullinen kärry ei kelpaa tuohon kolmanteen kohtaan kun se ei toimi suoraan polkimesta/kahvasta.
Sitten tietysti valmistajan maksimit, niitä ei saisi ylittää. Paljonko mönkijöillä saa vetää valmistajien puolesta? Aika isoja puukuormia niillä jaksaa tuoda.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Mönkijät
Asiaa tutkittuani Can Am ois automaattinen lukko ja Yamaha lukot sähköisesti silloin kun valitset. Itse olin valinnut ton jälkimmäisen eli oman valinnan. Can Am tarjois myös ohjaustehostimen, mutta tuntuu toi automatiikan lisääminen oikukkaalta. Tarkoitus ois ostaa peruspeli, joka kestää. Tiukkaa on päättäminen noiden kahden väiltä.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Mönkijät
sanoisin että can-am
jahka maastoon pääset huomaat että tulee tehostinta ikävä pian
ilman lyö käsille välillä lahjakkaasti tai kun koneen asento on hankala pitää olla ruutia todella paljon tai vaatii kikkailua että saa kääntymään .
canan lukko kytkeytyy automaattisesti tasakaasulla kun rengas sutasee 1/4 osa kierroksen.
yaman lukko pitää kytkeä ennen kuin edes sutasee yleensä paikoillaan kun kytkeminen kestää liki 2 renkaan kierrosta.el itodella hidas.
pohjapanssari on suorastaan pakollinen varuste
ai kun tänään oli mukavaa metässä 6h
vettä, mutaa,kalliota,jyrkkää nousua ja laskua ja paljon kivikkoa ja kannokkoa
tulipa cana uitettua kunnolla ja vinssattuakkin kertaalleen
jahka maastoon pääset huomaat että tulee tehostinta ikävä pian
ilman lyö käsille välillä lahjakkaasti tai kun koneen asento on hankala pitää olla ruutia todella paljon tai vaatii kikkailua että saa kääntymään .
canan lukko kytkeytyy automaattisesti tasakaasulla kun rengas sutasee 1/4 osa kierroksen.
yaman lukko pitää kytkeä ennen kuin edes sutasee yleensä paikoillaan kun kytkeminen kestää liki 2 renkaan kierrosta.el itodella hidas.
pohjapanssari on suorastaan pakollinen varuste
ai kun tänään oli mukavaa metässä 6h
vettä, mutaa,kalliota,jyrkkää nousua ja laskua ja paljon kivikkoa ja kannokkoa
tulipa cana uitettua kunnolla ja vinssattuakkin kertaalleen
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Mönkijät
Itse kun pidän juurikin parempana vaihtoehtona saada itse päättää vedoista ja lukoista. 20v Yamahaa myynyt, koettaa mulle ton kanamin kaupata ja ei ole saanut vielä täysin vakuuttuneeksi sen "automaation" pitemmän päälle toimivuudesta. Ja sitten vielä se tehostin,(3-asentoinen valinta) tuntuu vain et on yks paikka lisää mikä menee takuulla rikki Ei se mönkkärillä ajo nörttien hommaa ole noin muutenkaa
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Mönkijät
ei sitten kuin mukaan
17-19.5.2013 UMRY:n "Mudadventures" ajotapahtuma Myrskylä
takuulla haasteita riittävästi
montakohan litraa saappaasta löytyy vettä
itteäni ei ainakaan huvita ruveta lukkoja ettimään siinävaiheessa kun on munia myören vedessä
ja kananpoikaan voi nelikon kytkeä suoraan napista
alamäkeenkin visko jarru puree niin pirusti että nätimmin menee ilman jarruja mäen alas
kuin jarruttamalla
mutta kaikilla vekottimilla pärjää metässä kyllä
etenkin nelikoilla. mutta kaikissa on omat temppunsa
17-19.5.2013 UMRY:n "Mudadventures" ajotapahtuma Myrskylä
takuulla haasteita riittävästi
montakohan litraa saappaasta löytyy vettä
itteäni ei ainakaan huvita ruveta lukkoja ettimään siinävaiheessa kun on munia myören vedessä
ja kananpoikaan voi nelikon kytkeä suoraan napista
alamäkeenkin visko jarru puree niin pirusti että nätimmin menee ilman jarruja mäen alas
kuin jarruttamalla
mutta kaikilla vekottimilla pärjää metässä kyllä
etenkin nelikoilla. mutta kaikissa on omat temppunsa
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131