mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja haffu »

V.J.S kirjoitti:
Timppa kirjoitti: Ekat vuosimallit on aina täynnä lastentauteja, juuri siksi en ikinä hanki ensimmäisiä vuosimalleja mistään automallista. Parissa vuodessa tehdään yleensä lukuisia parannuksia verrattuna julkaisuvuoden malliin.
Höpöä, nimenomaan niitä viimeisimpiä vuosimalleja kannattaa vältellä, kun talousosaston excelinpyörittäjät ovat saaneet ajettua läpi mitä typerimpiä säästöehdotuksiaan, jolloin katiska on tehty entistä halvemmilla osilla ja entistä suuremmalla kiireellä lyöty nippuun tuotannossa :D
Nykyautoissa ehkä näin. Toista se oli vielä tuossa viime vuosituhannen puolella. Ainakin Saabilla lykkäsivät viimeisten vuosimallien autoihin vakiovarusteiksi kaikkea sellaista mitä oli aiemmin valittava erikseen lisävarustelistalta.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

V.J.S kirjoitti:
Timppa kirjoitti: Ekat vuosimallit on aina täynnä lastentauteja, juuri siksi en ikinä hanki ensimmäisiä vuosimalleja mistään automallista. Parissa vuodessa tehdään yleensä lukuisia parannuksia verrattuna julkaisuvuoden malliin.
Höpöä, nimenomaan niitä viimeisimpiä vuosimalleja kannattaa vältellä, kun talousosaston excelinpyörittäjät ovat saaneet ajettua läpi mitä typerimpiä säästöehdotuksiaan, jolloin katiska on tehty entistä halvemmilla osilla ja entistä suuremmalla kiireellä lyöty nippuun tuotannossa :D
Minustakin aika mielenkiintoinen näkökulma aiheeseen, esim. meidän perheessä on ollut monenlaisia ja -merkkisiä autoja vuosikymmeniä ja esim. -90 Bluebird oli kaikilla varusteilla, mitä siihen aikaan sai ja toimi pomminvarmasti, samoin -08 rekisteröity Pösö 307 oli kaikilla varusteilla ja toimi luotettavasti. Vastaavasti esim. -97 Vectra oli oikea murheenkryyni, -03 307:ssa oli lastentauteja jne.

Kuitenkin on oletettavaa, että auton malli-iän aikana havaitut tyyppiviat on jo korjattu elinkaaren loppuvaiheessa jos oletetaan, että perusrakenteet on pysyneet suhteellisen samoina.

Esim. jos itse olisin ostamassa omilla rahoilla uutta autoa (mitä en tule ikinä tekemään) karttaisin kyllä kaikkia sellaisia teknisiä ratkaisuja joita ei ole ennen ollut missään muussa laitteessa käytössä (vrt esim. VAG-konsernin ongelmat).

Toki jonkun täytyy aina näyttää tietä, vai miten se oli? :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Määkään en kyllä keksi äkkipäätä kuin pari automallia jotka ovat olleet tuotannosta poistuessaan jollakin mittakaavalla köyhemmin varusteltuja tai rakennettuja kuin tullessaan tuotantoon, ja ne ovat Saab OG9-5 ja NG9-3. Näidenkin tapauksessa kyse lienee lähinnä sisustan materiaalien halvennuksesta, väittäisin että MY09 femma tai kolkki on todennäköisemmin luotettava kuin MY98 tai MY03 samassa järjestyksessä. Tai no, dieselmallien moottoreiden osalta tilanne voi olla käänteinen. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

(vrt esim. VAG-konsernin ongelmat).
Pieniähän nuo ovat,toisilla "auton" valmistajilla ongelmat ovat vähän suurempia.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 131648/304

Ja sitten ne puhuu jostain laadusta..???
Suoranaista kusetusta... :?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Timon »

^Taitaa noita takaisinkutsuja olla lähes joka merkillä vähän väliä, näyttää vain siltä, että Toyotan takaisinkutsuista uutisoidaan helpommin kuin monen muun.

Hattua kuitenkin Toyotalle nostan siitä, että kantavat vastuunsa tuotteissaan olevista virheistä, vaikka maine siitä hetkellisesti kärsisikin. Moni valmistaja kun ei suostu myöntämään valmistusvirheitään missään tilanteessa, jolloin kulut jää sitten kokonaan kuluttajan maksettaviksi. Kuinka moni eurooppalainen autonvalmistaja kutsuisi autoja korjattavaksi (valmistajan piikkiin) lasinpyyhkijöiden vian vuoksi?
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

9000CD23T kirjoitti:
(vrt esim. VAG-konsernin ongelmat).
Pieniähän nuo ovat,toisilla "auton" valmistajilla ongelmat ovat vähän suurempia.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 131648/304

Ja sitten ne puhuu jostain laadusta..???
Suoranaista kusetusta... :?
On totta, että Toyotan ongelmat on imagon kannalta ehkä kriittisempiä, kun liittyvät selkeästi ajoturvallisuuteen ja jopa ihmisten terveyteen. Tuskin Toyota kuitenkaan tietoisesti on tuhoamassa omaa laatupainotteista imagoaan.

Onkin sitten eri asia miten mahdolliset takuunalaisten autojen valmistusviat korjataan valmistajasta/maahantuojasta riippuen. Uskallan kuitenkin väittää, ettei Toyota ole huonoin tässä asiassa, eikä ainakaan tietoisesti yritä peitellä näitä kriittisiä ongelmia. Mainitsemani konsernin/maahantuojan toimintatavoista näissä moottori/vaihteistorikoissa voi sitten lukea osviittaa vaikka VAG-foorumeilta.

Vai kuinka monesti olette kuulleet vaikka Fiattia tai Chrysleriä korjatun esim. 5 vuotta vanhana ilmenevän valmistusvian takia ja valmistajan/maahantuojan piikkiin takuuajan umpeutumisen jälkeen?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Minun mielestä se takaisinkutsu ei ollenkaan ole imagoa huonontava asia, vaan päinvastoin. Älyttömän hyvä asia, että jos tehtaan puolesta huomataan jokin vakava tai vähemmän vakava asia, niin autot kutsutaan korjattaviksi tehtaan piikkiin. Joka ikisessä automallissa kuitenkin on jokin tyyppivika, joten enemmän kusetusta on minusta se ettei sitä yritetä korjata, eikä siitä kerrota tai se maksatetaan asiakkaalla.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Cona kirjoitti:Vai kuinka monesti olette kuulleet vaikka Fiattia tai Chrysleriä korjatun esim. 5 vuotta vanhana ilmenevän valmistusvian takia ja valmistajan/maahantuojan piikkiin takuuajan umpeutumisen jälkeen?
Mun entistä Alfaa ei kutsuttu 5v-ikäisenä kertaakaan korjaukseen. Ihmettelen edelleen, miten se lompakko aikoinaan oikein tyhjeni ... :? Välillä oli hitonmoista vääntämistä tyyppivioista (=ominaisuuksista). Ehkäpä siksi ajan nykyään muilla kuin ko maan tuotteilla :wink: .

Oikeasti tänään on ketsuttanut säätila. Piti laittaa parvekkeeseen uutta permantoa ja vesieristystä, mutta ... vettä tuli taivaalta aina silloin tällöin ja tuuli on todella kovaa... Just ja just sain nostettua vanerit parvekkeelle niin ettei tuuli niihin tarttunut. Ei jaksa taistella, odotellaan mukavampia kelejä.

Kolmas juttu on se, että kävin tänään hakemassa uuden käsisirkkelin vanhan lauenneen B&D:n vekottimen tilalle ja pellintaivutuspihdit. Saavuttuani kotiin huomasin, että käsisirkkelistä puuttui yksi säädin ja pihdit olivat leuoiltaan toisesta reunasta kierot. Eikun uudelleen tienpäälle ja reklamoimaan. Sain toki uudet tilalle, mutta nämä ajelut turhauttavat.

Ehkä huominen sujuu paremmin .... :)
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Hattua kuitenkin Toyotalle nostan siitä, että kantavat vastuunsa tuotteissaan olevista virheistä
Yhdysvaltojen liikenneministeri Ray LaHood arvosteli Toyotan toimintaa kriisissä. Hänen mukaansa autojätti taipui korjauskutsuun vasta Yhdysvaltojen hallituksen vaatimuksesta.
http://www.iltalehti.fi/autot/2010020311047821_au.shtml

Pitäisi lailla kieltää kaiken maailman riisikippojen tuonti Eurooppaan... :x
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Onko jotku "v*tun"vaalit tulossa, kun ministerit paistattelee otsikoissa mitä ihmeellisimmillä ja idioottimaisimmilla älynväläyksillä. Hirveetä tositeeveetä sarjassa "Tyhmin yksilö"
Oisko paikallaan, joku raja siihen, kuka saa olla ministeri missäkin asiassa, vai opitaanko näissä ammattiin työn ohessa. Siinä tapauksessa, harjoittelijanpalkka pitäisi olla riittävä korvaus.
Mikään ei riitä korvaamaan kansalaisille aiheutettua pahoinvointia, näiden henkilöiden toimesta.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Mikko.92
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 08:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Mikko.92 »

V*tuttaa!! Jakopää/kansirempan jälkeen ei ole oikeen huvittanut hetkeen räpeltää saappia. Mutta jostakin vuotaa ilmat pihalle, kun viheltää/suhisee ahdoilla ja vaihteen vaihdossa suhahtaa, kuin dumppi olisi kiinni ja ilmamäärät ei täsmää. Tänään sitten innostuin irrottamaan ja tarkastamaan turbolle menevän imuputken, kun epäilin että se oli huonosti kiinni. No eipä ollut mitään vaikutusta asiaan. Mistä v*tusta tuo vuotaa?! Kunhan ei imusarja vuotaisi... :roll:
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Pullo starttipilottia kouraan, motti käymään ja pelti auki. Siitä sitten ruikkimaan pilottia imupuolen liitosten suuntaan. Jos/kun motti ryntää, on vuotokohta lähellä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Jouduttiin nukuttaan yksi koiristamme ikiuneen. :cry: Ja eläinlääkärin käytös asiassa vituttaa. Miten voikin olla noin paskamainen ihminen palveluammatissa.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Mikko.92 kirjoitti:V*tuttaa!! Jakopää/kansirempan jälkeen ei ole oikeen huvittanut hetkeen räpeltää saappia. Mutta jostakin vuotaa ilmat pihalle, kun viheltää/suhisee ahdoilla ja vaihteen vaihdossa suhahtaa, kuin dumppi olisi kiinni ja ilmamäärät ei täsmää. Tänään sitten innostuin irrottamaan ja tarkastamaan turbolle menevän imuputken, kun epäilin että se oli huonosti kiinni. No eipä ollut mitään vaikutusta asiaan. Mistä v*tusta tuo vuotaa?! Kunhan ei imusarja vuotaisi... :roll:
Vähän samantyyppisiä suhinoita oon kuunnellu tässä tovin... Bräklinillä suihkittu imusarjan ympäristöö, ei löydy vuotoja. Ahtovuotojakaan ei tuntuis olevan. Käy ja kukkuu ja kulkee kuitenkin normaalisti. Yksi vika löytyi, jonka jälkeen suhina ja vislaus väheni, sekä alakierroksilta herää paremmin: oli se pieni takaisku venakopan ja imusarjan välistä (venakopan vasen yläkulma edestä päin katsottuna) rikki.

Mutta edelleen vähän vislaa, seuraavaks tutkin jarrutehostajalle menevien letkujen takaiskut... Kun vaan joskus ehtis edes ton verran.

Mutta tarkista huvikseen tuo kyseinen takaisku huohotusletkusta. :)
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

^T5:ssa taitaa tulla ihan ilmaletku ahtomittarille (T5:ssa kun ylipäätään on ahtomittari) - jos suhisee lähinnä auton sisälle, niin kannattaa tarkistaa sen(kin) letku. Nimim. tonnarista aikoinani suhinaa ettineenä...


Jaa niin, tonnarini suhinoista tuli mieleen, että mulla joskus myös tyhjismoottorin lyhyt letku repesi niin, ettei repeämää näkynyt lainkaan kone sammuksissa eikä etenkään alipaineilla. Ahdoille noustessa siitä vaan avautui ulospäin sellainen "läppä". Tuollainenkin voi siis vika olla, jos nimenomaan ahtojen puolella viheltelee ja pihisee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin