Talojen tiiveys
Re: Talojen tiiveys
Ihan hiukan huolissani olen myös joidenkin "ammattilaisten" asenteesta, http://aijaa.com/nk5XhN. Tuossa iv-koneen yläpuolelta yksi neljästä yläpohjan läpimenosta, oli urakoitsija peitellyt villoilla tuon kohdan, ajattelin käydä tarkistamassa ennenkuin puhallusvilla tuli. Samanlaiset oli nuo kolme muutakin reikää, olisi varmaan ollut vaikeaa laittaa vaikka koneeseen sopiva läpimenotiiviste tai tehdä höyrynsulkumuovista ylimääräinen pala johon naftit reiät ja sikamassan/uretaanin kanssa sitten alkuperäisen höyrynsulun päälle, viimeisen ratkaisun tein sitten itse.
Toki noita reikiä voi myöhemmin tulla vaikka jyrsijöiden toimesta, ja olen kuullut jonkun teipanneen maalarinteipillä höyrynsulkumuovin saumat koko taloonsa Nuo ilmanvaihdossa säästäjät on kyllä sitten oma lukunsa
Toki noita reikiä voi myöhemmin tulla vaikka jyrsijöiden toimesta, ja olen kuullut jonkun teipanneen maalarinteipillä höyrynsulkumuovin saumat koko taloonsa Nuo ilmanvaihdossa säästäjät on kyllä sitten oma lukunsa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Talojen tiiveys
Urtsulla ei sitten tehdä mitään höyrynsulun tiivistyksiä...ella kirjoitti:...sopiva läpimenotiiviste tai tehdä höyrynsulkumuovista ylimääräinen pala johon naftit reiät ja sikamassan/uretaanin kanssa sitten alkuperäisen höyrynsulun päälle...
Suurin ongelma lienee juuri taloissa, joiden käyttöhistoriasta ei ole tietoa. Myyntitilanteissa ei välttämättä tule mieleen mainostaa, että "toi koneellinen ilmanvaihto on ollut pois päältä viimeisen vuosikymmenen..." Toinen kuitenkin luulee ostaneensa hyvän, melko tuoreen talon.
Käytönaikaiset toimenpiteet onkin sitten toinen juttu, mikä aika usein varmaan unohtuu. Ihmiset, jotka unohtavat vaihtaa palovaroittimen patterit tai eivät muista, millä polttoaineella auto kulkee, muistavat tuskin vaihdella niitä filttereitäkään.
Siksi painovoimainen ilmanvaihto on ihan pop.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Talojen tiiveys
Itse ainakin vaihdan ne ilmanvaihdon suodattimet min. 4 kertaa vuodessa. Kestää muutaman minuutin ja suodatin metritavarana, mistä itse leikkaan sopivan, ei maksanut paljon mitään.
Lämmityksenä pilp. Ei riitä talvella tehot kun talli ottaa muttei anna, siis pilp talossa ja talliin menee sieltä voima mutta tallissa ei lämmöntalteenottoa.
Olisi pitänyt ottaa maalämpö alkuunsa, varsinkin kun korot olisi olleet liki ilmaiset 5v sitten, vaikkei ne nytkään vielä pahat ole.
Lämmityksenä pilp. Ei riitä talvella tehot kun talli ottaa muttei anna, siis pilp talossa ja talliin menee sieltä voima mutta tallissa ei lämmöntalteenottoa.
Olisi pitänyt ottaa maalämpö alkuunsa, varsinkin kun korot olisi olleet liki ilmaiset 5v sitten, vaikkei ne nytkään vielä pahat ole.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Talojen tiiveys
Onko yksimielisesti todettava, että käyttäjä on kaikkien rakennustyyppien heikoin lenkki?
Re: Talojen tiiveys
Käyttäjä on usein se heikoin lenkki, myöskin huoltotoimenpiteiden laiminlöynti on toinen ongelmien aiheuttaja.
Nykyrakentamisen laatu on myös ongelmana, laadunvalvonta puuttuu, tai sitä tekevä taho on käytännössä jäävi tekemään työtään...
Nykyrakentamisen laatu on myös ongelmana, laadunvalvonta puuttuu, tai sitä tekevä taho on käytännössä jäävi tekemään työtään...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talojen tiiveys
Periaatteessa kyllä, käyttäjä on heikoin lenkki. Sen sijaan se mitä toimenpiteitä siltä käyttäjältä vaaditaan taas riippuu vahvasti valitusta rakennustyypistä.
Meillä on alunperin vissiin joskus 1914 tehty hirsirunkoinen talo, enkä ole tehnyt ainotakaan säätö tai huoltotoimenpidettä ilmanvaihdon suhteen koko aikana mitä talossa olemme asuneet (2004 tammikuusta), jos ei lain vaatimaa vuosittaista hormien nuohousta lasketa. Oletettavasti mitään sisäilmaongelmia ei ole, eikä tule
Meillä on alunperin vissiin joskus 1914 tehty hirsirunkoinen talo, enkä ole tehnyt ainotakaan säätö tai huoltotoimenpidettä ilmanvaihdon suhteen koko aikana mitä talossa olemme asuneet (2004 tammikuusta), jos ei lain vaatimaa vuosittaista hormien nuohousta lasketa. Oletettavasti mitään sisäilmaongelmia ei ole, eikä tule
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Talojen tiiveys
Tämä on muuten huomionarvoinen asia, kaapistot ulkonurkassa ovat aito riski monen ikäisessä rakennuksessa. Ilman pitäisi kiertää kaapin takana. Mieluummin ei kaapistoja ulkonurkkiin ollenkaan.Premium Override kirjoitti:Pahin laho omassa rungossa oli aiheutunut seinäpintaan kiinni laitetuista kaapistoista, jotka muodostavat "lisä-eristeen tyhjiön muodossa" ja muuttavat kastepisteen kohtaa seinässä. Nurkka meni uusiksi vain kaapin alueelta! !
Heitän vaihtarina putkien koteloinnit, koteloinnilla voi kätevästi eristää rungon sisällä kulkevat vesijohdot lämmöstä. Tulee ilmi kovalla pakkasella, kun lakkaa vesi kulkemasta.. Näitä -30 asteen pakkasiahan on ollut etelä-Suomessakin viime talvina useasti.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Talojen tiiveys
Putket vedin siististi pintana WC-tilaan, joka tuli entiseen kylmään kuistiin. Varmempi ratkaisu, eikä mua haittaa nuo kromiputket, kun on tosiaan siistit ja näkyvillä varmatoimiset. Tosin kun emännän jätti vklp yksin, oli saanut poltettua sulakkeen vikavirtapiiristä(leivänpaahdin paskoi) ja lattialämmitys(WC-lämmitys) oli pois pelistä, sitten tuli palatessa annettua oppituntia talotekniikasta, kiroiltua ja kerrottua mitä sattuu, jos sama tapahtuu kovilla pakkasilla Parempi kertoa ku katua Toivottavasti oppi meni perille, ettei tarvii aina jännittää ku on pois kotoa
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Talojen tiiveys
Tästä on helppo olla samaa mieltä. Turha niitä putkia on sinne koteloon piilotella. Turhaa työtä timpurille ja maalarille. Pintavetona toimii, eikä oo maalattuina liian rumia.Ristom kirjoitti:Heitän vaihtarina putkien koteloinnit, koteloinnilla voi kätevästi eristää rungon sisällä kulkevat vesijohdot lämmöstä. Tulee ilmi kovalla pakkasella, kun lakkaa vesi kulkemasta.. Näitä -30 asteen pakkasiahan on ollut etelä-Suomessakin viime talvina useasti.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Talojen tiiveys
^minä mitää talotekniikasta tiedä, mutta onhan näkyviin jätetyt putket vaan aika ruman näkösiä ja epäkäytännöllisiä asumisen kannalta. Siistein kun on piilossa, mieluiten seinän sisällä. Jätättekö myös sähköjohdot näkyville? Sekin tais olla muotia parikymmentä vuotta sitten Tuo jäätyminen on kyllä Ristom:lta hyvä pointti, samoin tietysti vuodot näkyy helpommin jos tekee pintavetona.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Talojen tiiveys
En ole arkkitehti, mutta tuskin se seinän sisälle 20 vuotta vettä tiputtanutkaan kovin kivan näköinen on siinä vaiheessa, kun talo tehdään uusiksi ja asukkaakki on niin homevikasia, et pitää lopunelämää asua teltas. Itse en luottaisi suojaputkiin...Timon kirjoitti:aika ruman näkösiä ja epäkäytännöllisiä asumisen kannalta. Siistein kun on piilossa, mieluiten seinän sisällä.
Ja kun se teltta-asuminen on ihan realistista melko "helpolla". Yhdes talos oli menny palotikkaitten täkkipultista sadevesi seinän sisään. Hommaa tehosti melko kapeat räystäät ja puuttuvat rännit. Olikohan joku puolitoista vuotta, niin homeitiöitä niin paljo, et asukkaat sairaalas. Ja tietenki talossa kohtalainen saneeraus...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Talojen tiiveys
Muistelisin, että RakMK kieltää putkien sijoittamisen ulkoseinän sisään kokonaan.
Äkkisilmäyksellä en täsmällistä määräystä löytänyt, mutta 2.6.6 ohjaa siihen varsin vahvasti.
http://www.finlex.fi/data/normit/28208-D1_2007.pdf
Äkkisilmäyksellä en täsmällistä määräystä löytänyt, mutta 2.6.6 ohjaa siihen varsin vahvasti.
http://www.finlex.fi/data/normit/28208-D1_2007.pdf
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Talojen tiiveys
Tähän on tultu. Pitää olla muka nätin näköistä. Eihän Noppakaan ollut nätin näköinen, silti ihan soiva peli .Timon kirjoitti:^minä mitää talotekniikasta tiedä, mutta onhan näkyviin jätetyt putket vaan aika ruman näkösiä ja epäkäytännöllisiä asumisen kannalta. Siistein kun on piilossa, mieluiten seinän sisällä. Jätättekö myös sähköjohdot näkyville? Sekin tais olla muotia parikymmentä vuotta sitten Tuo jäätyminen on kyllä Ristom:lta hyvä pointti, samoin tietysti vuodot näkyy helpommin jos tekee pintavetona.
Remonttien hintaa nostaa osaltaan se, että tehdään sitten mitä vaan muutoksia (esim. putkivetoja, sähköjohtoja jne...), kaikki alkaa kotelon repimisestä ja päättyy sen paikkaukseen ja maalaukseen. Miten katon rajassa menevät patterin lämpöputket on epäkäytännöllisiä?
Sähköjohdon "vuoto" seinän sisässä ei ole ihan yhtä paha, kuin vesijohdon tai viemärin. Niitä voi sitäpaitsi aika helposti tehdä jälkijunassa ainakin levy/ranka rakenteisiin seiniin lisää. Ja oli ne näkyvissä, siitä tosin on aikaa hieman enemmän kuin 20 vuotta... . Hirsitaloissa osin näkyvillä tänäkin päivänä, osittain korkeaprofiilisten listojen takana.
Mutta kukin tyylillään .
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Talojen tiiveys
Ja sen huomaa. Hirsiseinän sisään ei oikeen putkia saa ja ulkoseinän sisään ku laittaa nii oma vika.Timon kirjoitti:^minä mitää talotekniikasta tiedä, mutta onhan näkyviin jätetyt putket vaan aika ruman näkösiä ja epäkäytännöllisiä asumisen kannalta. Siistein kun on piilossa, mieluiten seinän sisällä. Jätättekö myös sähköjohdot näkyville? Sekin tais olla muotia parikymmentä vuotta sitten Tuo jäätyminen on kyllä Ristom:lta hyvä pointti, samoin tietysti vuodot näkyy helpommin jos tekee pintavetona.
Sähköt vedin itse välipohjaan ja muualle piiloon, eikä edes johdot kytkimille näy(hirsiseinä), ku laittoi katkaisijat kaukosäädöllä.
ps. etuna kaukosäädöllä saat pistää kytkimet ihan mihin vaan ja vaikka muuttaa paikka jos siltä tuntuu.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Talojen tiiveys
Ja kun se teltta-asuminen on ihan realistista melko "helpolla". Yhdes talos oli menny palotikkaitten täkkipultista sadevesi seinän sisään. Hommaa tehosti melko kapeat räystäät ja puuttuvat rännit. Olikohan joku puolitoista vuotta, niin homeitiöitä niin paljo, et asukkaat sairaalas. Ja tietenki talossa kohtalainen saneeraus...[/quote]
Tuoko pitäisi uskoa?
Tuoko pitäisi uskoa?
9-5 Aero - 00