Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
dollarihymy
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: To Elo 20, 2009 18:04
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

uskaltaako tätä ainetta laittaa foortin tankkiin? http://www.motonet.fi/fi/tuote/608014/R ... aine-443ml
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ippe »

Kannattaa pyytää tuosta liemestä käyttöturvallisuustiedote ja siitä sitten selviää onko sekin pääosin ihan tavallista teollisuusbensiiniä, kuten suuri osa kaikista noista lisäainesta...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Ihmettelen Saabini akkua. Perimätiedon mukaan siinä on nyt toinen akku ja auto on sen 25 vuotta vanha. Ensimmäinen oli uudesta asti ollut pakkasakku joka kesti noin kymmenen vuotta ja jonka tilalle isä osti Exiden Lapin Akuista ja se on vieläkin paikallaan. Ja mie viime talven sillä räpiköin (eli latasin yön yli kaks kertaa kireimmillä pakkasilla) nuukuuttani :lol: . Ei taida enää löytyä vastaavan kestävää patteria etes tuomoseen karvalakkimalliin jos ei sitte jotain tyyliin kuorma-auton akkua sovittele sinne :? .
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja vitikka »

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 314955/304

Korttiko hyllylle jatkossa vai nutamalla rampista moottoritielle? Taidan valita ensimmäisen.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tämä hämmentää vielä soppaa lisää, eli yleinen väistäminen vasemmalle kaistalle, jotta ne hitaammakki pääsee liikenteen sekaan:
Kysyjän kuvaama ajotapa on varsin yleinen Suomessa ja varsinkin ulkomailla. Poliisin tulkinnan mukaan kyseessä on kuitenkin tieliikennelain tarkoittama tarpeeton kaistanvaihto. Siitä voi seurata sakot.

Liittyjän on sovitettava rampilla oma nopeutensa sellaiseksi, että liittyminen moottoritien liikennevirtaan onnistuu. Tarvittaessa rampille tai kiihdytyskaistalle on pysähdyttävä.
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Au ... akot+.html

Suomi on hieno maa. Ehkä tuohonkin ongelmaan saadaan työryhmä pohtimaan ratkaisua. Lienee nopeusrajoituksen laskeminen aina rampin kohdalla? Ja nopeuskamera valvomaan sitä :lol:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja viggen »

Vai sakot kaistan vaihdosta, ihme jos sattuu kolareita? Ruotsissa käytäntö tämä, jos on kiihdytyskaista (n. 400m) niin silloin vauhti sovitetaan muun liikenteen mukaan ja moottoritiellä jo ajavat antavat tilaa rampilta tulijalle. Tärkeää käyttää vilkkua.
Jos kiihdytyskaista puuttuu, silloin on väistettävä motarilla ajavia, tämä on myös merkitty liikennemerkillä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja wesku »

vitikka kirjoitti:http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 314955/304

Korttiko hyllylle jatkossa vai nutamalla rampista moottoritielle? Taidan valita ensimmäisen.
En oikein ymmärrä juttua liittymärampin tilanteessa, lähes joka paikassahan on motarin mukainen rajoitus jo rampin alussa. Sensijaan erkanemisrampilla tilanne onkin usein epäselvä.
viggen kirjoitti:Vai sakot kaistan vaihdosta, ihme jos sattuu kolareita? Ruotsissa käytäntö tämä, jos on kiihdytyskaista (n. 400m) niin silloin vauhti sovitetaan muun liikenteen mukaan ja moottoritiellä jo ajavat antavat tilaa rampilta tulijalle. Tärkeää käyttää vilkkua.
Jos kiihdytyskaista puuttuu, silloin on väistettävä motarilla ajavia, tämä on myös merkitty liikennemerkillä.
En kyllä ole Suomessakaan kuullut tuosta reilusti aiemmin väistämisestä käytännössä annettavan sakkoja, olisikohan niin että jos sakkoja annettu ne on tullut varomattomasta kaistanvaihdosta eli väistämisestä vaarallisesti liian lähelle vasemmalla kaistalla olevan eteen.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

wesku kirjoitti:lähes joka paikassahan on motarin mukainen rajoitus jo rampin alussa.
Tuossahan se ongelma onkin. Kun Suomessa ei ole järkeä, yleistämistä eikä vakiintunutta tapaa virkamiesten mielestä. Se yksi harvinainen ramppi, josta kyltti puuttuu ja virkaintoinen poliisiauto perässä, niin Turbosaabilla on se 135 lasis 80 alueella... Ja kortti lähtee 30 ylityksestä? Eikä sitä välttämättä itse edes tiedosta, kun sehän on jo se oletus, että siinä rampilla on aina ollut se 120 lätkä, kuten se nyt kaikkialla muualla olisikin.

En ole kuullut, että kukaan olisi sakkoa saanut kummastakaan, ylinopeudesta rampilla tai väistämisestä vasemmalle, mutta ainakin 2005 autokoulussakin sitä taottiin päähän, että niitä rampilta tulevia ei väistetä. Ja tasaisin väliajoin sitä on nähnyt eri lehtien kysytään-palstoilla yms.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja viggen »

Liikenne ei ainakaan tule sujuvaksi, jos esim. 50 tonnin rekkaa ei päästetä rampilta motarille. Se tukkii rampin ja aiheuttaa vaara tilanteen kun kestää aikaa ennekuin pääsee vauhtiin motarilla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Niitä rampilta tulevan väistäjiä on paria vaihtoehtoa, toinen katsoo peileihin, sivulle, kenties vähän lisää kaasuakin ja "väistää" vasemman kaistan kautta. Toinen taasen peileihin katsomatta pukkaa kipponsa samaa 75km/h, 120 rajoituksella vasemmalle kaistalle ja rupeaa suorittamaan kilometrien kestävää siirtymää takaisin oikealla kaistalle, rekan vierellä, välittämättä taakse kertyneestä 20 auton jonosta. Helpompaa on autokoulussa opettaa olla väistämättä, koska oma ajettelu tässä maassa on kielletty aikoja sitten.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Uskokaa nyt suosiolla: kaikkinainen liikenteen sujuvoittaminen on KIELLETTY :twisted:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 3J »

No periaatteessahan sellaista tilannetta ei pitäisi tulla, että kolmion takaa rampilta tulevaa joutuisi väistämään (tai antamaan tilaa) ohituskaistalle. No raskas liikenne olkoon poikkeus. Mutta kun se on sen rampilta tulevan tehtävä sovittaa nopeus muuhun liikenteeseen nähden, jotta voi liittyä moottoritielle. Moottoritiellä ajava voi sujuvoittaa liikennettä pitämällä kunnon turvavälin, johon rampilta tulija mahtuu. Ei siinä tarvitse ensimmäisenä kaistaa vaihdella. Poikkeustilanteet ovat sitten erikseen, mutta muutenkin voi normitilanteessa sitä liittymistä sujuvoittaa kuin kaistaa vaihtamalla.

Täällä Oulussa tuo on pahemman luokan ongelma, kun kiihdytyskaistat ovat keskustan läheisyydessä säälittävän lyhyitä. Käytännössä saat yhden mahdollisuuden koittaa liittyä moottoritielle. Ja jos joku ilkeä ihminen vetää välin kiinni, niin kaista ei riitä toiseen yritykseen jos vauhtia on se moottoritienopeus. Siksi moni vetää selkeää alinopeutta rampilla, ja se vaikeuttaa tilannetta entisestään. Mutta on se kiva vetää satanen lasiin kun moottoritiellä on itsepintainen lyhytvälinen jono ja kiihdytyskaistan loppu häämöttää jo. On vähän pakko rikkoa lakia ja antaa tietä välillä, tai muuten alkaa kiihdytyskaistalla jarruttelu, josta voi tulla pahempaakin kolaria.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Oulun rampeissa saa kyllä 1200 Ladaa polkea ihan tosissaan kun motarille on tulossa. Kokemusta on 8)
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

^Lisätään yhtälöön talvi ja liukas, niin lyhyet kiihdytyskaistat on sieltä ja äärimmäisen syvältä.

Oma ihmettely: miksi jäätelöä myydään tilavuusyksiköissä, kun se on niin huokoista että massayksiköissä myyminen olisi reilumpaa? Kun litraan jäätelöä lisää sopivasti maitoa, kaakaota ja banaania, saa oikein maukasta pirtelöä vajaan litran. Joku ei yhtälössä täsmää :roll:.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Aina kaikki sanoo (myös minä), et kaikki raha lykätään pk-seutulaisten lellimiseen, mutta joka kerta kun siä sukuloi, niin tämä ramppi laittaa v*tuttamaan

http://goo.gl/maps/TXv6f

Eli kiihdytyskaista -> tiukka 90 asteen mutka, joka oikeasti jyrkkä -> 25m kiihdytyskaista. Turus asiat noitten osalta paremmin. Ei sellasta ramppia tuu mieleen, josa ei Ladallaki pärjäis. Tosin pk-seudulla porukka kyl tuntuu väistävän yllättävän hyvin sinne vasemmalle kaistalle. Rikkovat siis lakia siellä kukkakehänsä sisäpuolella :mrgreen:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin