Ihmettelyketju
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 197
- Liittynyt: To Elo 20, 2009 18:04
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Re: Ihmettelyketju
uskaltaako tätä ainetta laittaa foortin tankkiin? http://www.motonet.fi/fi/tuote/608014/R ... aine-443ml
Re: Ihmettelyketju
Kannattaa pyytää tuosta liemestä käyttöturvallisuustiedote ja siitä sitten selviää onko sekin pääosin ihan tavallista teollisuusbensiiniä, kuten suuri osa kaikista noista lisäainesta...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Ihmettelyketju
Ihmettelen Saabini akkua. Perimätiedon mukaan siinä on nyt toinen akku ja auto on sen 25 vuotta vanha. Ensimmäinen oli uudesta asti ollut pakkasakku joka kesti noin kymmenen vuotta ja jonka tilalle isä osti Exiden Lapin Akuista ja se on vieläkin paikallaan. Ja mie viime talven sillä räpiköin (eli latasin yön yli kaks kertaa kireimmillä pakkasilla) nuukuuttani
. Ei taida enää löytyä vastaavan kestävää patteria etes tuomoseen karvalakkimalliin jos ei sitte jotain tyyliin kuorma-auton akkua sovittele sinne
.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Ihmettelyketju
http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 314955/304
Korttiko hyllylle jatkossa vai nutamalla rampista moottoritielle? Taidan valita ensimmäisen.
Korttiko hyllylle jatkossa vai nutamalla rampista moottoritielle? Taidan valita ensimmäisen.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Ihmettelyketju
Tämä hämmentää vielä soppaa lisää, eli yleinen väistäminen vasemmalle kaistalle, jotta ne hitaammakki pääsee liikenteen sekaan:
Suomi on hieno maa. Ehkä tuohonkin ongelmaan saadaan työryhmä pohtimaan ratkaisua. Lienee nopeusrajoituksen laskeminen aina rampin kohdalla? Ja nopeuskamera valvomaan sitä![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Au ... akot+.htmlKysyjän kuvaama ajotapa on varsin yleinen Suomessa ja varsinkin ulkomailla. Poliisin tulkinnan mukaan kyseessä on kuitenkin tieliikennelain tarkoittama tarpeeton kaistanvaihto. Siitä voi seurata sakot.
Liittyjän on sovitettava rampilla oma nopeutensa sellaiseksi, että liittyminen moottoritien liikennevirtaan onnistuu. Tarvittaessa rampille tai kiihdytyskaistalle on pysähdyttävä.
Suomi on hieno maa. Ehkä tuohonkin ongelmaan saadaan työryhmä pohtimaan ratkaisua. Lienee nopeusrajoituksen laskeminen aina rampin kohdalla? Ja nopeuskamera valvomaan sitä
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
Vai sakot kaistan vaihdosta, ihme jos sattuu kolareita? Ruotsissa käytäntö tämä, jos on kiihdytyskaista (n. 400m) niin silloin vauhti sovitetaan muun liikenteen mukaan ja moottoritiellä jo ajavat antavat tilaa rampilta tulijalle. Tärkeää käyttää vilkkua.
Jos kiihdytyskaista puuttuu, silloin on väistettävä motarilla ajavia, tämä on myös merkitty liikennemerkillä.
Jos kiihdytyskaista puuttuu, silloin on väistettävä motarilla ajavia, tämä on myös merkitty liikennemerkillä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Ihmettelyketju
En oikein ymmärrä juttua liittymärampin tilanteessa, lähes joka paikassahan on motarin mukainen rajoitus jo rampin alussa. Sensijaan erkanemisrampilla tilanne onkin usein epäselvä.vitikka kirjoitti:http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/ ... 314955/304
Korttiko hyllylle jatkossa vai nutamalla rampista moottoritielle? Taidan valita ensimmäisen.
En kyllä ole Suomessakaan kuullut tuosta reilusti aiemmin väistämisestä käytännössä annettavan sakkoja, olisikohan niin että jos sakkoja annettu ne on tullut varomattomasta kaistanvaihdosta eli väistämisestä vaarallisesti liian lähelle vasemmalla kaistalla olevan eteen.viggen kirjoitti:Vai sakot kaistan vaihdosta, ihme jos sattuu kolareita? Ruotsissa käytäntö tämä, jos on kiihdytyskaista (n. 400m) niin silloin vauhti sovitetaan muun liikenteen mukaan ja moottoritiellä jo ajavat antavat tilaa rampilta tulijalle. Tärkeää käyttää vilkkua.
Jos kiihdytyskaista puuttuu, silloin on väistettävä motarilla ajavia, tämä on myös merkitty liikennemerkillä.
Re: Ihmettelyketju
Tuossahan se ongelma onkin. Kun Suomessa ei ole järkeä, yleistämistä eikä vakiintunutta tapaa virkamiesten mielestä. Se yksi harvinainen ramppi, josta kyltti puuttuu ja virkaintoinen poliisiauto perässä, niin Turbosaabilla on se 135 lasis 80 alueella... Ja kortti lähtee 30 ylityksestä? Eikä sitä välttämättä itse edes tiedosta, kun sehän on jo se oletus, että siinä rampilla on aina ollut se 120 lätkä, kuten se nyt kaikkialla muualla olisikin.wesku kirjoitti:lähes joka paikassahan on motarin mukainen rajoitus jo rampin alussa.
En ole kuullut, että kukaan olisi sakkoa saanut kummastakaan, ylinopeudesta rampilla tai väistämisestä vasemmalle, mutta ainakin 2005 autokoulussakin sitä taottiin päähän, että niitä rampilta tulevia ei väistetä. Ja tasaisin väliajoin sitä on nähnyt eri lehtien kysytään-palstoilla yms.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
Liikenne ei ainakaan tule sujuvaksi, jos esim. 50 tonnin rekkaa ei päästetä rampilta motarille. Se tukkii rampin ja aiheuttaa vaara tilanteen kun kestää aikaa ennekuin pääsee vauhtiin motarilla.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Ihmettelyketju
Niitä rampilta tulevan väistäjiä on paria vaihtoehtoa, toinen katsoo peileihin, sivulle, kenties vähän lisää kaasuakin ja "väistää" vasemman kaistan kautta. Toinen taasen peileihin katsomatta pukkaa kipponsa samaa 75km/h, 120 rajoituksella vasemmalle kaistalle ja rupeaa suorittamaan kilometrien kestävää siirtymää takaisin oikealla kaistalle, rekan vierellä, välittämättä taakse kertyneestä 20 auton jonosta. Helpompaa on autokoulussa opettaa olla väistämättä, koska oma ajettelu tässä maassa on kielletty aikoja sitten.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Ihmettelyketju
Uskokaa nyt suosiolla: kaikkinainen liikenteen sujuvoittaminen on KIELLETTY ![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Ihmettelyketju
No periaatteessahan sellaista tilannetta ei pitäisi tulla, että kolmion takaa rampilta tulevaa joutuisi väistämään (tai antamaan tilaa) ohituskaistalle. No raskas liikenne olkoon poikkeus. Mutta kun se on sen rampilta tulevan tehtävä sovittaa nopeus muuhun liikenteeseen nähden, jotta voi liittyä moottoritielle. Moottoritiellä ajava voi sujuvoittaa liikennettä pitämällä kunnon turvavälin, johon rampilta tulija mahtuu. Ei siinä tarvitse ensimmäisenä kaistaa vaihdella. Poikkeustilanteet ovat sitten erikseen, mutta muutenkin voi normitilanteessa sitä liittymistä sujuvoittaa kuin kaistaa vaihtamalla.
Täällä Oulussa tuo on pahemman luokan ongelma, kun kiihdytyskaistat ovat keskustan läheisyydessä säälittävän lyhyitä. Käytännössä saat yhden mahdollisuuden koittaa liittyä moottoritielle. Ja jos joku ilkeä ihminen vetää välin kiinni, niin kaista ei riitä toiseen yritykseen jos vauhtia on se moottoritienopeus. Siksi moni vetää selkeää alinopeutta rampilla, ja se vaikeuttaa tilannetta entisestään. Mutta on se kiva vetää satanen lasiin kun moottoritiellä on itsepintainen lyhytvälinen jono ja kiihdytyskaistan loppu häämöttää jo. On vähän pakko rikkoa lakia ja antaa tietä välillä, tai muuten alkaa kiihdytyskaistalla jarruttelu, josta voi tulla pahempaakin kolaria.
Täällä Oulussa tuo on pahemman luokan ongelma, kun kiihdytyskaistat ovat keskustan läheisyydessä säälittävän lyhyitä. Käytännössä saat yhden mahdollisuuden koittaa liittyä moottoritielle. Ja jos joku ilkeä ihminen vetää välin kiinni, niin kaista ei riitä toiseen yritykseen jos vauhtia on se moottoritienopeus. Siksi moni vetää selkeää alinopeutta rampilla, ja se vaikeuttaa tilannetta entisestään. Mutta on se kiva vetää satanen lasiin kun moottoritiellä on itsepintainen lyhytvälinen jono ja kiihdytyskaistan loppu häämöttää jo. On vähän pakko rikkoa lakia ja antaa tietä välillä, tai muuten alkaa kiihdytyskaistalla jarruttelu, josta voi tulla pahempaakin kolaria.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Ihmettelyketju
^Oulun rampeissa saa kyllä 1200 Ladaa polkea ihan tosissaan kun motarille on tulossa. Kokemusta on ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Ihmettelyketju
^Lisätään yhtälöön talvi ja liukas, niin lyhyet kiihdytyskaistat on sieltä ja äärimmäisen syvältä.
Oma ihmettely: miksi jäätelöä myydään tilavuusyksiköissä, kun se on niin huokoista että massayksiköissä myyminen olisi reilumpaa? Kun litraan jäätelöä lisää sopivasti maitoa, kaakaota ja banaania, saa oikein maukasta pirtelöä vajaan litran. Joku ei yhtälössä täsmää
.
Oma ihmettely: miksi jäätelöä myydään tilavuusyksiköissä, kun se on niin huokoista että massayksiköissä myyminen olisi reilumpaa? Kun litraan jäätelöä lisää sopivasti maitoa, kaakaota ja banaania, saa oikein maukasta pirtelöä vajaan litran. Joku ei yhtälössä täsmää
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Aina kaikki sanoo (myös minä), et kaikki raha lykätään pk-seutulaisten lellimiseen, mutta joka kerta kun siä sukuloi, niin tämä ramppi laittaa v*tuttamaan
http://goo.gl/maps/TXv6f
Eli kiihdytyskaista -> tiukka 90 asteen mutka, joka oikeasti jyrkkä -> 25m kiihdytyskaista. Turus asiat noitten osalta paremmin. Ei sellasta ramppia tuu mieleen, josa ei Ladallaki pärjäis. Tosin pk-seudulla porukka kyl tuntuu väistävän yllättävän hyvin sinne vasemmalle kaistalle. Rikkovat siis lakia siellä kukkakehänsä sisäpuolella![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
http://goo.gl/maps/TXv6f
Eli kiihdytyskaista -> tiukka 90 asteen mutka, joka oikeasti jyrkkä -> 25m kiihdytyskaista. Turus asiat noitten osalta paremmin. Ei sellasta ramppia tuu mieleen, josa ei Ladallaki pärjäis. Tosin pk-seudulla porukka kyl tuntuu väistävän yllättävän hyvin sinne vasemmalle kaistalle. Rikkovat siis lakia siellä kukkakehänsä sisäpuolella
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09