F1 2014

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: F1 2014

Viesti Kirjoittaja Eski »

Renaultin mosassa on jotain pientä häikkää vielä -> http://www.iltasanomat.fi/formula1/art- ... pos=ok-nln

Uusien ja viime vuotisten koneiden soundivertailua ->
http://www.youtube.com/watch?v=z9OYmVw2QjA

Eski
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: F1 2014

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Onhan niissä eroa toki. Äänistä puheenollen, ei sovi unohtaa näitä: http://www.youtube.com/watch?v=gT36kC2pwAc

Mielestäni oikean F-ykkösen ääni. Jotenkin kuuluu yhteen V10:n laulu ja luistoneston rutinat 8)
M97CSB234EFM57001 RE85
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: F1 2014

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Hyvältähän nuo kuulostaa! Vaparit oli niinku hammaslääkärin pora, ja nyt kiertävät niin kuin formulamoottorien kuulukin. Huippukierrokset on pudonneet monta t:kierrosta. Vääntöä näyttäis olevan niin kuin Saabissakin...riittävästi :mrgreen:
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: F1 2014

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Joo, kierrokset on rajoitettu 15 tuhannen tasolle, mutta käytännössä maksimit on vielä reilusti alle.

Kyllä mä tykkään noista uusista äänistä. Turbo viheltää ja kaikenlaista muutakin soundia on mukana, vanhat kuulosti tosiaan lähinnä viritetyiltä moottorisahoilta.

Toki eihän mikään ole vielä voittanut vanhaa Matra V12 -mottia äänten suhteen...

http://www.youtube.com/watch?v=v9yhbiPC65U&t=20s
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: F1 2014

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Juu, arvon saabisteilla yhtenevät näkemykset fiiliksien suhteen. Jostain luin, että mersun äijä Toto Wolff oli sanonut, että nyt testeissä ei oteta maksimikierroksia irti, eli vain noin 10 000rpm. Eiköhän se laulu parane kun otetaan kaikki irti. Maksimivääntö on ilmeisesti jossain 10krpm tasolla kun koneesta ja erssistä otetaan kaikki irti.
M97CSB234EFM57001 RE85
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: F1 2014

Viesti Kirjoittaja Risto »

Kyllähän formula-auto voi kuulostaa hyvältä matalillakin kierroksilla: http://youtu.be/9jx8liUTCxU
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: F1 2014

Viesti Kirjoittaja haffu »

Pidetään nuo ilmavaivaisilta kuulostavat epätahtikoneet poissa, kiitos. 8)

Eipä kyllä uskoisi, että tässä BRM:n 16-sylinterisessä moottorissakin oli iskutilavuus lopulta vain 1,5l. Ja suunniteltu vuonna 1947! Ei tosin ollut mikään kestävin moottori, mutta imho parhaimpia F1-koneita soundeiltaan. Tosin eipä tämäkään lopulta vapaastihengittää ole. http://www.youtube.com/watch?v=rRNoRlLlsD8
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: F1 2014

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

^Tuossa oli kyllä asiallinen soundi :D
Voiman ääni , vaikka voimaa ei ookkaan...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: F1 2014

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^olihan siinä ~600 hevosta, tosin tuossa pätkässä motti kärsi lievistä sytkäongelmista.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: F1 2014

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Mutta se tärkein kysymys on saadaanko TV-grafiikkaan nyt ahtopainemittari. Sitä sitten seurataan kiihdytyksissä silmä tarkkana aivan kuten tien päällä Saabia polkiessa :lol:. Miehekkäät whoos! äänet kyllä kuuluu turbon spoolatessa muutamassa näkemässäni videopätkässä.

Renaultilla kuuluu olevan erittäin pahoja ongelmia tekniikassaan. Tulee mielenkiintoinen kausi, kun moottorin porsimisia nähtäneen entistä enemmän.

Minkä ihmeen takia nämä F1 1.6 turbot on V6-moottoreita? Miksei rivinelosia kuten WRC-puolella. Ei kai noilla lisäsylintereillä paljon saavuteta, kun moottorin iskutilavuus on näin pieni.
haffu kirjoitti: Eipä kyllä uskoisi, että tässä BRM:n 16-sylinterisessä moottorissakin oli iskutilavuus lopulta vain 1,5l. Ja suunniteltu vuonna 1947! Ei tosin ollut mikään kestävin moottori, mutta imho parhaimpia F1-koneita soundeiltaan. Tosin eipä tämäkään lopulta vapaastihengittää ole. http://www.youtube.com/watch?v=rRNoRlLlsD8
Vaikuttava äänimaailma. Niskavillat olisi pystyssä, jos tuota pääsisi ajelemaan tai edes livenä kuuntelemaan radan varrelle.

Edit: mitä helvataa. 1,5 litraa ja 16 sylinteriä?!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: F1 2014

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä ne lisäpytyt auttaa, saa hieman enemmän tehoa irti samasta tilavuudesta. Vähemmän massaa ja inertiaa per sylinteri, enemmän pakopulsseja jne.
Sen sijaan kulutuksen ja moottorin hinnan kannalta 4-sylinterinen on parempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: F1 2014

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Muistelisin niin että aluksi koneiden piti ollakin rivinelosia, mutta Ferrari pisti hanttiin. FIA sitten taipui lopulta.
M97CSB234EFM57001 RE85
Vastaa Viestiin