Aamen.Sami kirjoitti: Laiton auto on aina laiton auto. 300hv 900 on laiton ja se ei siis siitä miksikään muutu vaikka kuinka asiaa ajattelisi. Pointti just oli siinä että nykyihmiset oikoo ja soveltaa asioita itse. Päättävät toisin sanoen itse että mikä on heidän mielestään soveliasta liikenteeseen. Ja tämä on just se eka päätös jonka kuski tietoisesti tekee lähtiessään ajamaan. Vaikka kuinka olisi hyvä kuski ja ajaisi hiljaa eikä aiheuttaisi vaaraa muille on silti tuo ekan päätöksen kohdalla luistettu. Miksi?
Lentäjien täytyy olla joka asiassa huolellisia. Kaikki paperit täytyy olla kunnossa ja lentosuunnitelmat tehtyinä. Vaikka se tuntuisikin tyhmältä ei lentäjät yleensä luista tyhmimmistäkään asioista. Kuitenkin kyseessä on sama asia. Kuljettavat yleisessä ilmatilassa kulkuneuvoa, jossa kyyditään ihmisiä ja ilmatilaa voi käyttää muutkin.
Pelti rytisi Kalajoen suunnalla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Hmm. Sen verran tuohon että siinä BMW:ssä on ehkä ne huonot puolet sekä autosta että MP:stä. Nimittäin mp:n "epämukavuus" mutta kuitenkin auton suorituskyky (ok, lievästi piristettynä.) No pääsee sillä tietysti fiilikseen siinä mielessä että peltoaukean ohi ajaessaan tulee se p*skanhaju nokkaan paremmin kuin ehkä autossa jossa on raitisilmasuodatin.Henkka #2283 kirjoitti: "moottoripyöristä paras, BMW"
9000CS 2,3
Nimenomaan:)JouniCSE kirjoitti:
Aamen.
Klubin säännöissä seisoo:
Tätä ajan takaa. Näitä autokerhoja on suomessa useita. Useimmilla on nettifoorumit. Nuoria ja vanhoja harrastajia. Kaikilla foorumeilla autokerhot yleisesti hyväksyvät monia asioita:2. Tarkoitus
Yhdistyksen tarkoituksena on koota Suomen Saab-harrastajia, pyrkiä säilyttämään Suomen Saab-autokanta, toimia liikennekulttuurin ja liikenneturvallisuuden edistämiseksi, kehittää taitavia ja vastuunsa tuntevia autoilijoita.
- On ok kisailla liikenteessä ja lähteä valoista voittaakseen vierusautoilijan. Jos volvo tai bemari ärsyttää sille voi näyttää perävaloja.
- Autoja saa muutella tehon lisäämiseksi. Se ei ole iso rikos jos kuski tietää mitä tekee.
Kuinka 18 vuotiaista nuorista opetetaan vastuunsa tuntevia autoilijoita? Kaverilla on netissä kuvia uusista potuista, välijäähyistä ja virisoftista. Kaikki sanovat että se on ihan ok eikä siinä lakia pahasti rikota.. Ongelma tulee siinä vaiheessa kun näitä kavereita on paljon. Ei siis kenenkään yhden harrastajan raketista välttämättä mitään vaaraa ole.
Citroen C5, OG900t16
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Kohta aletaan tappelemaan tosissaan
Katsastuksestahan tämä lähtee ja tiedän ite katsovani paljonkin sormien läpi katsastuksissa tollasia..ja niin tekee monet muutkin, ja loppukädessä katsastusasema on vastuullinen hyväksyessään ja muutoskatsastaessaan puutteellisen tai laittoman auton. Mutta taas tullaaan resurssien pulaan ja tohon rajan vetämiseen. Useimmat vakioahdetut nimittäin ylittää annetut tehot mittauksessa. Ja joo tiedän että riippuu mittauksesta ja olosuhteista ja kaikesta mutta periaatteessa..ja optimaalisia mittaus oloja on vaikea järjestää.
Ja sen verran olen onnettomuustutkinnassa ollut osallisena että ei suomessa hirveän montaa tapausta ole missä auton laiton modifikaatio olisi onnettomuustilanteessa johtanut jatkotoimenpiteisiin, yhden mersun muistan...dieselin, josta evättiin korvaus koska 200d mersulla ei olisi voinut ajaa noin 250km/h puuhun jolloin tehonlisän katsottiin aiheuttaneen onnettomuuden.
Katsastuksestahan tämä lähtee ja tiedän ite katsovani paljonkin sormien läpi katsastuksissa tollasia..ja niin tekee monet muutkin, ja loppukädessä katsastusasema on vastuullinen hyväksyessään ja muutoskatsastaessaan puutteellisen tai laittoman auton. Mutta taas tullaaan resurssien pulaan ja tohon rajan vetämiseen. Useimmat vakioahdetut nimittäin ylittää annetut tehot mittauksessa. Ja joo tiedän että riippuu mittauksesta ja olosuhteista ja kaikesta mutta periaatteessa..ja optimaalisia mittaus oloja on vaikea järjestää.
Ja sen verran olen onnettomuustutkinnassa ollut osallisena että ei suomessa hirveän montaa tapausta ole missä auton laiton modifikaatio olisi onnettomuustilanteessa johtanut jatkotoimenpiteisiin, yhden mersun muistan...dieselin, josta evättiin korvaus koska 200d mersulla ei olisi voinut ajaa noin 250km/h puuhun jolloin tehonlisän katsottiin aiheuttaneen onnettomuuden.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Hankala noita viritysasioita on kenenkään muun valvoa kuin auton omistajan itse. Rajanveto riippuu täysin asenteesta ja ympäristöstä jossa on asenteensa oppinut.
Monissa lajeissa on selkeät rajat ja nollatoleranssi harrastajayhteisön puolesta, mutta autopuolella kerhot on enemmän tai vähemmän vaisuja yleensä yhtään minkään suhteen, jonka vuoksi harrastajilla ei ole yhteistä käsitystä ja tuo asenne/kulttuuri muovautuu vapaasti. En itse näe yhtään syytä, miksi autopuolella pitäisi olla löysempi asenne. Muistaakseni tilastollisesti suurin syy nuorison kolareihin on liian suuret nopeudet ja kovin usein puutteellisessa kunnossa oleva auto.
Eikä tästä kannatta tappelua virittää:) Tiedän että tämmöisiä asioita ei yksi toisinajattelija miksikään muuta:)
Monissa lajeissa on selkeät rajat ja nollatoleranssi harrastajayhteisön puolesta, mutta autopuolella kerhot on enemmän tai vähemmän vaisuja yleensä yhtään minkään suhteen, jonka vuoksi harrastajilla ei ole yhteistä käsitystä ja tuo asenne/kulttuuri muovautuu vapaasti. En itse näe yhtään syytä, miksi autopuolella pitäisi olla löysempi asenne. Muistaakseni tilastollisesti suurin syy nuorison kolareihin on liian suuret nopeudet ja kovin usein puutteellisessa kunnossa oleva auto.
Eikä tästä kannatta tappelua virittää:) Tiedän että tämmöisiä asioita ei yksi toisinajattelija miksikään muuta:)
Citroen C5, OG900t16
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Tavallaan joo, mutta suuren osan näistä helpoilla laittomilla tehoilla varustetuista autoista saisi pois katsastusvalvonnalla. Eihän jokaista autoa tietenkään voi tuntea mutta silti mahdollisuus olisi saada valvonnalla paljon pois, saataisiin tiellä liikkuvat laittomat moottorin vaihdot pois ja tällaset räikeät tapaukset, toki aina pystyy kusettamaan kun oikein yrittää..
Musta tärkeempää kun paasata laittomista tehoista olisi keskittää valvontaa vaikka rengas puolelle...
Musta tärkeempää kun paasata laittomista tehoista olisi keskittää valvontaa vaikka rengas puolelle...
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Joo, ei asia tosiaankaan ole mustavalkoinen. Nykyisellään nuorison päämielenkiintona on se että autossa on riittävästi tehoa ja toinen on että autolla täytyy aina kiihdyttää muista ohi.moonlight-tuning kirjoitti:
Musta tärkeempää kun paasata laittomista tehoista olisi keskittää valvontaa vaikka rengas puolelle...
Jos noista toisen saisi vaikka vaihdettua huoleksi hyvistä renkaista joutuisi nuori kenties päättämään että pistääkö karkkirahansa virisoftaan vai renkaisiin.
Yksikään autokerho suomessa ei kuitenkaan vielä tämmöisessä asenneohjaamisessa onnistu tai edes yritä. (olenkos muka selannut kaikkien autokerhojen foorumeita läpi? en...)
Citroen C5, OG900t16
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 88
- Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
- Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola
Monesti vaan tuntuu olevan niin, että itsensä hengiltä ajavat nuoret tekevät tekonsa sitten ihan tavallisilla halvoilla autoilla. Perus 1.6 litraisellakin saa kelattua sitä vauhtia riittävästi. Ei siihen mitään yyber laitonta viripeliä tarvitse, että henki lähtee.Sami kirjoitti: Muistaakseni tilastollisesti suurin syy nuorison kolareihin on liian suuret nopeudet ja kovin usein puutteellisessa kunnossa oleva auto.
Toisekseen veikkaisin useamman mieluummin ihan laillisesti viritetyllä autolla ajavan mikäli nykyisellään se olisi lain puitteissa järkevästi mahdollistettu (otetaan vaikka nämä vähäpäästöiset autot esimerkiksi). Ihmiset tuppaavat jättää noudattamatta lakeja, jotka ovat heidän oikeustajuaan vastaan eli suomeksi sanottuna päin helvettiä. Jos valtava osa autoilijoista pitää asiallisesti hoidettuja laittomia virityksiä hyväksyttävänä, niin voisi pohtia onko vikaa enemminkin siinä lainsäädännössä.
Offtopikkiahan tämä on. Omalta kohdaltani pahoittelen. En noissa huomioissani pyrkinyt kärjistämään autojen virittämiseen tai liikenteessä kilpailuun ja siitä kertomiseen foorumeilla, vaan yritin painottaa sitä että nykyisellään ei kenelläkään taida olla mahiksia vaikuttaa yleisiin asenteisiin. Edes autokerhoilla jotka sääntöjensä puolesta ovat jonkin tarkoituksen omaavia yhdistyksiä.
Jätänpä kuitenkin ettei aihe karkaa pidemmälle. Harmillinen tapaus kaikille osapuolille toi kälviän kolari. Nuori kaveri pilasi elämänsä saadakseen vähän polttaa nakkia huoltsikan pihassa ja tappoi kaupanpäälle poliisimiehen, jonka hommia olis ollut kaverin kiinniottaminen..
Jätänpä kuitenkin ettei aihe karkaa pidemmälle. Harmillinen tapaus kaikille osapuolille toi kälviän kolari. Nuori kaveri pilasi elämänsä saadakseen vähän polttaa nakkia huoltsikan pihassa ja tappoi kaupanpäälle poliisimiehen, jonka hommia olis ollut kaverin kiinniottaminen..
Citroen C5, OG900t16
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Ironisinta tässä on se, että poliisilla oli tarkoitus puhutella kuskia ja antaa varoitus tuon kumin polton takia. Kyllä se vaan on parempi pysähtyä ja kuunnella mitä "jerrycottoneilla" on asiaa.
Mies tekee, mies vastaa.
Mies tekee, mies vastaa.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
-
- "Aero"
- Viestit: 431
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
- Paikkakunta: Vaasa
Ei vaan taida puhuttelu ja varotuksen antaminen riittää jos on 3 promillea veressä.Olli Kinaret kirjoitti:Ironisinta tässä on se, että poliisilla oli tarkoitus puhutella kuskia ja antaa varoitus tuon kumin polton takia. Kyllä se vaan on parempi pysähtyä ja kuunnella mitä "jerrycottoneilla" on asiaa.
Mies tekee, mies vastaa.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Verestä kai ei vielä ole tietoa..Puhallutuksessa tuo 3,02 promillea.olli9000CDturbo kirjoitti:Ei vaan taida puhuttelu ja varotuksen antaminen riittää jos on 3 promillea veressä.Olli Kinaret kirjoitti:Ironisinta tässä on se, että poliisilla oli tarkoitus puhutella kuskia ja antaa varoitus tuon kumin polton takia. Kyllä se vaan on parempi pysähtyä ja kuunnella mitä "jerrycottoneilla" on asiaa.
Mies tekee, mies vastaa.
Anyway, olisi poliisit varmasti kuitenkin tuon huomannut/haistanut jos jamppa olisi pysähtynyt kuuntelemaan saarnaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Täysin arvailuahan tämä on, mutta voiko siitäkään näin faktapimentoinen olla täysin varma, ettei tuo ryypiskely ole tapahtunut tuon takaa-ajon aikana?olli9000CDturbo kirjoitti:Ei vaan taida puhuttelu ja varotuksen antaminen riittää jos on 3 promillea veressä.Olli Kinaret kirjoitti:Ironisinta tässä on se, että poliisilla oli tarkoitus puhutella kuskia ja antaa varoitus tuon kumin polton takia. Kyllä se vaan on parempi pysähtyä ja kuunnella mitä "jerrycottoneilla" on asiaa.
Mies tekee, mies vastaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87