TOPIC: muuta keskustelua

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: TOPIC: muuta keskustelua

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: TOPIC: muuta keskustelua

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Aika paljon sattunu noita nuorten kolareita nyt viimeviikkoina :roll:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TOPIC: muuta keskustelua

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuinkas kauan pitäisi 2k-autolakan kuivua ennenkuin auton saa lykätä ulos näillä keleillä?
Siis kyseessä siis rojekti-99, ja koetan saada maalit ja lakat päälle etuloksuihin(kin) nyt viikonloppuna, mutta roju saisi lähteä ulkoilemaan asap. jotta Fiat pääsisi vuorostaan remonttiin.

Värimassa on niitä viherpiipero-vesivärejä, ja lakka on ihan oikeeta liukkarikamaa, ja siinä on kovetin erikseen... maalatessa lämpötila on nostettu hieman vajaaseen 20 asteeseen, mutta sitten maalauksen jälkeen 8eli kun lisälämmittimen sammuttaa) laskee johonkin 13-15 asteeseen, eli käytännössä kuivuminen tapahtuisi siinä maks. 15 asteessa, ja kait suht pienessä ilmankosteudessa. Voiko auton työntää ulos jo esim 24h jälkeen, vai vaatiiko vieläkin pidempää kuivumista?
Joo tiedän että kuivuminen kestää kaikenkaikkiaana jopa 2 viikkoa (tai kuukautta), jotta on ihan oikeasti kuiva ja kova läpi asti, mutta aiheuttaakohan esim yöpakkanen jotain probleemia lakkapinnalle josta vielä haihtuu liuottimia tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: TOPIC: muuta keskustelua

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

"Viestiketjun poistamiseen liittyi muitakin asioita joten case closed."

Huolestuttava suunta tämän palstan ketjujen sulkemisessa. Mitkä olivat ne muut asiat?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: TOPIC: muuta keskustelua

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Henkka #2283 kirjoitti:"Viestiketjun poistamiseen liittyi muitakin asioita joten case closed."

Huolestuttava suunta tämän palstan ketjujen sulkemisessa. Mitkä olivat ne muut asiat?
Niinpä. Ei se ketju mielestäni muutenkaan mitenkään vähemmän hyödyllinen ollut, kuin mikään muukaan täällä offtopic-alueella. Muutenkin aika hankala määritelmä/vaatimus, aika viihtellisiähän nuo kaikki ketjut tuppaavat olemaan.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: TOPIC: muuta keskustelua

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Foorumin säännöissähän mm. määritellään avatarin koko sekä allekirjoituksen pituus. Niin ja.. ai niin, eihän siellä muuta sitten kerrotakaan. :lol:
On kyllä huonoiten perusteltu sulku ikinä. Jos asiaan liittyy sitä jotain kuuluisaa "muutakin", niin luulisi löytyvän jotain kiinnostusta perustella asia. Mutta eipä ilmeisesti. Kai sitä omaa mutuaan on vähän hankala perustellakaan mitenkään fiksusti.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TOPIC: muuta keskustelua

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jahans, näemmä pitää tehdä kaikki taasen itse, eli varaajan hitsautus meni totaalisen perseelleen.... no ei siitä sen enempää, mutta varmaan yksi tai kaksi iltaa menee jotta saa dremelöityä irti nuo ammattimiehen hitsausvuorikraaterit, ja jotta pääsee itse hitsaamaan laitteen kuntoon.

Pitäisi rosterista lämminvesivaraajaa siis nyt hitsata, laitteena Super Kempomat, ja kaasuna hiilidioksidi, kuinkas tuo tehdään?
Siis jokin mahdollisimman pieni 0.8mm:n rosterikerä koneeseen, ja sitten vaan hitsaa menemään?
Joo tiedän että pitäisi olla argonia, koneessa tefloninen lankajohdin, jne, mutta jos haluaa vaan tehdä yhden homman, niin luulisi onnistuvan ihan ok teräsjohtimella ja hiilarillakin?

Onko mitään tietoa mistä sitä äärettömän halpaa rosterilankaa saisi hankittua lauantaina pk-seudulta, tai kehyskunnista?

(oikeastaan tää kuuluisi mikä **tuttaa -ketjun alle, mutta olkoon nyt täällä, vaikka kin harmitus on melkoinen, kun varaaja vuotaa edelleen, ja se on just saatu asennettua takaisin paikoilleen).

Varaajan rosteripöntön materiaalivahvuus on jotain millin luokkaa, eli olisi voinut itsekin kokeilla puikkokoneella (ohuella puikolla), olisi saattanut onnistuakin hyvin, näemmä ihan kaikki pitää aina tehdä itse).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TOPIC: muuta keskustelua

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niin onko forumilla hitsareita, tai alasta jotain ymmärtäviä, eli nyt on hankittuna 1kg:n kerä rosterilankaa paksuudeltaan 0.8mm, ja sillä olisi tarkoitus hitsata rosteria käyttäen suojakaasuna hiilidioksiidia, onko tuhoon tuomittu yritys, eli kannattaako kokeillakaan, vai suosista korkata kaljapullo ja ostaa maanantaina uusi varaaja tilalle? :D
(Tai sitten lainata jostain argon-seospullo mittareineen) Mitä tapahtuu kun hitsaa rosteria rosterilangalla, ja kaasuna ei ole argonia, vaan hiilidioksiidia, rääkii, hapettuu liian nopeasti, tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TOPIC: muuta keskustelua

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti:Onhan työllä takuu, ainakin silloin kun hitsaaja on liikkeenharjoittaja ja kuitilla tehty työ.

Ai niin: Jos kyseessä on eräs foorumilainen, niin takuuthan ovat homojen hommia.
Ammattilainen oli, teki kuitilla, ja mainitsi että työllä on takuu (eli jos varaaja vuotaa niin hitsaa ilmaiseksi korjaushitsauksen), eikä ollut (tietääkseni) forumilainen.
Hitsisaumaa nyttemmin tarkemmin tutkineena päätin että ehkä teen kuitenkin koko homman itse uudestaan, eli dremelillä hitsivuoret veke, ja uutta saumaa tilalle.... kun ammattilaisjälkeä huonompaan lopputulokseen on nimittäin aikas vaikea päästä :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: TOPIC: muuta keskustelua

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

ng900aero kirjoitti: Ammattilainen oli, teki kuitilla, ja mainitsi että työllä on takuu (eli jos varaaja vuotaa niin hitsaa ilmaiseksi korjaushitsauksen), eikä ollut (tietääkseni) forumilainen.
Hitsisaumaa nyttemmin tarkemmin tutkineena päätin että ehkä teen kuitenkin koko homman itse uudestaan, eli dremelillä hitsivuoret veke, ja uutta saumaa tilalle.... kun ammattilaisjälkeä huonompaan lopputulokseen on nimittäin aikas vaikea päästä :D
Tuli tuommoinen ajatus vain, kun epäilen hieman tuota rosterilankaa ja normikaasuyhdistelmää. :) Itse en kuitenkaan ole hitsari, joten mutua tulee taasen...

Elikkäs se vuotaa sauman kohdalta? Eikö siihen voisi vain vetäistä puikolla uuden sauman päälle? Reilulla virralla puikkokone sulattaa tavaraa hyvin. Materiaalivahvuuskaan ei olisi ongelma. Lisäksi rosteripuikot tuntuu palavan normaalia puikkoa tasaisemmin? Liekkö ihan hassu ajatus, mutta menkööt.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: TOPIC: muuta keskustelua

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mitenkä se vuotaa? Tihkuu vai lorisee?

Tihkuvan sauman voi saada korjattua ihan pysyvästi meisselillä ja vasaralla. Paikanna huokosen, josta tihkuu ja annat sille lekaa meisselin kanssa, huokonen menee tod.näk. umpeen... paitsi jos kyseessä on joku giganttinen kuona kraateri niin sitten alkaa vuotamaan tosissaan. Kyseessä ei edes ole mikään ranetus vaan ihan normioperaatio tihkuville huokosille.

Ainoa ongelma tuossa on piste- ja rakokorroosiot, joista kirjoittelin tuolla vitutusketjun puolella... on aivan yksi lyhdynvälke miltä sauma näyttää päälle kunhan se on siltä puolen missä korroosio tapahtuu mahdollisimman nätti ja tasainen. Jos meinaat saada aikaiseksi pysyvän korjauksen niin yhteet pitää irroittaa kokonaan ja hitsata uudestaan kiinni kieli keskellä suuta.

Varmaan kannattaa alkaa katselemaan varaajatarjouksia sillä silmällä...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: TOPIC: muuta keskustelua

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Tuosta hitsausasiasta vielä, eli tuontapaisissa asioissa pitäisi mig/tig saada suojakaasu myös sisäpuolelle. Muutoin ei tule kestämään hyvin ja peruskaasulla saa kyllä hitsattua mutta sauman kestävyys luokkaa purkka. Puikon hyviä puolia tässä tapauksessa on, että suojakaasua ei tarvita sisälle. Tuo kannattaa huomioida ilmeisesti myös putken hitsauksessa.

Juttu ei perustu omaan tietoon, vaan kysyin tuossa kaverilta äsken. :) Eli puikolla tai sitten uusi varaaja! Itse vetäisin puikolla, tai tekisin kuten edellä mainittiin.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TOPIC: muuta keskustelua

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jees, hiilidioksidilla hitsaus onnistui kaasun puolesta ihan ok, ja saumasta tuli erittäin kova, hyvä kun rälläkällä saisi sitä edes hiottua.
Sensijaan laippa, jossa on vastukselle sisäkierteet, on jotain ihme metallia joka ei hitsaannu riittävän kunnolla, siksi varmaan ammattilainenkaan ei saanut saumaa onnistumaan. Jotenkin kummallisesti hylki hitsausta, kunnes laittoi ihan valtavan isot hitsausvirrat, ja siltikin jäi epävarmaksi oliko tarttunut salettiin kunnolla siihen laippaan. Itse rosteriseen pönttöön lanka paloi loistavasti, olisikohan se laippa jotain eri seosta, jos olivat todenneet rosterin olevan turhan pehmeää metallia suht ohutseinämäiseen sisäkierteelliseen laippaliitokseen tms.

Laippa ei ollut alunperin hitsattu, vaan näemmä prässätty pöntön pohjaan, ja liitoskohdassa oli kartio, joka ei sitten ollutkaan riittävän tiivis.

No taidan hakea uuden varaajan, vaikkakin sauma ehkä saattaisi nyt olla tiivis, niin rupesi vaan mietityttämään sen kestävyys tulevaisuudessa, kun ollaan tupaakin myymässä, niin ei viitsisi alkaa maksamaan seuraavien omistajien vesivahinkoja, jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TOPIC: muuta keskustelua

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jos Tipo4-projekti ois saanu jatkuu pidempään ni oiskohan tonnariin saanu tälläsen kohtuu kiinnostavan vaparin. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Re: TOPIC: muuta keskustelua

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Tietäisivätköhän kuuppamiehet (tai naiset) onko nykyään mistään saatavissa 15" 145 65 renkaita, tuttava tarvitsisi sellaisia erääseen työkoneeseen, myös 155:set saattaisivat mahtua pyörimään.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Vastaa Viestiin