Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

core2 kirjoitti:Se mikä ihmetyttää on tää joka on vikana tossa turvallisuus listassa eli Mäkilähtöavustin??.
Nytkö törmäsit ensimmäisen kerran myynti-ilmoitukseen jossa on väärää tietoa?!
Katseleppa tovi blocketia, niin siellä on diesel-nelivetosaabeja (9-3/og9-5), ana myy takaveto-femmaa yms..

Enemmän sellaiset ihmetyttää, kuin mäkilähtöavustimeksi mainittu varuste, joka nyt sattuu olemaan automaatti. Ne kun harvemmin lähtee valumaan taaksepäin.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja core2 »

Ei tässä muut niinkään ihmetytä kuin tuo Mäkilähtöavustin se oli se jonka kuulin ekaa kertaa suomenkielellä "Hill holder'in" olemassa olosta olen kyllä tietoinen manuaali laatikoihin kuten citikassa esim. ja toimii sähköisenä jarruna muutaman sekunnin ajan.
En ole kuitenkaan kuullut sen olevan tarpeellinen automattilaatikollisessa autossa, mutta oppia ikäkaikki.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Mulla oli B8 Audissa Hold Assistant -nimellä tuo toiminto. Se oli kyllä pirun kiva etenkin kaupunkiajossa (Lahden mäkivaloissa erityisesti) ja alamäkeen olevissa valoissa rokkaa automaatissakin (sekin on koettu, vaikka mulla oli manuaali). Tuo on toinen niistä asioista, joita Audista jäi ikävä (toinen on sadetutka, jota mulla ei 9-3:ssa ole, mutta sen ikävä on onneksi paljon pienempi).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

ippe kirjoitti: Ongelmahan on juuri siinä että hätävilkuilla kerrotaan ettei olla liikkumassa mihinkään suuntaan, kun laitat hätävilkut päälle ja alat liikuttamaan autoa, niin kerrot muille että olet paikallasi ja kuitenkin liikut...
Aivan. Tiedostan kyllä pointtisi. Mutta millä itse ilmoittaisit poikkeavasta käyttäytymisestä muille tienkäyttäjille jos ei autossa ole majakoita? Majakat olisi hyvät olla jakareissakin. Silloin pystyisi antamaan lisäinformaatiota vielä niillä vilkuilla mihin suuntaan on pyrkimässä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ihmetyttää, että miten kytkimen vaihto, alustan puslaremppa, termarin uusinta, jarrulaikat ja pari tiivistettä, jokunen konepellin merkki sekä iskarit voi kustantaa yli kymppidonan? Noh, onneks bemua ei tartte korjaa, vähän vaan huoltoa ja menovettä tankkiin :D
http://www.nettiauto.com/bmw/540/4335562
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja arvi »

ippe kirjoitti:
Uitukki kirjoitti:
ippe kirjoitti:Mä olen pitkään ihmetellyt kuorma-auton kuljettajien tapaa laittaa nelivilkut päälle ennen peruuttamista, mikä ihme siinä on vaikeaa ymmärtää että nelivilkut laitetaan päälle vain kun auto pysyy paikallaan...
Itse ajan jakeluautoa ja hätävilkkuja joutuu käyttämään jos joutuu ajamaan liikennesäännöistä poikkeavasti kun ei ole majakoita katolla. Eipä oikein ole autossa muuta varustetta jolla varottaisi kanssaliikkujille että nyt joudutaan käyttäytymään poikkeavasti.


Itse ihmettelen että miksi pitää jostain nurkan takaa luikkia sinne kuorma-auton perän taakse kun pakkipiippari alkaa piippaamaan.

Ongelmahan on juuri siinä että hätävilkuilla kerrotaan ettei olla liikkumassa mihinkään suuntaan, kun laitat hätävilkut päälle ja alat liikuttamaan autoa, niin kerrot muille että olet paikallasi ja kuitenkin liikut...
Itsekkin töissä käytän majakoita ja hätävilkkuja kuormaa purkaessa ilmottamaan muille että täällä ei kaikki liiku liikennesääntöjen mukaan. Pakittaessa pakkivalojen lisäksi alkaa vilkkua vetäjän persiissä keltaset strobot ja pakkisummeri huutamaan mitkä ei omien kokemusten mukaan ole hidastanu ketään henkilöautoilijaa tai kävelijää.. Eihän suurinta osaa kulkijoista kiinnosta minkään valtakunnan vilkkuvat valot minkä pitäis varoittaa asioista. Sokeana painellaan vaan menemään!
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Vaan antaako ne majakat ja hätävilkut muille tienkäyttäjille jotain ylimääräisiä velvollisuuksia, vai onko se poikkeavasti liikkuva lastinpurkaja virallisesti väistämisvelvollinen, jonka pitäisi vain sitkeästi (joskin usein epärealistisesti, mutta silti) odottaa riittävän vapaata hetkeä? Toki on kivaa, jos (ja usein kun) ihmiset ovat kohteliaita ja ymmärtävät, mutta onko siihen velvollisuutta?

Jos lastinpurkajan keltaiset vilkut antavat muille tienkäyttäjille "uusia" väistämisvelvollisuuksia, niin viittaus pykälään kiitos. Eipähän jää epäselväksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Joo kyllä se koneremonttiin menee vieläki varmemmin tuo oma T16:nen kun selvis se minkä tähe sammu ku lämpes. Kylmänä kävi heleveti hyvin, mutta sitte ku lämpes nii sytty "chek engine" -valo ja rupes käymää epätasasesti ja sitte ku nopeesti koitti rajottimelle niin hirveesti poltti putkessa ja savua putskautteli. Ei kierroksilla ollu yks pytty tulilla ilmeisesti, tai sitte kipinän hävitti...mutta sitte taas tyhjäkäynnillä kuulosti olevan kaikki neljä tulilla.. :roll: Noh, kyllä se selvii aikanaan kun rupee uusimaan osia.

Ensin pittää koneremppaa harjotella tuolla uuvemmalla tulokkaalla, vaparisaabilla, jotta mimmone homma se on niin sitte osais paremmin tehä tuon turbokonneen. :)

Kyllä näitä autorojekteja alkaa itellä olla liikaakin jopa ja työn puolesta ei viikolla kerkee paljo katellakkaan ja viikonloppukin saattaa olla lyhyt niin hitaasti etenee rojektit. :D Nytte pittää kelekkaa operoida tallissa ja sitte pääsee vasta jatkamaan Primerarojektia, jotta sais senkin ajokuntoon ja leimalle. Ja sitten vasta pääsee vaparisaabia purkamaan. :)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mr_Who kirjoitti:Joo kyllä se koneremonttiin menee
Sulje nyt kuitenkin ensimmäiseksi pois mahdolliset ja todennäköiset sytytys -ja polttoaineensyötön häiriöt. Jos siellä olisi oikein elimellistä vikaa kuten esim. venttiilivika tai vaikka männänrenkaita poikki niin ei se kävisi kovin hyvin edes kylmänä.
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Vaan antaako ne majakat ja hätävilkut muille tienkäyttäjille jotain ylimääräisiä velvollisuuksia?
Eivät periaatteessa mutta toivoisi että muut liikkujat osaisivat ottaa sen huomioon että se hätävilkut päällä peruuttava jakarikuski ei näe neljään suuntaan yhtäaikaa vaikka kuinka päätä pyörittelisi. Monesti vaatii kovaa tarkkaavaisuutta huomioida ahtaissa paikoissa kaikki kiinteät esteet ja sitä lisähaastetta hommaan tuopi nämä liikkuvat esteet jotka monesti päätä pahkaa syöksyvät peruuttavan kuorma-auton perän taakse. Jos ne hätävilkut ja/tai majakat vilkkuu se tarkoittaa oikeasti sitä että kuljettajan silmät ei joka sekunnilla ehdi joka paikkaan. Itsekin olen kuitenkin sitä mieltä että hätävilkkuja ei tule käyttää jos ne majakat on.
...odottaa riittävän vapaata hetkeä? Toki on kivaa, jos (ja usein kun) ihmiset ovat kohteliaita ja ymmärtävät, mutta onko siihen velvollisuutta?
Monet toitottavat sitä että pitäisi odottaa riittävän vapaata hetkeä. Samat ihmiset ovat sitten monesti kuitenkin naama punasena soittelemassa aspaan kun sen oman paketin odottelu venyy tuntikausiksi kun jakarikuski odottelee sitä riittävän vapaata hetkeä joka liikkeellelähdössä pahimmillaan sen vartin.
Jos lastinpurkajan keltaiset vilkut antavat muille tienkäyttäjille "uusia" väistämisvelvollisuuksia, niin viittaus pykälään kiitos. Eipähän jää epäselväksi.
Itse olen laiska etsimään pykäliä. Maalaisjärkeä toivoisin käytettävän monesti enemmän sen pykälien pilkunviilaamisen sijasta. Kerron esimerkin omasta työstäni. Itse jaan tavaraa enimmäkseen Rovaniemen keskustassa. Rovakadun loppupään yksisuuntaisella osuudella jako sujuu mutkattomimmin kevyenliikenteen väylälle pysäköimällä. Rovakadun päässä on liikennevalot joissa on todella lyhyet vihreät. Varsinkin perjantai-iltapäivänä on Rovakadun valoissa monesti pitkä jono autoja. Kadulle takaisin pääsy olisi toivotonta jos vain odottaisi ja odottaisi omaa vuoroaan. Tällaisessa tilanteessa pistän vilkun päälle "anomaan" josko joku antaisi tietä. Muutamia autoja yleensä menee ohi mutta aika pian yleensä löytyy kohtelias kuljettaja joka antaa tietää vaikkei laki sitä velvoitakaan. Näillä korkeuksilla on terve kohteliaisuus vielä aika hyvin kunniassa niin liikenteessä kuin muissakin kanssakäymisissä ilman että sitä on tarvinnut erikseen pykäliin kirjoittaa.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

arvi kirjoitti:Pakittaessa pakkivalojen lisäksi alkaa vilkkua vetäjän persiissä keltaset strobot
Nuo strobot on pirun hyvät.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Pilkun rakastelu tuolla toisessa topicissa
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Minuteman kirjoitti:
Mr_Who kirjoitti:Joo kyllä se koneremonttiin menee
Sulje nyt kuitenkin ensimmäiseksi pois mahdolliset ja todennäköiset sytytys -ja polttoaineensyötön häiriöt. Jos siellä olisi oikein elimellistä vikaa kuten esim. venttiilivika tai vaikka männänrenkaita poikki niin ei se kävisi kovin hyvin edes kylmänä.
Joo kyllähä se hyvä tutkia ensin, ettei sama vika toistu kun purkaa osiksi ja kasaa uusilla osilla. Suunnitelmissa on läpikäydä koko auto, mutta ajankohta ei ole sille vielä otollinen ja ajankohtainen. Osa-aluve kerrallaan arvelin mennä, ensin käyn koneen läpi, kun ihan tarpeeksi öljynen on alapuolelta.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Uitukki kirjoitti:Eivät periaatteessa mutta toivoisi että muut liikkujat osaisivat ottaa sen huomioon että se hätävilkut päällä peruuttava jakarikuski ei näe neljään suuntaan yhtäaikaa vaikka kuinka päätä pyörittelisi. Monesti vaatii kovaa tarkkaavaisuutta huomioida ahtaissa paikoissa kaikki kiinteät esteet ja sitä lisähaastetta hommaan tuopi nämä liikkuvat esteet jotka monesti päätä pahkaa syöksyvät peruuttavan kuorma-auton perän taakse.
Joo, en yhtään epäile etteikö hommassa olisi haastetta ja ongelmia, kunhan analysoin ihmisten käyttäytymistä ja sen ihmettelyä.
Uitukki kirjoitti: Jos ne hätävilkut ja/tai majakat vilkkuu se tarkoittaa oikeasti sitä että kuljettajan silmät ei joka sekunnilla ehdi joka paikkaan. Itsekin olen kuitenkin sitä mieltä että hätävilkkuja ei tule käyttää jos ne majakat on.
Toisaalta ne hätävilkut on tarkoitettu nimenomaan kertomaan, että ajoneuvo on jouduttu seisauttamaan paikkaan, jossa sen ei odoteta seisovan, on hyvinkin loogista että hätävilkullisen auton odotetaan seisovan eikä rynnivän päälle.
Tieliikennelaki 37§ kirjoitti: Suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jolloin kaikki suuntavalot vilkkuvat samanaikaisesti tai vuorotellen edessä ja takana, saa käyttää vain, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle.
uitukki kirjoitti:Monet toitottavat sitä että pitäisi odottaa riittävän vapaata hetkeä. Samat ihmiset ovat sitten monesti kuitenkin naama punasena soittelemassa aspaan kun sen oman paketin odottelu venyy tuntikausiksi kun jakarikuski odottelee sitä riittävän vapaata hetkeä joka liikkeellelähdössä pahimmillaan sen vartin.
Ma tietan. Jakelupalvelujen hintakin alkaa pakettia kohden olla eri sfäärissä, jos yhtä pakettia tarttee jakaa vartti, saatika ruuhka-aikaan tunti. Näiden seikkojen sekä työn mielekkyyden takia on tosiaan kiva, että niitä kohteliaitakin kuskeja löytyy päästämään sinne väliin, vaikka jakajalla väistämisvelvollisuus onkin. Ässävaihtoehtohan olisi, jos tällaiset(kin) tarpeet otettaisiin huomioon liikennesuunnittelussa ja rakentamisessa, mutta siitä lienee melko turha haaveilla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

aero kirjoitti: Toisaalta ne hätävilkut on tarkoitettu nimenomaan kertomaan, että ajoneuvo on jouduttu seisauttamaan paikkaan, jossa sen ei odoteta seisovan, on hyvinkin loogista että hätävilkullisen auton odotetaan seisovan eikä rynnivän päälle.
Jos me kuskiraukat joilla ei majakoita ole heittäisimme tämän laittoman hätävilkuttamisen pois epäilisin että ainakin läheltä piti tilanteet lisääntyisi jos emme varoittaisi muita liikkujia millään tavalla että joudumme toimimaan liikennesäännöistä poikkeavasti. Jos pitää valita lain noudattaminen vs muiden liikkujien turvallisuus valitsen jälkimmäisen. Uskon myös että ihmiset tajuavat että hätävilkuttava kuorma-auto voi myös liikkua. Sen verta paljon me kuljettajat tätä lakia rikotaan että se on varmasti iskostunut ihmisten mieliin.
Tieliikennelaki 37§ kirjoitti: Suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jolloin kaikki suuntavalot vilkkuvat samanaikaisesti tai vuorotellen edessä ja takana, saa käyttää vain, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle.
Hehheh. Tulihan se sieltä :lol:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin