Saab vs. Audi
Re: Saab vs. Audi
Kyllä mä ainakin silti A7:lla ajaisin . Perä on vähän alimittaisen oloinen kyllä. Onko A7:ssa samanlainen kahdessa osassa aukeava kontti kuin BMW:n 5-srj GT:ssä?
Jännä nuo A5:n eri mallit, jotkut on tosi linjakkaita, toiset taas kaikkea muuta vaikka saman mallisarjan sisällä. Combiperäinen A5 on kyllä linjakas.
Jännä nuo A5:n eri mallit, jotkut on tosi linjakkaita, toiset taas kaikkea muuta vaikka saman mallisarjan sisällä. Combiperäinen A5 on kyllä linjakas.
Re: Saab vs. Audi
Tuo GT bemari on toisaalta mielestäni rumimpia autoja tällä hetkellä markkinoilla.f-19 kirjoitti:Kyllä mä ainakin silti A7:lla ajaisin . Perä on vähän alimittaisen oloinen kyllä. Onko A7:ssa samanlainen kahdessa osassa aukeava kontti kuin BMW:n 5-srj GT:ssä?
Jännä nuo A5:n eri mallit, jotkut on tosi linjakkaita, toiset taas kaikkea muuta vaikka saman mallisarjan sisällä. Combiperäinen A5 on kyllä linjakas.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: Saab vs. Audi
Audin miinuksena on jakopää, koska se on hihnalla(ellei ole uudempiin muuttunut). Sen vaihto on järkyttävän työlästä ja kallista (jos teetättää muilla). Ainakin B6 korimallin a4:seen tarvitsee purkaa etupuskuri, jäähdytin, IC ym. rojua että pääsee vaihtamaan. Samaten polttimojen vaihto on suoraan takapuolesta, puolet autosta pitää purkaa että voi vaihtaa, näin siis edessä ja takana. Näin ainakin 2004 vuosimallin a4:ssa. Ja mielestäni punaiset mittarinvalot ovat erittäin häiritseviä pimeällä ajettaessa.
Nämä kokemukset koskevat: vm 2004 1,8t A4 audia. Ajanut sillointällöin verran ko. kulkineella.
Nämä kokemukset koskevat: vm 2004 1,8t A4 audia. Ajanut sillointällöin verran ko. kulkineella.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab vs. Audi
Ja pahimmillaan on ollut molemmat samassa koneessa, hihna etupäässä pyörittämässä imunokkia ja takapäässä ketjut nokkien välissä. Ja noissa koneissa on sitten nimenomaan nuo ketjut pettäneet ja naulanneet venttiilit männistä läpi yms. kivaa. :)Pakari kirjoitti:Audin miinuksena on jakopää, koska se on hihnalla(ellei ole uudempiin muuttunut).
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab vs. Audi
Eri moottoreissa on eri konstruktioita, eli kategorisesti ei voi sanoa että kaikki on hihnalla. En ole alan expertti, mutta audifoorumilta saisi varmaan tarkat tilastot. Omassa kulkineessa on ketju. Vaihtamisesta en osaa sanoa mitään, kun en noita itse tee. Polttimonvaihdot pitäisi kyllä olla joka autossa tehty niin, että ne voi kotikonstein tehdä vaikka tiellä. Tästä muistaakseni on tulossa joku EU-direktiivikin, nyt kun kurkkujen käyryyden mittauksesta on luovuttu.Pakari kirjoitti:Audin miinuksena on jakopää, koska se on hihnalla
Tämä on mielenkiintoinen ja täällä useasti esiin nouseva argumentti. Ensinnäkin tuokin vaihtelee (vuosi-)mallista´riippuen: itselläni on punaista vain matkamittarissa. Toiseksi jostain syystä kaikissa paikoissa, joissa halutaan säilyttää pimeänäkö, on vallitseva valo punaista. Jostain syystä sotateollisuudessa globaalisti suositaan punaista vihreän tilalla, eikä se nyt varmaan johdu siitä, että VAG-konserni omistaa senkin.Pakari kirjoitti:Ja mielestäni punaiset mittarinvalot ovat erittäin häiritseviä pimeällä ajettaessa.
Re: Saab vs. Audi
No ainakin 2004 vuosimallin a4:sen kohdalla lukee: "ota yhteys lähimpään merkkikorjaamoon" Ohjekirjassa ei ole minkäänlaisia ohjeita vaihtamista varten, ja romua on todellakin niin paljon edessä että ei onnistu toiselle puolelle purkamatta puolta autoa. Toisen puolen saa jotenkuten vaihdettua itse, mutta aikaa tähän menee luvattoman kauan. Ohjekirja todellakin sanoo että polttimon vaihto tulee ehdottomasti jättää ammattilaiselle koska ennen vaihtoa on purettava monia osia.MRe kirjoitti:Polttimonvaihdot pitäisi kyllä olla joka autossa tehty niin, että ne voi kotikonstein tehdä vaikka tiellä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab vs. Audi
2006:ssa tilanne on onneksi jo parempi. En muista mitenpäin menevät, mutta toiselle puolen on puolen sivun mittainen lista osista, jotka pitää irrottaa että polttimon saa vaihdettua. Toiselle puolelle on sitten se ota yhteys valtuutettuun huoltoon -teksti .Pakari kirjoitti:No ainakin 2004 vuosimallin a4:sen kohdalla lukee: "ota yhteys lähimpään merkkikorjaamoon" Ohjekirjassa ei ole minkäänlaisia ohjeita vaihtamista varten, ja romua on todellakin niin paljon edessä että ei onnistu toiselle puolelle purkamatta puolta autoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab vs. Audi
Juurikin näin. Audi ei vissiin ole kovin huoltoystävällinen auto. Muuten on kyllä aivan hyvä ajettavuudeltaan, ja omien kokemusten mukaan hyvin luotettavakin. Mutta huoltoystävällisyys ja punaiset kojetaulun valot häiritsevät.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab vs. Audi
MRe kirjoitti:Tämä on mielenkiintoinen ja täällä useasti esiin nouseva argumentti. Ensinnäkin tuokin vaihtelee (vuosi-)mallista´riippuen: itselläni on punaista vain matkamittarissa. Toiseksi jostain syystä kaikissa paikoissa, joissa halutaan säilyttää pimeänäkö, on vallitseva valo punaista. Jostain syystä sotateollisuudessa globaalisti suositaan punaista vihreän tilalla, eikä se nyt varmaan johdu siitä, että VAG-konserni omistaa senkin.Pakari kirjoitti:Ja mielestäni punaiset mittarinvalot ovat erittäin häiritseviä pimeällä ajettaessa.
audiforums.com kirjoitti:There are studies that point to Red as being better for night vision than white light. It has something to do with where Red falls along the color spectrum - being more towards the lower end. The milkitary has done some research into the idea and came up with, according to the light sources then available, that red would offer the best mix of visibility, low light levels, ability to adjust your eyes to the dark, and limited spread. Of course, this was a while ago. More recent studies are now starting to say green is the best color. Apparently it is easier for our eyes to pick up blue-green than red-orange.
Ultimately, however, it is not so much about the color itself as the contrast. Contrast is what makes something easier to see, but also what makes it more difficult for our eyes to adjust. Personally I don't really get that excited about which is supposedly better - as you pointed out you are supposed to be watching the road more than your instrument panel. Having driven many cars with different color dash lights, I can say, however, I am no big fan of the red look. The VW Blue looks really neat, although I don't find it as easy on my eyes as the green in the Saabs.
Re: Saab vs. Audi
No ehkä tuossa on peruste, miksi Audi on myös luopunut punaisesta. Punaisen suosimisessa sotateollisuudessa voi olla kyse myös siitä, että punainen ei ehkä näy niin kauas. Eli jos miehistönkuljetusvaunun takaovi on auki, niin se ei näy kilometrin päähän.
Mutta kuten sanottu: olkaa rauhassa, ei ne audin mittaristot enää punaisia ole.
Mutta kuten sanottu: olkaa rauhassa, ei ne audin mittaristot enää punaisia ole.
Re: Saab vs. Audi
Jos en nyt aivan väärin muista, niin punaisen valon aallonpituuden ollessa pitkä se sisältää vähiten energiaa. Tästä syystä esim. pimiöissä käytetään punaista, mikä ei jaksa valottaa filmiä yksinään. Eli kait se sitten rasittaa silmää vähemmän?
M97CSB234EFM57001 RE85
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: Saab vs. Audi
Myös laiva- ja venepuoli suosii tuota punaista komentosilta-/navigointivalaistuksessa.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Re: Saab vs. Audi
tuli eilen ajeltua -06 vuoden A6:lla 2.0 dieselilla.
Olin aina pitänyt audia yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona, mutta kyllä karisi se luulo parin tunnin ajon jälkeen. Tämän auton piti olla sijaisautona kun oma käyttöpeli pajalla, mutta pakko oli käydä vaihtamassa se, tilalle tuli sitten v70 volvo, oli sekin huomatavasti audia parempi, pari vuotta uudempi tosin, mutta silti.
Audi vaan ei mitenkään istunut meiläläiselle. Ajotietokoneen käyttö oli tosi epämieluinen käyttää, samaten radio. Ergonomia oli kaukana saabista.
ajettavudessakin saab jotenkin paljo kotosammalta. volvo kaarreajossa huonoin(tosin audilla ei kerennyt edes oikein niin pitkälle, kun alkoi jo tuntua auto liian pahalta ajaa)
Nyt kun tullut muutaman viimeviikon aikana ajettua erimerkkisillä autoilla, on huomannut, että kuinka hyvä se paljon parjattu saab onkaan.
Meillä tuo käyttöauto vaihtui 300c rysleriin, ja talossa ei ole nyt kuin yksi saab, aero femma. Mutta pidän femmaa erittäin hyvänä autona kun vertaa näihin muihin.
Olin aina pitänyt audia yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona, mutta kyllä karisi se luulo parin tunnin ajon jälkeen. Tämän auton piti olla sijaisautona kun oma käyttöpeli pajalla, mutta pakko oli käydä vaihtamassa se, tilalle tuli sitten v70 volvo, oli sekin huomatavasti audia parempi, pari vuotta uudempi tosin, mutta silti.
Audi vaan ei mitenkään istunut meiläläiselle. Ajotietokoneen käyttö oli tosi epämieluinen käyttää, samaten radio. Ergonomia oli kaukana saabista.
ajettavudessakin saab jotenkin paljo kotosammalta. volvo kaarreajossa huonoin(tosin audilla ei kerennyt edes oikein niin pitkälle, kun alkoi jo tuntua auto liian pahalta ajaa)
Nyt kun tullut muutaman viimeviikon aikana ajettua erimerkkisillä autoilla, on huomannut, että kuinka hyvä se paljon parjattu saab onkaan.
Meillä tuo käyttöauto vaihtui 300c rysleriin, ja talossa ei ole nyt kuin yksi saab, aero femma. Mutta pidän femmaa erittäin hyvänä autona kun vertaa näihin muihin.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Saab vs. Audi
Olen ollut varsin tyytyväinen audiini. Laadukkaammalta se on tuntunut kuin tuo saman ikäinen entinen ng satku, mutta onhan tämä kovemman hintaluokan auto, että niin pitääkin tuntua.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Saab vs. Audi
Audiko muka tekee aitoja nelivetoja? http://youtu.be/fpgSedALsaU
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003