![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jännä nuo A5:n eri mallit, jotkut on tosi linjakkaita, toiset taas kaikkea muuta vaikka saman mallisarjan sisällä. Combiperäinen A5 on kyllä linjakas.
Tuo GT bemari on toisaalta mielestäni rumimpia autoja tällä hetkellä markkinoilla.f-19 kirjoitti:Kyllä mä ainakin silti A7:lla ajaisin. Perä on vähän alimittaisen oloinen kyllä. Onko A7:ssa samanlainen kahdessa osassa aukeava kontti kuin BMW:n 5-srj GT:ssä?
Jännä nuo A5:n eri mallit, jotkut on tosi linjakkaita, toiset taas kaikkea muuta vaikka saman mallisarjan sisällä. Combiperäinen A5 on kyllä linjakas.
Ja pahimmillaan on ollut molemmat samassa koneessa, hihna etupäässä pyörittämässä imunokkia ja takapäässä ketjut nokkien välissä. Ja noissa koneissa on sitten nimenomaan nuo ketjut pettäneet ja naulanneet venttiilit männistä läpi yms. kivaa. :)Pakari kirjoitti:Audin miinuksena on jakopää, koska se on hihnalla(ellei ole uudempiin muuttunut).
Eri moottoreissa on eri konstruktioita, eli kategorisesti ei voi sanoa että kaikki on hihnalla. En ole alan expertti, mutta audifoorumilta saisi varmaan tarkat tilastot. Omassa kulkineessa on ketju. Vaihtamisesta en osaa sanoa mitään, kun en noita itse tee. Polttimonvaihdot pitäisi kyllä olla joka autossa tehty niin, että ne voi kotikonstein tehdä vaikka tiellä. Tästä muistaakseni on tulossa joku EU-direktiivikin, nyt kun kurkkujen käyryyden mittauksesta on luovuttu.Pakari kirjoitti:Audin miinuksena on jakopää, koska se on hihnalla
Tämä on mielenkiintoinen ja täällä useasti esiin nouseva argumentti. Ensinnäkin tuokin vaihtelee (vuosi-)mallista´riippuen: itselläni on punaista vain matkamittarissa. Toiseksi jostain syystä kaikissa paikoissa, joissa halutaan säilyttää pimeänäkö, on vallitseva valo punaista. Jostain syystä sotateollisuudessa globaalisti suositaan punaista vihreän tilalla, eikä se nyt varmaan johdu siitä, että VAG-konserni omistaa senkin.Pakari kirjoitti:Ja mielestäni punaiset mittarinvalot ovat erittäin häiritseviä pimeällä ajettaessa.
No ainakin 2004 vuosimallin a4:sen kohdalla lukee: "ota yhteys lähimpään merkkikorjaamoon" Ohjekirjassa ei ole minkäänlaisia ohjeita vaihtamista varten, ja romua on todellakin niin paljon edessä että ei onnistu toiselle puolelle purkamatta puolta autoa. Toisen puolen saa jotenkuten vaihdettua itse, mutta aikaa tähän menee luvattoman kauan. Ohjekirja todellakin sanoo että polttimon vaihto tulee ehdottomasti jättää ammattilaiselle koska ennen vaihtoa on purettava monia osia.MRe kirjoitti:Polttimonvaihdot pitäisi kyllä olla joka autossa tehty niin, että ne voi kotikonstein tehdä vaikka tiellä.
2006:ssa tilanne on onneksi jo parempi. En muista mitenpäin menevät, mutta toiselle puolen on puolen sivun mittainen lista osista, jotka pitää irrottaa että polttimon saa vaihdettua. Toiselle puolelle on sitten se ota yhteys valtuutettuun huoltoon -tekstiPakari kirjoitti:No ainakin 2004 vuosimallin a4:sen kohdalla lukee: "ota yhteys lähimpään merkkikorjaamoon" Ohjekirjassa ei ole minkäänlaisia ohjeita vaihtamista varten, ja romua on todellakin niin paljon edessä että ei onnistu toiselle puolelle purkamatta puolta autoa.
MRe kirjoitti:Tämä on mielenkiintoinen ja täällä useasti esiin nouseva argumentti. Ensinnäkin tuokin vaihtelee (vuosi-)mallista´riippuen: itselläni on punaista vain matkamittarissa. Toiseksi jostain syystä kaikissa paikoissa, joissa halutaan säilyttää pimeänäkö, on vallitseva valo punaista. Jostain syystä sotateollisuudessa globaalisti suositaan punaista vihreän tilalla, eikä se nyt varmaan johdu siitä, että VAG-konserni omistaa senkin.Pakari kirjoitti:Ja mielestäni punaiset mittarinvalot ovat erittäin häiritseviä pimeällä ajettaessa.
audiforums.com kirjoitti:There are studies that point to Red as being better for night vision than white light. It has something to do with where Red falls along the color spectrum - being more towards the lower end. The milkitary has done some research into the idea and came up with, according to the light sources then available, that red would offer the best mix of visibility, low light levels, ability to adjust your eyes to the dark, and limited spread. Of course, this was a while ago. More recent studies are now starting to say green is the best color. Apparently it is easier for our eyes to pick up blue-green than red-orange.
Ultimately, however, it is not so much about the color itself as the contrast. Contrast is what makes something easier to see, but also what makes it more difficult for our eyes to adjust. Personally I don't really get that excited about which is supposedly better - as you pointed out you are supposed to be watching the road more than your instrument panel. Having driven many cars with different color dash lights, I can say, however, I am no big fan of the red look. The VW Blue looks really neat, although I don't find it as easy on my eyes as the green in the Saabs.