Vaihtelua Saabeihin

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
AC
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja AC »

Make kirjoitti:Onhan täällä hifistejä joukossa. Mistä muuten ostit sähköiset osat? Hifitalolta?
Juu, enpä epäillytkään olevani ainoa :wink:
Osat ovat Hifitalolta, eipä taida ScanSpeakeja muualta saadakaan :roll:
BMW 320dA Coupe LCI
AC
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja AC »

Noniin, alkavat oleen valmiit. Ehkäpä kaipaa lisää vahaa, sen seuraavat päivät näyttää.

Kuvia.
BMW 320dA Coupe LCI
tevisu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tevisu »

AC kirjoitti:Noniin, alkavat oleen valmiit. Ehkäpä kaipaa lisää vahaa, sen seuraavat päivät näyttää.

Kuvia.
OsmoColoria näytät laittaneen. Varmaan jo tiesitkin, mutta kannattaa laittaa useita erittäin ohuita kerroksia esim. lakanakankaalla levittäen (5-8 kerrosta) ja välihionnat 0000-teräsvillalla. Itse en lakkoja ole käyttänyt aikoihin huonekaluihin tai muihin sisätilojen lievästi kulutukselle alttiisiin kohteisiin.
AC
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja AC »

tevisu kirjoitti:OsmoColoria näytät laittaneen. Varmaan jo tiesitkin, mutta kannattaa laittaa useita erittäin ohuita kerroksia esim. lakanakankaalla levittäen (5-8 kerrosta) ja välihionnat 0000-teräsvillalla. Itse en lakkoja ole käyttänyt aikoihin huonekaluihin tai muihin sisätilojen lievästi kulutukselle alttiisiin kohteisiin.
Levitin sienellä yhden reilun kerroksen, minkä hierasen teräsvillalla ja varmaankin laitan toisen kerroksen vielä. Purkin kyljessähän lukee, että yksikin kerros riittää, mutta monelta diy-mieheltä olen kuullut että toi reilu kerros ja pyyhkäsy muutaman tunnin kuluttua tuo paremman pinnan. Toisen kerroksen se varmaan vielä kaipaa, mutta en uskoo että enempää. Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä tuo 5-8 kerrosta?

Tosin olen tähänkin hommaan kuullut monta "parasta" tapaa, mistä yhtäkään en noudattanut kirjaimellisesti, vaan paria sovelsin :wink:

Lakkaus olisi vaatinut hyvän ruiskun ja pölyttömät tilat, muuten se kusee aina.
BMW 320dA Coupe LCI
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Se kuinka monta kerrosta vahaa tarvitsee levittää riippuu puulajista ja -laadusta. Toisiin saa hyvän pinnan parilla pyyhkäisyllä, toisiin ei.

Nakersin tuossa jokunen aika sitten sängyn ja yöpyödät likemmäs sata vuotta vanhoista raaka-aineista (mänty). Tuon ikäinen puu on jokseenkin kovaa tavaraa nykyisiin hötöpuihin verrattuna ja ilmeisesti puun solukkokin muuttuu jotenkin ajan kuluessa. Vahaus oli jokatapauksessa melkoinen urakka. Vaha ei tuntunut imeytyvän, ei sitten millään. Vahaus kertoja tuli loppujen lopuksi viitisen kappaletta ja homma onnistui parhaiten käyttämällä kuuilmapuhallinta ja ipuna-säteilijää apuna, lämmön kanssa vaha puuhun.

Osmocoloria en ole kyllä juurikaan käyttänyt. Yleensä käytän huonekalu yms askarteluihin mehiläisvaha tai carnaubavaha pohjaisia vahoja. Useampia kerroksia vahaa, välikiillotuksia teräsvillalla ja kiillotuslaikalla ja epäkeskohiomakoneella, lopullinen silaus kankaalla käsin kiillottaen.

Jos Nahkiss nahanhoitoainetta sattuu olemaan kaapissa, niin sitä kannattaa kokeilla myös puuvahana... toimii todella hienosti.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
AC
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja AC »

Hyviä vinkkejä Jussi. Kiva huomata että täällä on muitakin puutöistä kiinnostuneita. Millaista tuo "tavallinen" teräsvilla on? Onko se lähelläkään tuota 0000-teräsvillaa? Täytyypä kokeilla koepalalle.

Materiaali on tosiaan ulkomailta tuotua vaahteraa, mikä tuntuu olevan hieman kovempaa kuin koivu. Purun ja lastujen hajusta päätellen sokerivaahteraa. Silti vaha imeytyi yllättävän hyvin tuohon. Pinta tuntuu todella sileältä jo tuon yhden vahan jälkeen, tuntuu siltä että laitan toisen, ohuen, kerroksen suoraan ilman välihiontaa ja odottelen sen viikon minkä kovettuminen vie. Tuohon pinnan sileyteen saattaa olla syynä viimeistelyhionta Rotexilla ja 600-kangas-karbidilaikalla (tjsp). Ei kannattanut lähteä enää käsin "pilaamaan" tuota koneen jättämää pintaa.

Toi OsmoColor ei muuten ole puhdasta vahaa, vaan siinä on myös öljyjä seassa. Mehiläisvahaa en halunnut koska se on hieman rasvaista, sillä saa kyllä tosi hienon himmeän pinnan. Danish floor oil on kuulemma myös todella hyvä aine kovillekin puulajeille.
BMW 320dA Coupe LCI
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Eikös 0000-teräsvilla ole todella hienoista tavaraa ja "tavallinen" taas hieman karkeampaa... ja 0000 on muistaakseni törkysen hintaista.

Oon itse aina kiertänyt rautakaupan hiomatarvikehyllyn teräsvillat kaukaa ja ostanut taloustavaraosastolta ruokavehkeiden kiillotukseen tarkoitettua... hinta noin 1/3 (ei mitään patapataa, vaan puhdasta teräsvillaa isossa vyyhdessä). Noita taloustavaraosaston teräsvilloja on vain aika monenlaisia, karkeuden puolestakin ja sitten jotkut tuntuvat hajoavan käsiin ja joka paikka on täynnä teräsvillan putua.

Osmossa taitaa olla se hyvä puoli ettei se nosta puun syitä ylös samanlailla kuin jotkut muut vahat... ja kestäähän se käyttöäkin ihan toisella lailla kuin yksinkertaisemmat vahat. Vahasin yläkerran portaiden kaiteet Osmocolorilla 5 vuotta sitten ja näyttää että vahapinta kestää ihan mitä vain.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
tevisu
"Hölösuu"

AC kirjoitti:
tevisu kirjoitti:OsmoColoria näytät laittaneen. Varmaan jo tiesitkin, mutta kannattaa laittaa useita erittäin ohuita kerroksia esim. lakanakankaalla levittäen (5-8 kerrosta) ja välihionnat 0000-teräsvillalla. Itse en lakkoja ole käyttänyt aikoihin huonekaluihin tai muihin sisätilojen lievästi kulutukselle alttiisiin kohteisiin.
Levitin sienellä yhden reilun kerroksen, minkä hierasen teräsvillalla ja varmaankin laitan toisen kerroksen vielä. Purkin kyljessähän lukee, että yksikin kerros riittää, mutta monelta diy-mieheltä olen kuullut että toi reilu kerros ja pyyhkäsy muutaman tunnin kuluttua tuo paremman pinnan. Toisen kerroksen se varmaan vielä kaipaa, mutta en uskoo että enempää. Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä tuo 5-8 kerrosta?

Tosin olen tähänkin hommaan kuullut monta "parasta" tapaa, mistä yhtäkään en noudattanut kirjaimellisesti, vaan paria sovelsin :wink:

Ihmeellinen on pintakin 5-8 kerroksen jäkeen... :wink: Juu, tieto ei ole "diy-mutua"...OsmoColor on erittäin tuttu tuote, aikoinaan sen käyttöön sain kohtuuhyvän koulutuksenkin. Kollegani joka on toiselta koulutukseltaan koristepuuseppä/artesaani käyttää usein jopa kymmentä kerrosta, no kaveri onkin perfektionisti... :lol: Myös sähkökitaraan olen nähnyt yli 10 kerrosta laitetun.
Mielipide: purkin kyljessä oikea informaatio on se, missä kerrotaan millä työvälineet pitää pestä. Mikään muu ei oikein ammattikäytössä pidä paikkaansa... :wink:
Olleellista on nuo ohuet kerrokset, toki 000-teräsvillakin käy. Kuivumisaika on normaalissa huoneenlämmössä n. vuorokausi, viikon kuivumisaika kertoo mielestäni melkoisesta kerroksesta... Toki voi laittaa paksunkin kerroksen, mutta lopputulos ei voi olla yhtä hyvä kuin ohuilla kerroksilla. Puun sävykkyyttä ei noin saa parhaalla tavalla esiin. Paljon hartsia ja uuteaineita sisältävät puulajit (tammi, tiikki, palisanteri, wenge, ym.) tarvitsevat vähemmän pohjakerroksia. Koivu, leppä, vaahtera, mänty enemmän. Eräs tekemäni leppäpöytä pitää käsitellä n. kerran vuodessa ohuelti uudelleen, jotta pinta säilyy hyvänä.
...niin ja tärkeintähän on se, että on itse tyytyväinen (ja kestää kuittailun liian tarkoilta vierailta...tähän törmään liian usein... paljon kavereita alalla...:lol:)
tevisu
"Hölösuu"

AC kirjoitti:

Ihmeellinen on pintakin 5-8 kerroksen jäkeen... :wink: Juu, tieto ei ole "diy-mutua"...OsmoColor on erittäin tuttu tuote, aikoinaan sen käyttöön sain kohtuuhyvän koulutuksenkin. Kollegani joka on toiselta koulutukseltaan koristepuuseppä/artesaani käyttää usein jopa kymmentä kerrosta, no kaveri onkin perfektionisti... :lol: Myös sähkökitaraan olen nähnyt yli 10 kerrosta laitetun.
Mielipide: purkin kyljessä oikea informaatio on se, missä kerrotaan millä työvälineet pitää pestä. Mikään muu ei oikein ammattikäytössä pidä paikkaansa... :wink:
Olleellista on nuo ohuet kerrokset, toki 000-teräsvillakin käy. Kuivumisaika on normaalissa huoneenlämmössä n. vuorokausi, viikon kuivumisaika kertoo mielestäni melkoisesta kerroksesta... Toki voi laittaa paksunkin kerroksen, mutta lopputulos ei voi olla yhtä hyvä kuin ohuilla kerroksilla. Puun sävykkyyttä ei noin saa parhaalla tavalla esiin. Paljon hartsia ja uuteaineita sisältävät puulajit (tammi, tiikki, palisanteri, wenge, ym.) tarvitsevat vähemmän pohjakerroksia. Koivu, leppä, vaahtera, mänty enemmän. Eräs tekemäni leppäpöytä pitää käsitellä n. kerran vuodessa ohuelti uudelleen, jotta pinta säilyy hyvänä.
...niin ja tärkeintähän on se, että on itse tyytyväinen (ja kestää kuittailun liian tarkoilta vierailta...tähän törmään liian usein... paljon kavereita alalla...:lol:)
OsmoColorin "huono puoli" joka yleensä on hyvä asia on puun "hengittävyyden" salliminen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että esim. nuo kulmarimat jotka olet tyylikkäästi asentanut, saattavat vähän ajan kuluttua porrastaa kaiuttimen muun rungon kanssa. Riippuu toki millainen rakenne on. No, siitä selviää hionnalla jos häiritsee, massivipuusta kun alunperin älyää tehdä, korjailu ja muutokset on helppo toteuttaa. Tuli vaan mieleen tästä:
http://koti.phnet.fi/ht989ti/ysit/html0 ... ajari3.jpg
http://koti.phnet.fi/ht989ti/ysit/html0 ... ajari5.jpg
...kaveri teki mielestäni 9 luokkalaiseksi oppilaaksi hyvät kotelot (viikkorahat eivät riittäneet enää elementteihin...) ja kesän jälkeen nurkkalistat olivat porrastaneet puolisen milliä. Pintana Osmo.
...ja nyt tuli mieleen, että tulipa pitkä stoori tehtyä...
:oops:
AC
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja AC »

Siis toki pinta on kuiva tuon 24h jälkeen, mutta lopullinen kuivuminen kovaksi kestää tuon viikon. Siis näin olen kuullut/lukenut. Uskon toki viisaampaa, kun tunnut tietävän :wink:
Tammilistat on liimattu puuliimalla, rakenne on jiiri mistä on jyrsitty kulma pois. Jatkossahan sen näkee, miten puu elää.

Ja noissa kuvissa häiritsee pahasti nuo elementit. 8O
BMW 320dA Coupe LCI
tevisu
"Hölösuu"

AC kirjoitti:Siis toki pinta on kuiva tuon 24h jälkeen, mutta lopullinen kuivuminen kovaksi kestää tuon viikon. Siis näin olen kuullut/lukenut. Uskon toki viisaampaa, kun tunnut tietävän :wink:
Tammilistat on liimattu puuliimalla, rakenne on jiiri mistä on jyrsitty kulma pois. Jatkossahan sen näkee, miten puu elää.

Ja noissa kuvissa häiritsee pahasti nuo elementit. 8O
Älä nyt viksuksi hauku... :roll: Ihan hyvä valinta tuo tammilista. Elää muistaakseni melko samaan tahtiin vaahteran (ja koivun) kanssa. Joskus väärän puulajin valitseminen saattaa johtaa ihan katastrofiin...halkeamia ym. Jos muuten kiinnostaa, voisin kaivella tilastotietoa tuosta eri puulajien yhdistämisestä esim. kosteuselämisen prosentit. Itseäni auttanut melko paljon. Ihan mukavaa, että tuota kädentaitoa löytyy...valitettavasti se on katoava luonnonvara... :cry:
AC
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja AC »

Noniin, oma projekti on jo kuunteluvaiheessa, mutta velipojan alkaa :)
Sähköisesti sama kaiutin kyseessä kotelo vain on aivan muuta. Hiukan saatiin jo aluilleen, kuvia.
BMW 320dA Coupe LCI
AC
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja AC »

BMW 320dA Coupe LCI
juuso
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja juuso »

todella hyvältä näyttää! 8)
YuZzI
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

juuso kirjoitti:todella hyvältä näyttää! 8)
Ja varmaan kuulostaakin... :D
Vastaa Viestiin