Niinpä, ja eiköhän se vääntö vie kärryä ainaki samassa määrin kuin tehokindimebak kirjoitti:Tänään töissä yksi kysyi paljonko mun Turbossa on vääntöä, kun kehuin sitä mukavaksi ajaa ja 255Nm siinä sitä on. Röpistiin lisää autoista ja sama heppu kysyi auton tehoja ja vastasin 160hv. Ja kommenttia tuli heti, että "aika vähän"Se on miten sen ottaa. Mutta eikös turboissa ole enemmän vääntöä kuin samatehoisessa vaparissa?

Usein puhutaan pelkästään tehosta, ja luullaan, että se on ainoa ominaisuuksista kertova suure moottorissa tilavuuden ja sylintereiden lukumäärän lisäksi. Ja monesti tuohon syyllistyvät juuri ajokortin saaneet, vain peruskoulun suorittaneet, jotain takavetoista tyyliin bemari, sokeasti ihailevat...

Sehän turbossa on niin loistavaa, että suhteellisen pienestä tilavuudesta loihditaan sopivasti tehoa ja "PALJON" vääntöä. Ja tietysti sekin, että millä kierrosluvulla/alueella mikäkin teho/vääntö saavutetaan on kovin merkittävää.
Sori et tämmösii itsestäänselvyyksii löpisen, mut tänään ei ole vielä päässyt puhumaan kenenkään kanssa autoista (=saabeista)
