-

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

dimebak kirjoitti:Tänään töissä yksi kysyi paljonko mun Turbossa on vääntöä, kun kehuin sitä mukavaksi ajaa ja 255Nm siinä sitä on. Röpistiin lisää autoista ja sama heppu kysyi auton tehoja ja vastasin 160hv. Ja kommenttia tuli heti, että "aika vähän" :D Se on miten sen ottaa. Mutta eikös turboissa ole enemmän vääntöä kuin samatehoisessa vaparissa?
Niinpä, ja eiköhän se vääntö vie kärryä ainaki samassa määrin kuin tehokin 8)

Usein puhutaan pelkästään tehosta, ja luullaan, että se on ainoa ominaisuuksista kertova suure moottorissa tilavuuden ja sylintereiden lukumäärän lisäksi. Ja monesti tuohon syyllistyvät juuri ajokortin saaneet, vain peruskoulun suorittaneet, jotain takavetoista tyyliin bemari, sokeasti ihailevat... :idea: Tietty edellä mainittu tietämättömyys on yllättävän yleistä melkein kenen tahansa kanssa keskustellessa.

Sehän turbossa on niin loistavaa, että suhteellisen pienestä tilavuudesta loihditaan sopivasti tehoa ja "PALJON" vääntöä. Ja tietysti sekin, että millä kierrosluvulla/alueella mikäkin teho/vääntö saavutetaan on kovin merkittävää.

Sori et tämmösii itsestäänselvyyksii löpisen, mut tänään ei ole vielä päässyt puhumaan kenenkään kanssa autoista (=saabeista) :wink:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Tuosta ura herkkyydestä niin tiedä...Omistin aikoinaan taunuksen ja jos tiehöylä oli talvella käynyt bussipysäkillä niin taunus kävi siellä myös. :lol:
Mä oon törmännyt uraherkkyyteen oikestaan vasta 225-levysillä kummeilla... Vanhassa sabassa ei ollut mitään ongelmia, porukoiden vanhassa 406:ssa ei ikinä mitään ongelmia. Notta yhdyn vasta leveillä kumeilla tohon uraherkkyyteen.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Henkka #2283 kirjoitti:Ja tietysti sekin, että millä kierrosluvulla/alueella mikäkin teho/vääntö saavutetaan on kovin merkittävää.
Toinen mikä mulla omasta mielestä "vituttaa" on se, että aina kehutaan nyky-dieseleiden vääntöä. Joo, onhan sitä ja joissain erittäinkin paljon. Esim. Bemarissa taitaa mennä jo pitkästi yli 500Nm vääntö. Mutta ei siitä väännöstä ole minusta juurikaan hyötyä, jos moottorin vääntökäyrä on samaa luokkaa kuin kuorma-autossa (alkaa vähän jälkeen tyhjäkäynnin). Sitten pitää olla 6-vaihteisia laatikoita kompensoimassa, kun optimi käyntialue on niin alhaalla. Yhtä tyhjän kanssa, kun hevosvoimiltaan samatehoinen bensakone on paljon parempi ajaa. On vääntöä ihan riittävästi ja konetta pystyy tarvittaessa kierrättään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

dimebak kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Ja tietysti sekin, että millä kierrosluvulla/alueella mikäkin teho/vääntö saavutetaan on kovin merkittävää.
Toinen mikä mulla... ...tarvittaessa kierrättään.
Aivan totta! Ja varmasti tollanen päälle 500nm dieseli on parhaimmillaan automaatin kanssa... Sinänsä kunnioitettavia vääntöjä henkilöautossa, mutta onko se niin kumman ihailun paikka kuitenkaan kun pellin alla alkaa olemaan nelilitrainen kuus-sylinterinen parhaimmillaan parilla turbolla, ei ainakaan mun mielestä.
Kun aatellaan vaikkapa Audin RS6:sen V8 bensapataa, tehoja reippaasti enemmän kuin vaikka ko. kiisselissä ja vääntökin lähes sama.
Puhumattakaan moottorien kierrosalueista!
Kulutuksessa dieseli tietty parempi...

Ja kyllähän toi nykydiiselhössötys on menny porukoille hyvin jakeluun, miksi muuten painetaan reikä päässä menemään kaikenmaailman tdi:eillä yhellä taikka kahella punasella kirjaimella, tai vaikka ei ois punastakaan.

Oli muuten viimekertasessa koeajo.tv:ssä huvittavaa ku Liinpää ajeli uudella octavialla ja kehu et siihen on saatavissa myös urheiluauton ominaisuuksia antava tdi-mylly :D Nooh....riippuu varmasti täysin siitä, mitä urheilullisuudella tässä tapauksessa tarkoitetaan :!: Ainakin volkkarin tapauksessa se lähes poikkeuksetta meinaa pe*keleen ylikovaa alustaa...heh.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Just niin. Onhan hienoa, että useat diesel autot kiihtyy nollasta sataan yhtä hyvin ja paremminkin (riippuu tietenkin mitä verrataan keskenään) kuin bensa autot. Niinpä niin. Mutta laitappa kaksi hevosvoimiltaan samatehoista autoa, toinen diesel ja toinen bensa, viivalle ja täyskiihdytys kilsan päähän. Ei se mitään, jos diesel menee alussa lujempaa. So not mutta epäilen, että kilsan päässä on enää edellä.

No, jos minun ohi menee diesel auto niin annan mennä. Ei mulla ole sitä vertaa näyttämisenhalua, että mulla on pellin alla turbo. ...tu sehän lukee jo takaluukussa :lol: Vai siksikö ne kaikki "starttimoottorit" ja dieselkinnerit yrittää tuskissaan ohi ennen vastaantulevaa rekkaa, kun pitää pönkittää omaatuntoa tyyliin "pääsinpä turbo-Saabista ohi" :lol:

Ja, jos tuo olettamus on oikein niin on Saabilla sitten vahva maine tehokkaana ja nopeana autona 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saab900
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Touko 27, 2004 21:38
Paikkakunta: Suolahti

Viesti Kirjoittaja Saab900 »

Lyhyesti ja ytimekkäästi!

Fix
Or
Repair
Daily
:twisted:
Saab 900i -87
Saab 96 V4 Super -80
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Onhan tuollainen, esim. 530d, ihan näppärä ajettava. Automaatillahan se pitää ostaa. Kyllä se 4000rpm asti menee nätisti, ja vähän ylikin. Tutuilla tuollaisia on ja hieno autohan se on. En tiedä sitten onko enää uraherkkä vai kulkeeko jo urien päällä, kun on edessä 235- ja takana 265-leveät nakit :D
BMW 320dA Coupe LCI
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

dimebak kirjoitti:Just niin. Onhan hienoa, että useat diesel autot kiihtyy nollasta sataan yhtä hyvin ja paremminkin (riippuu tietenkin mitä verrataan keskenään) kuin bensa autot. Niinpä niin. Mutta laitappa kaksi hevosvoimiltaan samatehoista autoa, toinen diesel ja toinen bensa, viivalle ja täyskiihdytys kilsan päähän. Ei se mitään, jos diesel menee alussa lujempaa. So not mutta epäilen, että kilsan päässä on enää edellä.
:roll: No huh huh...
dimebak kirjoitti: No, jos minun ohi menee diesel auto niin annan mennä. Ei mulla ole sitä vertaa näyttämisenhalua, että mulla on pellin alla turbo. ...tu sehän lukee jo takaluukussa :lol: Vai siksikö ne kaikki "starttimoottorit" ja dieselkinnerit yrittää tuskissaan ohi ennen vastaantulevaa rekkaa, kun pitää pönkittää omaatuntoa tyyliin "pääsinpä turbo-Saabista ohi" :lol:
Kyllä se vaan pätee toiseenkin suuntaan... Takaluukun teksti 3,0TiD tuntuu hyvinkin usein aiheuttavan kaikenlaisten bensamopojen kuskeissa sellaista näyttämisen halua että ei oikein tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa...
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Typerintä tossa tilanteessa on alkaa inttään vastaan et "varmaan kulkee saappi paremmin ja varmasti on parempi kaikissa asioissa". Ite ainakin kuuntelen mitä toisella on sanottavaa, jos se kuulostaa siltä et siinä ei oo mitään perusteita taustalla niin annan olla ja sanoo sit vaikka jotain et sellasta se on :) Ihan turha tommosten kanssa on alkaa mitään nitiseen kun ne tietää kaiken ja ite et tiiä mitään.

Eri asia jos keskustellaan niinkun "aikuisten oikeesti" järkevästi eikä heti olla rinnuksissa kiinni et "VARMAAN ON VOORTTI NOPEEMPI KU JOKU HOMOJEN KEHITTÄMÄ HYÖKKÄYSVAUNU!"...

Rauhaa ystävät! :wink:
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Saab900 kirjoitti:Lyhyesti ja ytimekkäästi!

Fix
Or
Repair
Daily
:twisted:
Taikka sitten Fuck OR Die
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Meikku
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 16:19
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Meikku »

[quote="turkkaki"]

onko muuten joku hiljan kuullu kehuttavan jonku takavetosen ajo-ominaisuuksia??
quote]

Juu, noi Mersumiehet ja -naiset kehuu omiaan kilpaa.

Miksi muuten nelivetoiset maasturit on aina talvisin esim. tossa ykköstiellä tien tukkeena? #%&#%-tuttaa aina kun niitä joutuu ohittelemaan.

Oisko niin, että huonot kuskit ostaa niitä, kun kuvittelee niillä pärjäävänsä kelillä kuin kelillä (tai sitten tyyliin "isompi voittaa pienemmän" kolarissa)?
Otti nimittäin aivoon ne Hondan CRV mainokset radiosta, kun sellainen köröttää kuuttakymppiä satasen rajoituksella, eikä ollut edes paha keli :evil:
#2367
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ottakaa vasara pöydälle, ja nyt yritätte työntää vasaraa suoraan ( varren päästä ) no ei tainnut mennä suoraan..se varsi..!

No nyt vetäkää sitä vasaraa ( siitä päästä millä lyödään ) no nyt taisi
onnistua paremmin... :) varsi tuli perässä oikein mukavasti.

No tässä se ero sitten onkin etuvetoisen ja takapotkun välillä, jokainen
jolla on vasara voi sen itse todeta..!!!

Mutta onhan se kiva takapotkulla mennä mutkaan kahva edellä ( siis jos sitä voimaa kanssa sitten on ) jos sitä ei ole niin lepikko kutsuu..!!

pst...meidän perheessä on tälläkin hetkellä voorti. ( taivas paikka on siis jo varattu ) ja oletteko muuten ikinä nähnyt kuivaa voortin konetta..?

Ai niin se vääntö on tällä hetkellä SAABissa 300Nm ( 200Hp ) vakio.
( liikkuu tarvittaessa erittäin ripeästi )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Täällä säälittävä esitys...196Nm.. :) ( 200hp ) ja katsokaas millä kierroksilla... :P
http://www.rsportscars.com/eng/cars/civic_type-r.asp
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

taitaa tulla hondasta kanki ulos jos jatkuvasti mennään yli 7000 kierroksen.. :roll:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

kyllä se honnduras vaan tuntuu niitä rinkejä kestävän, mutta onhan se nyt ratakiree...

mahtava ohitella tuola tienpäällä, kun aina pitää kelata kakkoselle ennen ohitusta..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Vastaa Viestiin