Hahha!Money For Nothing kirjoitti:Niiden ois varmaa kannattanu ottaa vesijäähdytteiset turbot käyttöönHenkka #2283 kirjoitti:En ymmärrä logiikkaa, että öljykriisi pisti turbon jäihin. Asiahan oli juuri päinvastoin, kriisin takia litratilavuudet pienenivät ja turbolle alkoi muodotua kysyntää.![]()
bmw 2002 turbo
-
Henkka #2283
- "Hölösuu"
- Viestit: 2919
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tavallaan öljykriisi pisti nekin jäihin...Henkka #2283 kirjoitti:En ymmärrä logiikkaa, että öljykriisi pisti turbon jäihin. Asiahan oli juuri päinvastoin, kriisin takia litratilavuudet pienenivät ja turbolle alkoi muodotua kysyntää. Jenkit jo 50-luvulla värkkäsivät turboja, mutteivät niille lämmenneet, koska silloin kriisistä ei ollut tietoakaan ja isoillakin moteilla pääsi. Öljykriisin alkaessa 70-luvulla jenkeillä olivat nuo värkit ilmeisen naftaleenissa.
Ensinnäkin alkuaikojen turbot eivät olleet mitään taloudellisuusihmeitä, kuten eivät olleet ruiskutkaan. Teho ei synny tyhjästä ja ahtaminen sinänsä ei paranna hyötysuhdetta. Ahtamalla saadaan kyllä moottorin tehopainosuhdetta ylöspäin, mutta auton kokonaishyötysuhteeseen sen merkitys oli vielä 60-70-luvulla mitätön. Toki myös ahdetun moottorin häviöt osakuormilla ovat pienempiä kuin vastaavan tehoisen vapaastihengittävän, mutta senkin merkitys oli melko häviävän pieni noihin aikoihin.
Tärkein syy kuitenkin lienee öljykriisin mukanaan tuoma asennemuutos ja muutos kulutustottumuksissa, asiat joiden mukaan autoteollisuuden on pakko elää. Haluttiin pieniä autoja pienillä moottoreilla ja tuohon konseptiin ei kuluttajanäkökulmasta mahtunut ylenpalttinen teho, se yhdistettiin suureen polttoaineen kulutukseen. Niinkin konservatiivisilla markkinoilla kuin autoteollisuus toimii ei kaksi muutosta tapahdu kerralla, yksikin on usein liikaa.
Kuluttajat eivät vieläkään täysin varauksetta luota bensa turboihin vaikka ne ovat olleet markkinoilla kohta 30-vuotta. Ensimmäiset ruiskut tulivat sarjatuotantoautoihin 50-luvulla (Boschin rivimäntäpumppuihin perustuvat mekaaniset), kuitenkin ruisku yleistyi ja tuli yleisesti hyväksytyksi vasta 90-luvun alussa, eikä silloinkaan siksi että kuluttaja olisi ymmärtänyt teknisen ylivoiman vaan siksi että päästömääräykset eivät enää antaneet mahdollisuuksia tehdä kaasarikoneita.
Toisaalta dieseleissä turbot löivät itsensä läpi ikäänkuin huomaamatta, kukaan ei nykyään edes oleta että autossa voisi olla diesel ilman turboa. Toki on niitä jotka vieläkin unelmoivat vanhoista mersun nokivasaroista, mutta suurin osa kuluttajista ymmärätää että nykyaikainen sähköisesti ohjattu turbodiesel on vain yksinkertaisesti ylivoimainen vanhoihin verrattuna. Dieseleissä ei ole koskaan ollut vaihtoehtoa valita perinteiseen tekniikkaan perustuvaa yksinkertaista moottoria tai nykyaikaista moottoria joiden käyttöominaisuudet olisivat vertailukelpoiset... bensakoneissa on aina ollut vaihtoehtoina ottaako kolmen litran vapari vai kahden litran turbo.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
Henkka #2283
- "Hölösuu"
- Viestit: 2919
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Totta tuoltakin kantilta noilla perusteilla. Ykskantaanhan harvoin voi asioita todeta.Jussi kirjoitti: Tavallaan öljykriisi pisti nekin jäihin...
Mutta ajatus, jota hain takaa, oli, että tuskin Saabikaan olisi turboihin eksynyt, ellei öljykriisi olisi puskenut päälle. Saabikin oli ennen kriisiä vielä suunnitellut tuotantoon 3.6-litr. V8:ia, joka kuulemma tuli "mahdottomaksi".
Ja vaikutushan öljykriisillä varmasti oli turbojen läpilyöntiin. Ainakin yhdessä vaiheessa maailman suurin turboautojen valmistaja kehitti tuolloin käyttövarmuuden ja "järkevyyden" niihin mittoihin, että nykypäivänä ollaan missä ollaan. Miksi Saab jatkoi turboilua, vaikka bmw siitä luopui. Tämän takia ei voida sanoa, että öljykriisi varsinaisesti jarrutti turbojen kehitystä, mutta isojen moottoreiden käyttöä se selvästi himmasi.
Tuosta, mitä sanoit ihmisten asenteista ja tottumusten juurtumisista, olen täysin samaa mieltä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87