Saabin kestävyys
Olen tietoisesti koettanut vältellä kovin hurjasti ajettuja autoja, merkistä huolimatta. No sanotaan nyt jotain omista kokemuksista, tässä omat kokemukseni noista paljonajetuista:
320tkm ajettu Bx-sitikka = täysi katastrofi, kaikin tavoin loppuunkulunut, vaihtoon meni suurin osa kuluvista osista eikä siltikään tullut kuntoon, meni romuksi.
Peugeot 405Mi16, ajettu 290tkm = vielä huonompi kuin edellinen, sillä erotuksella että tekniikka oli priimakuntoinen, pohja laho, ripustukset, akselit, ym. kuin meressä olleet, ja uskomaton määrä epämääräisyyttä kyseisen auton sähköjärjestelmässä, ihme kyllä moottori kävi aina
Saab 900S -90, ajettu 310tkm, priimakuntoinen vehjes, ei puolessa vuodessa ensimmäistäkään korjaustarvetta (normihuollot tein).
Saab 900Lux -83, ajettu 317tkm, pientä vaivaa oli, kansi halki, turbo halki, ja ohjaustehostaja sökö. Nuo kun laittoi kuntoon niin pelitti hienosti eikä enää oikutellut.
Saahan sitä ajettua vaikka Wartburbilla 500tkm jos jaksaa rakentaa auton uusiksi joka kesä
320tkm ajettu Bx-sitikka = täysi katastrofi, kaikin tavoin loppuunkulunut, vaihtoon meni suurin osa kuluvista osista eikä siltikään tullut kuntoon, meni romuksi.
Peugeot 405Mi16, ajettu 290tkm = vielä huonompi kuin edellinen, sillä erotuksella että tekniikka oli priimakuntoinen, pohja laho, ripustukset, akselit, ym. kuin meressä olleet, ja uskomaton määrä epämääräisyyttä kyseisen auton sähköjärjestelmässä, ihme kyllä moottori kävi aina

Saab 900S -90, ajettu 310tkm, priimakuntoinen vehjes, ei puolessa vuodessa ensimmäistäkään korjaustarvetta (normihuollot tein).
Saab 900Lux -83, ajettu 317tkm, pientä vaivaa oli, kansi halki, turbo halki, ja ohjaustehostaja sökö. Nuo kun laittoi kuntoon niin pelitti hienosti eikä enää oikutellut.
Saahan sitä ajettua vaikka Wartburbilla 500tkm jos jaksaa rakentaa auton uusiksi joka kesä

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Niinpäh, Nettiautossa selaa myynti-ilmoituksia (80-90luvun autoja) niin kestävimpiä on varmaan w123/124 koppaset diisseli mersut ja sen jälkeen kyllä tulee Saabit.Tri-Lo kirjoitti:Nimenomaan, ja eihän se mitään tarkoita että joku on onnistunut ajamaan rellulla yli 500tkm.. Aina löytyy poikkeuksia. Kun autot yleensä diesel-mersuja luk.ottamatta noilla km-lukemilla jo joko ruuvataan takaisinpäin taikka romutetaan, koska eivät mene enää kaupaksi sellaisinaan. Paremman käsityksen saa ehkä selaamalla noin 400tkm ajettuja, löytyykö enemmän saabeja vaiko rellujaTizumo kirjoitti:Saabin kilometrikestävyydestä saa jonkunlaisen käsityksen esim. selailemalla nettiauton tonnari-ilmoituksia. Vähän ajettua 9000:a saa hakemalla hakea, kun auto on ajettavaksi tehty.
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
-
- "Aero"
Mun rellulla on ajettu 558 ja hyvin pyyhkii. Onhan siinä joskus ollut pahasti ruostetta mutta ne on kaikki hoidettu. Oikeastaan koko auto on varmaan ollut pelkkä ruostekasa maalausjäljistä päätellen mutta mitä se haittaa.
Siksi petyin niin pahasti saabeihin koska ostin noppani siinä uskossa että siitä oli pidetty hyvin huolta. Kaikki nivelet oli muka uusittu jne. Sitten kaikki tippui niskaani samaan aikaan. Vasen etupyörä vääntyi melkein auton alle joka kerta kuin käänsi pyörät vasemmalle, syyläri rupesi vuotamaan kauheesti, konepeittoa ei aina saanut pysymään kiinni, pakosarja rupesi vuotamaan, moottori rupesi nakuttaa ja vuotamaan öljyä alapäästä, ohjaus muuttui yhtäkkiä hemmetin raskaaksi ja koko auto tärisi kovassa vauhdissa. Varmaan pikkuvikoja korjaustaitoiselle henkilölle mutta minulle kohtalokkaita.
Siirryn takaisin saabeihin heti kunhan joskus löydän ruiskukoneisen ohjaustehostimella varustetun combisatkun samassa hintaluokassa kuin tämä 200 euron rellu ja se päivä ei kyllä ikinä tule vastaan. Siis mistä löytäisin näillä kriteereillä katsastuskuntoisen combisatkun? Taitaa olla vain toiveajattelua. En ikinä enää istuisi vanhan noppatraktorin rattiin mutta satkusta pidin erittäin paljon mutta niiden hinnat vaan on liian korkeita mulle.
Siksi petyin niin pahasti saabeihin koska ostin noppani siinä uskossa että siitä oli pidetty hyvin huolta. Kaikki nivelet oli muka uusittu jne. Sitten kaikki tippui niskaani samaan aikaan. Vasen etupyörä vääntyi melkein auton alle joka kerta kuin käänsi pyörät vasemmalle, syyläri rupesi vuotamaan kauheesti, konepeittoa ei aina saanut pysymään kiinni, pakosarja rupesi vuotamaan, moottori rupesi nakuttaa ja vuotamaan öljyä alapäästä, ohjaus muuttui yhtäkkiä hemmetin raskaaksi ja koko auto tärisi kovassa vauhdissa. Varmaan pikkuvikoja korjaustaitoiselle henkilölle mutta minulle kohtalokkaita.
Siirryn takaisin saabeihin heti kunhan joskus löydän ruiskukoneisen ohjaustehostimella varustetun combisatkun samassa hintaluokassa kuin tämä 200 euron rellu ja se päivä ei kyllä ikinä tule vastaan. Siis mistä löytäisin näillä kriteereillä katsastuskuntoisen combisatkun? Taitaa olla vain toiveajattelua. En ikinä enää istuisi vanhan noppatraktorin rattiin mutta satkusta pidin erittäin paljon mutta niiden hinnat vaan on liian korkeita mulle.
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
-
- "Viggen"
Mutta mä en enää IKINÄ osta Seattia!lefa42 kirjoitti:itse en ainakaan vedä johtopäätöksiä automerkistä / mallista yhden (enkä välttämättä edes kahden) yksilön perusteella, koska silloin ei saa vielä mitään kuva merkin / mallin toimivuudesta.

Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
ei niitä
Ei niitä saapeja yli 500tkm ajettuja varmaan paljon ole tänä päivänä. Johtuu siitä, että 400tkm ajetun saa satasella niin ei tuu enää mieleen tehdä ees huoltoa 500tkm ajettuun kun se jo maksaa enemmän. Jos tarjontaa olis vähemmän niin myös kilometrejä olis enemmän.
Yllätyin kuin katsoin lada nivan hintoja. Kymmenen vuotta sitten sai hyvän 5000 - 8000 mk nyt saman ikäiset kymmenen vuotta lisää ajetut maksaa 2500 - 4000 euroa. Eli tarjonta määrittelee pitkälti myös kilometrit.
Oma saappini kävi 470tkm seos säädössä ja alitti reippaasti alle 100 ppm hiukkaspäästöt alkuperäisellä koneella. Se taitaa muuten olla vielä uusien autojenkin hiukkas raja.
Tämän 470 tkm ajetun muuten myin ajoon siksi kun sain kaksi vuotta uudemman laittamalla 300 € lisää ja samalla tuli myö mittariin 200 tkm vähemmän.
Miksi siis ajaa autoaan jollekin haamurajalle jos ei oikeasti halua tehdä ennätystä?
Yllätyin kuin katsoin lada nivan hintoja. Kymmenen vuotta sitten sai hyvän 5000 - 8000 mk nyt saman ikäiset kymmenen vuotta lisää ajetut maksaa 2500 - 4000 euroa. Eli tarjonta määrittelee pitkälti myös kilometrit.
Oma saappini kävi 470tkm seos säädössä ja alitti reippaasti alle 100 ppm hiukkaspäästöt alkuperäisellä koneella. Se taitaa muuten olla vielä uusien autojenkin hiukkas raja.
Tämän 470 tkm ajetun muuten myin ajoon siksi kun sain kaksi vuotta uudemman laittamalla 300 € lisää ja samalla tuli myö mittariin 200 tkm vähemmän.
Miksi siis ajaa autoaan jollekin haamurajalle jos ei oikeasti halua tehdä ennätystä?
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
-
- "Aero"
Se voi osoittautua aika vaikeeksi koska pakoputki töröttää maahan ja lisäksi mun vehkeet ei mahdu noin ahtaaseen putkeentomaatti kirjoitti:Mee ny hinkkaa sitä relluasi pakoputkeen.hei ranskiksilla ei edes ole wc pönttöjä- muka sivistysmaa..Ja niiltäkö muka kestäviä autoja tulee?

kylläpä uskallan väittää että saabit ovat kestävämpiä kuin nuo 123/124 meset.olen noita mesen romuja katsellut ja moni on ollut lahompi kuin moni saman ikäinen saab.toki kiisseli koneet on kestäviä,mutta niinhän se usein on saabeissakin kuten noissa kiisseli meseissäkin,että kori se ennemmin lahoo kuin että kone leviää.Suabisti kirjoitti:Niinpäh, Nettiautossa selaa myynti-ilmoituksia (80-90luvun autoja) niin kestävimpiä on varmaan w123/124 koppaset diisseli mersut ja sen jälkeen kyllä tulee Saabit.
Ostit vanhan auton ja uskoit, että siitä on pidetty huolta...just.andrelinoge kirjoitti:
Siksi petyin niin pahasti saabeihin koska ostin noppani siinä uskossa että siitä oli pidetty hyvin huolta.
Eikö olisi ennemmin kannattanut katsella kerralla sellainen auto jossa olisi ollut jotain todisteita kunnossapidosta?
Ja tämän takia petyit Saabiin, koska iskit näppisi paskaan yksilöön?
Noh..Älä sitten tule itkemään kun se patonki leveää johonkin tien poskeen.
Oletkos muuten huomannut, että vanhoja relluja on huomattavasti vähemmän liikenteessä kuin yhtä vanhoja ja vielä vanhempia saabeja?
Mietitäänkö yhdessä mistä johtuu?
Viimeksi muokannut rälläkkä, La Syys 24, 2005 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ymmärrän hyvin, itselläni oli noita 2, ei mahdottoman paska maku jäänyt suuhun, kun olivat sentään suht. pirteitä. Tällä tarkoitin vain sitä, että ehkei keskustelun aloittaneen olisi pitänyt Saabia tuomita oman yksilönsä perusteella..Rynnäkkösämpylä kirjoitti:Mutta mä en enää IKINÄ osta Seattia!lefa42 kirjoitti:itse en ainakaan vedä johtopäätöksiä automerkistä / mallista yhden (enkä välttämättä edes kahden) yksilön perusteella, koska silloin ei saa vielä mitään kuva merkin / mallin toimivuudesta.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Saat minulta 900i -84 2D Sedanin 199 eurolla. Katsastusta se ei tosin läpäissyt, kun takapäässä oli liikaa happea raudan seassa, eli harrastusmahdollisuutta hitsaukseen tarjotaan. Ainiih, ohjaustehostin on ja se toimii, kilometrejä ~241tkm. Pidosta en tiedä muuta, mutta esim. pakoputkessa lukee SAAB. Joku on siis uhrannut valtuutetun varaosatiskillä kasan euroja (tai markkoja?)andrelinoge kirjoitti: Siirryn takaisin saabeihin heti kunhan joskus löydän ruiskukoneisen ohjaustehostimella varustetun combisatkun samassa hintaluokassa kuin tämä 200 euron rellu ja se päivä ei kyllä ikinä tule vastaan. Siis mistä löytäisin näillä kriteereillä katsastuskuntoisen combisatkun? Taitaa olla vain toiveajattelua. En ikinä enää istuisi vanhan noppatraktorin rattiin mutta satkusta pidin erittäin paljon mutta niiden hinnat vaan on liian korkeita mulle.

Omalla kohdalla ei noita reilusti ajettuja ole ollut, ensimmäisen autoni/saabini ostin muistaakseni 287tkm ajettuna, kannentiiviste korkanneena. Kun se vaihdettiin, venttiilit säädettiin ja K-jetrockin oli säädöissään, ei siihen tullut yhtään mitään mutta korissa alkoi olla ruostetta. Ja mikä hölmöintä, kun auto siirtyi äidilleni se reilut 300tkm ajettuna, alkoi auto toimia paremmin kun se pääsi päivittäiseen käyttöön. Ihan oikeasti, kun joskus lainasin sitä niin ihmettelin, miten tämä nyt näin pirteästi kulkee ja laatikkokin vaihtoi kiltimmin kuin minulla (autolla ajettiin ehkä kerran viikossa). Säännöllinen käyttö & huolto kun kulkevat käsi kädessä, päästään hyviin ajomääriin.
Siis suomeksi sanottuna koko "ruosteeton" rellu on ilmeisesti pakkelilla ja spraymaalilla kasassa pysyvä lahopaska, vai mitä sä tolla ruosteiden "hoitelulla" tarkoitat?andrelinoge kirjoitti: Onhan siinä joskus ollut pahasti ruostetta mutta ne on kaikki hoidettu. Oikeastaan koko auto on varmaan ollut pelkkä ruostekasa maalausjäljistä päätellen mutta mitä se haittaa.
Paikkailtu auto ei ole ikinä pelleiltään lähellekään niin kestävä kuin hitsaamaton, ellei hommaa tehdä alusta loppuun viimeisen päälle ja tuollaisten kohdalla harvemmin tehdään. Sinnepäin-ruostekorjausten kestoikä ei montaa vuotta ole ja jokainen uusi talvi tuppaa tuomaan pintaruosteet uudelleen esiin. Kerropa ensi kesänä, miltä se "ruosteeton" rellu näyttää sitä yhden talven pidettyäsi

Toivottavasti olen väärässä ja saat rellusta hyvän kulkupelin, mutta ainakaan minun korviini tuo kuvaus "ruosteettomasta" kulkupelistä ei kovin vakuuttavalta kuulosta.