Saabin kestävyys

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Lukittu
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

hei ranskiksilla ei edes ole wc pönttöjä- muka sivistysmaa..Ja niiltäkö muka kestäviä autoja tulee?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olen tietoisesti koettanut vältellä kovin hurjasti ajettuja autoja, merkistä huolimatta. No sanotaan nyt jotain omista kokemuksista, tässä omat kokemukseni noista paljonajetuista:

320tkm ajettu Bx-sitikka = täysi katastrofi, kaikin tavoin loppuunkulunut, vaihtoon meni suurin osa kuluvista osista eikä siltikään tullut kuntoon, meni romuksi.

Peugeot 405Mi16, ajettu 290tkm = vielä huonompi kuin edellinen, sillä erotuksella että tekniikka oli priimakuntoinen, pohja laho, ripustukset, akselit, ym. kuin meressä olleet, ja uskomaton määrä epämääräisyyttä kyseisen auton sähköjärjestelmässä, ihme kyllä moottori kävi aina 8O

Saab 900S -90, ajettu 310tkm, priimakuntoinen vehjes, ei puolessa vuodessa ensimmäistäkään korjaustarvetta (normihuollot tein).
Saab 900Lux -83, ajettu 317tkm, pientä vaivaa oli, kansi halki, turbo halki, ja ohjaustehostaja sökö. Nuo kun laittoi kuntoon niin pelitti hienosti eikä enää oikutellut.

Saahan sitä ajettua vaikka Wartburbilla 500tkm jos jaksaa rakentaa auton uusiksi joka kesä :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tri-Lo kirjoitti:
Tizumo kirjoitti:Saabin kilometrikestävyydestä saa jonkunlaisen käsityksen esim. selailemalla nettiauton tonnari-ilmoituksia. Vähän ajettua 9000:a saa hakemalla hakea, kun auto on ajettavaksi tehty.
Nimenomaan, ja eihän se mitään tarkoita että joku on onnistunut ajamaan rellulla yli 500tkm.. Aina löytyy poikkeuksia. Kun autot yleensä diesel-mersuja luk.ottamatta noilla km-lukemilla jo joko ruuvataan takaisinpäin taikka romutetaan, koska eivät mene enää kaupaksi sellaisinaan. Paremman käsityksen saa ehkä selaamalla noin 400tkm ajettuja, löytyykö enemmän saabeja vaiko relluja :?:
Niinpäh, Nettiautossa selaa myynti-ilmoituksia (80-90luvun autoja) niin kestävimpiä on varmaan w123/124 koppaset diisseli mersut ja sen jälkeen kyllä tulee Saabit.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Baas900
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

http://www.nettiauto.com/412905

Tuossahan olisi juuri sopivasti ajettu mersu.
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Paljokos Rellulla on ajettu?
9-5 2,3t -03
#2514
andrelinoge
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja andrelinoge »

Mun rellulla on ajettu 558 ja hyvin pyyhkii. Onhan siinä joskus ollut pahasti ruostetta mutta ne on kaikki hoidettu. Oikeastaan koko auto on varmaan ollut pelkkä ruostekasa maalausjäljistä päätellen mutta mitä se haittaa.

Siksi petyin niin pahasti saabeihin koska ostin noppani siinä uskossa että siitä oli pidetty hyvin huolta. Kaikki nivelet oli muka uusittu jne. Sitten kaikki tippui niskaani samaan aikaan. Vasen etupyörä vääntyi melkein auton alle joka kerta kuin käänsi pyörät vasemmalle, syyläri rupesi vuotamaan kauheesti, konepeittoa ei aina saanut pysymään kiinni, pakosarja rupesi vuotamaan, moottori rupesi nakuttaa ja vuotamaan öljyä alapäästä, ohjaus muuttui yhtäkkiä hemmetin raskaaksi ja koko auto tärisi kovassa vauhdissa. Varmaan pikkuvikoja korjaustaitoiselle henkilölle mutta minulle kohtalokkaita.

Siirryn takaisin saabeihin heti kunhan joskus löydän ruiskukoneisen ohjaustehostimella varustetun combisatkun samassa hintaluokassa kuin tämä 200 euron rellu ja se päivä ei kyllä ikinä tule vastaan. Siis mistä löytäisin näillä kriteereillä katsastuskuntoisen combisatkun? Taitaa olla vain toiveajattelua. En ikinä enää istuisi vanhan noppatraktorin rattiin mutta satkusta pidin erittäin paljon mutta niiden hinnat vaan on liian korkeita mulle.
#2792
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

lefa42 kirjoitti:itse en ainakaan vedä johtopäätöksiä automerkistä / mallista yhden (enkä välttämättä edes kahden) yksilön perusteella, koska silloin ei saa vielä mitään kuva merkin / mallin toimivuudesta.
Mutta mä en enää IKINÄ osta Seattia! 8O
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

ei niitä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Ei niitä saapeja yli 500tkm ajettuja varmaan paljon ole tänä päivänä. Johtuu siitä, että 400tkm ajetun saa satasella niin ei tuu enää mieleen tehdä ees huoltoa 500tkm ajettuun kun se jo maksaa enemmän. Jos tarjontaa olis vähemmän niin myös kilometrejä olis enemmän.

Yllätyin kuin katsoin lada nivan hintoja. Kymmenen vuotta sitten sai hyvän 5000 - 8000 mk nyt saman ikäiset kymmenen vuotta lisää ajetut maksaa 2500 - 4000 euroa. Eli tarjonta määrittelee pitkälti myös kilometrit.

Oma saappini kävi 470tkm seos säädössä ja alitti reippaasti alle 100 ppm hiukkaspäästöt alkuperäisellä koneella. Se taitaa muuten olla vielä uusien autojenkin hiukkas raja.

Tämän 470 tkm ajetun muuten myin ajoon siksi kun sain kaksi vuotta uudemman laittamalla 300 € lisää ja samalla tuli myö mittariin 200 tkm vähemmän.

Miksi siis ajaa autoaan jollekin haamurajalle jos ei oikeasti halua tehdä ennätystä?
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
andrelinoge
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 00:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja andrelinoge »

tomaatti kirjoitti:Mee ny hinkkaa sitä relluasi pakoputkeen.hei ranskiksilla ei edes ole wc pönttöjä- muka sivistysmaa..Ja niiltäkö muka kestäviä autoja tulee?
Se voi osoittautua aika vaikeeksi koska pakoputki töröttää maahan ja lisäksi mun vehkeet ei mahdu noin ahtaaseen putkeen :)
#2792
Skoda Favorit 1.3 GLXi -95 (KA)
josipan
"Viggen"
Viestit: 585
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 13:10
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja josipan »

Suabisti kirjoitti:Niinpäh, Nettiautossa selaa myynti-ilmoituksia (80-90luvun autoja) niin kestävimpiä on varmaan w123/124 koppaset diisseli mersut ja sen jälkeen kyllä tulee Saabit.
kylläpä uskallan väittää että saabit ovat kestävämpiä kuin nuo 123/124 meset.olen noita mesen romuja katsellut ja moni on ollut lahompi kuin moni saman ikäinen saab.toki kiisseli koneet on kestäviä,mutta niinhän se usein on saabeissakin kuten noissa kiisseli meseissäkin,että kori se ennemmin lahoo kuin että kone leviää.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

andrelinoge kirjoitti:
Siksi petyin niin pahasti saabeihin koska ostin noppani siinä uskossa että siitä oli pidetty hyvin huolta.
Ostit vanhan auton ja uskoit, että siitä on pidetty huolta...just.
Eikö olisi ennemmin kannattanut katsella kerralla sellainen auto jossa olisi ollut jotain todisteita kunnossapidosta?

Ja tämän takia petyit Saabiin, koska iskit näppisi paskaan yksilöön?
Noh..Älä sitten tule itkemään kun se patonki leveää johonkin tien poskeen.

Oletkos muuten huomannut, että vanhoja relluja on huomattavasti vähemmän liikenteessä kuin yhtä vanhoja ja vielä vanhempia saabeja?
Mietitäänkö yhdessä mistä johtuu?
Viimeksi muokannut rälläkkä, La Syys 24, 2005 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Rynnäkkösämpylä kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:itse en ainakaan vedä johtopäätöksiä automerkistä / mallista yhden (enkä välttämättä edes kahden) yksilön perusteella, koska silloin ei saa vielä mitään kuva merkin / mallin toimivuudesta.
Mutta mä en enää IKINÄ osta Seattia! 8O
Ymmärrän hyvin, itselläni oli noita 2, ei mahdottoman paska maku jäänyt suuhun, kun olivat sentään suht. pirteitä. Tällä tarkoitin vain sitä, että ehkei keskustelun aloittaneen olisi pitänyt Saabia tuomita oman yksilönsä perusteella..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Kyllä tuossa muutaman satasen hintaluokassa ei (pitkään) toimivaa autoa saa hankittua, oli merkki sitten mikä hyvänsä.

Vähän realiteettejä mukaan näissä kestävyysvuodatuksissa, please... :wink:
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

andrelinoge kirjoitti: Siirryn takaisin saabeihin heti kunhan joskus löydän ruiskukoneisen ohjaustehostimella varustetun combisatkun samassa hintaluokassa kuin tämä 200 euron rellu ja se päivä ei kyllä ikinä tule vastaan. Siis mistä löytäisin näillä kriteereillä katsastuskuntoisen combisatkun? Taitaa olla vain toiveajattelua. En ikinä enää istuisi vanhan noppatraktorin rattiin mutta satkusta pidin erittäin paljon mutta niiden hinnat vaan on liian korkeita mulle.
Saat minulta 900i -84 2D Sedanin 199 eurolla. Katsastusta se ei tosin läpäissyt, kun takapäässä oli liikaa happea raudan seassa, eli harrastusmahdollisuutta hitsaukseen tarjotaan. Ainiih, ohjaustehostin on ja se toimii, kilometrejä ~241tkm. Pidosta en tiedä muuta, mutta esim. pakoputkessa lukee SAAB. Joku on siis uhrannut valtuutetun varaosatiskillä kasan euroja (tai markkoja?) 8O

Omalla kohdalla ei noita reilusti ajettuja ole ollut, ensimmäisen autoni/saabini ostin muistaakseni 287tkm ajettuna, kannentiiviste korkanneena. Kun se vaihdettiin, venttiilit säädettiin ja K-jetrockin oli säädöissään, ei siihen tullut yhtään mitään mutta korissa alkoi olla ruostetta. Ja mikä hölmöintä, kun auto siirtyi äidilleni se reilut 300tkm ajettuna, alkoi auto toimia paremmin kun se pääsi päivittäiseen käyttöön. Ihan oikeasti, kun joskus lainasin sitä niin ihmettelin, miten tämä nyt näin pirteästi kulkee ja laatikkokin vaihtoi kiltimmin kuin minulla (autolla ajettiin ehkä kerran viikossa). Säännöllinen käyttö & huolto kun kulkevat käsi kädessä, päästään hyviin ajomääriin.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

andrelinoge kirjoitti: Onhan siinä joskus ollut pahasti ruostetta mutta ne on kaikki hoidettu. Oikeastaan koko auto on varmaan ollut pelkkä ruostekasa maalausjäljistä päätellen mutta mitä se haittaa.
Siis suomeksi sanottuna koko "ruosteeton" rellu on ilmeisesti pakkelilla ja spraymaalilla kasassa pysyvä lahopaska, vai mitä sä tolla ruosteiden "hoitelulla" tarkoitat?

Paikkailtu auto ei ole ikinä pelleiltään lähellekään niin kestävä kuin hitsaamaton, ellei hommaa tehdä alusta loppuun viimeisen päälle ja tuollaisten kohdalla harvemmin tehdään. Sinnepäin-ruostekorjausten kestoikä ei montaa vuotta ole ja jokainen uusi talvi tuppaa tuomaan pintaruosteet uudelleen esiin. Kerropa ensi kesänä, miltä se "ruosteeton" rellu näyttää sitä yhden talven pidettyäsi :? . Voi tulla pian ikävä vähän paksupeltisempää autoa.

Toivottavasti olen väärässä ja saat rellusta hyvän kulkupelin, mutta ainakaan minun korviini tuo kuvaus "ruosteettomasta" kulkupelistä ei kovin vakuuttavalta kuulosta.
#1970
Lukittu