Kolme ensimmäistä pyörää menivät ihan hyvin.Ronska kirjoitti:Liekö tasapainotuskoneessa ollut oikea keskityskartio käytössä?
Euromasterin palvelusta, eipä sittenkään
Itse sivelen ohuella tervalla, varsinkin peltivanteiden ja ruostemuttereiden kanssa loistoainetta.potkuhousu kirjoitti:Kandee rasvata pultit kun vaihtaa renkaat vaseliinilla tai kuparitahnalla. Lähtee sitten keväällä irti.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
-
- "Kaasari"
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 13:48
Lievä OT, mutta voin koko sydämestäni yhtyä Rengastien autotarvikkeen kehumiseen. Kertakaikkiaan loistavaa palvelua ja vielä sopuhintaan.
Vaihdatin 9-5 takapuslat ko. liikkeessä ja homma hoidettiin nopeasti ja huomattavasti pk seudun liikkeitä halvemmalla. Tietämystä 3.0 TiD moottorista eniten koko suomessa.
Erittäin monen rengasliikkeen palvelu tuntuu varsinkin sesonkiaikoina mättävän todella pahasti. Siksi pyrinkin hoitamaan rengasasiat vähemmän kiireiseen aikaan.
Vaihdatin 9-5 takapuslat ko. liikkeessä ja homma hoidettiin nopeasti ja huomattavasti pk seudun liikkeitä halvemmalla. Tietämystä 3.0 TiD moottorista eniten koko suomessa.
Erittäin monen rengasliikkeen palvelu tuntuu varsinkin sesonkiaikoina mättävän todella pahasti. Siksi pyrinkin hoitamaan rengasasiat vähemmän kiireiseen aikaan.
Ei savua ilman voimaa..
Myös renkaan asennon vaihtaminen (pyöräytys) vanteella riittää useasti jos venttiilin paikkaa ei ole ilmoitettu renkaassa (no auttaa tietty siinäkin jos haluaa) Noihin NRHi vaihdossa yksi rengas näytti 80g jonka asentaja meinas jättää mutta maininta asiasta riitti ja pyöräytys vanteella tuotti 75g vähennyksen painossa. Muut oli 10 - 45g sisällä.peinu kirjoitti:Mulle sovitti Jyväskylän Rengas-Nuoralla uusien renkaiden asennuksen yhteydessä 50g punttia, niin tokaisin, että vaihdetaan rengas. Pisti saman tien vaihtoon.
Kyllä mun alesioihin ainakin meni momentti varsi vaikakin aika nafti oli siihen reikään.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
eipä ole kireiden pulttien kanssa minulla ollut ongelmia, tässä joku viikko sitten kävin tuohon ässään vaihtamassa uudet kesäkumit, muutaman 10km kerkesin ajelemaan ja ja aloin sitten ihmettelemään että mikäs perkele alkaa kolisemaan, rengashan siinä sitten minut pian ohitti.
toinen tapaus viime perjantaina tapahtui porin vianorissa, oli muuten aivan tolkuttoman hidasta renkaiden vaihtoa, nuijat sielä vaan pelleilivät! tällä kertaa en päässyt kuin muutaman kilometrin, nyt sentään en jäänyt odottamaan renkaan irtoamista vaan tunnistin äänen, liike tietysti meni minun jälkeen kiini ja prkl kun vitutti jäädä apuja soittelemaan siinä sitten että tuokaa nyt joku rengas avainta!!!
toinen tapaus viime perjantaina tapahtui porin vianorissa, oli muuten aivan tolkuttoman hidasta renkaiden vaihtoa, nuijat sielä vaan pelleilivät! tällä kertaa en päässyt kuin muutaman kilometrin, nyt sentään en jäänyt odottamaan renkaan irtoamista vaan tunnistin äänen, liike tietysti meni minun jälkeen kiini ja prkl kun vitutti jäädä apuja soittelemaan siinä sitten että tuokaa nyt joku rengas avainta!!!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Kävin alkusyksystä ostamassa Euromasterilta uudet kesärenkaat ysisataseen. Vaihto sujui liikkeessä joutuisasti, eikä siinä tullut samalla kerrottua asentajalle minkä suuruiset ilmanpaíneet renkaisiin tulisi laittaa. Ajelin sitten kotiin ja tarkistin heti ilmanpaineet. Kaikissa renkaissa oli eri suuruiset paineet, jotain 2-2,5 baria ja laitoin sitten niihin sen verran ilmaa että oli paineet oikein.
Parin viikon kuluttua tästä aloin asentamaan etupään kallistuksenvakaajiin uusia puslia, ja rupesin ristikkoavaimella ja reilun metrin pituinen teräsputki jatkovartena avaamaan eturenkaiden pultteja (kesärenkaat kun ovat aluvanteilla ja aiemmin kesällä tuli todettua, että ei ole puhettakaan saada ilman jatkovartta pultteja auki vaikka ne olisi kiristänyt käsin momenttiavaimella oikeaan momenttiin). Liikkeessä pultit oli taidettu kiristää pulttipyssyllä jotenkin käsituntumalla ja yksi pultti oli niin tiukalla, että sen jotenkin jaksoi vääntää lopulta auki. Kun olin saanut eturenkaat irrotettua, päätin samalla löysätä takarenkaiden pultit ja ne vaikuttivat olevan sopivan tiukalla kiinni. Kiristin ne sitten uudelleen momenttiavaimella.
Pari tuhatta kilometriä ehdin uusilla kesärenkailla ajaa ennen muutamaa päivää sitten tekemääni talvirenkaiden vaihtoa ja olin tyytyväinen renkaisiin
. Ne oli hyvin tasapainotetut, kun mitään tärinöitä ei ilmennyt.
Rengasliikkeen henkilökunnan pitäisi kyllä ottaa oma-aloitteisesti selvää, minkä suuruiset ovat työn kohteena olevan auton ohjeiden mukaiset rengaspaineet ja kiristysmomentit. Tältä osin palvelussa tosiaan on parantamisen varaa. Jos haluaisi varmistua, että työ todella tulee tehdyksi kunnolla, pitäisi seistä siellä hallin kolinassa ja paukkeessa auton vieressä seuraamassa homman etenemistä. Mieluummin sen ajan istuisi vaikka liikkeen tarjoamaa kahvia juomassa, mutta sitä ei taida ihan joka paikassa olla tarjolla, kuten kävi tässä tapauksessa
.
Tämän renkaidenvaihdon jälkeen tuli todettua, että oli rengasliike mikä tahansa niin aion tästä lähtien kotona tarkistaa ja laittaa kohdalleen rengaspaineet sekä kiristysmomentit, kun siihen hommaan on kaapin hyllyllä lojumassa vähällä käytöllä olevat välineet. Rengasliikkeessä renkaidenvaihtotyön lopputulos ei ole välttämättä niin hyvä kuin sen haluaisi olevan eikä sitä tehdä aina parhaalla mahdollisella ammattitaidolla.
Parin viikon kuluttua tästä aloin asentamaan etupään kallistuksenvakaajiin uusia puslia, ja rupesin ristikkoavaimella ja reilun metrin pituinen teräsputki jatkovartena avaamaan eturenkaiden pultteja (kesärenkaat kun ovat aluvanteilla ja aiemmin kesällä tuli todettua, että ei ole puhettakaan saada ilman jatkovartta pultteja auki vaikka ne olisi kiristänyt käsin momenttiavaimella oikeaan momenttiin). Liikkeessä pultit oli taidettu kiristää pulttipyssyllä jotenkin käsituntumalla ja yksi pultti oli niin tiukalla, että sen jotenkin jaksoi vääntää lopulta auki. Kun olin saanut eturenkaat irrotettua, päätin samalla löysätä takarenkaiden pultit ja ne vaikuttivat olevan sopivan tiukalla kiinni. Kiristin ne sitten uudelleen momenttiavaimella.
Pari tuhatta kilometriä ehdin uusilla kesärenkailla ajaa ennen muutamaa päivää sitten tekemääni talvirenkaiden vaihtoa ja olin tyytyväinen renkaisiin

Rengasliikkeen henkilökunnan pitäisi kyllä ottaa oma-aloitteisesti selvää, minkä suuruiset ovat työn kohteena olevan auton ohjeiden mukaiset rengaspaineet ja kiristysmomentit. Tältä osin palvelussa tosiaan on parantamisen varaa. Jos haluaisi varmistua, että työ todella tulee tehdyksi kunnolla, pitäisi seistä siellä hallin kolinassa ja paukkeessa auton vieressä seuraamassa homman etenemistä. Mieluummin sen ajan istuisi vaikka liikkeen tarjoamaa kahvia juomassa, mutta sitä ei taida ihan joka paikassa olla tarjolla, kuten kävi tässä tapauksessa

Tämän renkaidenvaihdon jälkeen tuli todettua, että oli rengasliike mikä tahansa niin aion tästä lähtien kotona tarkistaa ja laittaa kohdalleen rengaspaineet sekä kiristysmomentit, kun siihen hommaan on kaapin hyllyllä lojumassa vähällä käytöllä olevat välineet. Rengasliikkeessä renkaidenvaihtotyön lopputulos ei ole välttämättä niin hyvä kuin sen haluaisi olevan eikä sitä tehdä aina parhaalla mahdollisella ammattitaidolla.
Minkälaisia Nm arvoja olette vääntäneet noihin vanhempiin aluihin. Itsellä tuntuisi tuo 90Nm olevan sopivan kireä ja ilman paukahtamista lähtee alumiinirasvattuna auki. Mielestäni aika jyrkkä kartio tuossa Ogsatkun pultissa, joten aika väkevästi se kiilautuu vanteeseen jos voimiensa takaa vääntää. Viime syksynä kaikki 4H kerhon vehkeet, mitä ensin tuli käteen hajosivat pultteja auki vääntäessä. Pultit pyssytetty rengasliikkeessä.
Hiukan meinasi epätoivo vallata, kun jatkovarsi/hylsy toisensa perään murtui...
Hiukan meinasi epätoivo vallata, kun jatkovarsi/hylsy toisensa perään murtui...

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tuossa oli ulkokehällä 70 grammaa ja sisällä 20 grammaa. Kävin illalla uudestaan jatkamassa aamulla kesken jäänyttä juttua. Rengasta pyöräytettiin vanteella vajaa puoli kierrosta, ja nyt riittikin puntit 25+30. Paljon järkevämmän näköinen tuli. Tosin nyt onnistui liimaamaan tuon punttisarjan rumasti vinoon, kun se lyhyempänä mahtuu menemään vinoonkin. Tämä pyörä tuli muuten kiristettyä momenttiavaimella.jus kirjoitti:tuli jalkapallovanteen yksi pitkä väli täyteen ja kaksi viereistä lyhyempääkin
Mainittakoon vielä että tämä liike ei ollut Euromaster eikä Vianor.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ammattikäyttöön löytyy momenttiavaimia joissa ei tuo kuoleentuminen ole enää ongelma ja momenttiarvon voi jättää mihin arvoon tahansa.V-M kirjoitti:tuo tavallisen momenttiavaimen käyttö on ok mutta olen huomannut ainakin muutamassa paikassa että se on jätetty momentti arvoon eikä löysätty nollille kuten pitäisi (jousi väsyy eikä pidä enään kutiaan tuo lukema).
V-M
Nuo kotikäyttöiset jousivoimalla toimivat on sitten erijuttu. Mutta ihan hyvä poinnit, mitä moni ei varmaan ajattele..... Helppo tosin "kalibroida" jos hiukan selaa fysiikan kirjaa....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814