ng900aero kirjoitti:Vaan sori nyt poijaat mutta mun mielestä nuo pyssyt on aivan turhia rauhan aikana, joko ne tulisi kerätä pois tai sitten kieltää suomalaisilta viinanjuonti kokonaan, säästyis aikas paljon enemmän turhia kuolemantapauksia kuin esim. alentamalla yleisnopeusrajoitus 50km/h:ssa.
Herneitä saa vetää nokkaan, varmasti ihan jalo harrastus se on tuokin, mutta jotain pitäis tehdä ettei nuo hiton metsästys(tai muut harraste)aseet eksy kaikenmaailman puupäiden käsiin
Edit: esitin asian turhan kärkevästi, tottakait ihmisillä on oikeus harrastuksiinsa, ja luvanvaraisten aseiden hallussapitoon, mutta jotenkin suomalainen kansanluonne ei sovi yhteen aseiden kanssa.. mistä ihmeestä niitä kaikenmaailman aseita aina löytyykään kun rikoksia tehdään, mahdoton noita on valvoakaan,
ja oikeasti aika suuri osuus tehdään varmaankin luvattomila vehkeillä
Mun puolesta sulattoon kaikki mokomat kuularuiskut, jos sotatilanne tulee niin onhan puolustusvoimilla kalustoa

Ensinnäkään ei ole tarkoitus kirjoittaa tätä vastaiskuksi tuohon ng900aeron kirjoitukseen, se vaan toimii mukavana lähtökohtana!
Noh, pyssyt saattaa olla turhia mutta metsästys ei...
On se kumma kun monen mielestä ei saisi metsästää, mutta kyllä kirotaan jos petoeläimiä tulee kaupunkialueille tai kun pamautetaan hirvikolari... Jo pelkästään puuntuotanto romahtaisi melkoisen rajusti jos hirvikannan annettaisiin kasvaa vapaasti esim. 5 vuotta. ja suomihan tunnetusti "elää metsästä".
Ja mielestäni se on rikosten kannalta aivan sama kuinka paljon noita metsästysaseita on, kyllä sitä aseettakin keinot keksii jos sikseen on...
Se viinanjuonnin kieltäminen saattaisikin olla aika paljon aseiden kieltämistä/hävittämistä tehokkaampaa, eikä todellakaan sillä että sitä kannattaisin... Luulisin lisäksi että nämä "puupäät" saa enemmän tuhoa esim. ajokortin kuin aseiden kanssa?
Itse olen aina ollu tällainen "mehtäläinen", en kertakaikkiaan kestä kaupunkielämää (ja samasta syystä kun moni ei pidä maaseudusta, kun EI OLE MITÄÄN tekemistä...) Sitä olen aina sanonut ettei metsään voi eksyä, mutta kaupunkiin voi!

Itselläni on tuo urban-scouting vaan niin helevetin heikko osa-alue, metsässä ei koskaan häviä suuntavaisto, mutta odotahan kun eteen tulee taajama-kyltti...
Jo pelkästään kansanperinteiden kannalta huolestuttaa metsästyksen "häviäminen" suomesta, jotain kunnioitusta pitäisi mielestäni esi-isiä kohtaan olla. "Perinteet velvoittaa..."
Ja kantani on sama esim. varusmiespalvelusta kohtaan, ehkä hiukan radikaalimpikin, en kertakaikkiaan ymmärrä sitä että joku suorittaa siviilipalveluksen koska "ei tahdo mennä armeijaan"...
Jos joku vetää näistä herneet nenään, niin mielestäni ko. henkilön ideologia on senverran perseestä että.. OIKEIN!